Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var sälja äldre Apple-produkter?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon särskild auktions-site för gamla Apple-prylar? Jag har bl.a. en Newton och en Macintosh XL.

Mvh
Håkan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-23 23:31

Ett ställe skulle kunna vara här på 99Mac.

Men hittar inte... aha "Marknad"

Problemet är ju att jag vet inte vad det är värt bara.

Ursprungligen av DJ Håkan Eriksson:

Men hittar inte... aha "Marknad"

Problemet är ju att jag vet inte vad det är värt bara.

http://www.mac2sell.net/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 00:11
Ursprungligen av barbapappa_86:

Desto äldre grejerna är desto subjektivare är värdet. mac2sell.net kan inte ge ett riktigt värde på äldre maskiner.

Vad är det för grejer?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-06-24 00:14

Bästa sättet att se värdet borde vara att kolla på gamla ebay-auktioner.

Skall kolla exakt på vinden vad jag har.
En Newton och en Macintosh XL vet jag.
Och så minst en bärbar, tror det är Powerbook 100.

Mvh
Håkan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 12:34

Du kan kolla på blocket.se och tradera också

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-24 15:58
Ursprungligen av DJ Håkan Eriksson:

Skall kolla exakt på vinden vad jag har.
En Newton och en Macintosh XL vet jag.
Och så minst en bärbar, tror det är Powerbook 100.

Mvh
Håkan

PB100 tror jag inte är värd så mycket. Det såldes ju drivor av de där förvisso rätt fina små maskinerna. Newton beror helt på vilken modell det är. En Macintosh XL är klart mer intressant, de är ganska ovanliga. Det ligger två ute på ebay för ca $3500 vilket är en nätt slant men frågan är ju vad hur många köpare det finns. En gång i tiden hade jag köpt din maskin på stående fot om priset var rätt men jag har försökt kontrollera mitt missbruk av gamla macar och har gjort mig av med en hel del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 19:54
Ursprungligen av rhesus:

PB100 tror jag inte är värd så mycket. Det såldes ju drivor av de där förvisso rätt fina små maskinerna. Newton beror helt på vilken modell det är. En Macintosh XL är klart mer intressant, de är ganska ovanliga. Det ligger två ute på ebay för ca $3500 vilket är en nätt slant men frågan är ju vad hur många köpare det finns. En gång i tiden hade jag köpt din maskin på stående fot om priset var rätt men jag har försökt kontrollera mitt missbruk av gamla macar och har gjort mig av med en hel del

$3500 med bud???

För det är en stor skillnad på annonser med pris och auktioner utan budgivare jämfört med vad som faktiskt sålts...

Händer ofta att folk kollar på Blocket vad saker "kostar" och tror att bara för att någon annonserar en sak för ett pris så är det "värdet" på den, mycket vanligt inom veteranbilar...

Viss äldre hårdvara kan vara värdefull _om_ den har underhållits. Det mesta från den tiden är vid det här laget gammalt gulnat skrot och hör hemma på återvinningscentralen. Bara för att det är gammalt så är det inte värdefullt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 23:00
Ursprungligen av John A:

Viss äldre hårdvara kan vara värdefull _om_ den har underhållits. Det mesta från den tiden är vid det här laget gammalt gulnat skrot och hör hemma på återvinningscentralen. Bara för att det är gammalt så är det inte värdefullt.

Nej, men kanske kul att ha för de som är intresserade, varför det är fel att slänga gamla Mac datorer på soptippen oavsett skick, när vi pratar om sådant som Mac XL, PowerBook 100 och annat. Det finns alltid någon som vill göra något kul av en Mac XL även om den är stendöd och gulnad.

Ursprungligen av TureB:

Nej, men kanske kul att ha för de som är intresserade, varför det är fel att slänga gamla Mac datorer på soptippen oavsett skick, när vi pratar om sådant som Mac XL, PowerBook 100 och annat. Det finns alltid någon som vill göra något kul av en Mac XL även om den är stendöd och gulnad.

Absolut, men jag avsåg just försäljningsvärde. Är det gammalt, trasigt och i dåligt skick så finns det inget monetärt värde att ta av. Inte ens en symbolisk summa. Vill någon annan ta hand om det så är det väl bara bra, men skänk då bort det i första hand. Att hålla på och dilla om att något är värt flera tusen kronor bara för att det är gammalt och från Äpple är bara önsketänkande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-24 23:12
Ursprungligen av John A:

Absolut, men jag avsåg just försäljningsvärde. Är det gammalt, trasigt och i dåligt skick så finns det inget monetärt värde att ta av. Inte ens en symbolisk summa. Vill någon annan ta hand om det så är det väl bara bra, men skänk då bort det i första hand. Att hålla på och dilla om att något är värt flera tusen kronor bara för att det är gammalt och från Äpple är bara önsketänkande.

Det viktiga för mej var att det inte slängdes för det går aldrig att få tillbaka, men att säljaren efter ett tag fattar att han inte kan få tusentals kronor för någonting är en annan sak. Som jag sa tidigare, titta endast på sålda auktioner/auktioner med bud och inte de utan, för att få en uppfattning, samt jämför med rätt skick objekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-25 09:52

Bästa tipset är nog att lägga grejerna på ebay eller tradera utan reservationspris. Då får du ju se hur mycket folk är villiga att betala.

Tack för allas synpunkter.

Det är ju det som är svårt, att veta vad det kan vara värt och var man kan sälja. Men som sagt, skall ta fram det och ta bilder och börja med att lägga upp här och sen Blocket och kanske ett eBay-konto.

Jag vet ju att jag inte får miljoner som denna killen.
http://www.computerworld.com/s/article/923954...

Samtidigt hittar jag inga PB100, XL eller Newton på t.ex. Blocket.

Jag säljer hellre till någon Mac-intresserad här än tjänar 100:- på att skicka iväg prylarna via eBay.

Mvh
Håkan

Ursprungligen av DJ Håkan Eriksson:

Finns det någon särskild auktions-site för gamla Apple-prylar? Jag har bl.a. en Newton och en Macintosh XL.

Mvh
Håkan

Om du kan tänka dig att sätta ett pris så kan du lägga ut prylarna på Lowend Mac's "Swap" http://lowendmac.com/lists/swap.html epostlista. Responsen varierar, men mycket bra folk ofta på den. Inget hindrar att du lägger ut på det på Ebay samtidigt eller efter en vecka.

För din Newton kan du ju höra dig för på epostlistor som Newton Talk http://www.newtontalk.net/ för lämpligaste ställena att sälja just den.

1
Bevaka tråden