Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Hitta min Iphone" i praktiken

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många har nog sett historierna om hur "Hitta min Iphone" hjälpt rånade och bestulna ägare återfå sin telefon. Men hur pass väl fungerar det i praktiken? 99mac går igenom fördelar och nackdelar och har också pratat med polisen om deras erfarenheter.

Läs hela artikeln här

Trevlig artikel.
Om man raderar den, försvinner inte möjligheten då att spåra den, eller går det fortfarande? (har inte provat..)

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-24 11:24
Ursprungligen av keptang:

Trevlig artikel.
Om man raderar den, försvinner inte möjligheten då att spåra den, eller går det fortfarande? (har inte provat..)

?Jag var på samma våglängd, men avvaktar svar på din fråga.
Har tänkt använda en avlagd iPhone som spårning i bilen. Kan även vara intressant efter ett verkstadsbesök då provturerna varit långa och bensinmätaren fallit mot noll. Då borde det fungera med föjlande: Ansluten till 12V, fungerande sim kort, strömsnål "motions-app" eller liknande som loggar positionerna.
Någon som provat?

Senast redigerat 2013-03-02 02:25

Svarar mig själv.
Efter en remote wipe så går det inte att spåra enheten längre.

Ursprungligen av mac+:

Jag var på samma våglängd, men avvaktar svar på din fråga.
Har tänk använda en avlagd iPhone som spårning i bilen. Kan även vara intressant efter ett verkstadsbesök då provturerna varit långa och bensinmätaren fallit mot noll. Då borde det fungera med föjlande: Ansluten till 12V, fungerande sim kort, strömsnål "motions-app" eller liknande som loggar positionerna.
Någon som provat?

Det där lär funka finfint.

edit: Om man jailbreakat finns lite trevligare appar som https://www.cylay.com/help_about.html .

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-24 11:52
Ursprungligen av keptang:

Svarar mig själv.
Efter en remote wipe så går det inte att spåra enheten längre.

Det där lär funka finfint.

edit: Om man jailbreakat finns lite trevligare appar som https://www.cylay.com/help_about.html .

?För att kunna fortsätta spåra sin telefon ska man inte fjärr-rensa den. Med nuvarande antilås på iOS blir valet lättare. Men när Apple fixat den buggen blir valet svårare. Vill jag minska risken att någon kommer åt min information eller öka möjligheten att få tillbaka telefonen...

Senast redigerat 2013-03-02 02:26

Japp, precis.

Enheten nollställs totalt vid en remote wipe, allt raderas.

Min flickvän har fått sin telefon stulen två gånger på kort tid. Båda gångerna gick vi kort derefter in på find my iphone, inte spårbar. Har prövat att sätta i borttappat läge, och sen att radera. Men telefonerna har aldrig kommit upp igen. Verkar som iPhone-tjuvarna i Oslo vet om "find my iphone" och snabbt stänger av telefonen. Funksjonen är i prinsip meningslös vid stöld, utifrån min erfarenhet.

Ursprungligen av mac+:

Jag var på samma våglängd, men avvaktar svar på din fråga.
Har tänkt använda en avlagd iPhone som spårning i bilen. Kan även vara intressant efter ett verkstadsbesök då provturerna varit långa och bensinmätaren fallit mot noll. Då borde det fungera med föjlande: Ansluten till 12V, fungerande sim kort, strömsnål "motions-app" eller liknande som loggar positionerna.
Någon som provat?

Lägg en lur nånstans med endomondo på...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-05 18:53

Är möjligheten att skicka endast ett meddelande till enheten bortplockad (se'n när då i så fall)?

Ursprungligen av lensv:

Är möjligheten att skicka endast ett meddelande till enheten bortplockad (se'n när då i så fall)?

Har du helt rätt i, Apple har tagit bort den funktionen, korkat.
Skedde september 2012.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-05 19:19

Tycker att det har börjat bli lite väl många tveksamma beslut/åtgärder från Apple på senare tid... Oroväckande

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-05-05 22:32
Ursprungligen av lensv:

Är möjligheten att skicka endast ett meddelande till enheten bortplockad (se'n när då i så fall)?

Nädå det fungerar kanon Klicka på förlorad, ange ett telefonnummer du kan nås på sen skriver du ditt meddelande och skickar iväg

Ursprungligen av Cribe:

Nädå det fungerar kanon Klicka på förlorad, ange ett telefonnummer du kan nås på sen skriver du ditt meddelande och skickar iväg

Ahh, man har gjort om det. Hade nog varit bra om Apple förklarat det lite bättre i appen/på icloud.com att man kan skriva ett meddelande efter man fyllt i telefonnumret.

"Lost mode" är inte riktigt lika logiskt som "send a message"..

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-05 23:36

Ok, inte helt åt skogen då. Dock lite surt att skärmlåset ska kicka in...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-01 22:03

Har nu använt "Hitta din iPhone" och raderat min förlorade "telefon". Jag har några reflektioner. Antingen är den inte användarvänlig eller så fungerar inte vissa funktioner. Jag kunde tex aldrig se vart telefonen varit senast. Den bara stod som nedkopplad.

Det är otydligt vad som händer i läget borttappad. Låses den? Hur effektiv är den låsningen? Antagligen ganska dålig då Apple har en funktion som raderar allt innehåll.

JAg valde efter några timmar att välja radera. Nu ser jag att den anges som raderad. Men ingen information om var. Det är väl möjligt att om man slår på en iPhone och enbart har den kopplad mot WiFi så hinner den inte lokaliseras. Men om en raderingssignal kan skickas så borde väl någon information finnas? Eller är jag ute och cyklar där?

Och vad innebär raderad? Att den är raderad förstår jag. Men är den på något sätt låst? För en amatörtjuv så är det ju annars bara att köra igång. Proffs brukar ju kunna ta sig runt det mesta.

Ursprungligen av xms67:

Har nu använt "Hitta din iPhone" och raderat min förlorade "telefon". Jag har några reflektioner. Antingen är den inte användarvänlig eller så fungerar inte vissa funktioner. Jag kunde tex aldrig se vart telefonen varit senast. Den bara stod som nedkopplad.

Det är otydligt vad som händer i läget borttappad. Låses den? Hur effektiv är den låsningen? Antagligen ganska dålig då Apple har en funktion som raderar allt innehåll.

JAg valde efter några timmar att välja radera. Nu ser jag att den anges som raderad. Men ingen information om var. Det är väl möjligt att om man slår på en iPhone och enbart har den kopplad mot WiFi så hinner den inte lokaliseras. Men om en raderingssignal kan skickas så borde väl någon information finnas? Eller är jag ute och cyklar där?

Och vad innebär raderad? Att den är raderad förstår jag. Men är den på något sätt låst? För en amatörtjuv så är det ju annars bara att köra igång. Proffs brukar ju kunna ta sig runt det mesta.

Verkar som att du har missuppfattat tjänsten.

Anledningen till att du inte kunde se vart den befann sig kan vara så enkel att den var avstängd. Har du valt att radera den så raderas all data, dvs din personliga information etc går ej att få tag på längre. Efter detta är gjort så går det givetvis inte att se vart den befinner sig. Hitta min iPhone är kopplat till iCloud och är din iCloud raderat från enheten fungerar det inte, även om tjuven nu återställer den och loggar in med sitt eget iCloud-konto på samma tjänst och enhet.

Det du ska göra är en stöldanmälan till polisen. Se till att ha enhetens IMEI/serienummer till hands. Kontakta sedan din operatör som kan stöldspärra telefonen. Först när detta är gjort så kan du ev kontakta försäkringsbolag ang ersättning om du nu vill det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-01 23:58

Tack för länkarna! Trots allt de skriver kan jag bara notera att den aldrig dök upp på kartan. Fanns ingen uppgift om vart den var när den slogs av. Inte heller finns någon uppgift i mejlet om var den var när den slogs på igen och började raderas.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-07-02 00:17
Ursprungligen av xms67:

Tack för länkarna! Trots allt de skriver kan jag bara notera att den aldrig dök upp på kartan. Fanns ingen uppgift om vart den var när den slogs av. Inte heller finns någon uppgift i mejlet om var den var när den slogs på igen och började raderas.

Nej den informationen får man inte. Endast liverapportering. Kanske blir bättre frammöver, håller tummarna för iOS7.

Ursprungligen av xms67:

Tack för länkarna! Trots allt de skriver kan jag bara notera att den aldrig dök upp på kartan. Fanns ingen uppgift om vart den var när den slogs av. Inte heller finns någon uppgift i mejlet om var den var när den slogs på igen och började raderas.

Så du tycker alltså att tjänsten ska koppla upp sig varje 1-5 min för att spara ned en lokation? Det är inte vettigt. Den måste inte slås på igen för att återställas.

I IOS7 så måste du slå av Hitta min IPhone för att kunna återställa den. Och för att slå av Hitta min iPhone så måste du mata in ditt lösenord till ditt AppleId

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-02 07:48
Ursprungligen av BlackSmp:

I IOS7 så måste du slå av Hitta min IPhone för att kunna återställa den. Och för att slå av Hitta min iPhone så måste du mata in ditt lösenord till ditt AppleId

Det gäller inte om man går via DFU-mode. Jag återställde en 4s med iOS 7 beta 2 på, jag ville gå tillbaka till iOS 6.
Det gick nämligen inte att stänga av Hitta min iPhone, så jag gick via DFU.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-02 08:27
Ursprungligen av Konrad:

Det gäller inte om man går via DFU-mode. Jag återställde en 4s med iOS 7 beta 2 på, jag ville gå tillbaka till iOS 6.
Det gick nämligen inte att stänga av Hitta min iPhone, så jag gick via DFU.

Beta ja men du vet inte hur det fungerar när den skarpa versionen kommer i höst.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-02 08:31
Ursprungligen av lappen71:

Beta ja men du vet inte hur det fungerar när den skarpa versionen kommer i höst.

Är det någon som vet det då?
Eftersom det var så mycket annat som inte fungerade så ville jag gå tillbaka till iOS 6.

Ursprungligen av Konrad:

Det gäller inte om man går via DFU-mode. Jag återställde en 4s med iOS 7 beta 2 på, jag ville gå tillbaka till iOS 6.
Det gick nämligen inte att stänga av Hitta min iPhone, så jag gick via DFU.

Ok. Jag hade inga problem med att slå av det så jag behövde aldrig köra DFU.

Det är en svår tjänst att få till 100-procentigt - i den stora majoriteten av fall så är det helt legala skäl till att man vill återställa telefonen.

Hursomhelst, om jag får telefonen stulen/borttappad så kommer jag att spärra den så att den inte ska gå att använda om jag inte kan hitta den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-02 10:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Så du tycker alltså att tjänsten ska koppla upp sig varje 1-5 min för att spara ned en lokation? Det är inte vettigt. Den måste inte slås på igen för att återställas.

Jag är inte 100 på vad du menar? Jag tänker mig att systemet på något sätt kan känna av senaste position innan den stängs av, men det kanske blir för avancerat eller krångligt? Att den känner igen positionen och på något sätts lagrar den efter man begärt radering då? Telefonen får ju bevisligen kontakt med nät eller WiFi. Är det också för avancerat?

Ursprungligen av xms67:

Jag är inte 100 på vad du menar? Jag tänker mig att systemet på något sätt kan känna av senaste position innan den stängs av, men det kanske blir för avancerat eller krångligt? Att den känner igen positionen och på något sätts lagrar den efter man begärt radering då? Telefonen får ju bevisligen kontakt med nät eller WiFi. Är det också för avancerat?

Att den gör det innan den stängs ned låter betydligt vettigare än att den ska göra det kontinuerligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-02 16:00
Ursprungligen av xms67:

Har nu använt "Hitta din iPhone" och raderat min förlorade "telefon". Jag har några reflektioner. Antingen är den inte användarvänlig eller så fungerar inte vissa funktioner. Jag kunde tex aldrig se vart telefonen varit senast. Den bara stod som nedkopplad.

Det är otydligt vad som händer i läget borttappad. Låses den? Hur effektiv är den låsningen? Antagligen ganska dålig då Apple har en funktion som raderar allt innehåll.

JAg valde efter några timmar att välja radera. Nu ser jag att den anges som raderad. Men ingen information om var. Det är väl möjligt att om man slår på en iPhone och enbart har den kopplad mot WiFi så hinner den inte lokaliseras. Men om en raderingssignal kan skickas så borde väl någon information finnas? Eller är jag ute och cyklar där?

Och vad innebär raderad? Att den är raderad förstår jag. Men är den på något sätt låst? För en amatörtjuv så är det ju annars bara att köra igång. Proffs brukar ju kunna ta sig runt det mesta.

Varför skulle den vara dålig bara för att funktionen att radera finns?

1
Bevaka tråden