Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 år med MacBook Air

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-04 12:40

Nu är det ungefär ett år sedan jag köpte min MBA 13", 128GB, 8GB. Jag vill bara berätta hur otroligt bra den är! Den har på alla punkter överträffat mina förväntningar. Jag kan starkt rekommendera en sådan. Nu när den är uppdaterad så blir den ju dessutom ett strå vassare.

Några saker att lyfta fram:
+ Dess storlek form och vikt
+ Batteriet(helt otroligt bra fortfarande)
+ Prestanda. Nu är jag ingen som kör tunga spel utan använder den i kontorsmiljö och typiskt familjeanvändande, surf, MS Office och mejl. Samt fotolagring och mycket enkel redigering.
+ Fysisk hållbarhet. Jag har tappat den två ggr i golvet/marken. Båda ggr tog den i marken med ena tunna hörnet. Efter senaste gången syns det tydligt hur metallen pressats ihop. Men jag är glad att den höll båda gångerna. Om man nu inte räknar med märket i metallen då.
+ Nästan inga virus(är ju inte själva datorn utan OS X).

Några saker att fundera på:
- Otroligt struligt med e-legitimation(Nordea).
- Hårddisken var för liten för mina behov, där bedrog snålheten visheten
- Högtalarna kunde vara något vassare

Till sist två noteringar:
- När datorn var ny tyckte jag att MagSafekontakten åkte ut alldeles för lätt. Det är de vertikala rörelserna den har svagt motstånd mot. Sakta men säkert har det blivit ett allt mindre problem. Men för några dagar sedan förlorade jag hela laddningspaketet och köpte ett nytt. Då upptäcker jag att den lossnar igen. Jag har kommit fram till att när kabeln är ny är den lite stel. Efter någon tids användning blir den mjukare och det leder till att den inte lössnar så lätt. Kabeln tar helt enkelt en del rörelser i sig. Jag kan dock fortfarande hamna i lägen där den viker sig vertikalt ur sin position när man har den i knät. Men inget problem när kabeln väl blivit mjuk.
- OS X och dess filhanteringen har jag inte fått in någon bra känsla för ännu.

Jag skulle starkt rekommendera alla som fundera på en MBA att köpa den. En kollega köpte en PC/laptop två/tre månader innan jag köpte min MBA och han tittar redan efter en ny dator medan jag utan problem kan tänka mig att ha kvar denna minst ett år till. Och då kommer nog bytet mer ske för att det är kul att ha nytt än ett riktigt behov..:)

Senast redigerat 2013-07-04 15:10
  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-07-04 13:35

Angående hårddiskutrymme är det ju sant att även de allra senaste MacBook Air har ganska snålt tilltagna utrymmen med tanke på de tidigare mekaniska diskarna som ofta ligger på runt 1-2 TB idag. Men jag tror att användningssättet spelar stor roll här. Jag har själv en MacBook Pro Retina med 256 GB SSD, men däremot inga större problem med utrymmet. Jag har nämligen också en trådlös NAS med 2x2 TB (automatisk daglig backup från den ena disken till den andra) som enkelt täcker alla utrymmesbehov för filmer, serier, och annan "datamässig" lagring. Jag använder bara den interna disken för saker jag vill ha absolut snabbast åtkomst till; operativsystemet naturligtvis, och sedan alla programvaror. Men det är egentligen det enda, och till sådant tycker jag 256 GB räcker till gott och väl. Jag tror också 128 GB skulle räcka långt där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-04 14:09
Ursprungligen av JND:

Angående hårddiskutrymme är det ju sant att även de allra senaste MacBook Air har ganska snålt tilltagna utrymmen med tanke på de tidigare mekaniska diskarna som ofta ligger på runt 1-2 TB idag. Men jag tror att användningssättet spelar stor roll här. Jag har själv en MacBook Pro Retina med 256 GB SSD, men däremot inga större problem med utrymmet. Jag har nämligen också en trådlös NAS med 2x2 TB (automatisk daglig backup från den ena disken till den andra) som enkelt täcker alla utrymmesbehov för filmer, serier, och annan "datamässig" lagring. Jag använder bara den interna disken för saker jag vill ha absolut snabbast åtkomst till; operativsystemet naturligtvis, och sedan alla programvaror. Men det är egentligen det enda, och till sådant tycker jag 256 GB räcker till gott och väl. Jag tror också 128 GB skulle räcka långt där?

Jag tror du är helt rätt på. Men min tekniska kunskapsnivå är så skakig att jag inte vet om jag skulle klara NAS..

  • Medlem
  • 2013-07-04 16:38

@JND: Däremot kan man inte jämföra hårddiskarna i en MBA och en MBP rätt av, eftersom MBA endast har ett fastlött flashminne, och MBP (ej Retina) en standard 2,5"-disk. Därför går det nog inte att jämföra med tex en Mac med en mekanisk disk på 1 TB.
Jag vet att du vet detta, men ville bara förtydliga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-07-04 17:41

Stödjer inte Nordeainloggning Mobilt BankID? Det kör jag mot SEB, och det är kanon. Ingen mer koddosa. Och det funkar som e-leg.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-07-08 13:53
Ursprungligen av kenjon:

Stödjer inte Nordeainloggning Mobilt BankID? Det kör jag mot SEB, och det är kanon. Ingen mer koddosa. Och det funkar som e-leg.

Nu är det visserligen ett halvår sen jag lämnade Nordea, men då fanns inte stöd för mobilt bankid, och som nämns här fungerade deras bank-id riktigt uselt med OS X.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-07-08 21:05

Använder Nordea inte det vanliga BankID?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-07-08 21:10

Nordea har både Mobilt Bank-ID och vanligt. Men än så fungerar inte mobilt bank-id föratt signera räkningar i webbläsaren, dock tror jag det fungerar i iOS-appen.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-07-09 16:13

Kör med Handelsbanken och kan säga att BankID (både via kort & kortläsare samt på fil) funkar utmärkt sedan flera år tillbaka. Var lite meckigt runt 2008 innan Apple blev "accepterat" men nu är det absolut inga problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-09 16:41

Jag har Nordea. Och det fungerar extrem instabilt. Dessutom måste man köra i Firefox och i gammal version. Ofta måsta man tömma minnet i webbläsaren och ändå fungerar det bara då och då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-09 17:45
Ursprungligen av xms67:

Jag har Nordea. Och det fungerar extrem instabilt. Dessutom måste man köra i Firefox och i gammal version. Ofta måsta man tömma minnet i webbläsaren och ändå fungerar det bara då och då.

Jag kör senaste FF och har Nordea. Fungerar stabilt. Tror även att det fungerar i Safari. Har 6.1 beta installerat nu och det fungerar inte men jag är nästan säker på att det funkar i Safari 6.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-09 20:51
Ursprungligen av acke:

Jag kör senaste FF och har Nordea. Fungerar stabilt. Tror även att det fungerar i Safari. Har 6.1 beta installerat nu och det fungerar inte men jag är nästan säker på att det funkar i Safari 6.

Inte sist jag provade mot F-kassan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-07-09 21:24
Ursprungligen av xms67:

Inte sist jag provade mot F-kassan.

Försäkringskassan fungerade idag mot Nordeas Bank-ID på Mountain Lion för mig. Som alternativ fungerar även mobilt Bank-ID.

  • Medlem
  • Täby
  • 2013-07-09 21:51

Kan bara bidra med att Bank-ID och Mobilt Bank-ID fungerar utan några som helst problem med Skandiabanken.

1
Bevaka tråden