Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tröggt OS X

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 10:34

Jag har precis börjat använda X efter att kört "vanligt" sen första macen, Men jag tycker att allting går så otroligt långsamt, med väntan på menyer att öppna sig, och program att starta mm. OS 9 känns e så mycket snabbare,

Jag har en Dual 867 med 1GB RAM, någon som vet hur man kan snabba upp systemet lite, eller är det verkligen så här tröggt?

Tack!
Marcus

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-07-22 10:41

Vilken version av X har du? Är den optimerad för din dator?

Mac OS X är inte lika rappt som tidigare Mac OS versioner. Men du har en dator som är så pass bra att du inte ska behöva uppleva det som segt.

Mac OS X 10.2 ska du använda. Tidigare version, 10.0 och 10.1, är segare.

/c

Edit: 10.0 och 10.1 är segare. Tog bordet ordet "inte".

Senast redigerat 2003-07-22 11:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Tidigare version, 10.0 och 10.1, är inte segare.

Jo, de är segare. Betydligt segare.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 11:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Vilken version av X har du? Är den optimerad för din dator?

Har 10.2.6. Vet ej ärligt om den är "optimerad" för min datorn, känner mig lite lost med alla libraries mm.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 11:20

Kör du 10.2.6 och det är installerat på din burk från cd:n (och inte har kommit med någon disk som någon monterat in) så borde det absolut inte vara slött
Den ligger inte och letar efter diskar och servrar som inte finns? Sådant kan såsa till det rejält en stund... (men den skall "ge upp" så småning om...)

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-07-22 11:23

Om du har "lyft" in systemet från en extern HD tex. är systemet inte riktigt som det borde vara. Installerade du med originalskiva är det optimerat för din konfiguration.
Men med din hårdvara borde du verkligen inte uppleva den som seg. I vilka situationer upplevs den som seg? Vilka program rullar i bakgrunden då? Har du internet uppkoppling och nätverk igång?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 11:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kör du 10.2.6 och det är installerat på din burk från cd:n (och inte har kommit med någon disk som någon monterat in) så borde det absolut inte vara slött
Den ligger inte och letar efter diskar och servrar som inte finns? Sådant kan såsa till det rejält en stund... (men den skall "ge upp" så småning om...)

Installerad från CD som kom med datorn, och uppdaterad från nätet till 10.2.6.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Om du har "lyft" in systemet från en extern HD tex. är systemet inte riktigt som det borde vara. Installerade du med originalskiva är det optimerat för din konfiguration.
Men med din hårdvara borde du verkligen inte uppleva den som seg. I vilka situationer upplevs den som seg? Vilka program rullar i bakgrunden då? Har du internet uppkoppling och nätverk igång?

Kör Illustrator + Photoshop + Quickmail + Mail.
Internet Uppkoppling genom DSL genom nätverk
+ uppkopplad mot X server som ligger på 1.2 Dual maskin.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Jo, de är segare. Betydligt segare.

Vilket är det jag menar, men inte skriver. Ursäkta.

Markus; har du provkört OS X på någon annan Mac som du upplever det betydligt snabbare på?

/c

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 11:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Vilket är det jag menar, men inte skriver. Ursäkta.
Markus; har du provkört OS X på någon annan Mac som du upplever det betydligt snabbare på?
/c

Egentligen inte. Har kört lite på min gammla Ibook, men gick tillbaka till 9 där för det var ingen ide. Finns det inget sätt att optimera X, "ie" slänga extensions mm?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-07-22 11:41

Om du "bygger upp" din dagliga konfiguration genom att bara köra ett program i taget och inga nätverk märker du snart om någon av de delarna är felande. Är det ett av programmen som segar ner eller kanske någon av nätverkskopplingarna. Är det rent av kontakten med servern som tar för mycket kraft?

Som sagt din maskin är för kraftfull för att upplevas som seg med X, speciellt 10.2.6.

Testa och återkom, annars är mina tips slut.:(

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 11:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus T
Kör Illustrator + Photoshop + Quickmail + Mail.
Internet Uppkoppling genom DSL genom nätverk
+ uppkopplad mot X server som ligger på 1.2 Dual maskin.

Korkad fråga kanske - men ifall om att

Du kör inte OS9 versioner av programmen i Classic istället för OSX-versioner?

För då skall det gå segt att starta och inte så värst rappt i menyer etc...

Bara en tanke

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 11:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Om du "bygger upp" din dagliga konfiguration genom att bara köra ett program i taget och inga nätverk märker du snart om någon av de delarna är felande. Är det ett av programmen som segar ner eller kanske någon av nätverkskopplingarna. Är det rent av kontakten med servern som tar för mycket kraft?

Som sagt din maskin är för kraftfull för att upplevas som seg med X, speciellt 10.2.6.

Testa och återkom, annars är mina tips slut.:(

Jag provar det.
Tack Pepe.

Från soligt Berlin!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 16:56

Testat att köra program som cocktail, system optimizer X (finns på versiontracker), repair permissions från jaguar installationsskivan? tömt cachar mm.

Kan snabba upp din dator lite

lägger till: Inte starta alla programmen samtidigt

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-07-22 18:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus T
Jag provar det.
Tack Pepe.

Från soligt Berlin!!!

Är det bara lite halvslått eller är det riktigt löjligt segt...? Om det senare, stäng av, webDAP.

vänligen
/P

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-22 19:20

Cocktail och liknande program kan hjälpa ibland som nämnts ovan, bla genom att uppdatera "prebindings". Något som systemet själv ska fixa numera. Hade tidigare själv problem med att allt segade och fick då tipset att öppna terminalen och skriva:
sudo update_prebinding -root /

Sedan levde vi lyckliga igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus T
Jag har precis börjat använda X efter att kört "vanligt" sen första macen, Men jag tycker att allting går så otroligt långsamt, med väntan på menyer att öppna sig, och program att starta mm. OS 9 känns e så mycket snabbare,

Jag har en Dual 867 med 1GB RAM, någon som vet hur man kan snabba upp systemet lite, eller är det verkligen så här tröggt?

Tack!
Marcus

Har du kollar processorbelastningen? Öppna Terminalen och kör kommandot "top -u", tar de övre listade processerna acceptabelt med CPU-%?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-23 10:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Cocktail och liknande program kan hjälpa ibland som nämnts ovan, bla genom att uppdatera "prebindings". Något som systemet själv ska fixa numera. Hade tidigare själv problem med att allt segade och fick då tipset att öppna terminalen och skriva:
sudo update_prebinding -root /

Jag prövade binding grejen, och fick följande svar på slutet...?

2003-07-23 10:07:38.984 update_prebinding[483] redo_prebinding on /Applications/Utilities/Java/Java Plugin Settings.app/Contents/MacOS/Java Plugin Settings: prebinding can't be redone for: /Applications/Utilities/Java/Java Plugin Settings.app/Contents/MacOS/Java Plugin Settings (for architecture ppc) because larger updated load commands do not fit (the program must be relinked)
2003-07-23 10:07:39.469 update_prebinding[483] Prebinding files (1180/1206 complete)
2003-07-23 10:07:45.118 update_prebinding[483] Prebinding files (1200/1206 complete)
2003-07-23 10:07:48.547 update_prebinding[483] Update_prebinding done.
2003-07-23 10:07:48.547 update_prebinding[483] 0 files successfully prebound, 34 files unsuccessfully prebound.

E detta bra, dåligt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-25 13:11

Prebindings gör ju OS X numera automagiskt så vanligtvis skall det inte behövas. Vad du däremot DEFINITIVT skall göra, det är starta Disk Utility och köra Repair Permissions.

Detta rekommenderas varje gång man kör en systemuppdatering och det är välkänt att detta kan slöa ned datorn något enormt om de inte stämmer.

Alla spec grejerna med cocktail och sådant borde du inte behöva tycker jag.

/C

Det finns program på versiontracker som kopplar bort lite lull-lull från systemet (som skuggor) och annat.

Vilket grafikkort har du? I din dator borde det väl minst sitta en 32 Megs AGP grafikkort. Gör det inte det, så kommer systemet kännas segt. QuartzExtreme körs nämligen en hel del genom grafikkortet.

Jag misstänker dock att du tycker att X är segt för att du är van 9:an. X är inte lika rapp, inte ens på din dator skulle jag tro. Det är mer en vanesak. Själv störs jag inte av att 9:an känns lite rappare än X, det gjorde jag inte ens på min gamla 533 G4:a.

/Simon

  • Medlem
  • Thailand
  • 2003-07-29 22:06

Jag upplevde samma sak på min imac G4, väntetid på flera sekunder för att öppna ett nytt fönster etc. Efter att ha kört programmet "reparera skivbehörigheter" (finns under fliken skivkontroll i Skivverktyg) så blev det mycket bättre. Men fullt lika snabb som OS9 är den inte. Men å andra sidan mycket stabilare.

1
Bevaka tråden