Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple borde gå i Microsofts fotspår...

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Problemet är mest "fackord" där jag blir exponerad av de engelska termerna i yrkeslivet via kursmaterial och specifikationer. När det gäller riktiga vardagsord så är det givetvis lättare att hitta det svenska ordet.

"Steglös" är nog ordet som jag letade efter istället för "seamless"

Din kompis skulle kunna ta med en kines eller fransman till köket så får han väl se

Problemet är att just facktermer ofta baseras på engelska. Om man lyssnar på japanska eller kiesisiska t ex hör man ofta plötsligt avvikande ord man känner igen som betecknar ny teknik. - Jag talar varken japanska eller kinesiska...

Ursprungligen av xms67:

Jag har under en period kört Windows 8. Nu har jag slutat testet och vi kommer införa det på jobbet om ett tag. Min reflektion är att MS ligger helt rätt. Att ha samma OS på alla enheter är helt logiskt. Det är framtiden.

Just nu stör jag på att jag inte kan använda samma appar på min iPhone/iPad och min MBA. Helt plötsligt känns det gammeldags att ha olika system. Dels är ofta apparna väldigt smarta och användarvänliga. Och dels kan information föras över mellan dem på ett smidigt sätt(nåja...).

Så nu tycker jag Apple får rycka upp sig och kopiera MS...

hm det första jag tänkte på när jag såg rubriken var: TS tycker att Apple ska tillsätta en skrikande, frustande och stampande neandertalare som chef

Ursprungligen av lappen71:

Fast du förolämpar mig ska jag ge dig ett ordentligt svar när du inte förtjänar ett.

Detta är det jag menar med en jävla röra.En massa ikoner huller och buller utan en en enda struktur.
Det är inte i bokstavsordning som programmen är när dom ligger i Finder.
Dom ligger heller inte i datumordning efter när programmet installerades.
Så det det här är enligt mig en jävla röra med andra ord skit
Tycker du annat så gör det men kalla mig inte dum eller korkad igen.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-07-15%20kl.%2015.20.43.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-07-15%20kl.%2015.20.46.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/2769391/99mac/Sk%C3%A4rmavbild%202013-07-15%20kl.%2015.20.48.png

Vill man ta längre tid på sig att start ett program genom att leta runt i denna röra så det är helt upp till denne.
Jag och andra använder Spotlight eller Alfred och startar det på någon sekund.

Ps. Nej jag har inga planera att strukturera upp Launhpad så det blir enklare utan jag spar den tiden genom att använda Alfred.

men är det inte så att launchpad fungerar på samma sätt som ikonerna i din iphone/ipad? att de läggs till efter när man installerar dem och då upp till användaren att sortera dem i den ordning man vill ha eller lägga dem i mappar osv?

för övrigt så känns hela den här tråden som trolltråd 2013.

och jag vill verkligen inte att apple skall kopiera något från windows 8.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-16 17:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

hm det första jag tänkte på när jag såg rubriken var: TS tycker att Apple ska tillsätta en skrikande, frustande och stampande neandertalare som chef

http://www.sherv.net/cm/emoticons/hand-gestures/facepalm-gesture-smiley-emoticon.gif

Ballmer har jag träffat och han gav ett mycket speciellt intryck kan man väl säga... Trots att mötet var mellan honom och mig så sattes vi bredvid varandra och våra medarbetare (+ några till) runt ett vanligt mötesbord. Inte på varsin sida eller i fåtöljer lite snett mot varandra. När hans inledning på mötet var klart tog det mig flera minuter att återfå fattningen. Skulle det varit en anställningsintervju skulle jag nog aldrig fått något jobb på MS. Dessutom drack han minst tre liter iste under den timme mötet varade. Jag hatar iste och han envisades med att fylla på mitt glas lika ofta som han fyllde på sitt.

En annan aspekt var att han hade fler livvakter än Tony Blair hade när Blair var i Sverige i sin egenskap som PM. Det tyckte jag var lite speciellt. Nu gick jag lite OT.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-16 18:12
Ursprungligen av mjewl:

men är det inte så att launchpad fungerar på samma sätt som ikonerna i din iphone/ipad? att de läggs till efter när man installerar dem och då upp till användaren att sortera dem i den ordning man vill ha eller lägga dem i mappar osv?

för övrigt så känns hela den här tråden som trolltråd 2013.

och jag vill verkligen inte att apple skall kopiera något från windows 8.

Skillnaden är att ALLA program syns och då menar jag alla systemprogram som du aldrig kommer använda något som inte existerar på iOS.
Många gånger så startar jag program på iOS genom spotlight för ibland så glömmer jag helt enkelt vilken mapp dom ligger i.
Speciellt nu med iOS 7 Beta där man kan komma åt spotlight på vilken hemskärm som helst.

Jag accepterar att andra inte tycker som jag utan älskar Launchpad men jag ska inte bli kallad dum bara för att jag inte håller med.

Ursprungligen av lappen71:

Skillnaden är att ALLA program syns och då menar jag alla systemprogram som du aldrig kommer använda något som inte existerar på iOS.
Många gånger så startar jag program på iOS genom spotlight för ibland så glömmer jag helt enkelt vilken mapp dom ligger i.
Speciellt nu med iOS 7 Beta där man kan komma åt spotlight på vilken hemskärm som helst.

Jag accepterar att andra inte tycker som jag utan älskar Launchpad men jag ska inte bli kallad dum bara för att jag inte håller med.

ja det är sant att det visas fler program på launchpad. man kan ju dock söka där också.

förmodar att den sista meningen inte var riktad till mig då jag inte har kallat dig dum.

• Medlem
  • International user
  • 2013-07-16 19:43

Windows 8 är det sämsta OSet sedan ME.

Det är så sorgligt ologiskt så man blir ledsen. Varje gång jag startar min HTPC blir jag påminde om hur värdelöst det är.

Microsoft största misstag är att köra "samma" OS på alla plattformar. Som de för övrigt misslyckats med eftersom Windows RT är en nedskuren och ännu sämre version än W8 i säg.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-07-16 20:20
Ursprungligen av mjewl:

ja det är sant att det visas fler program på launchpad. man kan ju dock söka där också.

förmodar att den sista meningen inte var riktad till mig då jag inte har kallat dig dum.

Nej det var till ett inlägg som moderatorerna har raderat.

Ja man kan söka där också men tycker att det är en omväg
Man kan hoppas att Siri kommer till OS X så behövs varken Launchpad eller Alfred utan det räcker med att säga åt datorn att starta programmen

Senast redigerat 2013-07-17 13:13

Verkar vara omöjligt för trollen att hålla sig i schack, en chans till.

För er som inte känner till våra forumregler så finns dessa här; http://www.99mac.se/forum/regler.
Det finns också en oskriven regel, mata inte troll.

Angående Alfred och Launchpad. Är det helt bortglömt att man kan starta program i Spotlight-menyn?

Systeminställningar: Spotlight. Ställ in så program ska visas överst.
Kommando + mellanslag
Skriv några bokstäver
Klart

Jag använder även menyn "Senaste objekt" under äpplet. Ställ in i Systeminställningar: Allmänt i att den visar 20 eller 30 objekt så ligger de program man använder återkommande alltid där.

Ursprungligen av Anders T:

Angående Alfred och Launchpad. Är det helt bortglömt att man kan starta program i Spotlight-menyn?

Systeminställningar: Spotlight. Ställ in så program ska visas överst.
Kommando + mellanslag
Skriv några bokstäver
Klart

http://s22.postimg.org/cps29z0u5/spotlight.jpg

Jag använder även menyn "Senaste objekt" under äpplet. Ställ in i Systeminställningar: Allmänt i att den visar 20 eller 30 objekt så ligger de program man använder återkommande alltid där.

Nädå, jag har nämnt Spotlight tidigare i tråden för just den där egenskapen så det är bara du som inte läst allt

Ursprungligen av BlackSmp:

Nädå, jag har nämnt Spotlight tidigare i tråden för just den där egenskapen så det är bara du som inte läst allt

Sorry, jag rullade igenom tråden och såg inget om det.

Bevaka tråden