Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor kring nya AirPort Time Capsule

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har köpt en AirPort Time Capsule och har stött på patrull. Den automatiska säkerhetskopieringen fungerar inte. Följande meddelande kommer upp varje gång: "Avbilden ”/Volumes/Data-1/Thomass iMac.sparsebundle” för säkerhetskopiering används redan."

Jag har antagligen gjort något misstag när jag ställde in användare etc. Jag tror att strulet började när jag bytte namn på Basstationen, men fattar inte varför. Är det någon här som har en idé om vad som kan vara fel?

Ursprungligen av thoolson:

Hej!

Har köpt en AirPort Time Capsule och har stött på patrull. Den automatiska säkerhetskopieringen fungerar inte. Följande meddelande kommer upp varje gång: "Avbilden ”/Volumes/Data-1/Thomass iMac.sparsebundle” för säkerhetskopiering används redan."

Jag har antagligen gjort något misstag när jag ställde in användare etc. Jag tror att strulet började när jag bytte namn på Basstationen, men fattar inte varför. Är det någon här som har en idé om vad som kan vara fel?

Har du provat att radera disken i Time Capsule å börja om?

Hej!

Ida Lindkvist är nog svaret på spåret, gör du som hon säger så löser det nog problemet.

Baserat på det du skriver så gjordes det en hel eller påbörjad backup innan du bytte namn på Time Capsule-enheten. När du sedan bytt namn så förstår nog inte Time Machine-mjukvaran i datorn att det är din backup som finns där eftersom namnet på Time Capsule-enheten är annorlunda och du får då meddelandet som du nämner.

Men på Time Capsule ligger ju allt från min gamla utbytta hårddisk? Finns det inget enklare sätt?

Men på Time Capsule ligger ju allt från min gamla utbytta hårddisk? Finns det inget enklare sätt?

Jo du kan säkert hitta den felaktiga dmg-filen och radera bara den. Den heter ju som det står i felmeddelandet. Om du öppnar disken i Finder och kikar menar jag.

Tillägg: Förutsatt att det inte är samma som din gamla backup då förstås. Men om det är som jag tror har du två backup-filer på Time Capsule, en ny "trasig" å så den gamla.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jo du kan säkert hitta den felaktiga dmg-filen och radera bara den. Den heter ju som det står i felmeddelandet. Om du öppnar disken i Finder och kikar menar jag.

Tillägg: Förutsatt att det inte är samma som din gamla backup då förstås. Men om det är som jag tror har du två backup-filer på Time Capsule, en ny "trasig" å så den gamla.

Tack för svar. Jag är helt ny på det här, och vore tacksam för en mer precis beskrivning.

1. Hur hittar jag "filen", step by step?

2. Hur raderar jag den? Är det bara att dra den till papperskorgen?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-05 17:14

Detta kanske fungerar eller ger något tips: http://pondini.org/TM/C12.html

Tack för svar. Jag är helt ny på det här, och vore tacksam för en mer precis beskrivning.

1. Hur hittar jag "filen", step by step?

2. Hur raderar jag den? Är det bara att dra den till papperskorgen?

Jag öppnar ett Finder-fönster och till vänster under rubriken Delat finns min Time Capsule. Den heter som nätverket. Klickar på den och min hårddisk syns och kan öppnas/visas. Det kan ta bra lång tid för den att visa innehållet, men det dyker upp till slut.

Filen du letar efter borde heta "Thomass iMac". Kolla hur stor den är och när den senast användes. Det borde finnas fler filer från din gamla disk som du alltså inte vill slänga.

Japp, går bra att dra till papperskorgen (det går inte att ångra).

Ok, hittade "Thomass iMac" enl anvisning och drog den till papperskorgen och klickat "töm". Tar det lång tid att radera, den håller fortfarande på efter ca 20 min?

Ok, hittade "Thomass iMac" enl anvisning och drog den till papperskorgen och klickat "töm". Tar det lång tid att radera, den håller fortfarande på efter ca 20 min?

Inte löst sig än?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Inte löst sig än?

Osäker, den håller på och säkerhetskopierar nu och några timmar framåt. Får se i morgon vad som dyker upp. Tack för hjälp så här långt.

Återkommer

Ok, jag gjorde en fabriksåterställning. Har kvar min data på gamla HD:n, no worries.

Tack för assist

1
Bevaka tråden