Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Macbook unibody - Byta ut hårdvara eller ej?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • umeå
  • 2013-08-06 11:21

Jag har börjat få problem med min Macbook unibody 13 tum, late 2009. Hade just tänkt byta ut hårddisken mot en SSD och uppgradera från 2gb ram till 4gb. (Då jag behöver använda sketch up och photoshop som nu går trögt). Men nu undrar jag om det är lönt... Starttiden har, efter att jag städade skrivbordet lite, börjat ta ca 10 min. Och nyss så bytte datorn bakgrundsbild själv samt ändrade datumet till 2001. Är det ett enkelt åtgärdat problem? Räcker det med att omformatiera hårddisken och köpa en ny SSD, eller är den utom räddning?

Tackar för svar!!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-06 12:01
Ursprungligen av ouioui:

Jag har börjat få problem med min Macbook unibody 13 tum, late 2009. Hade just tänkt byta ut hårddisken mot en SSD och uppgradera från 2gb ram till 4gb. (Då jag behöver använda sketch up och photoshop som nu går trögt). Men nu undrar jag om det är lönt... Starttiden har, efter att jag städade skrivbordet lite, börjat ta ca 10 min. Och nyss så bytte datorn bakgrundsbild själv samt ändrade datumet till 2001. Är det ett enkelt åtgärdat problem? Räcker det med att omformatiera hårddisken och köpa en ny SSD, eller är den utom räddning?

Tackar för svar!!

Vad gäller att klockan ställt om sig så är det nog så att kondensatorn som sköter om att hålla spänningen på PRAM (CMOS) har tappat funktionen, byte av denna verkar innefatta byte av logikkortet (dyrt!).

http://www.ifixit.com/Answers/View/51832/Does+the+MBP+13%22+Unibody%28v.+5,+5-mid+09%29+have+a+pram+battery

Att datorn går trögt kan indikera fel på hårddisken, kolla gärna i Console efter felmeddelanden, och kör en kontroll av disken med Disk Utility.

  • Medlem
  • umeå
  • 2013-08-06 13:31
Ursprungligen av mattiL:

Vad gäller att klockan ställt om sig så är det nog så att kondensatorn som sköter om att hålla spänningen på PRAM (CMOS) har tappat funktionen, byte av denna verkar innefatta byte av logikkortet (dyrt!).

http://www.ifixit.com/Answers/View/51832/Does+the+MBP+13%22+Unibody%28v.+5,+5-mid+09%29+have+a+pram+battery

Att datorn går trögt kan indikera fel på hårddisken, kolla gärna i Console efter felmeddelanden, och kör en kontroll av disken med Disk Utility.

Tack för snabbt svar!
Jag provade att göra så som det stod på länken: Ställa in automatisk tid och starta om, men det kom inte upp igen. Kan det ha varit en engångsföreteelse? Provade också att använda skivverktyg men den kunde inte hitta nåt fel. En annan sak som hållt på länge är att mellan olika sidor på internet, när man skall gå från den ena sidan till den andra så krackelerar bilden några sekunder och det bildas ett rutmönster med tidigare sidor och randiga svarta sidor osv. Vad kan det bero på/vara?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-06 13:55

Låter som ett hårdvarufel på grafikkortet tycker jag, är detta problem på interna skärmen eller på en extern?

  • Medlem
  • umeå
  • 2013-08-06 14:00
Ursprungligen av mattiL:

Låter som ett hårdvarufel på grafikkortet tycker jag, är detta problem på interna skärmen eller på en extern?

Det är på den interna skärmen, men det händer bara ibland. Med dessa brister i åtanke, skulle du rekommendera att investera i ssd-hårddisk och mer ram eller satsa på att köpa en ny dator?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-08-06 14:04

Jag hade en likadan MacBook som du och det jag minns var att den var tystare och kallare jämfört mot den MacBook Pro jag har nu.
För det jag använde den så hade uppgradering av minnet och hårdisken räckt gott och väl för att den skulle räcka i många år.

Detta är en bedömning du själv måste göra

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-08-06 17:01

Precis som @lappen71 säger, det är en sak du får bestämma själv, men att satsa på alltför mycket ny hårdvara till en fyra år gammal dator tycker jag är tveksamt.
Ska du få lite fjutt i jobben med Photoshop med mera, så gör en ny dator med 8 eller 16 GB RAM och SSD underverk.

Kanske du ska nöja dig med en relativt prisvärd mindre SSD och mer minne för att ha denna burk som andra-dator?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-08-09 14:58

Frågan blir ju mycket svårare när datorn är "halv trasig" verkar det som.
Då är det kanske inte värt att uppgradera.
Hade den fungerat som den ska hade det varit en annan grej. För då hade det berott helt på vad du känner är värt.
Men en dator som håller på att ge upp som det låter kanske inte är värt det.
De bästa hade ju varit att prova att installera om datorn kanske innan du uppgraderar. Se om det hjälper med problemen du har.
Om det gör det och den efter de fungerar som den ska. Så är ju det lättare för dig att avgöra vad du tycker är värt och inte.

För en trasig dator är fortfarande en trasig dator efter du har uppgraderat den. (så länge du inte byter ut det som är trasigt dvs)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-08-09 18:37

Nu vet jag inte riktigt hur det skiljer sig med att byta hårddisk i gamla och nya macar. Men en spontan tanke är att om du köper en SSD disk nu ch sätter i den gamla och det inte gör någon skillnad så kan du ju alltid köpa en ny dator med HDD och sätta i SSDn i den. Du behöver alltså inte betala för att få SSD i den nya. Dock gäller detta bara MacBook Pro (då macbook air inte har något annat val) och sen har jag dålig koll på hur det påverkar garantin.

1
Bevaka tråden