Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba "remote"

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det går bra med vilket som. Skulle det vara något som kräver Windows så kan du alltid köra det i en virtuell maskin / via Bootcamp.

Ursprungligen av KOL:

Kermit det där svaret värmde! Det är precis som du jobbar, som också jag vill ha det i framtiden. (Herregud, jag hade verkligen börjat tappa hoppet)

...

Men som sagt frågan, kör ni som jobbar remote, oavsett om ni kör eget eller är anställda, mac eller pc?

Kul, hoppas att du kan göra verklighet av drömmarna :).

Vad gällar Mac vs PC så använde jag PC när jag startade företag och körde det ca 5 år.. När unibody-macen släpptes och jag behövde en bra laptop för möten/resor passade jag på att köpa in en sån, även för att jag var nyfiken på Mac samt ville ha en "testburk" för att testa i olika webbläsare mm. Det tog ju såklart inte länge innan macen var huvudburk och pc:n kasserad

Men jag har inte märkt några direkta problem. De stora programmen finns till båda (Photoshop, Illustrator, Flash, Word, Excel osv), och i övrigt finns det oftast bra alternativ till PC-programvaran. Texteditor, klienter för SVN/GitHub, FTP-klienter, webbläsare osv osv finns ju och fungerar väldigt bra. Enda problemet jag hade var när jag skulle koppla upp via VPN mot en kund för remotejobb, och de bara hade installers/downloads för PC för att sätta upp VPN:et - då det var ett stort företag tog det en stund innan jag fick tag på folk som kunde hjälpa mig sätta upp det på Mac. Sedan har det varit småsaker, t ex att samma typsnitt för Mac och PC renderats lite olika i Flash (nån/några pixlar förskjutet, vilket kan pajja layouter om du tar över en fil gjord på en PC), men överlag går det bra att dela dokument mm. Kommunikationen i projekten sker för mig del oftast med Skype, Google Hangout, Google Docs, Mail, MSN o dyl, och det finns ju även det till båda plattformar.

Det verkar faktiskt som att de flesta jag jobbar med nu för tiden kör mac (det var betydligt färre för bara något år eller tre sedan), så jag tror att man haft större kompatibilitetsproblem om man kört PC ;).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-08-05 22:43

Tack för svaret Kermit. Skönt, då slipper jag skaffa pc;)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-08-06 12:53
Ursprungligen av The Real Viking:

A-kassan är inte anpassad för dagens samhälle. Den måste reformeras.

För att få ersättning från A-kassan måste folk som äger ett företag lägga ner firman, lägga den i vila eller ha den aktivt men firman får inte ta emot betalning för sina tjänster.

Många arbetslösa egenföretagare vill inte gärna lägga ner företaget eller sätta det i vila. De vill att företaget fortfarande kan dra in pengar, även om det inte är tillräckligt lönsamt för enbart jobba i företaget… Många vill gärna efter att de fått jobb, fortfarande ha sitt företag som fritidssyssla.

Nja detta stämmer inte redigt. Har du haft ett företag vid sidan av din anställning längre än 1 år, så får du ha kvar ditt företag som en "bi syssla". Du får ta emot betalning men det finns ett tak på 1920kr/vecka. Tjänar du mer än så, säg 2920kr, så drar dom av den summan på din ersättning. Om du jobbar mer timmar på företaget än vad du har "tillstånd" till att göra så är du inte berättigad till A-kassa längre.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-08-06 23:11

keptang, det ante mig:)(alltså inlägget ovan) Och jag håller med till 100%.

Jag har sökt nästan enbart jobb där jag skulle ha jobbat remote. Men arbetsgivaren brukar svara, "nej, här jobbar vi i ett team, ett sammansvetsat gäng. Här går det inte att jobba remote".

Ursprungligen av KOL:

keptang, det ante mig:)(alltså inlägget ovan) Och jag håller med till 100%.

Jag har sökt nästan enbart jobb där jag skulle ha jobbat remote. Men arbetsgivaren brukar svara, "nej, här jobbar vi i ett team, ett sammansvetsat gäng. Här går det inte att jobba remote".

Argument man skjuter hål i rätt enkelt imo.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-11-28 00:18

Ja, vi är påväg dit. Vi är påväg till ett samhälle där det inte alls är konstigt att jobba hemifrån. Men herregud, det tar tid. Jag trodde inte det skulle vara några problem alls. Hahahahaha, här står jag ett halvår senare, och efter 30 sökta jobb och 5 förfrågningar om praktikplats, fortfarande inget napp. Jag trodde helt enkelt man skulle ha kommit lite längre när det gäller miljötänket, kvalitén på arbetsro och ha rätt person på rätt plats(via internet alltså). Men icke.

Ursprungligen av KOL:

Ja, vi är påväg dit. Vi är påväg till ett samhälle där det inte alls är konstigt att jobba hemifrån. Men herregud, det tar tid. Jag trodde inte det skulle vara några problem alls. Hahahahaha, här står jag ett halvår senare, och efter 30 sökta jobb och 5 förfrågningar om praktikplats, fortfarande inget napp. Jag trodde helt enkelt man skulle ha kommit lite längre när det gäller miljötänket, kvalitén på arbetsro och ha rätt person på rätt plats(via internet alltså). Men icke.

Det gäller att ha lite tur och hitta rätt företag, några står fast vid att en fysisk plats är viktig, andra ser framåt och utvecklas och inser att valfrihet attraherar den bästa arbetskraften. Oavsett var man fysiskt sitter.

Lycka till!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-11-28 08:58

Åh, tack @Keptang, det värmde. Jag hoppas också på napp snart. Jag måste komma ut i arbetslivet, programmera och utveckla, "get my hands dirty". Det verkar som att arbetsgivarna ser en praktikant som en belastning(om man inte har praktik i en mataffär förstås. Då blir man plötsligt gratis arbetskraft). Naturligtvis måste man ju ha någon form av introduktion även om man ska ha praktik på en webbyrå. Men den behöver ju inte vara så avancerad.
Jag tror att jag bor i fel landsända för att få jobb inom webutveckling.

OBS: texten nedan läses enbart av de som är intresserade. Alla som har viktigare saker för sig råder jag att genast sluta läsa här.
Jag har provat platsbanken, indeed, jobbsafari, och alla de andra jobb-sök-sajterna, skickat spontanansökan och lagt upp mitt CV på olika rekryteringssajter. De där rekryteringssajterna känns ärligt talat ganska värdelösa. Jag ska alltså lägga upp mitt CV så att en arbetsgivare kan hitta mig bland alla andra 100000 sökanden. Det känns ju som att ingen kommer att kolla på mitt CV.
Jag såg igår att arbetsförmedlingen skulle göra om sin hemsida. Det vore en lyckad ide att lägga ihop arbetsförmedlingen med linkedin och alla de andra sajterna där man ska lägga upp sitt cv. Då skulle matchningen fungera i ett jehu och arbetslösheten skulle sjunka. Eller har jag fel?
(Men då skulle annonsintäckterna helt försvinna vilket förmodligen inte hade varit speciellt populärt)

Bevaka tråden