Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Chrome lämnar sparade lösenord oskyddade

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Webbläsaren Chrome visar sparade lösenord utan krav på något huvudlösenord för att inte "ge användarna en falsk känsla av trygghet". Det här råder det väldigt delade åsikter om sedan en utvecklare i ett blogginlägg kallar det för en "galen lösenordsstrategi".

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2013-08-08 11:11

Det är väl det som androidanvändare menar med att systemet är öppet och inte lika inlåst som hos Apple?

Det här är korkat.. Jag förstår hur Google menar, men håller absolut inte med. Jag menar, bara för att någon i familjen har tillgång till min dator ibland betyder det inte att jag vill lämna alla lösenord helt öppna. Visst kan det i vilket fall knäckas med lite tid, men nu handlar det om vardagsanvändning.

Hur det här har blivit en såpass omskriven nyhet förstår jag dock inte. Chrome har haft samma system länge, och jag själv har klagat på det mer eller mindre publikt vid flera tillfällen. Visst är det på tiden att saken uppmärksammas, men det borde skett redan för flera år sedan!

Lånar en “kompis” dator, kollar mailen. Säger: oj råkade spara mitt lösenord, ska bara plocka bort det. Nu har jag hans lösen till mail, facebook och kanske även den personliga koden till banken.

Därför jag kör Opera, finns ingen möjlighet att se sparade lösenord i webbläsaren, bara att det finns (URL och användarnamn syns dock).

Ursprungligen av andnewman:

Därför jag kör Opera, finns ingen möjlighet att se sparade lösenord i webbläsaren, bara att det finns (URL och användarnamn syns dock).

Problemet här är främst att lösenordshanteringen gör det lättare för opportunister utan förkunskaper att komma över många uppgifter på en gång. Även om lösenorden hade varit "dolda" så finns det många andra sätt att komma över innehållet, men eftersom att många av dessa kräver mer tid och kunskap så skyddar det ändå mot en stor grupp potentiella hackers. Det hade t.ex. varit en smal sak för en person med grundläggande kunskaper och tillgång till din dator i ett par sekunder att besöka inloggningen för en sida där du har ett konto, t.ex. Facebook eller din mail, och stjäla lösenordet direkt ur fältet efter att din webbläsare har fyllt i det: asteriskerna skyddar bara mot nyfikna ögon. (Ja, det fungerar i Opera m.fl.)

Vissa versioner av Opera lider även av samma problem som Chrome. I Opera 15 kan du se alla sparade lösenord via <Settings -> Privacy & Security -> Manage saved passwords>.

Senast redigerat 2013-08-09 01:17
  • Medlem
  • International user
  • 2013-08-10 20:59

Det här är ju verkligen en jättegammal nyhet, förstår inte varför det blivit så stort nu.

Ursprungligen av Luftvargen:

Problemet här är främst att lösenordshanteringen gör det lättare för opportunister utan förkunskaper att komma över många uppgifter på en gång. Även om lösenorden hade varit "dolda" så finns det många andra sätt att komma över innehållet, men eftersom att många av dessa kräver mer tid och kunskap så skyddar det ändå mot en stor grupp potentiella hackers. Det hade t.ex. varit en smal sak för en person med grundläggande kunskaper och tillgång till din dator i ett par sekunder att besöka inloggningen för en sida där du har ett konto, t.ex. Facebook eller din mail, och stjäla lösenordet direkt ur fältet efter att din webbläsare har fyllt i det: asteriskerna skyddar bara mot nyfikna ögon. (Ja, det fungerar i Opera m.fl.)

Vissa versioner av Opera lider även av samma problem som Chrome. I Opera 15 kan du se alla sparade lösenord via <Settings -> Privacy & Security -> Manage saved passwords>.

Visserligen sitter jag med en W7-burk nu, men kan bara se användarnamn och siter (www.99mac.se > *http://www.99mac.se/ andnewman). Kan inte få fram mitt lösenord i klartext den vägen.

Ursprungligen av andnewman:

Visserligen sitter jag med en W7-burk nu, men kan bara se användarnamn och siter (www.99mac.se > *http://www.99mac.se/ andnewman). Kan inte få fram mitt lösenord i klartext den vägen.

Så här ser det ut i Opera 15, går naturligtvis att klicka på show för att se texten:

Ursprungligen av Luftvargen:

Så här ser det ut i Opera 15, går naturligtvis att klicka på show för att se texten:

http://forumbilder.se/CF6GS/opera.jpg

Ser helt annat ut än i Windows! Har bara antagit att det ser lika ut på båda plattformar då det är samma program i botten. Så fel man kan ha.

1
Bevaka tråden