Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal trött PM G4 startar nästan inte längre

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en PM G4 2x1,42 Ghz som inte startar, fast ändå till sist.
Problemet har kommit smygande och blir värre ju längre datorn stått avstängd. Jag har förträngt det hela och löst det genom att låta datorn vara i viloläge under natten. Men ibland, som nu med åska och semester har den varit avstängd.

Först när jag trycker på startknappen surrar den bara lite. Håller jag på och trycker gång efter gång så surrar den lite länge efter en stund. Är jag enträgen fortsätter den att gå några sekunder längre. Så småningom hörs någon fläkt dra igång innan datorn stannar. Jag fortsätter att trycka och nu hörs början på startljudet innan den lägger av. Fortsätter jag kommer hela startljudet varje gång innan datorn lägger av. Men till sist börjar någon fläkt rusa och datorn går lite längre igen och till sist startar den och allt är som vanligt. Detta tog 30 minuter i morse!

Jag vet, jag borde skaffa en ny dator, men om det går håller jag gärna den här vid liv ett tag till.

Någon som vet vad som pågår och vad man kan göra åt det?

gissar nätagget är på väg att dö! alternativt din startknapp. testat byta HDD?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-12 10:41

+1 på nättaggregatet

Startknapp ja. Har en Appleskärm med startknapp och jag trodde först att det var den som var problemet. Datorn startade lättare med knappen på datorn, men sedan har den också krånglat. Båda knapparna fungerar nu men knappen på skärmen verkar behöva lite vilotid mellan tryckningarna för att reagera.

Hur modellspecifikt är ett nätaggregat? Han man byta själv? Har ett par trasiga datorer: en ännu äldre G4:a och en PM G5.

Ursprungligen av Asterraster:

Startknapp ja. Har en Appleskärm med startknapp och jag trodde först att det var den som var problemet. Datorn startade lättare med knappen på datorn, men sedan har den också krånglat. Båda knapparna fungerar nu men knappen på skärmen verkar behöva lite vilotid mellan tryckningarna för att reagera.

Hur modellspecifikt är ett nätaggregat? Han man byta själv? Har ett par trasiga datorer: en ännu äldre G4:a och en PM G5.

Nu vet jag inte om det här är exakt den modellen du har, men det kan du enkelt kolla upp själv.

http://www.ifixit.com/Guide/Replacing+Power+M...

Ett nytt nätagg kostar ca 500:- på ebay, men du borde nästan kunna fiska upp ett gratis tycker jag om du testar köp/sälj här på forumet.

• Medlem
  • Gävle
  • 2013-08-12 20:31

Det kan även vara batteriet, vissa av modellerna kan bli riktigt underliga av det.

• Medlem
  • International user
  • 2013-08-13 08:11

Jag tror också på batteriet.

Ursprungligen av Creops:

Det kan även vara batteriet, vissa av modellerna kan bli riktigt underliga av det.

Batteriet misstänkte jag också. Bytte men det blev inte bättre tyvärr. Skulle ha skrivit det förstås.

När det gäller nätagg. har jag sett att det i vissa fall går att sätta i ett "vanligt" ATX-agg

Det finns en del tips på Xlr8: http://www.xlr8yourmac.com/systems.html#g4

1
Bevaka tråden