Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbankens ID2 vill inte installeras!!!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 16:47

...jag har just köpt en 17" PB och installerat OSX som följde med... å lite andra program jag använder dagligen... Men när jag ska installera ID2 från Handelsbanken händer ingenting! Jag har startat om, byggt om skrivbord, testat att ladda olika filer från SHB m.m.m. Men inget funkar. Den bara står å snurrar efter att man valt installationplats. Nån som har några tips? Jag kan inte boota om i 9:an längre pga ny dator (tror jag)...

PLIIS HELP!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-06 16:55

iD2 Personal är programmet från helvetet! Det funkar bara i Mac OS 9 eller Classic, inte OS X. Ring SHB och fråga hur man gör vettja!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 16:58

men jag har ju installerat det på massa andra maskiner som har x.. men de är lite äldre och kunde nog startas i nian tror jag... hmm... näe.. jag tror faktiskt att jag var kvar i x när jag installerade det...

...shite... jag behöver ju verkligen det progget...

  • Avstängd
  • 2003-07-06 16:59

...Har snackat med Handelsbanken många gånger. Tyvärr är de likt många andra extremt PC tillvända och endast halvhygglo mot mac användare.
Det står faktiskt i deras intruktioner att certificatprogrammet inte funkar under OS X.

Hm,

Eftersom jag själv använder ID2 och ska uppdatera till X snart vill jag bara be om ett förtydligande:

Funkar ID2 i classicmiljön under OSX?

Kan man m.a.o. köra Netscape 4.79 och få internetkontakt via classic-emulatorn?

mvh

Henrik

  • Oregistrerad
  • 2003-07-26 20:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av HenrikS
Hm,

Eftersom jag själv använder ID2 och ska uppdatera till X snart vill jag bara be om ett förtydligande:

Funkar ID2 i classicmiljön under OSX?

Kan man m.a.o. köra Netscape 4.79 och få internetkontakt via classic-emulatorn?

mvh

Henrik

Funkar bra!

Kör 10.2.6 och Netscape Communicator 4.77 i Classic

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen
Funkar bra!

Kör 10.2.6 och Netscape Communicator 4.77 i Classic

Skönt att höra!
Jag är nämligen inte optimist när det gäller att få en uppdatering av ID2 för X.

Det har ju dykt upp fler tjänster på SHB internetbank, men bara om man har WinDOS...

mvh

Henrik

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2003-07-28 16:55

Hm, hur gör jag för att lägga till mina existerande certifikat?

Jag håller på att gå från Windows till Mac OS X och har därmed redan certifikat. Jag har installerat iD2 och lagt till säkerhetsprylen under Netscape.

Någon som vet?

/Johan

Det ser ut som ett fall för 040-245620.

Det är Handelsbankens tekniska support, och de är riktigt mänskliga att prata med...

Jag hann ringa upp dem innan jag insåg en egen tabbe. Jag hade stängt av två tillägg som börjar på MS i tron att de var äckligt pyttemjuka. Fel! De är ID2, men det står ingenstans...

mvh Henrik

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-08-06 21:02

Byt bank annars till någon Mac-vänlig(are) och påpeka mycket nogrant för "gamla" banken varför du byter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mudsam
Hm, hur gör jag för att lägga till mina existerande certifikat?

Jag håller på att gå från Windows till Mac OS X och har därmed redan certifikat. Jag har installerat iD2 och lagt till säkerhetsprylen under Netscape.

Någon som vet?

/Johan

När man flyttar mellan två macar så finns det en finess/bugg (välj själv) som gör att hårddiskpartitionen måste ha exakt samma namn som den hade på dator man installerade på. Detta har jag påpekat för SHB support men sist jag tittade nämndes inte detta där.

Jag har aldrig flyttat från PC till Mac men om du t ex tvingas döpa om hårddisken till C: så skulle i alla fall jag hellre knalla ner på kontoret och skaffa ny kod.

1
Bevaka tråden