Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS-app för att styra Mac mini

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-08-18 10:20

Jag sticker in i det här forumet för det passar in på mina frågor...
Jag är också väldigt sugen på att ha en mini vid TVn. Men det jag helst skulle vilja är att kunna styra mini med en iPad, via olika appar för skärmdelning. Är det någon som tips på bra appar för just detta? Erfarenheter kring det?
Kan säga att jag i nuläget kör iMac - HDMI - förstärkare - TV

Senast redigerat 2013-08-18 10:47

Tråden utbruten från http://www.99mac.se/forum/p/2157695
@Cuda, varför olika appar? Om du kör skärmdelning så är det bara att använda Screens eller liknande.

Senast redigerat 2013-08-18 10:51
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-08-18 11:03
Ursprungligen av keptang:

Tråden utbruten från http://www.99mac.se/forum/p/2157695
@Cuda, varför olika appar? Om du kör skärmdelning så är det bara att använda Screens eller liknande.

Det programmet har jag faktiskt inte sett. Har du använt screens? Varför jag skrev appar var för att jag har varit inne på att skaffa detta: https://itunes.apple.com/app/air-login/id4655...

Provade det lite lätt via iPhone och iMacen. Det funkade ganska bra, men är osäker om det kommer fungera bra nog för att egentligen kunna använda iPaden helt som styrplatta till minin.

Screens fungerar fint.
Det finns många alternativ, TeamViewer / Splashtop osv..

Om du vet exakt vad du vill göra så är det nog enklare att ge bra förslag.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-08-18 11:27
Ursprungligen av keptang:

Screens fungerar fint.
Det finns många alternativ, TeamViewer / Splashtop osv..

Om du vet exakt vad du vill göra så är det nog enklare att ge bra förslag.

I huvudsak det jag ska använda en mini till är att lyssna på flac och spotify. Spela upp film (i nuläget använder jag mest VLC). Har dock funderingar på att ge plex ett ärligt försök och även där kunna använda en iPad som kontroll. Vad rekommenderas? Är väldigt intresserad att använda en iPad som kontrollenhet

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-08-18 11:31
Ursprungligen av Cuda:

Är väldigt intresserad att använda en iPad som kontrollenhet

Kan tillägga att jag har ett hemmbiosystem med en Marantz förstärkare som jag även kan styra med deras egna app

Ursprungligen av Cuda:

I huvudsak det jag ska använda en mini till är att lyssna på flac och spotify. Spela upp film (i nuläget använder jag mest VLC). Har dock funderingar på att ge plex ett ärligt försök och även där kunna använda en iPad som kontroll. Vad rekommenderas? Är väldigt intresserad att använda en iPad som kontrollenhet

Plex-appen för iOS kan användas för att styra uppspelningen av Plex på en Mac Mini.

Istället för skärmdelningsprogram så tycker jag att en smidigare lösning är att använda Apples fjärrkontroll eller en Logitech Harmony-fjärr och sen installera programmet Remote Buddy. Remote Buddy har profiler för alla möjliga olika program som iTunes, VLC, Plex, Spotify etc och gör att du kan styra och hoppa mellan dessa program med fjärrkontrollen. Ligger man och slöar i soffan så är det enklare att använda en fjärrkontroll med riktiga knappar än en iPad som man måste titta på för att kunna peta på rätt ställen.

Så gör jag. Jag kan göra nästan allt med fjärrkontrollen och sen har jag ett litet trådlöst Logitech-tangentbord med inbyggd pekplatta som jag kan ta fram ifall jag skulle behöva göra något mer avancerat.

Ursprungligen av Sir N.:

Plex-appen för iOS kan användas för att styra uppspelningen av Plex på en Mac Mini.

Istället för skärmdelningsprogram så tycker jag att en smidigare lösning är att använda Apples fjärrkontroll eller en Logitech Harmony-fjärr och sen installera programmet Remote Buddy. Remote Buddy har profiler för alla möjliga olika program som iTunes, VLC, Plex, Spotify etc och gör att du kan styra och hoppa mellan dessa program med fjärrkontrollen. Ligger man och slöar i soffan så är det enklare att använda en fjärrkontroll med riktiga knappar än en iPad som man måste titta på för att kunna peta på rätt ställen.

Håller med.
Kör själv med Apples remote och Plex. Supersmidigt.

Vill man kunna fjärrstyra skrivbordet så använder man Screens eller liknande.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2013-08-18 19:25

Tack för svar. Jag ska absolut kolla upp Remote Buddy. Jag har inte ännu inte köpt någon mini eller iPad, så då hinner jag kollar runt och skaffa mig mer information

1
Bevaka tråden