Jag har fått ett en idé om att använda min gamla G5:a som backup-maskin till alla Macar i huset för Time Machine. Den har ju trots allt rätt vettiga prestanda och GB-nätverk. Det är en dual 1.8 Ghz G5. Den har en mindre disk, 80 GB i fack 1 med 10.5.8 på som funkar att starta ifrån, men jag vill ha enbart stora diskar i den.
Satte in en hyfsat ny 1TB Hitachi SATA disk i fack 2 och partionerade den i två delar; en på 100 GB och en på resten, knappt 900 GB. Den är formatterad som Mac OS Extended (journalförd). När jag sedan startar på Leopard-skivan för att installera, så kan jag inte välja denna som installationsskiva. "Du kan inte installera Mac OS X på den här volymen... ...öppnar du Skivverktyg från menyn Verktyg och partitionerar om skivan som "Apple-partitionskarta"...". När jag öppnar Skivverktyg så finns inget alternativ för Apple-partitionskarta!! Det enda som finns är ju Mac OS Extended med eller utan journalförd och skifteskänslig. Dessutom kan jag välja MS-DOS (FAT).
ÄR det någon som vet hur jag gör för att kunna installera ett nytt system på min G5:a?? Jag har även gamla 10.3-skivan som följde med i original kvar...
/M