Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte backa upp 2G-iPhone, något verkar glappt…

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-08-22 19:09

Ska försöka beskriva vad problemet är så metodiskt som möjligt:

  1. Tappar luren i golvet och snart börjar nätet försvinna av och till. När jag sedan ska ladda telefonen känner varken laddaren eller datorn igen den, så jag startar om den varpå den fastnar i restore mode (om det är så det heter, när den ber en koppla in telefonen till iTunes). Fortfarande känns den inte igen så den laddar sedermera ur.

  2. När jag ändå stoppar i laddningssladden blinkar den då och då till med uppstartsloggan, i kanske 2 sekunder någon gång ibland.

  3. Efter lång laddning (eller åtminstone kontakten i) så slår jag på den och uppstartsloggan lyser till i kanske 5 sekunder i taget, och sedan slår baklighten av (så man får anstränga sig för att se något på skärmen) och på igen fram och tillbaka. Inget nytt händer på kanske 5 minuter så jag kopplar in iPhonen till datorn och min Mac säger då följande:

Vad kan ha hänt? Vad kan jag testa göra?

Säger det inte sig självt? Du tappade den i golvet och sedan dess började problemen uppstå. Att laga den vet jag inte om det är värt om du nu inte har värdefull information på den, vilket eventuellt även kan vara kört att få tillbaka efter en reparation.

  • Medlem
  • 2013-08-22 19:39
Ursprungligen av barbapappa_86:

Säger det inte sig självt? Du tappade den i golvet och sedan dess började problemen uppstå…

TROR du verkligen att det kan ha med saken att göra!?!?!? Jo, så långt har jag – tro det eller ej – hajat. Annars skulle jag inte ha skrivit det.
Jag är mer intresserad av att veta VAD som kan ha hänt. Inte ATT det så har gjort.

Ursprungligen av Azwaw:

TROR du verkligen att det kan ha med saken att göra!?!?!? Jo, så långt har jag – tro det eller ej – hajat. Annars skulle jag inte ha skrivit det.
Jag är mer intresserad av att veta VAD som kan ha hänt. Inte ATT det så har gjort.

Ja, det tror jag. Annars skulle jag inte skrivit det.

Exakt vad som har hänt med telefonen efter att du tappade den i golvet är svårt att säga utan att "öppna upp den", men skulle tippa på att det är ngt med porten.

  • Medlem
  • 2013-08-22 20:03
Ursprungligen av barbapappa_86:

Exakt vad som har hänt med telefonen efter att du tappade den i golvet är svårt att säga utan att "öppna upp den", men skulle tippa på att det är ngt med porten.

Ok, "porten"…kan du utveckla det? Hur kan eventuellt jag se det och/eller åtgärda?

Vilken ända av telefonen tog den största stöten? Har telefonen fått fysiska men(bucklad/böjd/spräckt/delar på sig etc) av golvträffen?

Kan du lägga upp en bild på skadan?

Ursprungligen av Azwaw:

Ok, "porten"…kan du utveckla det?

Den har två portar, så jag menar laddningsporten.

Ursprungligen av Azwaw:

Hur kan eventuellt jag se det och/eller åtgärda?

Byta ut den förslagsvis. Kan hända att det endast är glapp. Men det är inte säkert att det just är fel på laddningsporten, kan mkt väl vara ngt annat.

  • Medlem
  • 2013-08-22 20:38
Ursprungligen av Mymac4ever:

Vilken ända av telefonen tog den största stöten? Har telefonen fått fysiska men(bucklad/böjd/spräckt/delar på sig etc) av golvträffen?

Kan du lägga upp en bild på skadan?

Det finns ingen synlig skada, dessvärre. Kommer inte ihåg men skulle gissa att överdelen borde ha varit den som bommade i golvet först. Jag är dock långtifrån säker. :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-23 10:45

Det är inte säkert att det bara är ett fel, det kan vara två eller flera. Det som är absolut svårast/dyrast att laga är sprickor i kortet. Och att veta om det är det är omöjligt att säga utan att plocka isär den och ha specialanpassad felsökningsutrustning.
Att reparera den själv är nog väldigt svårt. Visst kan du byta dockningskontakten, men du vet ju fortfarande inte om det finns fler fel.

Och med tanke på att telefonen är i det närmaste värdelös så är det nog bara återvinningen som återstår.

  • Medlem
  • 2013-08-23 11:40
Ursprungligen av kenjon:

Det är inte säkert att det bara är ett fel, det kan vara två eller flera. Det som är absolut svårast/dyrast att laga är sprickor i kortet. Och att veta om det är det är omöjligt att säga utan att plocka isär den och ha specialanpassad felsökningsutrustning.
Att reparera den själv är nog väldigt svårt. Visst kan du byta dockningskontakten, men du vet ju fortfarande inte om det finns fler fel.

Jo det känns lite som att det finns fler än ett fel. Finns det något alls jag kan kika efter när jag öppnar upp telefonen?

Om du ska öppna upp den själv, gör det då på rätt sätt dvs med antistatskydd för annars lär du ha än fler fel efter du stekt den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-08-23 13:34
Ursprungligen av Azwaw:

Jo det känns lite som att det finns fler än ett fel. Finns det något alls jag kan kika efter när jag öppnar upp telefonen?

Inte som man kan säga utifrån felbeskrivningen, utan bara titta efter trasiga bitar, lösningar som släppt.

1
Bevaka tråden