Åkte tåg häromdagen, X2000 mot Stockholm. Kliver av som sista passagerare, tar det lugnt och ska kolla på SMS-biljetten när nästa tåg går. Inser att jag glömt/lämnat kvar min 4S i mugghållaren vid sätet.
Rycker i dörren som nu är låst. Lutar mig in och ser mobilen, sen börjar tåget rulla. Inte panik, men helt plötsligt är sommarvärmen ökenhetta. En pulsmätare hade fått jobba hårt just nu.
Tar mig till Pressbyrån och ber om ett kontaktkort till reservmobilen - en ICA Maxi Android Galaxy Ace 3 lur.
Nu till mina lärdomar: icloud.com fungerar inte på en Android-lur. (Rätta mig gärna).
Vänner svarar inte på okänt nummer. Man kommer inte längre ihåg folks nummer. SMS-biljetter går att förlora. Android är inte intuitivt.
Tack och lov hade jag med mig min MBP, lyckades logga in på iCloud.com, men Find my iPhone säger bara "Offline". Väljer att aktivera Lost Mode och spela upp ljud. Än idag står det "Pending: Lost Mode, Play Sound".
Ringer en vän som kör Hitta Vänner appen/funktionen. Ber han ta en screenshot. Nu kommer det märkliga – han kan se var "jag" (mobilen) befinner sig! På rangerbangården vid Tomteboda. Dagen efter ser han att mobilen befinner sig på Stockholms Central (hittegodskontoret).
Find my iPhone fungkade inte, men Hitta vänner gjorde det!
Vad jag inte begriper är svaret från den firma som tar hand om hittegodset. I svarsmailet från dem står det:
"Vi fick precis svar på spårningen från telenor och vi har fått in din telefon."
-Kan alltså Telenor, på begäran av ett företag lokalisera min telefon? Eller syftar de till att de uppgett simkortets nr som står präntat på det?