- Johan Thuresson
- Medlem ●
- Göteborg, Sweden
Du verkar försöka få detta till ett val eller krig mellan Apple och Samsung något som jag inte har för avsikt att gå på.
Nu är inte Samsungs klocka från 2010 utan 2013 och ändå en medioker produkt fast den är gjord för nuet.
Det finns konkurrenter som Pebble som ÄR bättre av det vi hittills sett av Samsungs försök till innovation.
Du pratar om fanboyism och anklagar oss för det men det är klart vem som verkligen står för det epitetet.
Du behöver inte förstå gnället utan bara acceptera att alla kan inte ha samma åsikt om saker.
Sen är det inte gnäll utan utryckande av en åsikt om en produkt.
Okej. Vad exakt är mediokert med denna pryl? Ge exempel på likvärdig för samma peng som är markant bättre. Idag september 2013 - alltså inte något som kommer om 6 eller 12 månader.
Du resonerar ju återigen som om det finns något universellt bra eller dåligt.
Okej. Vad exakt är mediokert med denna pryl? Ge exempel på likvärdig för samma peng som är markant bättre. Idag september 2013 - alltså inte något som kommer om 6 eller 12 månader.
Du har redan fått anledningarna presenterade för dig och jag tänker inte upprepa dom så läs tråden igen.
Jag har inte testat Pebble, men har läst om den. Och du kan ju inte seriöst mena att den är likvärdig med samsungs ur?
Du har redan fått anledningarna presenterade för dig och jag tänker inte upprepa dom så läs tråden igen.
Och anledningen är att den trots allt har batteritid för en en dag för en majoritet av människor? Visst kan det vara begränsande. Men man måste ju också ta med i bedömningen vilka alternativ som finns idag. Återigen inte vilka alternativ som finns om 6, 12 eller 18 månader. Utan vad som finns idag.
Nu finns inga direkta alternativ kanske för att man ex. ställer högre krav som "bas" än en klocka som måste laddas varje dag, kanske fler gånger per dag beroende på hur en nyttjas. Och utöver det verkar den ändå vara en ganska seg produkt att använda.
Hade iPad haft en batteritid på 2 timmar och en uppstart-tid på 60 sekunder hade den inte vara den enhet den är idag. Jag tror ett liknande problem kan finnas här om inte produkten är fenomenal att använda trotts dessa shortcomings.
Nu finns inga direkta alternativ kanske för att man ex. ställer högre krav som "bas" än en klocka som måste laddas varje dag, kanske fler gånger per dag beroende på hur en nyttjas. Och utöver det verkar den ändå vara en ganska seg produkt att använda.
Hade iPad haft en batteritid på 2 timmar och en uppstart-tid på 60 sekunder hade den inte vara den enhet den är idag. Jag tror ett liknande problem kan finnas här om inte produkten är fenomenal att använda trotts dessa shortcomings.
Okej. Visst visst. Då tycker jag nog att den påtalade segheten är ett större problem. Så himla jobbigt att koppla in uret i laddaren på kvällen när man ska sova är det ju inte. Men vissa dagar kan det ju såklart bli begränsande.
Några reflektioner:
Jag har en Pebble och den är inte "bättre" än Gear om du ser till hur många funktioner den har eller hur snabb processorn är, den har ingen pekskärm eller kamera, skärmen är mindre osv. Men jag köpte den för att de har tänkt på vilka begränsningar som dagens teknik har. De valde e-papperskärm med tanke på batteritiden t.ex.
Det största problemet som Samsung har, enligt mig, är det som är det självklara, enligt mig, felet på Gear, de försöker klämma in så mycket de bara kan i en klocka för att kunna blända publiken med finesser och funktioner.
Till frågan om FanBoy, varför är det per automatik fel att uppfattas som en sådan? speciellt på 99mac:s forum. Är det inte innehållet i vad man förmedlar som är det viktiga? Eller hur man förmedlar det? Jag har nog av många uppfattats som en fanboy men jag försöker inte trycka på dem mina åsikter, frågar de mig så kommer jag att säga vad jag tycker.
Några reflektioner:
Jag har en Pebble och den är inte "bättre" än Gear om du ser till hur många funktioner den har eller hur snabb processorn är, den har ingen pekskärm eller kamera, skärmen är mindre osv. Men jag köpte den för att de har tänkt på vilka begränsningar som dagens teknik har. De valde e-papperskärm med tanke på batteritiden t.ex.
Det största problemet som Samsung har, enligt mig, är det som är det självklara, enligt mig, felet på Gear, de försöker klämma in så mycket de bara kan i en klocka för att kunna blända publiken med finesser och funktioner.
Till frågan om FanBoy, varför är det per automatik fel att uppfattas som en sådan? speciellt på 99mac:s forum. Är det inte innehållet i vad man förmedlar som är det viktiga? Eller hur man förmedlar det? Jag har nog av många uppfattats som en fanboy men jag försöker inte trycka på dem mina åsikter, frågar de mig så kommer jag att säga vad jag tycker.
Jag tycker väl inte i sig det är fel att vara en fanboy. Men läser man den här tråden som helt utomstående kan man nog ana vissa lenden om sårade applesjälar som för en gångs skull är tvåa på banan. För läser man kommentarerna verkade ju som att Samsungs ur är så värdelös att den knappt är värd att notera. Ungefär lika ointressant som en ipad vore med bara två timmars batteritid. Läser man lite mellan raderna tycker jag att det här är överdrifter.
Jag har inte för avsikt att bråka eller vara otrevlig.
Vad som är bra/dåligt är ju helt relativt till vad som finns i ett produktsortiment vid en viss tidpunkt. En iphone 4 var kanon 2010 men ej längre! Detsamma gäller ju alla prylar.
Just idag är valet mellan samsung och apple lättare än någonsin för just denna typ av pryl. Valet står ju mellan denna och - ingenting. Men det betyder ju inte att den är perfekt eller bra i någon universell mening. Jag förstår inte alls det här gnället faktiskt.
En pryl blir inte automatiskt bra bara för att det inte finns nåt bättre. Det bättre alternativet kan vara just det du nämner - ingenting.
Jag tycker väl inte i sig det är fel att vara en fanboy. Men läser man den här tråden som helt utomstående kan man nog ana vissa lenden om sårade applesjälar som för en gångs skull är tvåa på banan. För läser man kommentarerna verkade ju som att Samsungs ur är så värdelös att den knappt är värd att notera. Ungefär lika ointressant som en ipad vore med bara två timmars batteritid. Läser man lite mellan raderna tycker jag att det här är överdrifter.
Den största delen av den här tråden handlar om att du som andra person slänger ur dig en kommentar om "fanboy-attityden" om påståendet:
För dyr, för kort batteritid och UI't ser inget vidare ut. Men jag gillar idén
Jag håller med om allt i det påståendet men antagligen inte av samma anledning som den som skrev det. Jag köpte en Pebble för att den var billig hade lösningar jag gillade och hade "lång" batteritid. Att säga att det han skrev är att ha fanboy-attityd tycker jag är mycket märkligt.
Om jag vränger lite på hans ord så kan jag använda meningen för att kritisera något jag anser mig vara "fanboy" av.
El-bilar är för dyra, har för dåliga batterier och ser (ofta) inget vidare ut (nu mera ser det ofta rätt så bra ut men det stämde för något år sen).
Jag har läst några trådar om Gear och ett argument som tas upp när den blir kritiserad är att det bara är första versionen, de testar marknaden och nästa kommer bli bättre. Där kan man snacka om fanboy-uttalande. Det är solklart att nästa version kommer bli bättre, att man överhuvud taget tar upp det visar att man inser bristerna. För att skoja till det lite: Bristerna är en funktion
Mina kommentar har inget med fanboy eller inte att göra. Ibland gör Samsung något bra, ibland Sony, ibland Apple. Sen behöver inte A, B eller C "hamna tvåa" för de inte har en produkt eller valt att lansera den senare än deras huvudkonkurent. Se bara på iPod när den kom. Apple var verkligen långt ifrån först men nog tusan löste man uppgiften bäst. Lika så när iPhone kom. Där satte man normen att primärt styrs telefonen av en pekskräm utan stylus.
Kommer Apple även göra det med en "iWatch"? Kanske, kanske inte. Intresset finns nog och de har definitivt kunskapen att kunna innovera. Men som Samsung Gear är vete tusan om det kommer bli någon riktig succée. Nog finns det en marknad för den men hyfsat smal är den.
Varför är jag inte eld och lågor över Samsungs klocka?
För åtta år sedan satte jag en klocka runt handleden, en Junghans.
Den är vattentät, sprängsäker, reptålig, går exakt rätt och fruktansvärt stilren.Jag har bytt batteri på den
två ggr på åtta år. Annars tar jag aldrig av den.
Skulle jag ersätta den med en klocka som inte tål vatten, som måste laddas varje natt, som har ett antal
väldigt dåligt genomtänkta funktioner, som inte harmoniserar alls ihop med någon annan pryl jag har?
För ett par tusen?
Tre torpedträffar, batteriet, UI lag åsså:
" the swipe gestures are hard to figure out and do different things depending on where you are in the menus."
http://www.theverge.com/2013/9/4/4692824/sams...
Sjunker den inte direkt måste det bero på en masa luft i skrovet.
?De som landat hittills har landat för tidigt och fått dåliga omdömen för detta. Apple har precis som du skriver, inte landat alls. Vi som har mer perspektiv på Apples historik, vet att de bara landar när de kan göra en i det närmaste perfekt landning.
The biggest tradeoff is one of power consumption. I already mentioned that the display doesn't seem to be designed to be always on, but instead it acts more like your smartphone display - only on when you need to interact with it. Looking at Qualcomm's Toq and even the Pebble smartwatch, both of those devices are based around ARM's Cortex M3 processor - a very low power, embedded microcontroller. Samsung's own semiconductor division seems to have confirmed that the heart of the Galaxy Gear is a derivative of the Exynos 4212, a Cortex A9 based design. The Galaxy Gear's spec sheet indicates a single core 800MHz processor. If we're indeed talking about a die harvested Exynos 4212, then we're talking about raw compute performance comparable to what was in the iPhone 4 - but in a watch, powered by a much smaller battery.
Samsung lists the Galaxy Gear as having a 315mAh battery. If we assume 3.8V chemistry, we could be looking at a 1.2Wh unit inside the Galaxy Gear. That battery doesn't have to power as large of a display as it normally would in a smartphone, but that's just not a lot of power if there's indeed an 800MHz Cortex A9 inside. If I'm right about the SoC/core and the battery voltage, under extended load it'd be possible to kill the Gear in a little over an hour. You probably won't be browsing the web on your Galaxy Gear so that's probably an unrealistic scenario, but even if we're talking about 5 - 10 hours of use the Galaxy Gear is still more computing device strapped to your wrist than a watch.
Despite the relatively high performing silicon, the early Galaxy Gear samples weren't what I'd consider perfectly smooth performers. Transitioning between screens was pretty quick, near 30 fps, but every now and then you'd see some stutter or a longer than desirable app launch time. Now I'm going to go ahead and assume there's a lot of optimization work that needs to be done before the Gear ships in October, but until we see final software don't immediately assume that the 800MHz CPU frequency means the Gear will be lightning quick.
Det känns lite motsägelsefullt. För en klocka en enormt snabb CPU men likväl medioker prestanda. Sedan bör man göra vissa val i produktionen av en produkt. Sätt lite fokus på vad den ska hantera och göra det rikitgt bra. Sist nämner man även att det var pre-produktion enheter Samsung visade och att mycket upplevdes aningen i "beta" stadiet. Jag skulle säga det är lite fel väg att gå. Bättre då att komma ut ett år senare med en klockren produkt.
Hoppas Apple gör en smartare lösning om (när) de satsar på wearables.
?Macpro har fångat huvudproblemet med samsungs klocka i ett nötskal. Vi som gillar Apples produkter utsätter oss inte för något dylikt: http://www.macpro.se/2013/09/en-stor-skillnad-mellan-apple-och-samsung/.
Jag ska inte sticka under stolen med att jag vill att den ska vara kompatibel med övriga enheter. Jag vill gärna ha en sån här pryl men frågan är nät iwatch kommer. Orkar man vänta kanske 1 år? Jag vet inte riktigt.
Vad man får ge Samsung en eloge för är att de ändå försöker.
Men man måste ju inte lansera alla försök på marknaden. Man kan ha någon i företaget med god smak som bara släpper fram det som är genuint, objektivt bra. Skulle göra underverk för varumärket...
Men man måste ju inte lansera alla försök på marknaden. Man kan ha någon i företaget med god smak som bara släpper fram det som är genuint, objektivt bra. Skulle göra underverk för varumärket...
Precis min åsikt. Men jag tror vissa företag mer "kör på" och ser hur det går. Bigger is better! More is more!
Några reflektioner:
Måste passa på och fråga lite halvt off topic, är du nöjd med köpet av Pebble? Jag är som sagt ute efter något väldigt grundläggande - att se klockan, vem som ringer och vem som skickar meddelanden räcker långt. Har inga problem med e-ink utan tycker tvärt om att det känns som en utmärkt teknik för just det här syftet, batteritiden blir ju inte alls lidande som med en "riktig" skärm.
Måste passa på och fråga lite halvt off topic, är du nöjd med köpet av Pebble? Jag är som sagt ute efter något väldigt grundläggande - att se klockan, vem som ringer och vem som skickar meddelanden räcker långt. Har inga problem med e-ink utan tycker tvärt om att det känns som en utmärkt teknik för just det här syftet, batteritiden blir ju inte alls lidande som med en "riktig" skärm.
Jag är mycket nöjd med Pebble, den är vad den utger sig för att vara. Att kunna se ett sms på handleden är gött, slipper ta upp telefonen om man inte behöver svara direkt. Det jag har haft störst användning för är att kunna byta låt utan att pilla på mobilen. Har inte använt den på några veckor nu men det beror på att mitt batteri i mobilen tog slut för snabbt under sommaren. Tror det har att göra med att jag använde appar som koppar upp sig mot gps och blåtand samtidigt. Innan sommaren så hade jag inga problem att få batteriet att räcka hela dagen, men jag måste undersöka det närmare för batteriet räcker inte så bra även om jag har slagit av blåtand.
För att kommentaren är helt onyanserad såklart. Vem hade trott att en sån här enhet initialt kan bli billigare än runt 2500 och med batteritid långt över vad klockan presterar.
Sen om den är snygg eller tokful är ju helt subjektivt.
Var det någon som tippade på att den skulle ligga på just 2500?
Allt är mediokert, är inte det rätt uppenbart?
Precis min åsikt. Men jag tror vissa företag mer "kör på" och ser hur det går. Bigger is better! More is more!
Det är Samsungs ledord. Släng ut så mycket skit ni kan och hoppas något slår.
Jag ska inte sticka under stolen med att jag vill att den ska vara kompatibel med övriga enheter. Jag vill gärna ha en sån här pryl men frågan är nät iwatch kommer. Orkar man vänta kanske 1 år? Jag vet inte riktigt.
Det är ju det som gäller med Apple; de "landar" bara när de kan göra en perfekt landning"
Med andra ord kommer Apples klocka när den är .... färdig.
De stressar inte ut något halvbra, de kommer med ngt när produkten är bra nog.
Helt perfekt blir den inte, det kommer en iWatch2 och 3 ... som blir bättre och bäyttre.
Samsung kommer inte fatta nåt, och kommer ut med en klocka på 8300 funktioner inkl
spaghettikrökare i boettlåset! Som ändå inte lyfter.