Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Håll minneskort och USB-minnen rena från Macens nedskräpning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finders gömda extrafiler kan ställa till med oväntade problem ibland, något som upptäcktes när en MP3-spelare inte fungerade. Med programmet Cleanmydrive går det att automatiskt hålla rent från "skräpfiler" och slippa problem.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-06 16:07

Synd att den inte fungerar på nätverksdiskar.

Och vad mer lägger cleanmydrive in som är skapat av Macpaw Inc?
Densamme tillverkare av Clean my Mac.

Vi är ju en del på detta forum som avråder primärt "Clean my Mac" men jag personligen avråder från att lita på detta företag.

Ursprungligen av Borttaget:

Och vad mer lägger cleanmydrive in som är skapat av Macpaw Inc?
Densamme tillverkare av Clean my Mac.

Vi är ju en del på detta forum som avråder primärt "Clean my Mac" men jag personligen avråder från att lita på detta företag.

Sådan tur då att artikeln även innehöll ett smidigt terminalkommando som gör samma sak för er utan att behöva ta i Macpaws mjukvara med tång... Meningen var i första hand att tipsa om att AppleDouble-filer kan göra att MP3-spelare inte fungerar, och i andra hand tipsa om CleanMyDrive.

Jag minns kritiken kring att vi skrev om CleanMyMac förut också, det är helt klart ett program som vissa avråder i från. Jag använder det inte själv, men jag hittade inte så mycket i bevisväg den gången för att det var riktigt så illa som det målades upp. Programmet har fått bra kritik när amerikanska Macworld recenserade det och Gruber har länkat till det vill jag minnas. På det hela taget verkar det vara ett etablerat program och inte någon skumraskprodukt.

Man ska vara försiktig med program som säger sig veta vilka filer som är ok att radera, absolut, och är man osäker bör man kanske undvika helt. Är man "power user" kan man dessutom göra de flesta av resningarna själv. Det kändes bara som att kritiken den gången kom från folk som sköt från höften utan konkreta belägg.

För att svara på din fråga: I detta fall tror jag inte CleanMyDrive lägger in något mer, däremot gör de reklam för CleanMyMac på ett i mina ögon ok sätt (markerar man startskivan får man förslag på att använda CleanMyMac istället).

Senast redigerat 2018-07-23 09:31

Yngwie Malmsteen, bra val..

Ursprungligen av Adrian B:

...tur då att artikeln även innehöll ett smidigt terminalkommando som gör samma sak...

Ja, fast terminalkommandot är ju en "engångsgrej". Det måste man ju göra om för varje disk som behöver rensas. Programmet ligger ju och bevakar detta hela tiden automatiskt. Så riktigt "samma sak" är det ju inte.

Och om man nu inte vill köra program från det företaget så kan jag tipsa om ett alternativ: Blue Harvest. Visserligen inte gratis, men ganska billigt. En fördel är att det även funkar på nätverksenheter, vilket CleanMyDrive inte verkar göra.

Ursprungligen av antehill:

Yngwie Malmsteen, bra val..

Om du syftar på låten så var det Carry On Wayward Son med Kansas, en låt alla fans av Supernatural är väl bekanta med

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, fast terminalkommandot är ju en "engångsgrej". Det måste man ju göra om för varje disk som behöver rensas. Programmet ligger ju och bevakar detta hela tiden automatiskt. Så riktigt "samma sak" är det ju inte.

Visst är det så, men så hade jag också en smiley i slutet av den mening

Har sett Blue Harvest verkar vara ett gångbart alternativ också, jag såg det när jag gjorde research men för min del fungerade CleanMyDrive bra och jag har inte samma geniuna motstånd mot deras programvara, så jag nöjde mig med det.

1
Bevaka tråden