Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jultidningsförlag lockar med Apple-produkter som inte finns

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bra Förlag skriver i sin broschyr och på webbplatsen att barn som säljer deras jultidningar för en viss summa kan få Iphone 5S eller Ipad 5. Två produkter som ännu inte finns.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-09-05 17:52

5S och iPad 5 ligger kvar fortfarande!

Liksom även 5C, som de kallar "nya iPhone":
http://braförlag.se/2010/index.php/premier/category/premiegrupp-10

  • Medlem
  • ?
  • 2013-09-05 17:52

?Schyst! Om man inte är ute efter att lura någon, -så är det helt legalt att fortsätta att luras. Ett solklart fall som bryter marknadsföringslagen mfl.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-05 19:03

Lurendrejeri på hög nivå och speciellt fult när det riktar sig mot barn.

Jag förstår inte upprördheten. När det blir dags att dela ut premierna så har de nya modellerna hunnit komma.

Jag tycker nästan att det hade varit värre om de hade lovat en iPhone 5, som förmodligen är en utgången modell när det är dags att dela ut premierna.

Jag tycker ni kan läsa ordentligt innan ni kommenterar

Står klart o tydligt om ni klickar på produkten: Det ryktas om en ny typ av iphone 5 till höst/jul 2013, vilken förväntas heta iPhone 5S! Vi hoppas kunna erbjuda den som premie, annars erbjuder vi iPhone 5. Läs på vår hemsida för uppdateringar.

Den senaste i raden av Apples kvalitetstelefoner. Med sin stilrena design, fantastiska bildkvalité och användarvänlighet är den ett sant nöje att använda. Osäkert release-datum, förseningar kan uppstå.

Ursprungligen av GeeFourMan:

Jag tycker ni kan läsa ordentligt innan ni kommenterar.

Och du borde ha läst hela artikeln innan du skrev. Den text som du citerar är EFTER att förlaget har ändrat formuleringen. Detta framgår klart och tydligt i 99macs artikel.

Men oavsett vad det står nu, och vad det stod tidigare, så ser jag inget att bli så upprörd över i detta.

Självklart läste jag detta. Syftar på dom 4 här som varken läst artikeln fullt ut eller klickat på produkterna på dess hemsida o läst informationen strunt samma....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-05 21:39
Ursprungligen av GeeFourMan:

Självklart läste jag detta. Syftar på dom 4 här som varken läst artikeln fullt ut eller klickat på produkterna på dess hemsida o läst informationen strunt samma....

Har läst allting både före och efter redigeringen och står fast vid min uppfattning att det lurendrejeri och falsk marknadsföring

Citat:

"Den senaste i raden av Apples kvalitetstelefoner. Med sin stilrena design, fantastiska bildkvalité och användarvänlighet är den ett sant nöje att använda."

Tydligen vet dom både hur den ser ut och är att använda innan den ens är släppt.

Ursprungligen av lappen71:

Tydligen vet dom både hur den ser ut och är att använda innan den ens är släppt.

Det vet väl alla som haft internetuppkoppling senaste 1-2 månaderna?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-05 21:45
Ursprungligen av Anderlind:

Det vet väl alla som haft internetuppkoppling senaste 1-2 månaderna?

Enbart rykten och än om dom nu skulle stämma är det fel att använda dom i marknadssyfte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-05 22:00

Jultidningsförsäljning är ett hyckleri och lovar pengar och premier men jag vet inte hur det skulle gå till.
Se räkneexemplet nedan:

"Säljer för: 1500 kr
Du tjänar: 285 kr
Presenter värda: 400-1068 kr
Premie värd: 350-600 kr
Du tjänar sammanlagt: 1494 kr
Premie poäng: 40"

Förtjänst, presenter, premier och poäng. Låter hur bra som helst ju!

Tjänar 1496kr gör man när man har den summan som inkomst.
Det är fult att lura, speciellt barn och ungdomar.

Här har ni ytterligare en tävling som utlovar iPhone 5S som förstapris:
https://stacksocial.com/sales/the-name-your-o...

Så nu kan ni köra ett varv till med anklagelser om lurendrejeri och marknadsföringsbrott...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-06 16:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här har ni ytterligare en tävling som utlovar iPhone 5S som förstapris:
https://stacksocial.com/sales/the-name-your-o...

Så nu kan ni köra ett varv till med anklagelser om lurendrejeri och marknadsföringsbrott...

Vad jag kan se så lovar dom inget om utseende eller prestanda

Ursprungligen av lappen71:

Vad jag kan se så lovar dom inget om utseende eller prestanda

Och vad har det med saken att göra?

Tråden handlar väl om att de presenterar vinster/premier i form av produkter som ännu inte finns. Debatten handlar väl om huruvida detta är rätt eller fel. Eller?

Hur produkten beskrivs har väl ingen större betydelse. Jultidningsförlagets beskrivning av produkten är inte värre än vilken annan annonstext som helst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-06 22:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vad har det med saken att göra?

Tråden handlar väl om att de presenterar vinster/premier i form av produkter som ännu inte finns. Debatten handlar väl om huruvida detta är rätt eller fel. Eller?

Hur produkten beskrivs har väl ingen större betydelse. Jultidningsförlagets beskrivning av produkten är inte värre än vilken annan annonstext som helst.

Ok du förstår inte och jag orkar inte förklara.
Det är alla fall uselt att locka med en produkt som i dagsläget bara finns genom spekulationer och det är en åsikt jag står fast vid.

Ursprungligen av lappen71:

Ok du förstår inte och jag orkar inte förklara...

Hmmm... Du antyder alltså att din åsikt är mer värd än min. Och om du bara hade orken att förklara det, så skulle jag inse att din åsikt är bättre. Jaha, det är ju alltid trevligt att bli idiotförklarad...

Ursprungligen av lappen71:

...Det är alla fall uselt att locka med en produkt som i dagsläget bara finns genom spekulationer och det är en åsikt jag står fast vid.

Och jag står fast vid min. Jag tycker att det är trams att bli upprörd över sånt, för när det är dags att dela ut priserna, så finns ju produkten.

Alla vet ju att produkten kommer att komma. Och jag tycker inte att de hävdar några detaljer som kan räknas som lögner.

Och eftersom vi båda står för våra åsikter, så vi kan väl bara "agree to disagree".

Senast redigerat 2013-09-07 11:12
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-09-07 10:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Alla vet ju att produkten kommer att komma.

Vore intressant att höra när du anser att saker och ting är något som alla vet. Skulle det ha varit ok att skicka ut motsvarande reklam för 6 eller 12 månader sedan?

Jag vet inget om kommande modell, men har nog alltid varit ganska säker på att Apple så småningom kommer släppa en uppdaterad telefon

Ursprungligen av thomk:

Vore intressant att höra när du anser att saker och ting är något som alla vet...

Spelar egentligen ingen roll hur många som vet eller inte vet. Jag ser ändå inget lurendrejeri i detta.

Man säger ju i princip att: "ni får den senaste modellen som gäller vid vinstutdelningstillfället". Det löftet är absolut inget konstigt i mina ögon.

Ursprungligen av thomk:

...Skulle det ha varit ok att skicka ut motsvarande reklam för 6 eller 12 månader sedan?

Det är inte relevant. De båda tävlingarna som vi har sett här pågår nu - inte för 6 eller 12 månader sedan.

Jag har aldrig förstått mig på den debatt-metoden. "Om vi ändrar den parametern, eller den parametern, skulle du tycka likadant då?"

Jag tar ställning i den faktiska frågan, och inte i något hypotetiskt, teoretiskt, krystat alternativ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-09-07 11:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Spelar egentligen ingen roll hur många som vet eller inte vet. Jag ser ändå inget lurendrejeri i detta.

Man säger ju i princip att: "ni får den senaste modellen som gäller vid vinstutdelningstillfället". Det löftet är absolut inget konstigt i mina ögon.

Det är inte relevant. De båda tävlingarna som vi har sett här pågår nu - inte för 6 eller 12 månader sedan.

Jag har aldrig förstått mig på den debatt-metoden. "Om vi ändrar den parametern, eller den parametern, skulle du tycka likadant då?"

Jag tar ställning i den faktiska frågan, och inte i något hypotetiskt teoretiskt alternativ.

Ok du är inte beredd att diskutera hypotetiska alternativ, men uttolkar gärna deras reklam till vad de "i princip" säger. Jag har aldrig förstått mig på debatt-metoden där man tolkar om vad som skrivs för att passa ens egna åsikter istället för att läsa vad som står.

Hur som, håller jag inte med dig och tycker att produkter som används för att locka till försäljning bör existera och inte vara eventuellt kommande produkter.

Ursprungligen av thomk:

Ok du är inte beredd att diskutera hypotetiska alternativ, men uttolkar gärna deras reklam till vad de "i princip" säger. Jag har aldrig förstått mig på debatt-metoden där man tolkar om vad som skrivs för att passa ens egna åsikter istället för att läsa vad som står.

Det handlar bara om olika åsikter. Du tycker att de här tävlingarna inte är ok. Jag tycker att de är ok.

Vi kommer aldrig att kunna diskutera oss fram till ett åsiktsbyte, så vi får nog också nöja oss med att "agree to disagree".

Ursprungligen av thomk:

...produkter som används för att locka till försäljning bör existera och inte vara eventuellt kommande produkter.

Men jag är lite nyfiken på hur du anser att tävlingarna borde ha varit utformade. Det kan vara ett relevant alternativ att studera.

Tycker du att man skulle utlova en iPhone 5 istället, och sen när prisutdelningen sker, så levererar man en modell som då förmodligen är utgången.

Skulle det vara bättre, eller hur borde de ha gjort?

Och detta är alltså inte för att försöka driva debatten vidare, utan bara ren nyfikenhet.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-07 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hmmm... Du antyder alltså att din åsikt är mer värd än min. Och om du bara hade orken att förklara det, så skulle jag inse att din åsikt är bättre. Jaha, det är ju alltid trevligt att bli idiotförklarad...

Nej jag anser inte att min åsikt är mer värd än någon annans men den är MIN och jag står för den.
Jag ändrar mig inte bara för att någon anser att den är felaktigt och argumenterar emot mig.
Enligt din slutsats så idiotförklarar du mig också eftersom vi inte är överens?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och jag står fast vid min. Jag tycker att det är trams att bli upprörd över sånt, för när det är dags att dela ut priserna, så finns ju produkten.

Alla vet ju att produkten kommer att komma. Och jag tycker inte att de hävdar några detaljer som kan räknas som lögner.

Och eftersom vi båda står för våra åsikter, så vi kan väl bara "agree to disagree".

Det jag menade är att det är skillnad mellan att locka med subjektiv bedömning av en produkt som inte finns.
Och att bara erbjuda en som stacksocial gör och inte lägger in bedömning om hur den är.

Lätt att sitta här och säga att det inte är farligt eftersom vi VET vad som verkligen finns i telefonväg.
Men ett barn i den åldern sitter inte och lusläser forum som du och jag gör.

Hade dom bara skrivit att som bonus kommer man få en iPhone 5 UTAN att lägga in en massa hittepå i form av bedömning om hur den är hade det varit mer acceptabelt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-09-07 11:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar bara om olika åsikter. Du tycker att de här tävlingarna inte är ok. Jag tycker att de är ok.

Vi kommer aldrig att kunna diskutera oss fram till ett åsiktsbyte, så vi får nog också nöja oss med att "agree to disagree".

Kanske är det så, men min hypotetiska fråga angående tidsramar tidigare var ett försök till att förstå din ståndpunkt

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men jag är lite nyfiken på hur du anser att tävlingarna borde ha varit utformade. Det kan vara ett relevant alternativ att studera.

Tycker du att man skulle utlova en iPhone 5 istället, och sen när prisutdelningen sker, så levererar man en modell som då förmodligen är utgången.

Skulle det vara bättre, eller hur borde de ha gjort?

Och detta är alltså inte för att försöka driva debatten vidare, utan bara ren nyfikenhet.

Det skulle vara ärligare och bättre enligt mig. Eftersom de nu tydliggjort vad de menade så har det väl i princip visats att deras sätt att marknadsföra sig av många anses vara otydligt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-07 11:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du tycker att de här tävlingarna inte är ok. Jag tycker att de är ok.

Det är väl ingen som påstått att dessa tävlingar inte är ok!!
Sättet att marknadsföra tävlingen som inte är ok när man lockar med en produkt som INTE finns än.
Man lockar med en produkt efter konceptbilder och som i slutändan kan differentiera sig mycket från verkligheten.
Dessutom la man in en subjektiv bedömning som omöjligt kan vara sann.

Hur skulle det se ut att man lanserade en tävling om en bil och bara hittade på hur bilen skulle se ut och kännas att köra.
I marknadsföringen så framstår bilen som värsta BMW´n men när sanningen kommer fram så är det i själva verket en Lada Niva.

Ursprungligen av lappen71:

Det är väl ingen som påstått att dessa tävlingar inte är ok!!

Inlägg 3: "...bryter marknadsföringslagen..."

Inlägg 4: "Lurendrejeri på hög nivå..."

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-07 12:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Inlägg 3: "...bryter marknadsföringslagen..."

Inlägg 4: "Lurendrejeri på hög nivå..."

Ja marknadsföringen är lurendrejeri genom att locka med en produkt som inte finns.

Ursprungligen av lappen71:

...Hur skulle det se ut att man lanserade en tävling om en bil och bara hittade på hur bilen skulle se ut och kännas att köra. I marknadsföringen så framstår bilen som värsta BMW´n men när sanningen kommer fram så är det i själva verket en Lada Niva.

Varför kan man inte bara utgå från det aktuella praktiska exemplet? Varför måste man alltid dra till med "Om vi gjorde så här... Om vi sa så här... Om det skulle se ut så här..."?

I en annan tävling med andra formuleringar hade jag kanske tyckt annorlunda, men det kan vi diskutera den dagen då vi faktiskt har ett sådant exempel att utgå ifrån.

I våra exempel ser jag inga löften som är överdrivna, vilseledande eller lurendrejeri. Bara vanligt "sälj-bullshit". Inte värre än vilken annan annons-text som helst. Men nu börjar det bli upprepning och rundgång, så nu är det nog dags att sluta. Vi tycker olika, och det är väl tur att inte alla är lika. Tack och hej.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-07 12:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför kan man inte bara utgå från det aktuella praktiska exemplet? Varför måste man alltid dra till med "Om vi gjorde så här... Om vi sa så här... Om det skulle se ut så här..."?

I en annan tävling med andra formuleringar hade jag kanske tyckt annorlunda, men det kan vi diskutera den dagen då vi faktiskt har ett sådant exempel att utgå ifrån.

I våra exempel ser jag inga löften som är överdrivna, vilseledande eller lurendrejeri. Bara vanligt "sälj-bullshit". Inte värre än vilken annan annons-text som helst. Men nu börjar det bli upprepning och rundgång, så nu är det nog dags att sluta. Vi tycker olika, och det är väl tur att inte alla är lika. Tack och hej.

Så detta är inte vilseledande och lurendrejeri?

Citat:

"Den senaste i raden av Apples kvalitetstelefoner. Med sin stilrena design, fantastiska bildkvalité och användarvänlighet är den ett sant nöje att använda."

Dom har INGEN aning om hur den ser ut eller hur den är att använda.
Så visst är det att vilseleda.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-09-07 12:08

"Premiegrupp 10
Det ryktas om en ny typ av iPhone till höst/jul 2013. Vi hoppas kunna erbjuda den [5C, som de kallar Nya iPhone] som premie, annars erbjuds iPhone 4. Läs på vår hemsida för uppdateringar."

"Supergruppen
Det ryktas om en ny typ av iphone 5 till höst/jul 2013, vilken förväntas heta iPhone 5S! Vi hoppas kunna erbjuda den som premie, annars erbjuder vi iPhone 5. Läs på vår hemsida för uppdateringar."

Får man väl ändå tycka är rätt ok formuleringar.

Däremot spekulationer kunde man lämnat därhän:
"Den senaste i raden av Apples kvalitetstelefoner. Med sin stilrena design, fantastiska bildkvalité och användarvänlighet är den ett sant nöje att använda. Osäkert release-datum, förseningar kan uppstå."

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-07 12:09
Ursprungligen av jas:

"Premiegrupp 10
Det ryktas om en ny typ av iPhone till höst/jul 2013. Vi hoppas kunna erbjuda den [5C, som de kallar Nya iPhone] som premie, annars erbjuds iPhone 4. Läs på vår hemsida för uppdateringar."

"Supergruppen
Det ryktas om en ny typ av iphone 5 till höst/jul 2013, vilken förväntas heta iPhone 5S! Vi hoppas kunna erbjuda den som premie, annars erbjuder vi iPhone 5. Läs på vår hemsida för uppdateringar."

Får man väl ändå tycka är rätt ok formuleringar.

Däremot spekulationer kunde man lämnat därhän:
"Den senaste i raden av Apples kvalitetstelefoner. Med sin stilrena design, fantastiska bildkvalité och användarvänlighet är den ett sant nöje att använda. Osäkert release-datum, förseningar kan uppstå."

Exakt dom två första formuleringarna är helt ok men den sista.

1
Bevaka tråden