Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt innehållet i avlidens iPhone/iPad

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En god vän har en släkting som hastigt avlidit. Nu vill familjen få ut bilder etc ur hans iPhone och iPad, men dessa är skyddade med kod. De har heller inte lösenordet till hans dator. Eftersom allt är låst kan jag inte få fram vilken version av iOS etc.
Finns det något sätt att tanka ur informationen?

Otäckt...

Risken är väl också att han har slagit på raderingsskyddet som slår till efter 10 misslyckade försök.

Jag undrar om man skulle ta kontakt med Apple och se om det finns någon möjlighet att komma åt informationen via icloudbackup eller så?

Ursprungligen av BlackSmp:

Otäckt...

Risken är väl också att han har slagit på raderingsskyddet som slår till efter 10 misslyckade försök.

Jag undrar om man skulle ta kontakt med Apple och se om det finns någon möjlighet att komma åt informationen via icloudbackup eller så?

De har varit i kontakt med Apple som säger att enda sättet är att ansluta enheten till datorn som den är synkad med. Till vilken de inte har lösenordet.
Inser så klart att det är för att skydda sig mot intrång som man har lås och lösenord, men här är ett genuint legitimt fall där man behöver kringgå skydden. Om det är någon som sitter på ett fulhack eller vad som helst, skicka mig PM.

Ni har tillgång till datorn verkar det som.
Vet du vilken systemversion som datorn har?

Du kan alltid starta datorn från en CD/USB-sticka och där kan du ändra lösen för användare.

Kommer man inte åt via bildinsamling även fast den är låst?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ni har tillgång till datorn verkar det som.
Vet du vilken systemversion som datorn har?

Du kan alltid starta datorn från en CD/USB-sticka och där kan du ändra lösen för användare.

Datorn befinner sig 50 mil bort. Vet faktiskt inte nåt om den, men ska skaffa lite info.

Ursprungligen av keptang:

Kommer man inte åt via bildinsamling även fast den är låst?

Jag kommer åt min via bildinsamling även om den är låst, men undrar om det går med någon annan iPhone.

Edit, provade på en annan Mac och den vill att jag låser upp telefonen innan den släpper till åtkomst till telefonen.

Ursprungligen av pmarriott:

Datorn befinner sig 50 mil bort. Vet faktiskt inte nåt om den, men ska skaffa lite info.

Jag testade precis att koppla in min iPad (i låst läge) och kommer åt alla foton m.m. på den med iExplorer.

Ursprungligen av keptang:

Jag testade precis att koppla in min iPad (i låst läge) och kommer åt alla foton m.m. på den med iExplorer.

Ja, verkar som att det är iExplorer som fixar biffen.

Ursprungligen av keptang:

Jag testade precis att koppla in min iPad (i låst läge) och kommer åt alla foton m.m. på den med iExplorer.

Det går inte på en annan dator än den du brukar synka med. Testade just med min låsta iPhone 5 på en annan dator på kontoret. Det går inte utan att ange koden på telefonen.

Tillbaks till ruta 1.

Ursprungligen av pmarriott:

Det går inte på en annan dator än den du brukar synka med. Testade just med min låsta iPhone 5 på en annan dator på kontoret. Det går inte utan att ange koden på telefonen.

Tillbaks till ruta 1.

Crap också. Ska fundera vidare..

Göra en backup och sen restore verkar vara enda sättet..
http://www.iphone-recovery.net/access-files-o...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-09-03 17:17

Enligt #4, återställ lösenordet på datorn med cd/sticka såvida den inte är skyddad med filevault.

Ursprungligen av MatsOlov:

Enligt #4, återställ lösenordet på datorn med cd/sticka såvida den inte är skyddad med filevault.

Vet inte om det är en PC eller en Mac än. Kommer ev att få klarhet i det senare i veckan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-04 09:21

Nu har väl den avlidne släktingen satt på lås/kod av en anledning.
Jag tycker inte att man som anhörig ska få tillgång till alla privata saker bara för att personen är död. Där kan ju finnas väldigt kompromitterande/personliga bilder, som de anhöriga inte alls förväntar sej/kan ta anstöt av….
Lite känsligt, jag tycker den avlidne ska få ha sina privata saker i fred. Prylar ärver man, men innehållet….
Svårt är det.

Ursprungligen av kenjon:

Nu har väl den avlidne släktingen satt på lås/kod av en anledning.
Jag tycker inte att man som anhörig ska få tillgång till alla privata saker bara för att personen är död. Där kan ju finnas väldigt kompromitterande/personliga bilder, som de anhöriga inte alls förväntar sej/kan ta anstöt av….
Lite känsligt, jag tycker den avlidne ska få ha sina privata saker i fred. Prylar ärver man, men innehållet….
Svårt är det.

Ser inte på vilket sätt det skulle skilja sig på att man som anhörig får ärva lådan med foton jämfört med en telefon med bilder i. Det kan ju t ex finnas en fru som inte kan komma åt bilder på barnen etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-04 10:45

Visst kan det finnas skäl från de anhöriga, jag ville bara belysa att den avlidne också kan ha sina skäl.
Och skulle jag ha några "speciella bilder" som jag inte ville att någon annan skulle se, kanske jag skulle ha dem i min låsta iPhone för eget bruk, men inte som papperskopior i en skokartong.
Bara en reflektion….
Att boota upp datorn via en extern enhet borde lösa problemet.

Ursprungligen av kenjon:

Visst kan det finnas skäl från de anhöriga, jag ville bara belysa att den avlidne också kan ha sina skäl.
Och skulle jag ha några "speciella bilder" som jag inte ville att någon annan skulle se, kanske jag skulle ha dem i min låsta iPhone för eget bruk, men inte som papperskopior i en skokartong.
Bara en reflektion….
Att boota upp datorn via en extern enhet borde lösa problemet.

Ja, vi ska se hur det blir. Dödsfallet hanteras av polisen som mord, så vi får se hur det blir med tillgång till datorn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-04 11:41

Återkom gärna med om det är en PC eller Mac.

På frågan om hur rätt eller fel detta är vill jag bara säga;
Jag har kod på min telefon för att inte mina vänner ska göra något drygt, även för att en ev. tjuv inte ska komma åt min data. Samma gäller min dator. Min sambo får mina lösenord varje gång hon ber om dem, men glömmer dom lika fort.

Ursprungligen av kladda:

Återkom gärna med om det är en PC eller Mac.

På frågan om hur rätt eller fel detta är vill jag bara säga;
Jag har kod på min telefon för att inte mina vänner ska göra något drygt, även för att en ev. tjuv inte ska komma åt min data. Samma gäller min dator. Min sambo får mina lösenord varje gång hon ber om dem, men glömmer dom lika fort.

Ja, jag har kod och lösenord för att tjyvar och annat löst folk inte ska kunna komma åt min data. Fru (och barn) kan koderna. Har man hemligheter för sin familj i sina privata doningar kanske man ska omvärdera vad man egentligen håller på med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-09-04 11:58
Ursprungligen av pmarriott:

Ja, jag har kod och lösenord för att tjyvar och annat löst folk inte ska kunna komma åt min data. Fru (och barn) kan koderna. Har man hemligheter för sin familj i sina privata doningar kanske man ska omvärdera vad man egentligen håller på med.

Håller helt och hållet med!
Återkom med om det är en Mac eller PC och gärna vilket OS så ska vi, eller iaf jag, självklart hjälpa dig och i förlängningen dina vänner.

I en allmän förvirring så fick jag möjlighet att återställa lösenord på min egen dator.
Om det är 10.7/10.8 är det "lätt".
Lite bökigare på tidigare versioner.

Visar sig att man har lite tur. Datorn är en Mac och den är inte lösenordsskyddad.

1
Bevaka tråden