Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Windows 8 med Boot Camp-assistenten

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I samband med OS X-uppdateringen till 10.8.3 släppte Apple stöd för Windows 8. 99mac testar hur det hela fungerar och erbjuder en hjälpande hand genom processen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-05 18:07

Bra guide!

Ursprungligen av Redaktionen:

Om det inte går att skapa någon partition trots kontrollen med Skivverktyg kontrollera också följande:

Att du har enbart en partition med OS X (Mac OS Extended (journalförd))
Att det är en intern disk, externa stöds inte
Om det ändå inte går rekommenderar Apple att du gör en säkerhetskopia och installerar om OS X.

Gissar att det här precis samma som Windows 7, dvs disken är fragmenterad. Så har man iDefrag eller liknande borde det gå att lösa den vägen också.

Ursprungligen av Json_81:

Bra guide!

Gissar att det här precis samma som Windows 7, dvs disken är fragmenterad. Så har man iDefrag eller liknande borde det gå att lösa den vägen också.

Fungerade för mig väldigt bra när jag 2009 installerade Windows på min Mac.

  • Medlem
  • 2013-04-06 14:49
Ursprungligen av Redaktionen:

I samband med OS X-uppdateringen till 10.8.3 släppte Apple stöd för Windows 8. 99mac testar hur det hela fungerar och erbjuder en hjälpande hand genom processen.

Läs hela artikeln här

Ingen som provat med en Windows to go USB pinne och bootat från den på en Mac? Skulle vara skönta att slippa Bootcamp.
http://www.triballabs.net/2012/03/step-by-ste...

Windows to go får du inte skapat med den ver. som finns ute handeln.

Man måste vara företagare och lägga lite mer pengar på windows för att komma åt det.

Men vart köper man Windows 8? På deras hemsida ser jag bara uppgraderingsmöjligheter?!

Ursprungligen av G48R13L:

Men vart köper man Windows 8? På deras hemsida ser jag bara uppgraderingsmöjligheter?!

Vill du ha en vanlig retail version så är det vanlig butik som gäller.

Ursprungligen av G48R13L:

Men vart köper man Windows 8? På deras hemsida ser jag bara uppgraderingsmöjligheter?!

Microsoft har missat det här med att man vill köpa riktiga versioner på internet. Men vad jag förstår så fungerar det lika bra att köpa en uppgradering och installera det från grunden.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-05-11 23:48

Hej, hur fungerar det efter man har installerat windows? Jag menar när man startar datorn, får man ett alternativ om man vill starta i osx eller windows? Jag har två diskar i min mac, hade tänkt att installera windows på den mindre. Hittar bara guider om själva installationssteget men inte hur det fungerar efteråt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-05-12 00:03

Boot Camp 5: Vanliga frågor

Ursprungligen av support.apple.com:

Frågor om start
Hur väljer jag vilket operativsystem som startar upp Mac-datorn?

När du har kört Boot Camp-assistenten och installerat Microsoft Windows och Boot Camp-drivrutinerna, håller du ned Alternativ (Alt)-tangenten medan du startar Mac-datorn för att växla mellan Microsoft Windows och OS X. Använd start och återställning i Windows eller
Systeminställningar > Startskiva i OS X för att ställa in ett förvalt operativsystem som du vill använda varje gång datorn startar.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-09-07 11:18

Det finns två alternativ att välja på när man ska köpa Win 8. 1. Nedladdning eller 2. Hämta + Säkerhetskopia. Vilken av dessa två ska jag välja???

Ursprungligen av musicG:

Det finns två alternativ att välja på när man ska köpa Win 8. 1. Nedladdning eller 2. Hämta + Säkerhetskopia. Vilken av dessa två ska jag välja???

Om du inte har ett behov av att få ditt Windows levererat på en DVD så ska du ta första alternativet. Med "Säkerhetskopia" avser Microsoft troligtvis att du kan både kan ladda hem direkt och få en kopia av systemet skickat hem till dig på en DVD-skiva.

Ursprungligen av musicG:

Hej, hur fungerar det efter man har installerat windows? Jag menar när man startar datorn, får man ett alternativ om man vill starta i osx eller windows? Jag har två diskar i min mac, hade tänkt att installera windows på den mindre. Hittar bara guider om själva installationssteget men inte hur det fungerar efteråt!

Du kanske redan fått svaren via de vanliga frågorna som någon länkat, men ett OS blir default som datorn startar till normalt (systeminställningar > startskiva så kan du se vilket som är default). Håller du inne alt när maskinen startar får du välja OS.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-09-09 19:52
Ursprungligen av maskh:

Om du inte har ett behov av att få ditt Windows levererat på en DVD så ska du ta första alternativet. Med "Säkerhetskopia" avser Microsoft troligtvis att du kan både kan ladda hem direkt och få en kopia av systemet skickat hem till dig på en DVD-skiva.

Nu valde jag alternativ 1, det jag fick av microsoft var en fil som heter Windows8-Setup.exe i guiden står det att man ska ha en .iso fil, hur får man tag i en sån?? ska man konvertera .exe till .iso själv eller fixar bootcamp de?

Ursprungligen av musicG:

Nu valde jag alternativ 1, det jag fick av microsoft var en fil som heter Windows8-Setup.exe i guiden står det att man ska ha en .iso fil, hur får man tag i en sån?? ska man konvertera .exe till .iso själv eller fixar bootcamp de?

Du kör Windows8-setup.exe på en dator med Windows och får då möjlighet att ladda ner en iso-fil.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-09-09 20:18
Ursprungligen av keptang:

Du kör Windows8-setup.exe på en dator med Windows och får då möjlighet att ladda ner en iso-fil.

alltså extractar .exe filen på en pc eftersom det bara går på pc? finns det inget macprogram som kan göra det? eller menar du att jag ska göra någon typ av installation på pc:n eftersom du säger ladda ner, då tänker jag att det är från någon server?

Filen du har är ett pogram, inte ett arkiv. Du måste köra det i Windows.

Eller gör så här; http://forum.parallels.com/showthread.php?282...

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-09-09 20:55
Ursprungligen av keptang:

Filen du har är ett pogram, inte ett arkiv. Du måste köra det i Windows.

Eller gör så här; http://forum.parallels.com/showthread.php?282...

Okej nu förstår jag, får be och få låna en pc av en kompis helt enkelt! Lite dåligt av Microsoft att inte erbjuda .iso nerladdning direkt.. Extra bonus hade varit om den här guiden hade talat om att man får Win8 i .exe fil när man köper från Microsofts hemsida eftersom 99mac är emot piratkopior så enda alternativet för en mac utan optisk enhet är nedladningsversionen av .exe. och att man måste ha en PC för att få den att funka.

Är .iso filen mindre än 8 GB?

Den är under 4GB, närmre 3GB om jag minns rätt.

edit: 2.63GB är min ISO jag har här.

Ursprungligen av musicG:

Okej nu förstår jag, får be och få låna en pc av en kompis helt enkelt! Lite dåligt av Microsoft att inte erbjuda .iso nerladdning direkt.. Extra bonus hade varit om den här guiden hade talat om att man får Win8 i .exe fil när man köper från Microsofts hemsida eftersom 99mac är emot piratkopior så enda alternativet för en mac utan optisk enhet är nedladningsversionen av .exe. och att man måste ha en PC för att få den att funka.

Är .iso filen mindre än 8 GB?

Det du köper online från Microsoft är en uppgraderings-version. Alltså enligt licens skall du redan ha en Windows installerad.
Ergo egentligen inget problem med en exekverbar-fil (.exe).

Vill man ha en retail är det fortfarande beställa skiva som gäller.

Dvs. den officiella vägen.

Senast redigerat 2013-09-10 10:26
Ursprungligen av musicG:

Okej nu förstår jag, får be och få låna en pc av en kompis helt enkelt! Lite dåligt av Microsoft att inte erbjuda .iso nerladdning direkt.. Extra bonus hade varit om den här guiden hade talat om att man får Win8 i .exe fil när man köper från Microsofts hemsida eftersom 99mac är emot piratkopior så enda alternativet för en mac utan optisk enhet är nedladningsversionen av .exe. och att man måste ha en PC för att få den att funka.

Är .iso filen mindre än 8 GB?

Du har helt rätt, ska dubbelkolla några grejer med Microsoft så ska jag uppdatera guiden! Tack för din input.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-09-12 01:15

ingen vidare lycka för mig med win8... när jag äntligen fattade vad jag skulle göra, tack till alla i tråden för det Dels var jag tvången att skriva om lite kod i bootcamp för att jag skulle få fram det tredje alternativet, men det löste sig ganska snabbt.

När jag ska boota in i windows efter bootcamp är klart, får jag fram en svart windows skärm där det står att den inte kan läsa disken.. hm... okej. Jag startar om datorn och håller in alt, får fram mitt usbminne och väljer den, till en början ser det bra ut. Skriver in produktnyckeln och godkänner allt. Jag kommer till det steget där ni beskriver att man ska välja att formatera BOOT-disken. Efter jag formaterat så få jag ett felmeddelande om att det inte går att ha det formatet eller nåt sånt.

Vad kan det vara för fel? Det funkar ju nästan.

Spec på datorn: 2011 MBP, 2 st SSD, Samsung 840-serien 500GB startdisk, USBn jag använde är en sonyeriksson adepter för ett microSD-kort, kan det vara där felet ligger och jag ska fixa ett nytt USB. Läste lite om att vissa USB inte går, men då skulle den inte dyka upp på skärmen när man startar med alt-knappen? Någon som vet vart felet kan ligga?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-12 10:03

Formatera BOOTdisken, du valde rätt partition och NTFS?

Ursprungligen av kenjon:

Formatera BOOTdisken, du valde rätt partition och NTFS?

Du får inget alternativ under Windows 8 installation.
Automatiskt NTFS vid formatering.

Ursprungligen av musicG:

ingen vidare lycka för mig med win8... när jag äntligen fattade vad jag skulle göra, tack till alla i tråden för det Dels var jag tvången att skriva om lite kod i bootcamp för att jag skulle få fram det tredje alternativet, men det löste sig ganska snabbt.

När jag ska boota in i windows efter bootcamp är klart, får jag fram en svart windows skärm där det står att den inte kan läsa disken.. hm... okej. Jag startar om datorn och håller in alt, får fram mitt usbminne och väljer den, till en början ser det bra ut. Skriver in produktnyckeln och godkänner allt. Jag kommer till det steget där ni beskriver att man ska välja att formatera BOOT-disken. Efter jag formaterat så få jag ett felmeddelande om att det inte går att ha det formatet eller nåt sånt.

Vad kan det vara för fel? Det funkar ju nästan.

Spec på datorn: 2011 MBP, 2 st SSD, Samsung 840-serien 500GB startdisk, USBn jag använde är en sonyeriksson adepter för ett microSD-kort, kan det vara där felet ligger och jag ska fixa ett nytt USB. Läste lite om att vissa USB inte går, men då skulle den inte dyka upp på skärmen när man startar med alt-knappen? Någon som vet vart felet kan ligga?

Vad jag vet kan man ej med en modell av Mac som levererats med optisk enhet fullgöra en installation av Windows 8 från USB då Apple har förhindrat detta i UEFI.

Har själv bara lyckats med 3:e parts lösningar som ex. refit.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2013-09-13 23:07
Ursprungligen av kenjon:

Formatera BOOTdisken, du valde rätt partition och NTFS?

Nu har jag provat med en annan USB och får samma resultat.

1.Formaterar USBn innan jag kör den i bootcamp till MS-DOS(FAT)
2. Klickar i samtliga 3 alternativ och BCA gör jobbet osv och startar om i Windows
3. Får svart skärm där den säger att den inte kan läsa någon enhet
4. Då startar jag om, och håller in alt och väljer att starta från USBn
5. allt går bra, väljer språk och skriver in produktnyckeln.
6. kommer till fönstret "var vill du installera windows?"
7. väljer enehet 0, Partition 4 BOOT 46GB,
8. det går inte att trycka nästa så jag väljer att trycka på formatera och OK
9. får ett felmeddelande där det står följande: "Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har MBR-partitionstabell. I IEF-baserade system kan windows endast installeras på GPT-diskar. Det går inte installera på den disken. Det är inte säkert att datorns maskinvara har stöd för att starta från den här disken. Kontrollera att diskens styrenhet är aktiverad i datorns BIOS-meny."
10. Kontrollerar att min partition är NTFS-format.

Citat:

Vad jag vet kan man ej med en modell av Mac som levererats med optisk enhet fullgöra en installation av Windows 8 från USB då Apple har förhindrat detta i UEFI.

Har själv bara lyckats med 3:e parts lösningar som ex. refit.

Är det de du menar som jag beskriver i punkt 9? Har du någon bra länk om hur visar hur man ska göra? Är det lättast att bränna över .iso filen till en skiva kanske?

Ursprungligen av musicG:

Är det de du menar som jag beskriver i punkt 9? Har du någon bra länk om hur visar hur man ska göra? Är det lättast att bränna över .iso filen till en skiva kanske?

Utdrag från bootcamp manual

Citat:

Select the option to install Windows, select other options you need, then click Continue.
Here are the other options you can choose:
• If you want to install Windows from a USB flash drive and you have a Windows ISO image, select the option to copy the image to a USB flash drive. If this option isn’t available, your Mac doesn’t support installing Windows from a USB flash drive.
• If you haven’t already downloaded the Windows support software for your Mac, select the option to download it. In a later step, you’ll install the Windows support software on your Windows partition.

http://manuals.info.apple.com/MANUALS/1000/MA...

http://support.apple.com/kb/HT5634

Felet kan mycket väl vara för att du försöker med USB-pinne.
Men jag undrar även om du försöker installera 32-bitars windows?

1
Bevaka tråden