Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med uppkoppling via ethernetkabel - Apple TV

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag stötte jag på ett mycket prekärt och i mitt tycke underligt problem. Jag höll på att dra om mina ethernetkablar för att ordna upp i oredan, och plötsligt mellan att jag behövde koppla ur den kabel som gick till Apple TV:n och sätta i den igen så tappade jag plötsligt internetuppkopplingen helt och hållet.

Jag fick då för mig att det var kabeln som gått sönder, och köpte raskt en ny, men samma problem kvarstod likväl.

Jag har nu rett ut följande fenomen:

Vid Wi-Fi uppkoppling av Apple TV:n funkar allt utmärkt.

Kopplar jag i ethernetkabeln däremot så stänger routern ner hela ADSL-uppkopplingen, men LAN:et fungerar fortfarande. Jag kan exempelvis streama musik från iTunes till Apple TV:n utan problem. Jag kan dock inte komma åt internet från någon enhet kopplad till routern.

Med ett intervall på 1,5-2 min får jag ungefär 5 sekunders internetuppkoppling innan den återigen stänger ner. Studerar man lamporna på modemet/routern (ett ZyXEL från Bredbandsbolaget) så ser jag att den kopplar upp som den skall men sedan direkt tappar nätuppkopplingen för att så försöka initiera en ny uppkoppling med samma resultat.

Om jag loggar in på routern så ser jag alla enheter prydligt uppkopplade, tilldelade ett IP och allt ser toppen ut.

Jag har stängt av Apple TV:n, routern, kopplat ur strömmen i fem minuter, låtit dem vara avstängda var för sig samt båda samtidigt, startat om och fabriksinställt både Apple TV:n och routern etc.

Har tyvärr slut på åtgärdsförslag nu, någon som kan tipsa om ytterligare saker att testa eller är det så att jag har kortslutit något / åstadkommit ett hårdvarufel som spökar?

Med vänliga hälsningar,

Björn Sundberg

Har ett liknande problem, mitt trådlösa funkar hur bra som helst till Apple tv. Men jag vill köra trådat till den genom min switch (Netgear GS105) eftersom jag har ps3,förstärkaren och tv:n kopplat till den...allt funkar utom apple tv:n, men kopplar jag ethernetkabeln direkt till Apple tv:n så funkar det att köra trådat....förslag på nån lösning?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-08 13:06

Kanske din router som inte kör över Bonjour mellan trådat och trådlöst....

Kenjon - Var den riktad till mig eller Stiffe72? Tyvärr förstår jag inte riktigt hur du menar med Bonjour - har du möjlighet att förklara tydligare?

Med vänliga hälsningar,
BjörnnS

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-10 18:44

Bonjour är en tjänst där olika enheter hittar varandra automatiskt. Vissa routrar klarar inte av att köra över Bonjouranrop mellan olika interface, utan de funkar bara på den ena sidan, kabel till kabel, trådlöst till trådlöst.
Har du möjlighet att låna en Airport-router, så testa det. För att utesluta om det är det som är problemet….

Ursprungligen av kenjon:

Bonjour är en tjänst där olika enheter hittar varandra automatiskt. Vissa routrar klarar inte av att köra över Bonjouranrop mellan olika interface, utan de funkar bara på den ena sidan, kabel till kabel, trådlöst till trådlöst.
Har du möjlighet att låna en Airport-router, så testa det. För att utesluta om det är det som är problemet….

Stort tack för bra förtydligande!

Det verkar dock som att problemet är hårdvarurelaterat, efter ytterligare felsökning har det visat sig att problemet är relaterat till HDMI-anslutningen, dvs om jag kopplar in ATV:n till min TV så fungerar det ej, medan om jag tar ur kabeln funkar det ypperligt. Har varit i kontakt med Apples support och kommer få byta enheten. De hade ingen erfarenhet av detta problem heller, så det låter som ngt har gått ordentligt snett.

1
Bevaka tråden