Hej alla,
Hoppas det finns nån WLAN-expert här på forumet som kan hjälpa mig förså skillnaderna i hur iOS och OS X gör för att ansluta till WLAN när enheten väcks.
Anledningen att jag frågar är den, som jag upplever det, stora skillnad i den tid det tar att ansluta till samma wlan-nätverk, från samma plats.
För iPhone/iPad tar det i princip "ingen tid alls". Jag trycker på hemknappen och hinner precis se 3G eller E-symbolen och så dyker wlansymbolen upp.
För OS X (10.8.4 och 10.9 senaste preview) så tar det flera sekunder, oftast 5-10 om jag väcker datorn från vila då den går på batteriet. Något kortare om strömsladden är i.
Voffö gö di på dette viset?
När jag först började använda Mac, då gällde 10.4, så gick det i princip lika snabbt som det idag gör på iOS. Sen dess har det, med vissa enstaka undantag som en del punkt-releaser av 10.6, varit mycket segare.
Om jag tittar i systemloggen på datorn ser jag att den kommenterar en del kring andra AP:ar än min. Varför bryr den sig om dom överhuvudtaget?
Lyssnar OS X "extra länge" efter nätverk innan den "bestämmer sig" för att försöka ansluta, i så fall vet nån varför?
Jag har nånstans läst att iOS-enheterna skickar ut SSID för de senaste näten den var ansluten till direkt när man väcker den (hittar inte tillbaka till denna info just nu tyvärr). Kan det göra att den är snabbare att ansluta?
Som det är nu är det inga problem att t.ex. ta upp Safari, skriva in en adress (i alla fall med hjälp av autocomplete) och få "du är inte ansluten till internet".
Dessutom är Safari rätt seg att "försöka igen" efter att kopplingen kommit upp (jo man kan trycka "re-load" )
Jag vet att det är världshistoriens i-lands-problem, men jag blir mest nyfiken på dessa skillnader.
Kommentarer och reflektioner?