Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft ger $200 i inbyte för iPads

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är tillräckligt riktigt för den stora majoriteten av användare där ute.

Mycket möjligt, men kritiken kvarstår ju för de som ändå behöver ett OS från den här sidan av millenieskiftet. Diskuterar man för- och nackdelar mellan iPad och konkurrerande pekdatorer så spelar det ju ingen roll vad de flesta användarna behöver eller inte om man ska diskutera individuell funktionalitets existens eller begränsning. Har man behov av riktig multitasking eller möjlighet att komma åt hela filsystemet så är uppenbarligen iOS inte ett bra OS för den användaren.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-15 20:57

I vilka appar behöver du "riktig" multitasking, som inte är med i undantagen (navigering, musik etc)? Dvs i vilka appar saknar du multitasking? Det enda jag skulle kunna tänka mej är väl filöverföring, men det faller ju eftersom filsystemet inte är helt öppet (vilket jag tycker är kanonbra. Många "Svenssons" skulle radera filer de inte trodde de behövde annars, t ex för att få mer ledigt utrymme).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-15 21:09
Ursprungligen av John A:

...Apple har ju inte slutat med sina övergrepp på användarna...

Jösses! Klagar användarna? Eller vet du bättre än dem vad som är bra för dem?

Ursprungligen av John A:

...Detta är inte på något sätt riktig multitasking...

http://www.youtube.com/watch?v=WadharBHoMI
Hur kan man förändra om allt måste vara som förr?

Ursprungligen av John A:

...Diskuterar man för- och nackdelar mellan iPad och konkurrerande pekdatorer så spelar det ju ingen roll vad de flesta användarna behöver eller inte...

Oj oj oj. Jag tycker tvärt emot att det är helt centralt.

Alltså, jag gillar idén med fri mjukvara. Verkligen. Jag förstår lite hur du tänker. Men jag hoppas att du växer upp och kan se fler sidor; hur produkter designas. Används. Inte bara hur de är implementerade och hur de kan hackas.

Ursprungligen av kenjon:

I vilka appar behöver du "riktig" multitasking, som inte är med i undantagen (navigering, musik etc)? Dvs i vilka appar saknar du multitasking?

Ett för mig självklart exempel är att ha en ssh-klient med konstant nätverksanslutning igång.

Ursprungligen av kenjon:

Det enda jag skulle kunna tänka mej är väl filöverföring, men det faller ju eftersom filsystemet inte är helt öppet (vilket jag tycker är kanonbra. Många "Svenssons" skulle radera filer de inte trodde de behövde annars, t ex för att få mer ledigt utrymme).

Det hade varit helt okej om den delen av iOS fungerade precis som den gör nu som default, men att användaren om denne så önskar skulle kunna gå förbi det. Men det får man inte för Apple, för då skulle man kunna installera program som Apple inte har granskat och kanske mer viktigt fått sina 30 % för. Det drabbar i sin tur användare som inte kan komma åt sina filer. Det kan uppstå problem med iOS och program. Hade Apple inte varit så envisa utan erbjudit användarna möjligheten så hade man kunnat montera filsystemet och göra en kopia av viktiga filer innan man eventuellt måste återställa hela systemet.

Ursprungligen av pesc:

Jösses! Klagar användarna? Eller vet du bättre än dem vad som är bra för dem?

Bara i den här tråden finns det de som klagar på att vissa saker inte går att göra. Jag träffar ofta helt vanliga användare som ofta har något, det behöver inte vara stort, men alla har någon liten grej med iOS som de skulle vilja ändra på. Men de flesta verkar inte tro att de kan göra något åt det. De tar det som självklart att Apple har rätt att bestämma vad de får och inte får göra, och det tycker jag är skrämmande.

Ursprungligen av pesc:

http://www.youtube.com/watch?v=WadharBHoMI
Hur kan man förändra om allt måste vara som förr?

Man kan ju t. ex. göra saker bättre. iOS får vara hur låst som helst bara Apple gav användarna möjligheten att när de känner för det gå förbi Apples restriktioner. Det skulle vara en helt annan sak om det var den enda saken de ändrade. Varför måste förändring innebära att användaren försätts med elektroniska handbojor? Skulle vi inte kunna ha exakt samma system som nu, men ge användaren möjlighet att ta av sig handbojorna om den vill det? Jag förstår inte hur man kan vara emot detta. Jag är orolig för vad som kommer att hända på lång sikt då allt mer av vår datoranvändning flyttar till iOS och liknande system där det helt plötsligt anses som självklart att det inte längre är användaren som i slutet är den som bestämmer.

Ursprungligen av pesc:

Oj oj oj. Jag tycker tvärt emot att det är helt centralt.

Alltså, jag gillar idén med fri mjukvara. Verkligen. Jag förstår lite hur du tänker. Men jag hoppas att du växer upp och kan se fler sidor; hur produkter designas. Används. Inte bara hur de är implementerade och hur de kan hackas.

Jag gillar Apples design. Jag gillar att använda iOS. Jag gillar att utveckla för iOS. Men jag gillar inte när jag blir begränsad av artificiella restriktioner vars syfte är att förhindra konkurrens och användarens frihet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-15 21:52
Ursprungligen av John A:

...Skulle vi inte kunna ha exakt samma system som nu, men ge användaren möjlighet att ta av sig handbojorna om den vill det? Jag förstår inte hur man kan vara emot detta...

Jag tycker frågorna med filhantering, multitasking, etc är lite som när Apple lanserade första Macen. Tangentbordet hade inga piltangenter. De hade tagits bort. För att det skulle vara JOBBIGT att porta gamla program (t.ex. ordbehandlare) där man pilade omkring en cursor med piltangenter i menyer och texter. För att man skulle TVINGAS tänka nytt. Och SKRIVA OM program så de fungerade bra. För att inte LATA PROGRAMMERARE skulle porta gamla DOS-program och användarna av Mac skulle tvingas köra viktiga program i "DOS-läge" och tycka det var normalt.

Det var en himla massa gnäll på musen och på GUI på den tiden från "riktiga datoranvändare". Jag var med.
Och det blev en revolution. Och de "riktiga datoranvändarna" fattade sist av alla.

Tablets som fungerar som datorer gjorde förr (typ Win XP eller desktop Linux) har ju funnits i över ett decennium. De var ingen succé. Men du kan köpa en om du vill ha en. Det är OK. Vi gillar dig ändå bara du inte idiotförklarar mig som gillar min iPad.

Ursprungligen av pesc:

Jag tycker frågorna med filhantering, multitasking, etc är lite som när Apple lanserade första Macen. Tangentbordet hade inga piltangenter. De hade tagits bort. För att det skulle vara JOBBIGT att porta gamla program (t.ex. ordbehandlare) där man pilade omkring en cursor med piltangenter i menyer och texter. För att man skulle TVINGAS tänka nytt. Och SKRIVA OM program så de fungerade bra. För att inte LATA PROGRAMMERARE skulle porta gamla DOS-program och användarna av Mac skulle tvingas köra viktiga program i "DOS-läge" och tycka det var normalt.

Det var en himla massa gnäll på musen och på GUI på den tiden från "riktiga datoranvändare". Jag var med.
Och det blev en revolution. Och de "riktiga datoranvändarna" fattade sist av alla.

Det här håller jag helt och hållet med dig om. Jag är ännu inte helt övertygad om att det är precis samma sak vi ser just nu, men jag inser att det är möjligt och ska ha det i åtanke.

Ursprungligen av pesc:

Tablets som fungerar som datorer gjorde förr (typ Win XP eller desktop Linux) har ju funnits i över ett decennium. De var ingen succé. Men du kan köpa en om du vill ha en. Det är OK. Vi gillar dig ändå bara du inte idiotförklarar mig som gillar min iPad.

Om jag har skrivit det så ber jag naturligtvis om ursäkt. Det har inte varit min mening att ge det intrycket.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-09-16 12:52
Ursprungligen av John A:

Ett för mig självklart exempel är att ha en ssh-klient med konstant nätverksanslutning igång.

Det hade varit helt okej om den delen av iOS fungerade precis som den gör nu som default, men att användaren om denne så önskar skulle kunna gå förbi det. Men det får man inte för Apple, för då skulle man kunna installera program som Apple inte har granskat och kanske mer viktigt fått sina 30 % för. Det drabbar i sin tur användare som inte kan komma åt sina filer. Det kan uppstå problem med iOS och program. Hade Apple inte varit så envisa utan erbjudit användarna möjligheten så hade man kunnat montera filsystemet och göra en kopia av viktiga filer innan man eventuellt måste återställa hela systemet.

" Det kan uppstå problem med iOS och program. Hade Apple inte varit så envisa utan erbjudit användarna möjligheten så hade man kunnat montera filsystemet och göra en kopia av viktiga filer innan man eventuellt måste återställa hela systemet."

Varför ska man göra sådant? Det sköter iOS om automatiskt, det är väl ingen som sitter och säkerhetskopierar manuellt...;D

Fast möjligheten att leka gammaldags kopiering finns också, det ät bara att kryssa ett alternativ så backupar den manuellt mot datorn i stället för att göra det mot molnet automatiskt.

Sedan det här med Apples 30 %, de tar 0 % då appen är gratis.

Vill du pilla manuellt i trädstrukturen? Testa Phoneview

Ursprungligen av John A:

Varför skulle jag ha ändrat åsikt? Apple har ju inte slutat med sina övergrepp på användarna.

Då har jag en skitbra ide. Låt bli att använda grejorna. Låt dem som gillar dem använda dem och vara nöjda med det. Om du vill spy din galla över Apple och deras produkter, skriv en insändare till Dala-demokraten. Eller ännu bättre, sätt upp en egen hemsida där du kan spy hur mycket galla som helst över vad du vill.
Ja, jag skulle inte ha något emot möjligheten att bifoga flera olika typer av bilagor till ett mail på min iOS-enhet, men under åren som jag använt iOS har jag haft det behovet 2-3 ggr. Att de få gångerna behöva skicka ett par separata mail eller vänta tills jag sitter vid datorn är inte speciellt betungande. Filsystem har jag noll och ingen användning för.
Uppenbarligen är det oerhört många som inte håller med dig eftersom grejorna säljs i enorma mängder.

Vill bara upplysa om att Apples försäljningssiffror inte innebär att användarna inte saknar en del funktioner.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-16 21:19
Ursprungligen av maskh:

Vill bara upplysa om att Apples försäljningssiffror inte innebär att användarna inte saknar en del funktioner.

Är det minoriteten som ska styra vad majoriteten tycker är ett bra och enkelt OS?

Ursprungligen av maskh:

Vill bara upplysa om att Apples försäljningssiffror inte innebär att användarna inte saknar en del funktioner.

Du menar att miljoner köpare har fel? Om man ska jämföra antalet sålda Surface mot iPad så borde rimligen 99,9% av befolkningen anse att Microsoft saknar, ja nästan allt.

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar att miljoner köpare har fel? Om man ska jämföra antalet sålda Surface mot iPad så borde rimligen 99,9% av befolkningen anse att Microsoft saknar, ja nästan allt.

Det var ett tag sen du kollade in hur det går på marknaden antar jag, http://bgr.com/2013/08/05/ios-android-tablet-... .

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-16 23:44
Ursprungligen av Anderlind:

Det var ett tag sen du kollade in hur det går på marknaden antar jag, http://bgr.com/2013/08/05/ios-android-tablet-... .

Vet du skälet till Apple´s tapp på marknaden? Vet du att det beror på dom saker som John A skriker efter?
Det beror på att andra tillverkare av surfplattor säljer dom till lägre pris.
Finns en uppsjö av billiga surfplattor som i praktiken är värdelösa som räknas in i statistiken.

Ursprungligen av lappen71:

Är det minoriteten som ska styra vad majoriteten tycker är ett bra och enkelt OS?

Fler funktioner, för att tillgodose fler behov, behöver inte betyda en försämring av systemet.

Ursprungligen av pmarriott:

Du menar att miljoner köpare har fel? Om man ska jämföra antalet sålda Surface mot iPad så borde rimligen 99,9% av befolkningen anse att Microsoft saknar, ja nästan allt.

Nej, det gör jag inte. Däremot är det säkert väldigt många av dessa miljoner som saknar en del, men anser att iPad trots det är det bästa valet för dem. Är det helt otänkbart för dig att det kan vara så? Att det finns ett större behov av fler funktioner, trots populariteten.

Ursprungligen av Anderlind:

Det var ett tag sen du kollade in hur det går på marknaden antar jag, http://bgr.com/2013/08/05/ios-android-tablet-... .

Du menar Apple inte säljer miljoner enheter längre utan bara tiotusentals? Att marknadsandelar krymper efterhand som fler aktörer dyker upp och marknaden mognar är inget som ensidigt tyder på att det skulle finnas något problem för den vars marknadsandel krymper. Att Apples marknadsandel skulle krympa är ofrånkomligt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 12:52
Ursprungligen av maskh:

Fler funktioner, för att tillgodose fler behov, behöver inte betyda en försämring av systemet.

Visst kan det göra det genom att bli krångligare för användare som inte förstår funktionerna.

Ursprungligen av lappen71:

Visst kan det göra det genom att bli krångligare för användare som inte förstår funktionerna.

Struntprat. Redan idag finns det en del funktioner i iOS som en del av användarna inte förstår, och det har inte skapat någon konkret försämring av systemet.

Alla användare kan inte förväntas förstå alla funktioner. Då blir det inte mycket till smartphone.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 17:54
Ursprungligen av maskh:

Struntprat. Redan idag finns det en del funktioner i iOS som en del av användarna inte förstår, och det har inte skapat någon konkret försämring av systemet.

Alla användare kan inte förväntas förstå alla funktioner. Då blir det inte mycket till smartphone.

Det är inget struntprat utan du bekräftar det själv om du inte märker det.
Finns redan funktioner som många användare inte vet vad dom gör och vågar inte att utorska.
Att då lägga till funktioner som är onödiga för majoriteten är att krångla till det.
Ville jag att iOS ska likna Android hade jag köpt en telefon med Android.
Ett råd som du kanske ska följa eller ska du starta ett korståg där du vill förändra OS X så det blir som Windows 8 också?

Är det så svårt att förstå att det finns användare som vill att iOS är just iOS och inte något annat?
Skulle alla OS vara den andra lik vad är det då för ide att det finns olika för olika behov.

Vet inte vem som är mest korkade vi som gillar iOS för vad det är eller ni som pissar i motvind och skriker att vi har fel.
En sak är alla fall säker det är roande att läsa om det ?

Ursprungligen av lappen71:

Det är inget struntprat utan du bekräftar det själv om du inte märker det.
Finns redan funktioner som många användare inte vet vad dom gör och vågar inte att utorska.
Att då lägga till funktioner som är onödiga för majoriteten är att krångla till det.
Ville jag att iOS ska likna Android hade jag köpt en telefon med Android.
Ett råd som du kanske ska följa eller ska du starta ett korståg där du vill förändra OS X så det blir som Windows 8 också?

Är det så svårt att förstå att det finns användare som vill att iOS är just iOS och inte något annat?
Skulle alla OS vara den andra lik vad är det då för ide att det finns olika för olika behov.

Vet inte vem som är mest korkade vi som gillar iOS för vad det är eller ni som pissar i motvind och skriker att vi har fel.
En sak är alla fall säker det är roande att läsa om det ?

På vilket sätt skulle det "krångla till det"? Att en del användare inte vågar utforska en del funktioner är inte ett problem. Med ditt resonemang så är det lika bra att ta bort allt förutom telefonfunktioner och sms. Det här med att kunna ställa in platstjänster, VPN, lägga till olika typer av konton för synkronisering med mera är bara att krångla till det, eftersom många inte vet vad det är eller vågar göra inställningar för att de tror att det kan förstöra något.

Det finns mycket som Apple kan lära av Google, men det finns också mycket som Google kan lära av Apple. Detsamma gäller i diskussionen om OS X och Windows. Det är bara löjligt att påstå motsatsen. Det handlar alltså inte om att iOS ska likna Android.

Fortsätt du att försöka sitta på höga hästar. Du blir nedskjuten varje gång.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 19:02
Ursprungligen av maskh:

På vilket sätt skulle det "krångla till det"? Att en del användare inte vågar utforska en del funktioner är inte ett problem.

Visst är det ett problem när användare inte vet om eller inte förstår funktioner.
Se bara på alla frågor som ställs på dom Mac forum som finns om dom mest enkla bas funktioner.
iOS SKA vara enkelt att använda och det ska inte krånglas till mer och speciellt inte såsom Android fungerar.

Ursprungligen av maskh:

Med ditt resonemang så är det lika bra att ta bort allt förutom telefonfunktioner och sms. Det här med att kunna ställa in platstjänster, VPN, lägga till olika typer av konton för synkronisering med mera är bara att krångla till det, eftersom många inte vet vad det är eller vågar göra inställningar för att de tror att det kan förstöra något.

Varför kommer du med påståenden som jag aldrig sagt?
Jag vet inte vilken värld du lever i men jag umgås med användare från noviser till supernördar.
Och majoriteten håller med mig i min åsikt att ändra iOS så det börjar likna mer Android med alla dess inställningar är ett misstag.
Enkelheten var det som gjorde iPhone till en succé och går dom ifrån det så kommer dom tappa dom som vill ha något som är enkelt och fungerar.
Vill man ha något mer komplicerat och anpassningsbart så byter man till Android.

Ursprungligen av maskh:

Det finns mycket som Apple kan lära av Google, men det finns också mycket som Google kan lära av Apple. Detsamma gäller i diskussionen om OS X och Windows. Det är bara löjligt att påstå motsatsen. Det handlar alltså inte om att iOS ska likna Android.

Visst ska dom lära sig av varandra men iOS måste behålla sin profil,sin särprägel,sin enkelhet.

Ursprungligen av maskh:

Fortsätt du att försöka sitta på höga hästar. Du blir nedskjuten varje gång.

Jaha så bara för att jag har en annan åsikt så är det nödvändigt att komma med sådana kommentarer?

Senast redigerat 2013-09-17 20:15

Jag känner igen den här diskussionen från slutet på 90-talet. "Mac OS behöver inte riktig multitasking?" "Vill du få Mac OS att bli som Windows NT?" Jag kommer ihåg den enorma skepsisen mot Mac OS X. Det skulle bara göra allt så mycket krångligare och förstöra Mac OS enkelhet. Mac OS var redan perfekt, eller åtminstone tillräckligt bra för majoriteten av användarna. Det behövde inte förbättras.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 19:07
Ursprungligen av John A:

Jag känner igen den här diskussionen från slutet på 90-talet. "Mac OS behöver inte riktig multitasking?" "Vill du få Mac OS att bli som Windows NT?" Jag kommer ihåg den enorma skepsisen mot Mac OS X. Det skulle bara göra allt så mycket krångligare. Mac OS var redan perfekt, eller åtminstone tillräckligt bra för majoriteten av användarna.

Jag har inget emot "äkta" multitasking men det ska inte finnas på bekostnad av batteritid.
Det ska inte vara så att användare måste ta en aktiv roll och hålla reda på vilka program som är igång och riskerar att dränera batteriet.

Men för klarheten skull förklara vad det är för skillnad på iOS mulittasking och Andorids mulittasking John A

Ursprungligen av lappen71:

Jaha så bara för att jag har en annan åsikt så är det nödvändigt att komma med sådana kommentarer?
Börjar förstå varför du fick sparken som moderator.

Det är ingen som har "fått sparken" från något. Tagga ner lite här, diskussionen ska hållas saklig och trevlig. Notera även att man behöver citera användarnamn med mellanslag för att använda riktade svar: @"Förnamn Efternamn"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 19:15
Ursprungligen av biberu:

Det är ingen "som har fått sparken" från något. Tagga ner lite här, diskussionen ska hållas saklig och trevlig. Notera även att man behöver citera användarnamn med mellanslag för att använda riktade svar: @"Förnamn Efternamn"

Jag testade det men det blev till någon som bara heter John.

Ursprungligen av lappen71:

Men för klarheten skull förklara vad det är för skillnad på iOS mulittasking och Andorids mulittasking John A

Jag använder inte Android och har inget större intresse i det. Jag har därför inte särskilt bra koll på hur just det fungerar.

Men om du vill ha ett exempel så tycket jag att du ska titta på Maemo. Det hade riktig multitasking redan 2009. Jolla som kommer att lansera sin första produkt senare i höst baserar sitt operativsystem Sailfish OS på det och det kommer också ha samma multitasking. Det fungerar mer eller mindre som multitasking på vanliga datorer.

Ursprungligen av lappen71:

Jag testade det men det blev till någon som bara heter John.

Notera citat-tecknen runt namnet i exemplet ovan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-17 19:26
Ursprungligen av John A:

Jag använder inte Android och har inget större intresse i det. Jag har därför inte särskilt bra koll på hur just det fungerar.

Men om du vill ha ett exempel så tycket jag att du ska titta på Maemo. Det hade riktig multitasking redan 2009. Jolla som kommer att lansera sin första produkt senare i höst baserar sitt operativsystem Sailfish OS på det och det kommer också ha samma multitasking. Det fungerar mer eller mindre som multitasking på vanliga datorer.

Ok så vad säger att multitasking till datorer kommer fungera på telefoner med sin begränsade batterikapacitet?
För som det är nu med iOS så har du mulittasking på dom program som frågar efter det.
Som tex Runkeeper,Moves,navigationsprogram,musikappar så vad är det som skulle göra en sådan skillnad med äkta multitasking?

Som exempel hur dåligt det kan var med den multitasking till Android är arbetskamrater som skriker ut sin ilska över att dom glömt att stänga av något program så batteriet dragits ur.
Jag vill inte ha ett OS där jag själv måste övervaka vilka program som ligger i bakgrunden och stjäl ström.

Ursprungligen av lappen71:

Visst är det ett problem när användare inte vet om eller inte förstår funktioner.
Se bara på alla frågor som ställs på dom Mac forum som finns om dom mest enkla bas funktioner.
iOS SKA vara enkelt att använda och det ska inte krånglas till mer och speciellt inte såsom Android fungerar.

Varför kommer du med påståenden som jag aldrig sagt?
Jag vet inte vilken värld du lever i men jag umgås med användare från noviser till supernördar.
Och majoriteten håller med mig i min åsikt att ändra iOS så det börjar likna mer Android med alla dess inställningar är ett misstag.
Enkelheten var det som gjorde iPhone till en succé och går dom ifrån det så kommer dom tappa dom som vill ha något som är enkelt och fungerar.
Vill man ha något mer komplicerat och anpassningsbart så byter man till Android.

Visst ska dom lära sig av varandra men iOS måste behålla sin profil,sin särprägel,sin enkelhet.

Jaha så bara för att jag har en annan åsikt så är det nödvändigt att komma med sådana kommentarer?
Börjar förstå varför du fick sparken som moderator.

Att det ställs många frågor om exempelvis OS X är ett sundhetstecken. Systemet i sig är enkelt för användarna om de huvudsakligen vill kika runt på internet, titta på lite media och lyssna på musik. Att installera olika program är också relativt enkelt i och med App Store. Vill de ge sig in på annat så som att lägga till användarkonton, ändra standardstorlek på typsnitten, sortera om ikonerna till vänster i Finder etc. så ökar tröskeln något. Vill de gräva ner sig på djupet så ökar tröskeln ännu mer. Det ger användaren en valfrihet i vad hen vill kunna göra. Därmed passar det också både nybörjaren och den mer avancerade användaren. Tyvärr så har man fråntagit iOS-användare den kombinationen.

Bara för att Du och dina bekanta tycker att iOS inte behöver förändras så betyder det inte på något sätt att ni representerar en majoritet av den totala användarbasen. Varken du eller jag kan sitta här och påstå att det finns eller inte finns en bred majoritet för förändring. Däremot kan man faktiskt lätt konstatera att det finns väldigt många användare som gärna skulle se fler möjligheter i iOS. Det handlar fortfarande inte om att likna Android - utan Apple kan mycket väl gå sin egen väg även om man erbjuder fler möjligheter till användarna. De kan säkert hitta ett sätt att kombinera enkelhet och avancerade funktioner, precis som Apple ofta har gjort tidigare.

Och sluta oroa dig över att jag skulle ha fått "sparken". Jag lämnade på grund av tidsbrist. Till din stora besvikelse så ska du se att jag hade antagligen varit kvar även idag om det inte var för att jag frivilligt lämnade.

Bevaka tråden