Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över mp3-filer från E-posten?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-09-17 09:43

Hej.
Måste söka hjälp i den här frågan..

Det jag trodde skulle vara enkelt och självklart, var helt enkelt inte det.
Min dotter skickade mig en mp3-fil där hon spelat in sig själv i en studio och ville att jag skulle ta del av detta.
Jo, visst kan jag lyssna på filen inifrån E-postprogrammet men det vill jag inte.
Jag vill använda en vettig musikspelare, gärna med eq eller andra finesser som kan hantera ljud på ett bra och smidigare sätt än ett löjligt E-postprogram.

Här skiter det sig nu ordentligt. Hur tusan får jag över mp3-filen till något annat, ur själva E-posten utan att krångla med div. moln och Itunes som tom. kräver att man ska gå via en synkronisering mot en dator? Är det här ett skämt eller??

Jag vill självklart endast använda telefonens förmodade funktioner och möjligheter. Finns det någon mediaspelare, en app, som klarar att hämta(importera/flytta ljudfiler från E-posten direkt, samt lägga upp filen i en låtlista som vanligt, på det enkla sättet, eller är det för mycket begärt av IOS 6.1.3?

Personligen blir jag inte riktigt klok på alla dessa inlåsningar man stöter på lite då och då i Iphone. Varför gör man inte saker och ting lite enklare så man som användare tycker det är lätt och smidigt?
Man kan inte heller byta musikfiler via Bluetooth heller. Inte ens föra över egna bilder och dela osv. Är det en ren skittelefon man håller i eller har jag missat något som är på tok för enkelt i det här?

Snälla, hjälp mig finna på en enkel och bra lösning på det här med filförflyttningar. Annars riskerar IPhonen att åka in i braskaminen till förmån för något annat som gör det här jobbet bättre.. Jag är uppriktigt skit-trött på alla smygande krångligheter Apple visar upp. En styrande snik-sida jag inte gillar.

Någon som kan koppla greppet om dessa frågor och reda ut hur man kan göra eller är jag ute och cyklar helt i frågan?

Ursprungligen av SJ.B:

...hjälp mig finna på en enkel och bra lösning på det här med filförflyttningar...

Dropbox.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Dropbox.

Med Dropbox så får man inte mer funktioner än att spela upp från mail direkt vad jag vet.

TS, kanske denna app kan hjälpa dig, https://itunes.apple.com/us/app/muze-music-do...
Finns i en gratisversion också, https://itunes.apple.com/us/app/muze-lite-mus...

Annars är det nog iTunes som gäller tyvärr.

Ursprungligen av keptang:

Med Dropbox så får man inte mer funktioner än att spela upp från mail direkt vad jag vet.

Musikuppspelningen har jag inga förslag till. Utan det var menat som ett allmänt tips för filförflyttningar. Se meningen som jag citerade där. Se även trådens rubrik.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Musikuppspelningen har jag inga förslag till. Utan det var menat som ett allmänt tips för filförflyttningar. Se meningen som jag citerade där. Se även trådens rubrik.

Ja Dropbox fungerar fint för filöverföringar.

  • Medlem
  • 2013-09-17 11:42

Jo, jag har tyvärr, måste jag nog säga, installerat DropBox. Men är det inte, eller borde det inte vara enklare att i stället för att skicka sin ljudfil till en servertjänst på andra sidan jordklotet, bara dra den eller peka den direkt från en plats till en annan, direkt i och endast genom telefonen? För mig är detta rätt många steg bakåt i utveckling, närmare stenåldern med andra ord. Detta i jämförelse mot det faktum att man hanterar lösa fil-ämnen en hel del.. dvs. ljud, bilder, filmsnuttar man själv tagit, ett textdokument osv. i just en smartphone idag. Här har inte systemet, eller ska man våga säga viljan från Apple, följt med verkligheten riktigt och hur folk brukar vara vana att jobba i burkarna. Man väljer hellre att låta allt delas ut i stället, via onödiga omvägar som jag är rätt trött på nu. Man blir smått paranoid över detta ständiga delande. Nä.. jag vill inte det. Jag vill kunna sköta mina filer och ibland arbetsmaterial, ljudfiler som kommer från andra då jag är musiker, utan att dela allt med hela världen för att jag ska få det dit jag vill.. OSX måste bli mer flexibelt och öppnare för egen hantering först och främst. Sedan kan de också låta bli och krångla till Bluetooth då inte den vägen heller, fungerar tillfreds. Apple har mycket att göra tror jag..

Ursprungligen av SJ.B:

Jo, jag har tyvärr, måste jag nog säga, installerat DropBox. Men är det inte, eller borde det inte vara enklare att i stället för att skicka sin ljudfil till en servertjänst på andra sidan jordklotet, bara dra den eller peka den direkt från en plats till en annan, direkt i och endast genom telefonen? För mig är detta rätt många steg bakåt i utveckling, närmare stenåldern med andra ord. Detta i jämförelse mot det faktum att man hanterar lösa fil-ämnen en hel del.. dvs. ljud, bilder, filmsnuttar man själv tagit, ett textdokument osv. i just en smartphone idag. Här har inte systemet, eller ska man våga säga viljan från Apple, följt med verkligheten riktigt och hur folk brukar vara vana att jobba i burkarna. Man väljer hellre att låta allt delas ut i stället, via onödiga omvägar som jag är rätt trött på nu. Man blir smått paranoid över detta ständiga delande. Nä.. jag vill inte det. Jag vill kunna sköta mina filer och ibland arbetsmaterial, ljudfiler som kommer från andra då jag är musiker, utan att dela allt med hela världen för att jag ska få det dit jag vill.. OSX måste bli mer flexibelt och öppnare för egen hantering först och främst. Sedan kan de också låta bli och krångla till Bluetooth då inte den vägen heller, fungerar tillfreds. Apple har mycket att göra tror jag..

Om jag tolkar ditt inlägg så har Apple en sådan tjänst som du efterlyser, dock är den inte släppt i Sverige ännu. Då jag också är musiker så kan jag hålla med dig om att det är en aning frustrerande att inte ha samma ljudfiler på samtliga av mina Mac eller iPhone. Blir ett onödigt pillande av filer.

Sedan delar du inte "allt med världen" bara för att du använder dropbox, dropbox anser jag är säkrare hantering av data än att hantera det lokalt på hårddisken Eller menar du att du inte vill att dina filer ska lämna ditt lokala nätverk? Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar..

Du kanske borde byta till Android?

Ursprungligen av SJ.B:

...För mig är detta rätt många steg bakåt i utveckling, närmare stenåldern med andra ord. Detta i jämförelse mot det faktum att man hanterar lösa fil-ämnen en hel del.. dvs. ljud, bilder, filmsnuttar man själv tagit, ett textdokument osv. i just en smartphone idag...

Du kan spara filer till iCloud, och öppna dem därifrån. Detta är det närmaste man någonsin kommer till ett filsystem i iOS.

Men om man nu nödvändigtvis vill pilla med filer i sin telefon, så finns det ju program som iExplorer eller PhoneView. Men då måste du ju blanda in datorn i sammanhanget, och det ville du ju inte heller.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-17 13:33

Enklast vore en delad Dropboxmapp.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-09-17 15:52

Det verkar finnas gott om alternativa musikspelare. Jag gissar att om du har en mp3 i dropbox så kan du öppna den med ett program som spelar mp3:or precis som det funkar med pdf:er och bilder. Det funkar inte som på en dator och kommer inte heller att göra det, så det är bara att glömma.

MP3-spelare

Om du vill spela den i musikappen så får du nog ta den till en dator och synka med iTunes. Så vitt jag vet finns det inget annat sätt.

Ursprungligen av reboot81:

Enklast vore en delad Dropboxmapp.

Enklast vore om iOS var generös nog att tillåta användaren att skriva till filsystemet mellan appar. Men har hört från flera källor att det här är bättre för att inte göra systemet för komplicerat och svårt att använda.

  • Medlem
  • 2013-09-18 10:34

Ja.. Ni ser och förstår av alla inlägg att frågan är mycket tillkrånglad. Vilka meningslöst tokiga vägar man tydligen måste ta, för att lösa en så enkel sak som att spela upp en tillskickad fil som råkar ligga i mailen, få den uppspelad i en sketen musikspelare. Det här är ju nonsens faktiskt.. Håller med Johan A. Det är nog för avancerat och komplicerat för Apple att lösa en så här enkel sak.. Det här med att använda filsystemet som man gör i alla andra system till datorerna, verkar inte vara ett dugg intressant att släppa på. Kanske plattorna och telefonerna skulle göra intrång på vanliga datormarknaden då? Bli lite för.. användbara? Nu har jag inte titta på hur Androiderna löst detta, men är det enklare och mer öppet där så kommer jag att starkt överväga om det är någon idé att fortsätta med tillkrångligheternas guru, Apple. Priserna är ju också direkt avgörande nu. Vad får man både i hårdvara och mjukvara idag för pengarna. Klart avgörande.. Ett exempel. Man blir lite fundersam när man ser, som detta, vad man kan få för 2200:- http://www.tabletkungen.se/android-mobiler/28... Men frågan är som sagt, hur funkar Android i sådana här användarfrågor vi tagit upp i denna tråd? Någon som jämfört och kan skriva något om det? Vore intressant..

Att börja gnälla på att Apple inte har funktioner som passar hjälper knappast o dessutom är det inte nödvändigtvis Apples fel heller att du inte enkelt kan importera en mailad mp3-fil till itunes i din telefon. Det finns ju faktiskt nåt som heter "rättigheter" o en mängd regler som har hand om dessa o som i sin tur begränsar vad vi alla kan och får göra i program.

Att det sedan handlar om en mp3 som din dotter gjort o inte nåt från tex Paul Simon, hör inte till saken då regelverket reglerar funktioner kring vad man kan o får göra med vissa filer.

Det finns säkert en lösning på problemet även om den inte kommer från Apple, å andra sidan om du väljer Android får du mängder av sådana appar fast de är kanske inte så genomtänkta.

Vill du ha hjälp med ditt problem så kan du säkert få det här även om det tar ett tag, några förslag har du fått.

Vad gäller Dropbox så har du tillgång till fler funktioner om du loggar in på Dropbox.com än om du bara jobbar i appen

En sökning på Google gav en del resultat. I denna diskussion finner du några förslag
http://www.makeuseof.com/answers/move-song-em...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-18 11:10
Ursprungligen av SJ.B:

…Det här med att använda filsystemet som man gör i alla andra system till datorerna, verkar inte vara ett dugg intressant att släppa på…

Apple har väl visar en ganska tydlig kurs från filsystems-tänket. Filsystem är till för datorer, inte människor. Tills dess Apple kommit på hur det ska lösas bäst på pekenheter får vi nöja oss med Dropbox och en trojanfri miljö.

En sökning på appstore resulterar också i en hel del appar som kan hantera nedladdning av mp3-filer, jag tror också att du har fler möjligheter om du loggar in på ditt e-postkonto via browsern än om du använder e-postprogrammet

Ursprungligen av Mymac4ever:

Att börja gnälla på att Apple inte har funktioner som passar hjälper knappast o dessutom är det inte nödvändigtvis Apples fel heller att du inte enkelt kan importera en mailad mp3-fil till itunes i din telefon. Det finns ju faktiskt nåt som heter "rättigheter" o en mängd regler som har hand om dessa o som i sin tur begränsar vad vi alla kan och får göra i program.

Att det sedan handlar om en mp3 som din dotter gjort o inte nåt från tex Paul Simon, hör inte till saken då regelverket reglerar funktioner kring vad man kan o får göra med vissa filer.

Det här förstod jag inte. Menar du att Apple inte får implementera funktionen "spara fil från mail- till musikprogrammet?"

Ursprungligen av John A:

Det här förstod jag inte. Menar du att Apple inte får implementera funktionen "spara fil från mail- till musikprogrammet?"

Det är fullt möjligt att den begränsningen finns men det var bara en tankegång. Klart är att problemet inte är nytt, det har funnits lika länge som iOS. det finns dock oftast lösningar att finna på andra håll e-som Det finns o alltid funnits en hälsosamt stor flora av kvalitativ share- och freeware till Mac OS samt på senare år även iOS.

Senast redigerat 2013-09-18 22:18

"Felet" är att det finns ingen naturlig koppling mellan iOS o dess grundapplikationer som musikspelaren o andra appar.

Om jag mailar en mp3 fil till mig själv från datorn o försöker ladda ner den på ipad'en (håll ner fingret på ikonen i mailet) så får jag inte med musikspelaren bland alternativen att överföra filen till. Har jag Dropbox eller Evernote däremot så finns de bland alternativen. För att sedan få in filen på rätt plats i telefon eller iPad krävs dock datorn...

Jag har för mig att begränsningen finns där för att skydda systemet

Senast redigerat 2013-09-18 11:48

Jag testade just denna app o med den kan du ladda ner mp3 filen från mailen(iaf från webmail har inte testat annat än). Dock hamnar filen i programmets interna arkiv o inte i iTunes men då har du den iaf på din enhet o inte på mailen.

För att sedan överföra filen till iTunes behövs en dator

https://itunes.apple.com/se/app/mp3-music-dow...

1
Bevaka tråden