Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På upptäcktsfärd i IOS 7

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Letar efter en användarhandbok men hittar inget. Fått tips om att den ska finnas i ibooks, men jag hittar bara för Ipad el ipod. Borde väl finnas nån på svenska som är gratis också??? Störande att man inte fixar det tycker jag!!

Ursprungligen av Capeman:

Podcastar hittar du i en egen app i App Store.

Jahaja, detta hade gått mig förbi... Det var praktiskt att ha det i Musikappen...

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Okej lite OT här men ja! Har satt upp lampor bakom tvn som jag ofta ändrar färg på för att passa tillfället. En hemmasnickrad variant av Philips Aurea som ändrar färger på ramen beroende på vad man tittar på. Lätt bättre än svart.

Btw, de här fyrkantiga emoji-gubbarna är bra mycket bättre än Googles variant i Hangouts! De ser ut som att de smälter ut över skärmen!

OT eller inte
Om man har en svart ram runt sin tv så är det bättre än tex en silvrig, blank röd osv.
Att tillsätta lite ljus runt om detta, gör man för att vila ögonen om man har en intensiv tv bild
men inte om man ser film och vill ha en bra bild. Kanske en anledning till att det är mörkt i biosalongen

Nej, dina gubbar är inte bra, för man ser inte vilken det är

Tillbaka till ios7
Jag gillar inte alls denna avskalade design och som jag tidagare skrev, så är kalendern rena katastrofen mot innan
Hade dessutom varit bättre om man gjort appikonerna mindre.
Alltid kul med nya signaler, men jag är glad att man sparat de gamla under klassiska. För de nya, verkar vara tagna
ut filmen "rädda willy"

  • Medlem
  • International user
  • 2013-09-19 11:34
Ursprungligen av matshell:

Jahaja, detta hade gått mig förbi... Det var praktiskt att ha det i Musikappen...

Det var ju iofs längesedan det flyttades inte vid iOS 7

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Btw, de här fyrkantiga emoji-gubbarna är bra mycket bättre än Googles variant i Hangouts! De ser ut som att de smälter ut över skärmen!

Ja, det är inga större problem att ta till sig fyrkants-gubbarna, men när jag försöker locka fram dem, så vill de inte synas..

Men!!! Nu ploppade de fram bara för det.. Ha ha mysko, för det har bara blivit tunna "rena" text-gubbar förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-19 11:57
Ursprungligen av MalcomX:

Gillar inte alls allt vitt och att det saknas linjer och gränser

Allt känns bara naket och kalendern som jag använder varje dag är helt saboterad

De va bättre förr !

Testa Week Cal. Den är mycket bättre än den ursprungliga. För att inte tala om den nya. Testa olika vyer. Minimånad är min favorit. Veckonummer finns naturligtvis med.

Ursprungligen av zappee:

Det var ju iofs längesedan det flyttades inte vid iOS 7

Jag lyssnade iaf på nedladdade podsändningar i Musikappen i iOS 6...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-19 15:02
Ursprungligen av matshell:

Jag lyssnade iaf på nedladdade podsändningar i Musikappen i iOS 6...

Nedladdade som mp3:or då för skulle man prenumenrera på podcaster fanns den funktionen inte i Musik-appen utan du var tvungen att installera den separata Podcast-appen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-09-19 15:08
Ursprungligen av lappen71:

Nedladdade som mp3:or då för skulle man prenumenrera på podcaster fanns den funktionen inte i Musik-appen utan du var tvungen att installera den separata Podcast-appen

Jag minns det som om funktionen fanns i musikappen så länge podcastappen inte var installerad. Så fort den installerades försvann funktionen. Jag kan också ha fel om detta.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-19 15:11
Ursprungligen av joakimo:

Jag minns det som om funktionen fanns i musikappen så länge podcastappen inte var installerad. Så fort den installerades försvann funktionen. Jag kan också ha fel om detta.

Nej det är ett tag sen funktionen att prenumerera på podcast i musik appen försvann.

http://forums.macrumors.com/archive/index.php...

Ursprungligen av Greta723:

Letar efter en användarhandbok men hittar inget. Fått tips om att den ska finnas i ibooks, men jag hittar bara för Ipad el ipod. Borde väl finnas nån på svenska som är gratis också??? Störande att man inte fixar det tycker jag!!

Iphone verkar av någon anledning saknas än på engelska. Svenska kommer också att dyka upp lite senare gissar jag. De brukar börja med engelska och rulla ut andra språk vart efter. Här finns lite samlat på webben till att börja med.

Ursprungligen av klarabara:

Fast det här med bildströmmar det går ju redan i ios6, om inte till o med i 5 redan.

Ja, visst fanns det innan, det var ett misstag i artikeln att kalla det helt nytt. Det som *är* nytt är:
- Aktivitetsströmmen.
- Alla kan lägga till bilder, inte bara ägaren.
- Video (nämndes inte i artikeln alls).
- Liggande läge (tog inte upp det heller).

Det är även lättare att lägga till bilder. Totalt sett är bildströmmarna nya på det sättet att de verkligen är sociala för första gången, man kan vara ett gäng som postar bilder till varandra osv. Men delade bildströmmar är inte nytt i iOS 7 som jag olyckligt nog formulerade det. Ska korrigera artikeln.

Ny grej som jag inte sett beskrivas: Om du startar en timer och sedan låser telefonen så kommer timern att visas på låsskärmen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-09-20 08:16
Ursprungligen av BlackSmp:

Ny grej som jag inte sett beskrivas: Om du startar en timer och sedan låser telefonen så kommer timern att visas på låsskärmen.

Det uttryckte jag min eufori över i betatråden efter att ha testat första betan. Det var en av de första sakerna jag kollade om de hade fixat.

  • Medlem
  • 2013-09-20 09:06

Nya Coverflow är ju lite annorlunda och konstigt, om man lyssnar på en låt och roterar så visar den något helt annat. Känns inte riktigt sammankopplat med resten av gränssnittet.

Sen skall det gå att blockera samtal enligt http://www.wired.com/gadgetlab/2013/09/iphone...
Vore ju perfekt för Truecaller kontakten, men jag har än så länge inte hittat möjligheten.

Senast redigerat 2013-09-20 09:22
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-09-20 10:11

Under Inställningar - Telefon - Blockera kan du välja kontakten. Men det tar lång tid eftersom den innehåller många nummer.

Funderar lite - när jag sms:ar min dotter, kommer mitt icloud-id som avsändare. Hon blev förbryllad och visste inte hur hon skulle svara (hon har iphone 4 och imessage själv). Går det inte att få numret som avsändare eller måste hon lägga in min mailadress på mej som kontakt för att det ska synas att "jag är jag"??

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-20 15:18
Ursprungligen av Greta723:

Funderar lite - när jag sms:ar min dotter, kommer mitt icloud-id som avsändare. Hon blev förbryllad och visste inte hur hon skulle svara (hon har iphone 4 och imessage själv). Går det inte att få numret som avsändare eller måste hon lägga in min mailadress på mej som kontakt för att det ska synas att "jag är jag"??

I din telefon går du in i Inställningar - Meddelande - Skicka och ta emot - Börja nya konversationer Där ska ditt nummer vara markerat.

Ursprungligen av lappen71:

I din telefon går du in i Inställningar - Meddelande - Skicka och ta emot - Börja nya konversationer Där ska ditt nummer vara markerat.

Aha, där har vi problemet. Mitt nummer är grått och kan inte markeras. Känner att jag har löst det här åt någon bekant nån gång men har helt glömt bort vad jag gjorde.... hur är det man gör??

Ursprungligen av Greta723:

Aha, där har vi problemet. Mitt nummer är grått och kan inte markeras. Känner att jag har löst det här åt någon bekant nån gång men har helt glömt bort vad jag gjorde.... hur är det man gör??

Prova med att avaktivera iMessage och aktivera det igen. Det löste problemet för mig.

Ursprungligen av Greta723:

Aha, där har vi problemet. Mitt nummer är grått och kan inte markeras. Känner att jag har löst det här åt någon bekant nån gång men har helt glömt bort vad jag gjorde.... hur är det man gör??

Och som vanligt så funkar det utan att jag vet vad jag har gjort!

Många kanske jublar över det nya bildbiblioteket och dess mapphantering. Jag använder inte geo-taggar. Vill inte ha några exakta angivelser. Fotografier tappar helt sin spänning på det viset, tycker jag. Då kan man lika väl ta bilder via Google Earth. Självklart finns det tusen variabler som inte gör att det går att jämföra rakt av på det viset, men jag gillart bara inte. Nog för att man är som en vandrande målsökarpinne.. bara jag slipper taggar och fingeravtryck.

Nå. Det som jag har problem med, när det gäller de nya mapparna, är att mina gamla mappar som jag har synkat via iPhoto nu ligger utslängda på random datum istället. Mycket irriterande. Jag vet inte om det fungerar att synka heller utan att radera hela "kamerarullen". Den finns liksom inte med i iPhotolistan. Jag använder inte iPhoto till någonting annat än att lägga upp mappar med bilder som jag vill ha på telefonen. Förut var det inga problem att synka dessa utan att få en varning om radering. Sen kommer de förhoppningsvis att få krypa till korset och erbjuda helsvart som alternativ bakgrund (hela tiden - inte bara i sista läget), eller..?

En annan usel grej. Det går inte att svajpa ner bilden till dess riktiga beskärning utan att den flyger ner i sin "samling" eller rättare sagt "ögonblick". Urk, precis som på facebook, fast där är det text som lägger sig ivägen och duttar man till så flyger bilden upp i helskärm igen.

Jag bjuder på en tredje bildfadäs. Den bild som jag har haft länge och gärna fortsätter att ha på låsskärmen har iOS 7 blurrat till och dragit i, så att den har fel upplösning. Ser inte klokt ut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-20 21:24
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Många kanske jublar över det nya bildbiblioteket och dess mapphantering. Jag använder inte geo-taggar. Vill inte ha några exakta angivelser.

Du har fortfarande kvar den klassiska Kamerarullen i under Album-fliken. Fritt från datum och geo-info.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Nå. Det som jag har problem med, när det gäller de nya mapparna, är att mina gamla mappar som jag har synkat via iPhoto nu ligger utslängda på random datum istället.

Samma här. Ligger inte dina på-datorn-skapade album just under Album?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

En annan usel grej. Det går inte att svajpa ner bilden till dess riktiga beskärning utan att den flyger ner i sin "samling" eller rättare sagt "ögonblick". Urk, precis som på facebook, fast där är det text som lägger sig ivägen och duttar man till så flyger bilden upp i helskärm igen.

Förstår inte ett dugg av vad du menar. Är du inne på bildström nu?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Jag bjuder på en tredje bildfadäs. Den bild som jag har haft länge och gärna fortsätter att ha på låsskärmen har iOS 7 blurrat till och dragit i, så att den har fel upplösning. Ser inte klokt ut.

Det har väl och göra med prallax-effekten. Prova att använda en bild med större bildstorlek. Jag fick leta reda på störrebild på nätet och lägga in, den gamla standard bilden såg riktigt dålig ut på iOS7.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-09-20 21:53
Ursprungligen av lappen71:

Tryck längs ner i Safari så du får fram fältet längst ner,klicka på dom två fyrkanterna,scrolla längst ner så har du dom.
Om du tycker det är osmidigt är din uppfattning

Tack, letade just efter dom och var där men fattade inte att det fanns mer...;D

Ursprungligen av MalcomX:

OT eller inte
Tillbaka till ios7
Jag gillar inte alls denna avskalade design och som jag tidagare skrev, så är kalendern rena katastrofen mot innan
Hade dessutom varit bättre om man gjort appikonerna mindre.
Alltid kul med nya signaler, men jag är glad att man sparat de gamla under klassiska. För de nya, verkar vara tagna
ut filmen "rädda willy"

Håller med. Pinkoddialogen, som man tydligen fylla i 2000 gånger om dagen, är totalt oläslig i solsken. Konstrasten är mycket sämre för oss som är 20 år längre. Den miniräknare som jag oftast använder har blivit extremt ful och svårläst. Jag önskar att jag inte tryckt på uppdatera!

Ursprungligen av TouchCAD:

Håller med. Pinkoddialogen, som man tydligen fylla i 2000 gånger om dagen, är totalt oläslig i solsken. Konstrasten är mycket sämre för oss som är 20 år längre. Den miniräknare som jag oftast använder har blivit extremt ful och svårläst. Jag önskar att jag inte tryckt på uppdatera!

Du kan alltid prova med att ställa om till ökad kontrast i inställningarna (allmänt-hjälpmedel). Det kan hjälpa med säkerhetskoden. Jag har iofs inga problem med just säkerhetskoden - däremot så ser inmatningen till pinkoden eländig ut:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan alltid prova med att ställa om till ökad kontrast i inställningarna (allmänt-hjälpmedel). Det kan hjälpa med säkerhetskoden. Jag har iofs inga problem med just säkerhetskoden - däremot så ser inmatningen till pinkoden eländig ut:)

Det var det jag menade. Kanske utryckte mig lite oklart i hastigheten. Som gammal programutvecklare till yrket tycker jag att form och design ALDRIG går före funktion, vilket det ju helt klar gör här.

Ursprungligen av TouchCAD:

Det var det jag menade. Kanske utryckte mig lite oklart i hastigheten. Som gammal programutvecklare till yrket tycker jag att form och design ALDRIG går före funktion, vilket det ju helt klar gör här.

Jag blev lika osäker nu:) är det pinkoden eller säkerhetskoden som du avser?

Som likaledes gammal programutvecklare till yrket så har jag inget problem med inmatningen av säkerhetskoden. Den är fullständigt läsbar för mig - även ute i solen (vilket iofs var lite svårt att bekräfta just idag:)

Bevaka tråden