Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överföringshastigheter 2G-4G

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2013-09-23 16:01

Hej vänner. Sitter och skapar ett utbildningsmaterial där jag vill sammanställa aktuella förväntade överföringshastigheter för: 2G (GSM), GPRS, 3G, "Turbo 3G", 3.9G (LTE) och äkta 4G. Är alltså ute efter generella siffror, men så att man får en ide om skillnaderna mellan de olika generationerna. Var går t.ex. gränsen (i maxhastighet) mellan UMTS och HSDPA idag?

Rekommenderar Wikipedia.

Ursprungligen av pasp:

Hej vänner. Sitter och skapar ett utbildningsmaterial där jag vill sammanställa aktuella förväntade överföringshastigheter för: 2G (GSM), GPRS, 3G, "Turbo 3G", 3.9G (LTE) och äkta 4G. Är alltså ute efter generella siffror, men så att man får en ide om skillnaderna mellan de olika generationerna. Var går t.ex. gränsen (i maxhastighet) mellan UMTS och HSDPA idag?

Jag antar att du menar EDGE (EGPRS) när du skriver GPRS?

Men det är två helt skilda saker. GPRS är det som GSM erbjuder i sin grundform (GMSK modulering) och EDGE (EGPRS) är förbättrade datatakter som använder 8-PSK modulering.

Det är ganska stor skillnad i datatakterna mellan GPRS och EGPRS (som ofta lanserades som 2.5G)

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2013-09-23 19:20

Ja det är ju liksom det här som är dilemmat. Matrisen som jag tänker mig ska kunna funka globalt. Och det var väl jänkarna som använde EDGE till en början?

Men frågan är om det går att få till en så pass generell matris över generationer och varianter, med ungefärliga hastigheter, och som funkar världen över..?

Har ju som sagt googlat en del, men det luriga är att hastigheterna varierar stort med när artiklarna är skrivna...

• Medlem
  • ?
  • 2013-09-23 20:03
Ursprungligen av pasp:

Ja det är ju liksom det här som är dilemmat. Matrisen som jag tänker mig ska kunna funka globalt. Och det var väl jänkarna som använde EDGE till en början?

Men frågan är om det går att få till en så pass generell matris över generationer och varianter, med ungefärliga hastigheter, och som funkar världen över..?

Har ju som sagt googlat en del, men det luriga är att hastigheterna varierar stort med när artiklarna är skrivna...

?Jag tror som de i tråden. Hämta från Google och Wikipedia. Du kommer att få intervall som överlappar och du måste skilja på tekniskt maxvärde och det praktiska intervallet. Bygg din matris och länka den hit till 99mac så kommer hjälpen lättare fram till dig.

Senast redigerat 2013-09-23 20:19
Ursprungligen av pasp:

EDGE är inte en amerikansk "uppfinning" även om USA var de första som lanserade EDGE på bred front. Detta eftersom AT&T övergav sitt gamla system (D-AMPS) eftersom det inte längre var hållbart efter framgången för GSM (och i förlängningen WCDMA).

De hoppade då på GSM. De hade då ingen installerad bas att bry sig om och kunde rulla ut EDGE hårdvara direkt. Övriga GSM operatörer hade redan installerad hårdvara som inte stödde EDGE och var alltså tvungen att byta ut redan installerad utrustning för att få ut EDGE. Vilket de till en början var tveksamma till.

Skälet till hastigheterna varierar med tiden är att man förbättrar och hittar möjligheter att öka hastigheterna genom ändringar i modulation och möjligheter att köra med flera tidluckor och annat.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-23 21:08
Ursprungligen av pasp:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_device...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2013-09-23 22:23

Ja men det är ju lysande! Den som söker...

Jag är nog mer inne på att visa skillnaderna grafiskt och ganska generellt som sagt. Tanken är att ge en generell förståelse för hur ett telematiksystem opererar över mobil- och satellitnätverk. Och här finns ju ett antal parametrar att ta hänsyn till såsom t.ex. roamingavtal, täckning mm...

Tack för er hjälp!

Bra sida:)

1
Bevaka tråden