Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NetInfo och Group folder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter lite strul så har jag nu lyckats med att få en mapp att automonteras nrä en användare ut en specifik grupp loggar in.

Det är den mapp jag pekat på via Workgroup Manager.

Men nu kommer vi till det spöklika...
När jag tittar på den mappen på servern via ssh så finns inget av det innehåll jag lägger från klieterna i den mappen... den är helt tom trots att det finns både dokument och mappar. Söker jag efter dom finns det inget sådant material på hela servern...

Var är är materialet nånstans??:rolleyes:

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-19 10:30

Kolla om det ligger lokalt på klienten i /Private:Network:Servers:servern:Users:användarnamnet:mappen

Jag tror det är rätt sökväg.
Där hamnade hemmappen för mina användare innan jag fick igång automonteringen av Users från servern.

Det verkar som just automonteringsfunktionen är helt knäpp i osxserver. Jag sitter och försöker komma överens med den just nu.

Kolla min andra
tråd.

Men om jag tar äpple och klickar sedan namnet fönsternamnet får jag se sökvägen till mappen och den är till servern, till den mapp som jag har delat ut. Som ligger på servern. Men inget på servern.

Automontering är knäppt i OS X Server.
Apple skulle behöva jobba en hel del med hur det fungerar på både server sidan och klient sidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-20 12:51

Jag kommer gärna förbi sundsvall och hjälper er få ordning på allt det där.

/glemme

Håller med om att automountning är helskumt. Vi tvingades köra NFS för att få hemkatalogen att mountas för användare som loggar in mot en NetInfo-databas. Vidare är det tydligen så att användare med adminrättigheter får ett felmeddelande när deras Group folders ska automounta eftersom dessa användare inte ser de utdelade sharepointarna. Däremot går det alldeles utmärkt att ansluta till servern men då ansluter man till hela volymen.

Sökvägarna till gruppmapparna är också på tok för krångliga för vanligt folk så vi kör ett shellscript som skapar alias till de gruppmapparna för de grupper som användarna medlemmar i och lägger i användarnas Desktop-mapp. Dessutom gör vi alias till deras hemkatalog på skrivbordet också...behövs för Switchers med lite lägre IT-mognad

Tack och lov för att det inte bara jag som haft problem med automount.

Den monterar ju mapparna med annorlunda rättigheter än när man monterar dem manuellt. Får bli afploc-filer i Login Items så länge...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-07-29 23:16

Faktum är att detta funkar rätt för oss. Att admins inte får gruppmappen har ju alltid varit så, eftersom de inte ser de enskilda monteringspunkterna utan bara hela disken (som delas ut ifrån).

1
Bevaka tråden