Hej alla,
Denna nyhet är skriven med glimten i ögat vilket också kan tyckas framgå i texten och dårraden (blöt humor). Det är upp till varje läsare att tolka denna, effekterna av den falska reklamen och om man anser om det är rimligt att någon gått på den (källkritik skall alltid finnas). Det finns ett intresse hos media att skriva om nyheten för att den berör och på grund av att kampanjen är falsk, så att den faktiskt inte gör skada. Nyhetsvärdet i denna nyhet är bland annat att:
* Kampanjen berör folk - vare sig någon gått på den eller inte
* Det finns ett intresse medialt av att informera om att kampanjen är falsk
Poängen är alltså inte om någon har gått på den falska kampanjen eller inte och det finns heller ingen möjlighet att undersöka detta ytterligare, mer än de lösa indikationer som finns. Poängen är att den har spridits i sociala medier, att det finns viss humor kring det hela och att informera allmänheten. Som läsare får du ha åsikter kring allt som rubriksättning, text, fakta, innehåll och vi tar gärna emot all feedback! Vår intention är förstås inte att lura folk, tvärtom.