Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPlay till AirPort Express har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min pappa har 4 st AirPort Express utplacerade i huset som han använt för att strömma musik till olika högtalare. Det har fungerat bra för det mesta, men helt plötsligt för någon månad sedan så slutade det fungera på alla samtidigt. Försöker man ansluta till dem i iTunes får man nästan alltid meddelandet:

"AirPlay-enheten ”xx” är inte kompatibel med den här versionen av iTunes."

Och ibland får man i stället meddelandet:

"Ett fel inträffade vid anslutning till AirPlay-enheten ”xx”. Ett okänt fel uppstod (-15000)."

Samma meddelande får man på båda datorerna han har. Ibland kan det fungera korta stunder på någon enhet, men det hör till undantagen. Testar man att strömma från iPhone så kan det också fungera ibland, ibland inte.
Jag har testat att återställa alla enheter och ställa in dem igen, det gjorde ingen skillnad.
Försöker jag välja någon av dem som ljudkälla i Systeminställningarna så fungerar det inte heller.

Han har en femte högtalare med AirPlay inbyggt, den fungerar utan problem.

Någon som har förslag på lösning eller orsak?

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-09-28 19:33
Ursprungligen av Magnus Krantz:

"AirPlay-enheten ”xx” är inte kompatibel med den här versionen av iTunes."

Och ibland får man i stället meddelandet:

"Ett fel inträffade vid anslutning till AirPlay-enheten ”xx”. Ett okänt fel uppstod (-15000)."

Hittade detta, finns lite olika förslag på löning för fel 15000

https://discussions.apple.com/thread/5116284?...

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Hittade detta, finns lite olika förslag på löning för fel 15000

https://discussions.apple.com/thread/5116284?...

Tackar, men den diskussionen hade jag redan hittat, försökte det som står där utan resultat.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-09-28 21:02

Har du lagt in senaste firmware 7.6.4 som kom för ett litet tag sedan?

Ursprungligen av Mija:

Har du lagt in senaste firmware 7.6.4 som kom för ett litet tag sedan?

Ja, och baserat på farsans beskrivning var det ungefär samtidigt som problemet uppstod.

  • Medlem
  • Malmö, Skåne, Sweden
  • 2013-09-29 14:36
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Ja, och baserat på farsans beskrivning var det ungefär samtidigt som problemet uppstod.

Då finns det lite hjälp här, nedgradera till versionen innan skall tydligen lösa en del problem. http://www.99mac.se/artikel/4112-nedgradera-a...

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Då finns det lite hjälp här, nedgradera till versionen innan skall tydligen lösa en del problem. http://www.99mac.se/artikel/4112-nedgradera-a...

Testat det nu, men det hjälpte inte.
Hade det inte blivit på alla 4 samtidigt så hade jag gissat på hårdvaruproblem.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-08 17:06

Jag har samma set-up som dina farsa ungefär. Jag blev tvungen att prova. Allt fungerade som det ska.
iOS 7.0.2 på Padda och Ajja och senaste firmware på Airportarna. Funkar från båda Macarna med senaste Mountain Lion också.
Då det är mystiskt att det inte funkar för dina farsa.

Uppdatering: Jag testade igen för ett tag sedan att återställa alla enheter och testa dom hemma hos mig på mitt nätverk, då fungerade de bra den korta stund jag testade. Lämnade tillbaka dem till farsan som kopplade in dem på sitt nätverk igen, 2 av dem fungerade (det var 3, inte 4 som jag skrev förut), den tredje hade samma fel som tidigare. De 2 som fungerade gjorde det ett tag, sedan återkom problemet på dem också. Så nu har han givit upp, har kopplat ett par av högtalarna direkt till datorn och struntar i de andra.

1
Bevaka tråden