Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN och internetdelning - visar fel IP.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ska försöka få ner det här utan att det blir en enda röra..

om jag är ansluten till 3g-nätet med min iphone och aktiverar vpn så visas mitt vpn-ip om jag t.ex kollar på whatsmyip.org på mobilen.
om jag då drar igång internetdelning så visas fortfarande mitt vpn-ip i mobilen..

så långt allt ok..

men om jag då ansluter min macbook till mobilen genom internetdelningen och besöker samma sida på datorn så visar den istället mitt mobila ip-nummer.

provar jag istället att stänga av vpn i mobilen och använda mig av den funktionen i datorn och då köra genom internetdelning/iphone så visas det fortfarande bara det mobila ip-numret.

så vad är det som gör att internetdelningen endast ger datorn det mobila-ip numret oavsett om vpn är påslaget i datorn eller i mobilen?
hur löser jag detta?

borde ju fungera tycker jag. måste väl vara många som använder sig av sin iphone för att få tillgång till internet och sedan använda sig av vpn för att komma åt t.ex sin arbetsplats interna nät eller sitta i något land där man behöver vpn för att få tillgång till diverse sidor.

jag använder mig av vpn-server i min synology nas och på den kör jag L2TP/IPSec med MS-CHAP v2.
trodde först att det hade med mobilabonnemanget att göra, då det inte var publikt ip. men har varit i kontakt med telia och fått ett publikt ip på mitt abonnemang och detta hjälpte inte.

iOS har inte stöd för VPN passthrough vad jag vet.

Ursprungligen av keptang:

iOS har inte stöd för VPN passthrough vad jag vet.

ok, så hur har folk löst det som behöver internet och samtidigt använda vpn när man är "ute på fält" och då bara har med sig dator och iphone?

Kanske kan vara någon setting i din Synology också, jag har inte testat den VPN Servern.
Prova med någon VPN-tjänst som finns och se om det funkar då, t.ex. https://www.relakks.com/ som har 5 dagars gratis test.

Ursprungligen av keptang:

Kanske kan vara någon setting i din Synology också, jag har inte testat den VPN Servern.
Prova med någon VPN-tjänst som finns och se om det funkar då, t.ex. https://www.relakks.com/ som har 5 dagars gratis test.

ok, får kolla det. vi kör nämligen vpn på jobbet och använder jag mig av företagets vpn på datorn och använder internetdelning med mobilen för att få internettillgång så fungerar det.

kryssade i "skicka all trafik över vpn" i inställningarna för vpn på min macbook. då fungerar det och visar korrekt ip.

men fungerar fortfarande inte om jag sätter igång vpn i mobilen istället när internetdelningen är igång. (där är och har alltid varit samma funktion ikryssad)
någon nämnde att telefonen agerar som en router och att man bara får en tillgång per ip. så att det var någon inställning i synology nas vpn server som behövdes göras..

men där går jag bet.

får kanske nöjja mig här om ingen annan har något fint att komma med.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-03 18:37

Om du struntar i VPN i mobilen, kör internetdelning och slår på VPN i datorn, funkar det inte då?

Ursprungligen av kenjon:

Om du struntar i VPN i mobilen, kör internetdelning och slår på VPN i datorn, funkar det inte då?

nu kanske jag var otydlig i förra inlägget. och ber om ursäkt i så fall.

men det var precis det jag försökte få fram att det nu fungerar, då det var så att jag hade missat att kryssa i att den skulle skicka all trafik över vpn i datorn.

så det som fortfarande INTE fungerar däremot är när jag slår på vpn i mobilen under internetdelning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-03 21:29

Slår du på det i mobilen funkar det bara i mobilen. By design.

Ursprungligen av kenjon:

Slår du på det i mobilen funkar det bara i mobilen. By design.

ok, ja då var det ju inte så mycket att göra åt det. tack för infon!

1
Bevaka tråden