- KaffeMedMjölk
- Medlem ●
- Bandhagen
Jag letar efter ett sätt för mig att skicka media via AirPlay från min iPhone/iPad till min receiver (Yamaha). Jag har hittat iPush och det är nog den enda produkten jag hittat som gör jobbet men kände att jag var tvungen att fråga här om tipps och råd.
Min receiver har inte AirPlay-stöd inbyggd tyvärr och inte heller USB, men en produkt som kör på HDMI är underbart för då får jag ut ljud och bild till mitt biossystem och upp på TVn.
iPush stödjer inte bild/spegling. Dessutom måste du välja iPush trådlösa nätverk (ADHOC) för att det ska fungera. (Måste inte alls, mitt fel) Lägg ett par hundralappar till för den mest prisvärda teknikpryl som någonsin sålts – AppleTV. Koppla upp den mot recievern och ditt nätverk och den funkar direkt.
iPush kan ställas in så det kör på ditt wifi, står iallafall så i dess manual. Men den kan med andra ord bara spegla ljud, tex från Spotify? Väldigt dåligt. Jag har en airport extreme, har ingen önskan att äga en apple TV tills de får den att bli en mediabox. Finns det inget lätt sätt att få till airplay 2013?
...Min receiver har inte AirPlay-stöd inbyggd tyvärr och inte heller USB, men en produkt som kör på HDMI är underbart för då får jag ut ljud och bild till mitt biossystem och upp på TVn.
Du vill ha Airplay. Du vill ha HDMI. Du vill ha både ljud och bild. Men du vägrar AppleTV. Märklig inställning...
Jag är inte i sådant stort behov av att skicka media till min TV för att behöva köpa en pryl för den summan. AppleTV är inte en bra produkt anser jag. Så är det bara. Jag har en Boxee, AirPort Extreme, Extern HD, Reciever, Högtalare och lite annat på min tv-bänk och tänker inte fylla ut den mer med en produkt för 900kr som jag knapt kommer att använda. Det är inte en smart affär. Lappen: Det är inte ett enkelt val; Det är ett skitdåligt val.
När de väl låser upp AppleTV till att göra det den borde göra; Då kan jag ersätta min Boxee med en AppleTV. I dagens läge så är den produkten bara en fin låda för 900kr.
Det du efterfrågar är en Airport Express för 800kr. Optisk utgång rakt in i receivern.
Eller så uppgraderar du din receiver, tex till en Yahama HTR-4065 för 2000kr.
Eller så bygger du din egna Airplay mottagare för en billig peng.
AppleTV är enligt mig det bästa som hänt för hemunderhållning (bortsett Spotify), men eftersom du provat den och inte gillat den så är väl den här tråden färdig.
Jag har kollegor som hatar Apple, men tycker Apple TV är en grym pryl. Även om det enda man gör med den är att strömma Airplay tycker jag det är väl värt. Väntar själv bara på eventuell uppgradering, sedan blir det att köpa.
Min receiver köpte jag i fredags Det stod att den kunde strömma trådlöst från iPhone, Ipad osv. Men det gör den inte. Det var inte hela världen tänkte jag, och jag har kontaktat butiken för att se vad de kan göra åt saken. Men eftersom Boxee Box stöd för AirPlay fungerar men buggar ibland, så tänkte jag att en enkel lösning som en bra billig "dongel" kunde lösa problemet.
Jag hatar inte AppleTV - Men den fyller en sån liten funktion då jag inte använder streamtjänster som Netflix. Jag har ett större bibliotek av film på en disk som jag samlat på mig och rippat egna bluray osv för att ha det lättåtkomligt. Att då köpa en till låda för ca 1000kr för att enbart kunna skicka över youtube, spotify; det är inte vidare ekonomiskt smart.
När AppleTV stödjer att hämta material från en extern disk och då menar jag mkv, mp4 osv i 720, 108 och undertexter osv; klassar ut Boxee Box. Då .. Då finns den produkten i mitt hem.
Skumt att Airport Extreme inte har AirPlay. Jag får helt enkelt vänta tills att Chromecast får igång sitt liv eller att AppleTV börjar bli en mediastation.
Hmmm Fast en jävligt bra lösning kan vara att köpa en MAc Mini och använda den som mediastation
Tack iallafall för allas input!
Min receiver köpte jag i fredags Det stod att den kunde strömma trådlöst från iPhone, Ipad osv. Men det gör den inte.
Stod det på kartongen eller på någon reklamlapp som personalen skrivit?
Falsk marknadsföring verkar det som.
Om du ändå tänker använda AirPlay kan du ju lika gärna streama MKV osv den vägen, exempelvis med Infuse eller Airplayer. Du kan ju använda Plex genom AirPlay också om du nu vill det...
Tanken med, för mig, att streama med AirPlay är från min mobil till systemet tex med Spotify, då den har slutat fungera med Boxee. men även Youtube. Man sitter ett gäng hemma och snackar skit, kollar klipp osv. Det är ingen större seriös användning än så.
Filmer och serier kör jag via Boxee.
Stod det på kartongen eller på någon reklamlapp som personalen skrivit?
Falsk marknadsföring verkar det som.
På Mediamarkt's hemsida står det så här:
YHT-199 är fullspäckad med användbara funktioner men samtidigt ett lämpligt för dig som värdesätter hög kvalitet när det kommer till bild och ljud. Du kan enkelt ansluta olika enheter som iPod, iPhone och iPad eller strömma musiken trådlöst till receivern. Med YHT-199 kan du vara säker på att du kommer att få ett fantastiskt och kraftfullt ljud. Systemet har hög närvarokänsla i ljudet och förmedlar känslan att du faktiskt "är där" mitt i konserten.
Jag är väldigt nöjd med hela paketet då det är ett färdikomponerat så att säga. Men när jag kom hem så märkte jag att det inte alls går att strömma musiken trådlöst. Och att den inte har AirPlay. Det finns "värre" modeller som har AirPlay vilket jag tittat på som såldes separat. Men jag har pratat med säljaren och han skulle kolla upp det hela.
På Mediamarkt's hemsida står det så här:
Jag är väldigt nöjd med hela paketet då det är ett färdikomponerat så att säga. Men när jag kom hem så märkte jag att det inte alls går att strömma musiken trådlöst. Och att den inte har AirPlay. Det finns "värre" modeller som har AirPlay vilket jag tittat på som såldes separat. Men jag har pratat med säljaren och han skulle kolla upp det hela.
Frågan är om det kan vara skäl till återköp eftersom dom säger en sak som inte är sann.
Haha, köpte själv en sån receiver begagnad i tron om att den var Airplaybestyckad. Slarv och fokus på prutningen gjorde att jag missade kolla modellnumret på enheten... kom hem och packade upp en Yamaha RX-V373 utan Airplay/nätverksuttag. Surt sa räven men fick sålt den med förtjänst och beställde en HTR-4065 veckan därpå för 2000kr. Inte ångrat mig en minut.
Kommer hem från stan och drar ut hörlurarna ur öronen och väljer att skicka ljudet via Airplay till stereon. "Tick!" hörs det när receivern startar från standby, 3s senare hör jag podcasten i stereon.
Justerar volymen mha iPhonen, eller om man vill så kör man med appen för att finjustera ljudet.
MediaMarkt har garderat sig för sånt här i sina villkor: "Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar, eventuellt oriktigt angivna tekniska specifikationer m.m. samt för slutförsäljning."
De kan inte reservera sej mot Konsumentlagen, som säger att produkten ska klara det säljaren anger.
Exakt. Skriver MediaMarkt uttryckligen att den ska klara AirPlay så är det ett solklart fel om den inte gör det. Man kan dock inte kräva av MediaMarkt att de ska modifiera produkten så att den klarar det de säger. De kan snarare välja att låta häva köpet eller leverera en i övrigt likvärdig produkt som dessutom klarar AirPlay.
Frågan är om det kan vara skäl till återköp eftersom dom säger en sak som inte är sann.
Det är det. Enligt konsumentköplagen är en vara faktiskt att räkna som felaktig om den har andra egenskaper än vad säljaren har sagt, och då har man alltid rätt att få det åtgärdat.
Väntar på svar från MM Får se vad de har att erbjuda. Förutom denna sak så är jag väldigt nöjd med köpet - väldigt bra ljud