Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung lanserar Galaxy Gear

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-07 19:55
Ursprungligen av Sixten:

Det är ju det som gäller med Apple; de "landar" bara när de kan göra en perfekt landning"
Med andra ord kommer Apples klocka när den är .... färdig.
De stressar inte ut något halvbra, de kommer med ngt när produkten är bra nog.
Helt perfekt blir den inte, det kommer en iWatch2 och 3 ... som blir bättre och bäyttre.

Nu ska vi inte vara för mycket fanboy's, MBA och Maps är lysande exempel på att även apple kraschlandar ibland.
Men jag håller med, det är sällan de gör så.

Jag tror att Apples produkt kommer att luta mer åt det här hållet:
http://store.apple.com/se/product/HA627ZM/A/u...
eller
http://feber.se/pryl/art/280772/armband_funge...
Fast med en minimal skärm då.

Senast redigerat 2013-09-07 22:58

En annan tanke är ju att Apple släpper nått kit så klocktillverkare kan lägga in stöd för iOS-produkter i sina "klockor" och allt styrs från din iOS-enhet, ungefär som Apple nu gör med iOS för bilar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-07 21:56
Ursprungligen av Json_81:

Nu ska vi inte vara för mycket fanboy's, MBA och Maps är lysande exempel på att även apple kraschlandar ibland.
Men jag håller med, det är sällan de gör så.

MBA är Apple mest sålda produkt. Första generationerna var tämligen lågpresterande, men likväl var och är modellen en succé. Nu är maskinen en mall för UltraBooks från de flesta tillverkare.

Med Maps försöker Apple göra mer än de kan. Hoppas de löser tekniken. Apple har alltid varit bäst på att försköna andras teknik med användaren i åtanke.

Ursprungligen av Json_81:

Nu ska vi inte vara för mycket fanboy's, MBA och Maps är lysande exempel på att även apple kraschlandar ibland.
Men jag håller med, det är sällan de gör så.

Ursäkta? Macbook Air är en succé för Apple. Jag använder den dagligen och är supernöjd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-08 00:25
Ursprungligen av maskh:

Ursäkta? Macbook Air är en succé för Apple. Jag använder den dagligen och är supernöjd.

Jag tror Json hänvisar till att initialt fick maskinen väldigt blandad kritik. Relativt seg processor, 2GB RAM som max, få portar för i/o. Men jag tror trotts dessa "short-comings" var många sålda av formfaktorn.

Ursprungligen av Json_81:

Nu ska vi inte vara för mycket fanboy's, MBA och Maps är lysande exempel på att även apple kraschlandar ibland.
Men jag håller med, det är sällan de gör så.

Hur står det till?

Macbook Air var när den kom ngt helt nytt; allt annat var ju stort som tegelsten.
Maskinen hade för sin tid reltivt kassa spec, men det var bärbarheten som stod i fokus.
Den är dessutom en dundersuccé och en av apples bästsäljare.

Maps var släppt för tidigt, långt för tidigt. Anledningen var att Google stängde ute Apple från vektoriserade kartor.
Google ville enbart att Android skulle ha vektoriserade kartor, Apple fick nöja sig med rastrerade.
Apple blev förbannade och bad Google studsa.

Nu har det gått ett tag, Apples kartor är alldeles utmärkta, felnavigeringar märker jag inte av.
Kört hela sommaren i Göteborg. Hittat några gatstumpar utan namn och de har jag
felanmält - och de har fixats.

Apple brukar göra en rätt bra 1.0 av ngn sak, sedan blir det betydligt bättre till 2.2...2.5 osv
Ibland för att de inte ens själva fattat allt i 1.0...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-08 10:40

MBA var även en, kanske perfekt, balans mellan dåtidens NetBook och NoteBook.

Själv har jag fastnat lite för Omate - ett kickstarterprojekt som är i slutfasen där jag inte kunde hålla mig från att pyttsa in några kronor ($199). Länk till kickstartersidan med mer info: http://www.kickstarter.com/projects/omate/oma...

För att sammanfatta, det är en smartwatch som är helt "standalone" - dvs går att använda helt oberoende av en telefon. Den bygger på Android 4.2, har plats för simkort och minneskort (dvs det går ringa, sms:a mm med den), vattentät, gjord i metall, safirglas, GPS, WiFi, Bluetooth 4.0, 240x240 px skärm, kamera, 600mAh batteri osv osv. Sen ser den helt ok ut om ni frågar mig.

Den är iaf högintressant för mig - jag kör redan idag android och är van / har inget emot systemet, jag använder telefonen mest för att kolla mail/meddelanden/facebook osv, samt att motionera med RunKeeper o dyl. Det borde funka ypperligt med en sådan klocka, och grymt skönt att slippa ha med sig mobilen i byxfickan för att kunna använda den. Det ska bli väldigt intressant att se hur den funkar i verkligheten när den väl dyker upp (i November om tidplanen håller).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 07:55
Ursprungligen av Kermit:

Själv har jag fastnat lite för Omate - ett kickstarterprojekt som är i slutfasen där jag inte kunde hålla mig från att pyttsa in några kronor ($199). Länk till kickstartersidan med mer info: http://www.kickstarter.com/projects/omate/oma...

För att sammanfatta, det är en smartwatch som är helt "standalone" - dvs går att använda helt oberoende av en telefon. Den bygger på Android 4.2, har plats för simkort och minneskort (dvs det går ringa, sms:a mm med den), vattentät, gjord i metall, safirglas, GPS, WiFi, Bluetooth 4.0, 240x240 px skärm, kamera, 600mAh batteri osv osv. Sen ser den helt ok ut om ni frågar mig.

Den är iaf högintressant för mig - jag kör redan idag android och är van / har inget emot systemet, jag använder telefonen mest för att kolla mail/meddelanden/facebook osv, samt att motionera med RunKeeper o dyl. Det borde funka ypperligt med en sådan klocka, och grymt skönt att slippa ha med sig mobilen i byxfickan för att kunna använda den. Det ska bli väldigt intressant att se hur den funkar i verkligheten när den väl dyker upp (i November om tidplanen håller).

Spännande att höra hur den fungerar när / om den kommer. Låter som om batteritid kommer vara dess akilleshäl om de får ordning på alla annat. Personligen är jag inte såld på idén med en 1.5-2.0" skärm ska ersätta en 3.5-4.0" Smartphone men vem vet, de kanske får till det?

Ursprungligen av Erik.dv:

Spännande att höra hur den fungerar när / om den kommer. Låter som om batteritid kommer vara dess akilleshäl om de får ordning på alla annat. Personligen är jag inte såld på idén med en 1.5-2.0" skärm ska ersätta en 3.5-4.0" Smartphone men vem vet, de kanske får till det?

Ja, det finns många fallgropar och kan mycket väl bli en flopp, men de påstår själv att standby-tiden ligger på ca 100h, vilket imo får anses hyffsat. Så länge den håller minst en dag för normalt användande är jag nöjd iaf, men vi får som sagt se. Batteriet är iaf 600mAh, vilket är ca dubbelt mot Galaxy Gear, så jag hoppas på hyffsad batteritid.

Det finns videoexempel på länken där de navigerar runt i menyer, även om det såklart är väldigt litet så verkar det gå att använda. Självklart skriver man inga uppsatser på den, men att skriva ett kort svar på sms eller en statusuppdatering verkar funka helt ok. Håller tummarna att allt klaffar för projektet, jag har faktiskt saknat en sådan här produkt (dvs klocka som inte bara är ett bluetooth-tillbehör till telefonen som ligger en meter bort).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 08:42
Ursprungligen av Kermit:

Ja, det finns många fallgropar och kan mycket väl bli en flopp, men de påstår själv att standby-tiden ligger på ca 100h, vilket imo får anses hyffsat. Så länge den håller minst en dag för normalt användande är jag nöjd iaf, men vi får som sagt se. Batteriet är iaf 600mAh, vilket är ca dubbelt mot Galaxy Gear, så jag hoppas på hyffsad batteritid.

Det finns videoexempel på länken där de navigerar runt i menyer, även om det såklart är väldigt litet så verkar det gå att använda. Självklart skriver man inga uppsatser på den, men att skriva ett kort svar på sms eller en statusuppdatering verkar funka helt ok. Håller tummarna att allt klaffar för projektet, jag har faktiskt saknat en sådan här produkt (dvs klocka som inte bara är ett bluetooth-tillbehör till telefonen som ligger en meter bort).

Ja, text-inmatning blir allt annat än en bra upplevelse. Bergsäker tal till text och röstkommandon vore något.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-09-09 09:16
Ursprungligen av Erik.dv:

MBA är Apple mest sålda produkt. Första generationerna var tämligen lågpresterande, men likväl var och är modellen en succé. Nu är maskinen en mall för UltraBooks från de flesta tillverkare.

Med Maps försöker Apple göra mer än de kan. Hoppas de löser tekniken. Apple har alltid varit bäst på att försköna andras teknik med användaren i åtanke.

Ursprungligen av maskh:

Ursäkta? Macbook Air är en succé för Apple. Jag använder den dagligen och är supernöjd.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror Json hänvisar till att initialt fick maskinen väldigt blandad kritik. Relativt seg processor, 2GB RAM som max, få portar för i/o. Men jag tror trotts dessa "short-comings" var många sålda av formfaktorn.

Ursprungligen av Sixten:

Hur står det till?

Macbook Air var när den kom ngt helt nytt; allt annat var ju stort som tegelsten.
Maskinen hade för sin tid reltivt kassa spec, men det var bärbarheten som stod i fokus.
Den är dessutom en dundersuccé och en av apples bästsäljare.

Maps var släppt för tidigt, långt för tidigt. Anledningen var att Google stängde ute Apple från vektoriserade kartor.
Google ville enbart att Android skulle ha vektoriserade kartor, Apple fick nöja sig med rastrerade.
Apple blev förbannade och bad Google studsa.

Nu har det gått ett tag, Apples kartor är alldeles utmärkta, felnavigeringar märker jag inte av.
Kört hela sommaren i Göteborg. Hittat några gatstumpar utan namn och de har jag
felanmält - och de har fixats.

Apple brukar göra en rätt bra 1.0 av ngn sak, sedan blir det betydligt bättre till 2.2...2.5 osv
Ibland för att de inte ens själva fattat allt i 1.0...

Kanske skulle förtydligat att jag menade första versionen (av både maps och MBA).
Första MBA var extremt långsam och alldeles för dyr.
Krashlanda kanske var att överdriva dock och jag håller helt med om att nuvarande MBA är en fantastisk dator (och att maps fungerar bra).

Det jag ville få fram var att Apple inte alltid släpper perfekta produkter som Sixten skrev i sitt inlägg.

Ursprungligen av Json_81:

Kanske skulle förtydligat att jag menade första versionen (av både maps och MBA).
Första MBA var extremt långsam och alldeles för dyr.
Krashlanda kanske var att överdriva dock och jag håller helt med om att nuvarande MBA är en fantastisk dator (och att maps fungerar bra).

Det jag ville få fram var att Apple inte alltid släpper perfekta produkter som Sixten skrev i sitt inlägg.

Det finns ingen perfekt produkt. Apple släppte iom den fösta versionen av MBA den dittills tunnaste och lättaste datorn. Det var detta som var deras syfte med modellen. Den såldes på att den var tunn och lätt, inte att den hade prestanda och definitivt inte att den var billig.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, text-inmatning blir allt annat än en bra upplevelse. Bergsäker tal till text och röstkommandon vore något.

Jo, text-to-speech har den, och påstår att de har väldigt bra touch, men även på deras "skriva in text"-demo på youtube så ser det rätt pillrigt ut, och även om de skrev rätt direkt så kändes det mest som tur :). Däremot är ett "stretch goal" (om de kommer upp i $800k innan kickstarterprojektet avslutas) att skicka med en version av Fleksy med klockan. Jag testade det på min telefon, och det är faktiskt riktigt bra. Ett tangentbord där man skriver "ungefär" där rätta bokstäverna är så gissar den orden, och det blir rätt i många fall (ca 80%+ när jag testade), och blir det fel kan man lätt byta ord genom swipes etc. Interpunktion var inte heller några direkta problem. Det går att köra helt osynligt, dvs att tangentbordet inte syns alls utan man klickar bara på skärmen ungefär där tangenterna skulle vara om det var ett fullscreen-tangentbord. Det låter väldigt udda, men jag testade som sagt nyss och att skriva kompletta meningar (typ "svara på sms"-liknande meddelanden) gick väldigt snabbt och smärtfritt. Det kan nog vara ett bra alternativ för väldigt små skärmar.

Ursprungligen av Kermit:

Jo, text-to-speech har den, och påstår att de har väldigt bra touch, men även på deras "skriva in text"-demo på youtube så ser det rätt pillrigt ut, och även om de skrev rätt direkt så kändes det mest som tur :). Däremot är ett "stretch goal" (om de kommer upp i $800k innan kickstarterprojektet avslutas) att skicka med en version av Fleksy med klockan. Jag testade det på min telefon, och det är faktiskt riktigt bra. Ett tangentbord där man skriver "ungefär" där rätta bokstäverna är så gissar den orden, och det blir rätt i många fall (ca 80%+ när jag testade), och blir det fel kan man lätt byta ord genom swipes etc. Interpunktion var inte heller några direkta problem. Det går att köra helt osynligt, dvs att tangentbordet inte syns alls utan man klickar bara på skärmen ungefär där tangenterna skulle vara om det var ett fullscreen-tangentbord. Det låter väldigt udda, men jag testade som sagt nyss och att skriva kompletta meningar (typ "svara på sms"-liknande meddelanden) gick väldigt snabbt och smärtfritt. Det kan nog vara ett bra alternativ för väldigt små skärmar.

Text-to-speech och tal-til-text är två helt olika saker. Diametralt motsatta, rentav.

Ursprungligen av pmarriott:

Text-to-speech och tal-til-text är två helt olika saker. Diametralt motsatta, rentav.

Haha, jo, jag menade såklart "speech-to-text" eller "tal till text" om man ska vara svensk av sig. Ibland går fingrarna snabbare än hjärnan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-09 12:09
Ursprungligen av Kermit:

Haha, jo, jag menade såklart "speech-to-text" eller "tal till text" om man ska vara svensk av sig. Ibland går fingrarna snabbare än hjärnan

Jag skulle säga i en sådan liten enhet är text till tal och tal till text vitalt. Även röst-styrt GUI som sagt.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-09-09 13:54

Fleksy - Happy Typing för iOS!

Fleksy is a state-of-the-art text input system so powerful that you can type without even looking at the screen:
https://itunes.apple.com/se/app/fleksy-happy-...

Reklamfilm. De satsar hårt på reklam nu (och det brukar alltid sägas att det är Apple som satsar på reklam men...)

http://9to5google.com/2013/10/04/samsungs-gal...

Personligen så tycker jag att rätt mycket fortfarande känns korkat. Speciellt hur du måste göra för att ringa. Den där ställningen känns så mycket jobbigare än hur du håller en telefon - eller speciellt om du jämför med ett handsfree...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 09:26
Ursprungligen av BlackSmp:

Reklamfilm. De satsar hårt på reklam nu (och det brukar alltid sägas att det är Apple som satsar på reklam men...)

http://9to5google.com/2013/10/04/samsungs-gal...
...

Det verkar ju vara ganska tydligt att om en kille skaffar en sån där så kommer han att impa på massor av tjejer...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-05 10:06

Ok jag har köpt en mobil för ca6000:- med en bra kamera för att kunna ta bra bilder
Varför ska jag då köpa en klocka för 2500:- som tar sämre bilder och använda den???

Varken denna eller om Apple kommer med en lösning kommer bli något jag blir impad av.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-10-05 10:19
Ursprungligen av lappen71:

Ok jag har köpt en mobil för ca6000:- med en bra kamera för att kunna ta bra bilder
Varför ska jag då köpa en klocka för 2500:- som tar sämre bilder och använda den???

Varken denna eller om Apple kommer med en lösning kommer bli något jag blir impad av.

Jag är mycket tveksam till att Apple släpper någon "iWatch" överhuvudtaget.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-10-05 10:20

Vilken fruktansvärt dålig pryl det där såg ut att vara. Där visar verkligen hur enormt dåliga samsung är på att vara innovativa.
Man kan nog använda Steves uttalande om microsoft och deras dåliga smak om samsung också.

Ursprungligen av lappen71:

Ok jag har köpt en mobil för ca6000:- med en bra kamera för att kunna ta bra bilder
Varför ska jag då köpa en klocka för 2500:- som tar sämre bilder och använda den???

Varken denna eller om Apple kommer med en lösning kommer bli något jag blir impad av.

Jag tror att Apples variant (om det blir någon) kommer att ha största fokus på träning, hälsa och förebyggande/övervakande sjukvård.

Tror inte den kommer att ha kamera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-05 12:27
Ursprungligen av BlackSmp:

Reklamfilm. De satsar hårt på reklam nu
http://9to5google.com/2013/10/04/samsungs-gal...

En insiktsfull kommentar i länken med videon ovan:

Citat:

Feltänket är att de marknadsför den minsta möjliga skärmen till de som uppskattar den största möjliga skärmen

Jag väntade ganska länge med att skaffa iPhone, för jag väntade och hoppades på en iPhone mini. Jag trodde inte att jag ville gå omkring med något större än min minimala SonyEricsson i fickan. Den klarade ju ändå ett begränsat internet, kolla e-post, synka kalender och hade en kamera (oanvändbara bilder). Men när jag väl upptäckte att "hela internet" faktiskt fick plats i min ficka så kunde jag inte tänka mig något annat.

Men den dag kretsar och batteri är tillräckligt små för att få plats med i stort sett allt vad en iPhone kan idag kan, minus browsing-upplevelsen och spel, i ett format som en klocka på armen så finns det en marknad för mig. Utan hjälp av en stor klump i fickan. Den ska vara vattentät och hållbar för att hänga med överallt där jag inte vill bära på något. En liten apparat där jag kan ringa, sms:a, kolla e-post och kalendern, gärna fotografera och för all del lite basalt internet om jag kan vänja mig vid att det sker genom att jag pratar med "klockan" (Siri). Men det dröjer nog ett tag. Fram tills dess måste ju en ny enhet erbjuda ett mervärde, någon ny funktionalitet, och det gör inte Galaxy Gear. Förutom att kunna påminna när killen i videon går iväg och glömmer sin stora telefon på cafébordet. Varför han nu hade fram den överhuvudtaget när han har en Galaxy Gear

  • Medlem
  • ?
  • 2013-10-05 12:31
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag tror att Apples variant (om det blir någon) kommer att ha största fokus på träning, hälsa och förebyggande/övervakande sjukvård.

Tror inte den kommer att ha kamera.

?En kamera i ett armbandsur är nog bland det sämsta man kan ha. Det är en samsunglösning som kräver väldigt mycket plats, energi och med stor dataöverföring till telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-05 18:46
Ursprungligen av mac+:

?En kamera i ett armbandsur är nog bland det sämsta man kan ha. Det är en samsunglösning som kräver väldigt mycket plats, energi och med stor dataöverföring till telefonen.

För att inte tala om ergonomin. Det blir inte lätt att ta andra kameravinklar än rakt fram i brösthöjd. Och alla kompaktkameror och telefoner funkar att använda med en hand. Det går knappast med den här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-07 22:14

Men NU har Samsung kommit på hur man gör en bra reklamfilm!

http://obamapacman.com/2013/10/samsung-copies...

Ursprungligen av pesc:

Men NU har Samsung kommit på hur man gör en bra reklamfilm!

http://obamapacman.com/2013/10/samsung-copies...

Reklamfilmerna är bra - jag undrar bara om det är för stort glapp mellan reklamen och verkligheten?

Bevaka tråden