Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av IngoX:

Jag har ingen aning om hur kompassen i iPhone fungerar rent tekniskt.

http://www.quora.com/How-does-a-MEMS-gyroscop...

Ursprungligen av IngoX:

Tänk på att kompasser störs av närliggande magnetiska källor, så det funkar inte att testa dem sida vid sida!

Jag har ingen aning om hur kompassen i iPhone fungerar rent tekniskt. Jag trodde faktiskt att det var en gps-funktion, att den enbart använde satellitsystemet. Samtidigt kan man ju tänka sig att gps:en kan ställa in sig snabbare om den från början har en grov uppfattning om riktning och därför har nytta av en enklare jordmagnetisk kompass?

Hur som helst så verkar iphones kompass påverkas av magnetism:

http://support.apple.com/kb/TS2767?viewlocale...

Så jag lurade sannolikt mig själv då? Ungefär som vilken standard-tech-bloggare som helst:)

Jo, vi märkte att de var väldigt känsliga för vilken position som de hade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 12:17

Va?? Det där förklarar hur ett gyroskop fungerar.
Jag updaterade mitt tidigare inlägg, iPhonen har en magnetometer.

Nu har jag börjat använda M7 chippet. Har två appar som tankar av det.

Jag provar för tillfället två appar:

M7 Pedometer: Enkel, gratis, ganska snygg om man gillar den "rena" IOS7 stilen. Kan bara räkna steg. Jag skulle gärna ha en exportfunktion men det verkar inte finnas.

Argus: också gratis, i grunden enkel men kan mer saker fast jag är bara ute efter stegräknaren. Du kan ta bilder av det som du äter m.m. Det tar ett helhetsgrepp på din hälsa

Intressant är att du kan få en historik oavsett när du installerar appen. Jag installerade M7 Pedometer idag och den kunde tanka av M7 chippet vad som hade hänt igår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 14:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Så jag lurade sannolikt mig själv då? Ungefär som vilken standard-tech-bloggare som helst:)
Jo, vi märkte att de var väldigt känsliga för vilken position som de hade.

Yes, You´re holding it wrong!

Jag skummade igenom några trådar om "sensorgate". Angående kompassen så visar alla bilder av på 5s jämfört med olika modeller av iPhones liggande tätt bredvid varandra. Så kan man inte testa en magnetisk kompass. Jag antar resultatet blir lika felpekande med tre iPhone 4 liggande bredvid varandra.

Vidare, rätta mig om jag har fel, men det fanns väl ingen inbyggd vattenpassfunktion i kompass-appen före iOS7? Gyroskop och accelerometer i en mobiltelefon är inte menat för att mäta upp våg och korrekta vinklar. De ger merfunktioner i olika appar där man har nytta av att registrera relativ rörelse. Accelerometern behöver utgå från ett noll-värde, vanligtvis där den ligger plant och stilla. I de vattenpass-appar som man kunnat ladda ner finns funktioner att kalibrera jämfört ett riktigt vattenpass om man inte är nöjd med iPhonens nollvärden.

Oavsett detta så verkar det onekligen som att iPhone 5s noll-läge visar mer fel än tidigare modellers. Det kan vara ett kalibreringsfel som kan korrigeras med mjukvara. I värsta fall att det är ett hårdvarufel där det även varierar från enhet till enhet. Några rapporterar att de har fått byta ut sin telefon och fått en som visat något bättre men ändå lite fel. Jag tror ändå inte att det spelar någon större roll i praktisk tillämpning. Dessutom är det svårt att värdera hur frekvent detta skiljer jämfört med tidigare modeller, eftersom nu testar varenda kotte sin 5s då vattenpass-funktionen finns färdig i iOS7. Och med varenda kotte så inbegriper jag klick-hungriga journalister där löpsedlar med "vi har testat - iphone visar fel!" kommer rulla ut över jordklotet i samma takt som 5s hinner levereras.

Tillägg:
Chipworks har rivit isär och tittat på vilka delar som ingår runt det nya M7-chipet

Gyroskopet och kompassen är från samma respektive tillverkare som i iPhone 5. Däremot är accelerometern ny, från Bosch som därmed gör debut som leverantör till iPhone.

Senast redigerat 2013-10-08 14:45
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-08 14:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu har jag börjat använda M7 chippet. Har två appar som tankar av det.

Jag provar för tillfället två appar:

M7 Pedometer: Enkel, gratis, ganska snygg om man gillar den "rena" IOS7 stilen. Kan bara räkna steg. Jag skulle gärna ha en exportfunktion men det verkar inte finnas.

Argus: också gratis, i grunden enkel men kan mer saker fast jag är bara ute efter stegräknaren. Du kan ta bilder av det som du äter m.m. Det tar ett helhetsgrepp på din hälsa

Intressant är att du kan få en historik oavsett när du installerar appen. Jag installerade M7 Pedometer idag och den kunde tanka av M7 chippet vad som hade hänt igår.

Kan det innebära att byter man app har den tillgång till data som är flera månader gammal?
Väldigt intressant för har man bytt app har man förlorat historiken.

Ursprungligen av lappen71:

Kan det innebära att byter man app har den tillgång till data som är flera månader gammal?
Väldigt intressant för har man bytt app har man förlorat historiken.

Det beror givetvis på hur länge informationen sparas i chippet. En dag gick bra:)

Ursprungligen av IngoX:

Yes, You´re holding it wrong!

<klipp>.

Jo, personligen så tycker jag att det är "viktigare" att få en något så när korrekt kompass. Om någon använder vattenpasset för att bygga någonting så får man skylla sig själv och jag har aldrig använt vattenpasset i ett skarpt läge förutom att testa det...

När det gäller navigering så kör jag med GPS:en istället för kompassen så det spelar heller ingen roll i verkliga livet. Men trots det så provade jag nyss med telefonerna på samma plats på skrivbordet en och en. De visar fortfarande ca 20 grader olika.

Over and out i den frågan:)

Nu ska jag titta på kameran istället!

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, personligen så tycker jag att det är "viktigare" att få en något så när korrekt kompass. Om någon använder vattenpasset för att bygga någonting så får man skylla sig själv och jag har aldrig använt vattenpasset i ett skarpt läge förutom att testa det...

När det gäller navigering så kör jag med GPS:en istället för kompassen så det spelar heller ingen roll i verkliga livet. Men trots det så provade jag nyss med telefonerna på samma plats på skrivbordet en och en. De visar fortfarande ca 20 grader olika.

Over and out i den frågan:)

Dessa kompasser är nog inte mer noggranna än så. Du kan ju hålla telefonen upprätt också och använda kompassen, och då får jag 10-20° avvikelse jämfört med om den är horisontellt. Vilket är rätt? Och som du ser när du använder kartappen med kompassen på så är det ett rätt stort blått fält som ska motsvara "rakt fram".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-08 15:01

Shit finns det en kompass i telefonen!!! Man lär sig något nytt varje dag

Helt klart är att panoramabilderna från 5s blir bättre än från 5 men är det gäller vanliga foton så har jag svårt att se någon större skillnad. Det som märks är ju snabbheten i kameran. 5s verkar också eventuellt ha en bättre närgräns men trots allt så är det samma kameraapp.

Men jag har kvar att prova "mörkerbilder" och se hur skakreduceringen fungerar.

Ni får själva gissa vilken bild som är 5 och vilken som 5s. Bilden är nerskalad men skillnaderna är rätt uppenbara. Panoramat är taget från höger till vänster så att jag startar med solen och slutar med skuggan till vänster.

Jo, jag är som ett barn...

Om videon kan nämnas att lysrör ger flimmer pga att vi kör 50 Hz och videosframerate är anpassad till USAs 60 Hz. Det märks. Inte mycket - men tillräckligt

Senast redigerat 2013-10-08 16:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-08 16:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Ni får själva gissa vilken bild som är 5 och vilken som 5s. Bilden är nerskalad men skillnaderna är rätt uppenbara

Tänk att 5:an är så dålig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-08 18:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Om videon kan nämnas att lysrör ger flimmer pga att vi kör 50 Hz och videosframerate är anpassad till USAs 60 Hz. Det märks. Inte mycket - men tillräckligt

Det stör mig skitmycket att det fortfarande inte är löst, så man kan ställa fps själv vid filmning.

Vad det gäller fotona ovan så är det inte säkert att det är så drastisk skillnad, det är ju helt avgörande var fokus sätts i bilden för hur den därefter sätter vitbalansen för fotot.

  • Medlem
  • 2013-10-08 19:23
Ursprungligen av aminoff:

Det är precis så jag gjorde. Det står 3000 nu. Hittar inte den frekvensen via länken ovan? Dock hittar jag den här:
http://www.mobilabredband.se/forum/topic5569-...
(Dvs. 2600Mhz-bandet)

"Problemet" är att det inte framgår om det är FDD (LTE band 7) eller TDD (LTE band 38). Som jag förstår det så använder Tre både TDD och FDD. Men jag kan ha fel.
Vore mest kul att vet om det är skillnad på min från Asien (A1530) och en från Europa (A1457). Då det är just det som är skillnaden, att Asien-varianten har band 38 (som är TDD) och Tre är typ enda operatören i Europa som kör det. (Om jag fattat saken rätt).

Inte världens viktigaste fråga direkt men vore kul att få koll!

Update: Nu gick jag in i rätt meny och där står det tydligt "Freq band Indicator" 7. Så inget FDD åtminstone här nära Slussen. Får testa menyn på lite andra ställen.
Update #2: Ändrat plats på TDD och FDD ovan, hade blandat ihop dem..

Se här exakt skillnad mellan olika modeller:
http://www.apple.com/iphone/LTE/

Ursprungligen av zinned:

Det stör mig skitmycket att det fortfarande inte är löst, så man kan ställa fps själv vid filmning.

Vad det gäller fotona ovan så är det inte säkert att det är så drastisk skillnad, det är ju helt avgörande var fokus sätts i bilden för hur den därefter sätter vitbalansen för fotot.

Det är inte vitbalansen som är problemet, det är exponeringen och för panorama så är det en stor skillnad eftersom 5s anpassar exponeringen bättre över panoramat. Det märks givetvis bara på bilder med stort omfång och det var det som jag ville jämföra och det var därför som jag startade panoramat mot solen och slutade i skugga. På panoramor där exponeringen är lika över hela panoramat så är skillnaden mindre (om ens märkbar)

När det gäller vanliga bilder i bra ljus så är skillnaden minimal och inte värd att nämnas.

Håller med dig om FPS och videon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-08 20:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är inte vitbalansen som är problemet, det är exponeringen och för panorama så är det en stor skillnad eftersom 5s anpassar exponeringen bättre över panoramat. Det märks givetvis bara på bilder med stort omfång och det var det som jag ville jämföra och det var därför som jag startade panoramat mot solen och slutade i skugga. På panoramor där exponeringen är lika över hela panoramat så är skillnaden mindre (om ens märkbar)

När det gäller vanliga bilder i bra ljus så är skillnaden minimal och inte värd att nämnas.

Håller med dig om FPS och videon.

Ja, jag håller med dig om exponeringen i panoraman. Så är det.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-09 00:01
Ursprungligen av BlackSmp:

Så jag lurade sannolikt mig själv då? Ungefär som vilken standard-tech-bloggare som helst:)

Jo, vi märkte att de var väldigt känsliga för vilken position som de hade.

Man kan i inställningar välja om kompassen ska använda magnetisk Nord...

Ursprungligen av Hjopek:

Man kan i inställningar välja om kompassen ska använda magnetisk Nord...

De är/var inställda på magnetiskt nord. Kompassen är helt enkelt inte speciellt tillförlitlig på någon telefon så det är bara att gå vidare och ignorera den (http://www.imore.com/how-accurate-digital-com...)

Edit: 4 463 steg redan! Startar ett nytt hälsosamt liv med telefonen trots att den inte hitta norr:)

Senast redigerat 2013-10-09 07:17
Ursprungligen av BlackSmp:

När det gäller vattenpasset så verkar 5s vara off
När det gäller kompassen så är nog alla off. Påverkas dessutom mycket av var de ligger på skrivbordet

Edit: Får leta upp en riktig kompass och se var sanningen ligger...

Tre grader i gyrot är ju ok kan jag tycka men 70 grader fel på en kompass.. Kan någon testa med en riktig kompass bredvid så man vet vilken som visar rätt?

Är det 15.1 som är dom senaste operatörsuppdateringarna på iPhone 5S? Har problem med imessage nämligen.

Telia 15.1 är den senaste

Nu har jag i för sej Tele2, men det kanske är samma nummer oavsett operatör.

Ursprungligen av westerlu77:

Nu har jag i för sej Tele2, men det kanske är samma nummer oavsett operatör.

Ingen aning men jag tänkte att jag skriver ut min operatör så blir det tydligt.
Har du provat att starta om telefonen?

Jag har provat men det har i för sej varit strul med imessage ändå, så det kan vara allmänt.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag har provat men det har i för sej varit strul med imessage ändå, så det kan vara allmänt.

Ja, det finns en separat tråd om det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 17:17

Telenor 15.0
Telia 15.1
Tre 15.1
Tele2 15.1

Alla har stöd för iPhone5s/iPhone5c.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 19:35
Ursprungligen av MagnusM:

Telenor 15.0
Telia 15.1
Tre 15.1
Tele2 15.1

Alla har stöd för iPhone5s/iPhone5c.

Levererar även alla stöd för LTE på de band som 5s/5c opererar på? T ex Telia?

Ursprungligen av zinned:

Levererar även alla stöd för LTE på de band som 5s/5c opererar på? T ex Telia?

Telia ger LTE, jag har iofs inte LTE på mitt abb men en kompis som fick sin 5s idag har kört telefonen på LTE och Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 22:11
Ursprungligen av zinned:

Levererar även alla stöd för LTE på de band som 5s/5c opererar på? T ex Telia?

Kort svar: Ja

Längre svar med frekvenser, gäller hösten 2013, men innebär inte att alla frekvenser används överallt:
Telia: 2600 & 800
Telenor/Tele2 (samma nätbolag): 800, 900, 1800, 2600
Tre: 800, 2600 & 2600TDD

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 22:14
Ursprungligen av MagnusM:

Kort svar: Ja

Längre svar med frekvenser, gäller hösten 2013, men innebär inte att alla frekvenser används överallt:
Telia: 2600 & 800
Telenor/Tele2 (samma nätbolag): 800, 900, 1800, 2600
Tre: 800, 2600 & 2600TDD

Jag förstår dig så långt att alla frekvenser inte kommer finnas tillgängliga överallt i Sverige bara för att den aktuella operatören säger sig tillhandahålla den. Detta leder mig dock till frågan, vilka frekvenser är tänkta att vara rikstäckande hos Telia? 800? Den är väl den med "längst" täckningsomfång men samtidigt inte lika snabb som 2600, är jag rätt på det?

Bevaka tråden