Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express / Airport Extreme?!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänliga kära plankett på 99mac.se

Detta kan låta rätt så korkat men jag måste få fråga er ändå då jag inte blir klok på det själv.

Jag köpte häromdagen en Airport Express basstation, sedan tidigare har jag i ett annat rum i min bostad en TimeCapsule och mitt kära modem så klart.

Nu är det så att jag köpte just denna Airport Express Basstation pga kunna streama musik på ett smidigt och enkelt sätt.
Men min grundtanke är ju även att ordna så man får en förstärkt signal i rummet där min nyköpta Airport Express står, för jag har min spelkonsol där med mera och kör endast wifi.

Men är det så att jag måste komplettera med en Airport Extreme ( http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/rout... ) för att överhuvudtaget signalen ska förstärkas ?

För jag tror jag fattat det fel då jag köpte "Airport Express basstation, den är bra på många sätt bla streama musik och ljud MEN förstärker alltså inte signalen för mitt trådlös wifi/internet hemma?

Help needed.

Om koppling mellan airport express och time capsule är trådlös blir det inte någon vidare förstärkt signal.
Avståndet är ju detsamma som andra enheter.

Däremot om du har en kabel mellan airport express och time capsule så har du förstärkt din trådlösa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-12 22:38

ibra,

På Apples supportsidor om AirPort och WiFi finner du många bra guider i hur man bygger AirPort-nätverk i allmänhet och utökade nätverk i synnerhet...

Lycka till!!

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2013-10-12 22:38

Hade liknande funderingar som dig tidigare och ville utöka trådlösa nätverket hemma (betongväggar). Jag gick in på grafit och frågade om en airport express kunde användas till detta ändamål och fick svaret att det gick utmärkt, oavsett vilken router man använde som basstation. Efter köp av express och lite googlande insåg jag dock att det inte var helt sanningsenligt. Om du har en airport extreme går det tydligen att utöka det trådlösa nätverket med en express men om du har någon annan basstation blir det lite knepigare. Med vissa märken/modeller går det att fulhacka lite för att få till detta men det verkat inte gå att få till out of the box. Jag har inte testat illerG's tips men det är möjligt att den varianten fungerar, dock tappar man ju lite poängen med det hela då man ändå behöver dra kablar mellan enheterna.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-12 22:45

Det här måste väl vara ett skrivfel på Apples supportsida:
"Ethernet har en genomströmning på upp till 1 Mbps som är bra mycket snabbare än trådlöst (för trådlöst är max genomströmning 450 Mbps på 802.11n @ 5 GHz)."
1 Gbps ska det väl vara på Ethernet.

Ursprungligen av kenjon:

Det här måste väl vara ett skrivfel på Apples supportsida:
"Ethernet har en genomströmning på upp till 1 Mbps som är bra mycket snabbare än trådlöst (för trådlöst är max genomströmning 450 Mbps på 802.11n @ 5 GHz)."
1 Gbps ska det väl vara på Ethernet.

Ja.
Att det inte blir ett ramaskri om det som om en viss Comhem-banner.

• Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-12 23:08

Om du inte har en sladd emellan din TimeCapsule och Expressen kan man kanske inte säga att du förstärker nätverket utan snarare förlänger räckvidden på ditt nätverk. Om du kör utan sladd så ska Expressen stå så att du har bra mottagning från din TimeCapsule. Den hastigheten som Expressen kan ta emot där blir också maxhastigheten för vad du kan få ut ur Expressen.

Rent praktiskt (om du inte har fått igång det redan):
I programmetAirport-verktyg ska hitta din Express, klicka Redigera och under fliken Trådlöst/Nätverksläge ska du välja att Utöka ett trådlöst nätverk. Testa dig fram så du hittar vad som funkar bäst!

1
Bevaka tråden