Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya iphone release dates.

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Hur får du det till en halv månadslön?
Sen när är 1år "begränsad garanti"? Det är normal garanti...
Dessutom har du TRE års reklamationsrätt, använd den.

För övrigt tror jag de flesta köper på avbetalning via sitt abonnemang.

24500 före skatt, ca. 19000 efter skatt. iPhone 5s 64GB = 8295.
8295 / 19000 = 43,6%.

Så ja, nästan halva månadslönen om man tjänar 24500 före skatt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-12 13:19
Ursprungligen av Anderlind:

24500 före skatt, ca. 19000 efter skatt. iPhone 5s 64GB = 8295.
8295 / 19000 = 43,6%.

Så ja, nästan halva månadslönen om man tjänar 24500 före skatt.

Har du något underlag för att de flesta i Sverige köper 64GB?

Ursprungligen av zappee:

Hur får du det till en halv månadslön?
Sen när är 1år "begränsad garanti"? Det är normal garanti...
Dessutom har du TRE års reklamationsrätt, använd den.

För övrigt tror jag de flesta köper på avbetalning via sitt abonnemang.

24500kr - 30% skatt delat på 2 = 8575kr..
..och jag skrev nästan

2års garanti är för övrigt bransch standard sedan 2006. Kolla alla andra märken om du känner för det.

Å till sist måste jag göra dig besviken... Man betalar för mobilen även om man tar den med abbonemang...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-12 13:37
Ursprungligen av Ancientdragon:

24500kr - 30% skatt delat på 2 = 8575kr..
..och jag skrev nästan

2års garanti är för övrigt bransch standard sedan 2006. Kolla alla andra märken om du känner för det.

Å till sist måste jag göra dig besviken... Man betalar för mobilen även om man tar den med abbonemang...

Om vi nu ska vara petiga så får man ut 19118kr på en svensk medellön som är 24533kr.
En 5S 32GB kostar då 38% av lönen.

Mm, kollade på lite andra märken. De flesta har bara 6 månaders garanti på batteriet t.ex.

Ja det gör man, men man lägger ut kostnaden över en eller två årslöner istället för en månadslön.

Ursprungligen av zappee:

Om vi nu ska vara petiga så får man ut 19118kr på en svensk medellön som är 24533kr.
En 5S 32GB kostar då 38% av lönen.

Mm, kollade på lite andra märken. De flesta har bara 6 månaders garanti på batteriet t.ex.

Ja det gör man, men man lägger ut kostnaden över en eller två årslöner istället för en månadslön.

6 månader på batteri och tillbehör är även det standard.... På till exempel min iPhone 5 är det så...

Å när man diskuterar så måste man ju överdriva lite (38% är ju ungefär hälften) se bara på alla våra politiker.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-12 22:09
Ursprungligen av Ancientdragon:

6 månader på batteri och tillbehör är även det standard.... På till exempel min iPhone 5 är det så...

Å när man diskuterar så måste man ju överdriva lite (38% är ju ungefär hälften) se bara på alla våra politiker.

Nix, på en iPhone är det 1år på hela produkten.

38% är inte ungefär hälften oavsett vad våra politiker tycker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-12 22:54

Att köpa en telefon för 7295kr över 24 månader är alltså ca 300 kr / månad. Många bränner nog mer pengar på kaffe eller alkohol under samma period. Med tanke på hur mycket många även nyttjar sina telefoner så är det en struntsumma.

Generellt sätt subventionerad kostnaden något vid samtidigt köp av abonnemang dessutom. Vi skulle få 100 kr rabatt per månad i 24 månader om vi förlängde våra abonnemang exempelvis. Då är man nere i ca 200 kr / månad. Knappt två biobiljetter.

300 kr / månad är kring 2% av genomsnittsinkomsten.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-10-13 00:23
Ursprungligen av barbapappa_86:

Menar du nu pris med abonnemang eller pris utan?

Samma pris som både med och utan

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror inte Sverige är en sådan våldsamt liten kund relativt sätt. Ja, vi är ungefär lika många potentiella köpare som en amerikansk storstad, men jag tror köpkraften i Sverige är enormt bra. Per capita spenderar folk mycket pengar i Sverige. Jag tror även det relativt sätt är en enkel marknad att ge sig in på och förstå då jag tror i långt och mycket vi är ett "miniatyr" USA när det kommer konsumtion av Apple-typen av varor.

700.000 enheter totalt sålda i Sverige 2010 mot 318 000 000 sålda enheter totalt i världen under samma tidsperiord, vi är ganska små kunder, det är vi på allt från Apple, de har ingen stor marknad här, hade vi varit det så hade vi sett Apple Store tidigare i Sverige och på fler orter

Senast redigerat 2013-10-13 00:33
  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-10-13 00:31
Ursprungligen av Ancientdragon:

24500:- är i runda slängar medelinkomsten i Sverige just nu. Jag är intresserad av hur länge vi kommer att vara villiga att betala en halv månadslön (efter skatt) för en mobiltelefon med begränsad garanti (1 istället för 2 år).

Då jag är någon som starkt gillar Apple har jag märkt att konkurrenterna blir billigare medans Apple blir dyrare. Kanske är det ut betraktaren ögon men ändå.

Fast nu är det väldigt få som köper dem för det priset och de flesta som gör det betalar inte kontant utan på avbetalning, så ingen ger en "halv månadslön" (som det iofs inte blir om man kan räkna, en iPhone kostar inte 12250:-) för den. Jag tog ut en 4S 64GB sist jag böt, den kostade då 7995:-, förlängde mitt abonnemang i 24 månader med en förhöjd avgift på telefon för 200:-/månad, totala summan jag ger för den är 4800:- så det är ett rejält subventionerat pris, gav heller inte en krona när jag tog ut den.

Det du påstår om begränsad garanti ska du ta med en nypa salt, det är 1 års fabriksgaranti som kan förlängas via AppleCare Protection Plan till 2 år med full support för 649:- och kan köpas när som helst inom 12 månader efter inköpsdatumet, på det som kommer en drös konsumentlagar som även Apple följer, kan läsa mer här på deras sida http://www.apple.com/se/legal/statutory-warra... och ovanpå det så har du även reklamationsrätt i 3 år enligt Svensk lag, så jag förstår inte varför du stirrar dig blind på en enda sak

Ursprungligen av Anderlind:

24500 före skatt, ca. 19000 efter skatt. iPhone 5s 64GB = 8295.
8295 / 19000 = 43,6%.

Så ja, nästan halva månadslönen om man tjänar 24500 före skatt.

Vad har du för skattetabell och räknar efter? Där jag bor för man ut 18 402:- ifall man tjänar 24 500:-

http://www.hurmycketskatt.se/

Ursprungligen av Ancientdragon:

24500kr - 30% skatt delat på 2 = 8575kr..
..och jag skrev nästan

2års garanti är för övrigt bransch standard sedan 2006. Kolla alla andra märken om du känner för det.

Å till sist måste jag göra dig besviken... Man betalar för mobilen även om man tar den med abbonemang...

Läs mitt översta svar

Ursprungligen av Ancientdragon:

6 månader på batteri och tillbehör är även det standard.... På till exempel min iPhone 5 är det så...

Å när man diskuterar så måste man ju överdriva lite (38% är ju ungefär hälften) se bara på alla våra politiker.

Läs stycket om iPhone batteri här http://www.apple.com/se/batteries/replacement...
Var där står det att iPhone 5 endast har 6 månader medan alla andra har 1 år?

Ursprungligen av Exteron:

Fast nu är det väldigt få som köper dem för det priset och de flesta som gör det betalar inte kontant utan på avbetalning, så ingen ger en "halv månadslön" (som det iofs inte blir om man kan räkna, en iPhone kostar inte 12250:-) för den. Jag tog ut en 4S 64GB sist jag böt, den kostade då 7995:-, förlängde mitt abonnemang i 24 månader med en förhöjd avgift på telefon för 200:-/månad, totala summan jag ger för den är 4800:- så det är ett rejält subventionerat pris, gav heller inte en krona när jag tog ut den.

Det du påstår om begränsad garanti ska du ta med en nypa salt, det är 1 års fabriksgaranti som kan förlängas via AppleCare Protection Plan till 2 år med full support för 649:- och kan köpas när som helst inom 12 månader efter inköpsdatumet, på det som kommer en drös konsumentlagar som även Apple följer, kan läsa mer här på deras sida http://www.apple.com/se/legal/statutory-warra... och ovanpå det så har du även reklamationsrätt i 3 år enligt Svensk lag, så jag förstår inte varför du stirrar dig blind på en enda sak

Vad har du för skattetabell och räknar efter? Där jag bor för man ut 18 402:- ifall man tjänar 24 500:-

http://www.hurmycketskatt.se/

Läs mitt översta svar

Ja, jag vet. Att våga lyfta prisfrågan i detta forum är ju någon form av litterärt självmord.

Men jag vill aldrig betala extra för garantin utöver produkten och är inte så dum så jag tror att jag tjänar pengar på att skaffa ett abbonemang.. Jag menar räkna efter när det gått 2 år vad betalade du till ditt telefonbolag totalt?

Nej som anhängare i ett mc-gäng eller fan till ett popband skall du nog inte fråga så mycket. Men som konsumenter har vi en skyldighet att ta reda på vad vi betalar för och även ställa krav på produkterna och priset.

Eller vad tycker ni?

Ursprungligen av Exteron:

Det du påstår om begränsad garanti ska du ta med en nypa salt, det är 1 års
Läs stycket om iPhone batteri här http://www.apple.com/se/batteries/replacement...
Var där står det att iPhone 5 endast har 6 månader medan alla andra har 1 år?

Hmm... Så säger inte Tele2:s butik... Eller den Apple service verkstad de skickade min 4S till... Kanske nytt nu då?

Å om så så tycker du att det väger upp att man kortar ner övrig garanti med ett år?

Ja, bara du är nöjd så.

Jag önskar nog lite mer för min egen del.

För att försöka återgå till min ursprungliga fråga.

Är priset rimligt för en 5c?

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-10-13 05:09
Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja, jag vet. Att våga lyfta prisfrågan i detta forum är ju någon form av litterärt självmord.

Men jag vill aldrig betala extra för garantin utöver produkten och är inte så dum så jag tror att jag tjänar pengar på att skaffa ett abbonemang.. Jag menar räkna efter när det gått 2 år vad betalade du till ditt telefonbolag totalt?

Nej som anhängare i ett mc-gäng eller fan till ett popband skall du nog inte fråga så mycket. Men som konsumenter har vi en skyldighet att ta reda på vad vi betalar för och även ställa krav på produkterna och priset.

Eller vad tycker ni?

Det är väl klart det kostar att ringa, men jag har fast pris på Telia för 399:-/mån och får ringa obegränsat utan uppkopplingsavgift, skicka hur många SMS7MMS jag vill och 2GB surf ingår, vill jag ha mer surf är det bara att köpa mer, den tjänsten betalar du vare sig du tar en telefon eller inte med abonnemanget, så du kan fortfarande bara räkna på vad du ger för telefon som i mitt fall är 24x200:-=4800:- för en telefon som kostar 7995:-

Ursprungligen av Ancientdragon:

Hmm... Så säger inte Tele2:s butik... Eller den Apple service verkstad de skickade min 4S till... Kanske nytt nu då?

Å om så så tycker du att det väger upp att man kortar ner övrig garanti med ett år?

Ja, bara du är nöjd så.

Jag önskar nog lite mer för min egen del.

Det har alltid sett ut så på deras garanti, så då har Tele 2's butik och service verkstaden ljugit för dig (notera att service verkstaden INTE är Apple, bara auktoriserad fristående firma).
Vad menar du med "kortar ner övrig garanti med ett år"?! Det är de andra tillverkarna som har höjt sin garanti till 2 år, 1 års garanti har det ALLTID varit tidigare, hos Apple kan du köpa 1 år till med full service, läs vad deras Protection Plan är innan du gnäller om den, den är mer än endast förlängd garanti.

Ursprungligen av Ancientdragon:

För att försöka återgå till min ursprungliga fråga.

Är priset rimligt för en 5c?

Ja

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-13 07:48
Ursprungligen av Exteron:

Fast nu är det väldigt få som köper dem för det priset och de flesta som gör det betalar inte kontant utan på avbetalning, så ingen ger en "halv månadslön" (som det iofs inte blir om man kan räkna, en iPhone kostar inte 12250:-) för den. Jag tog ut en 4S 64GB sist jag böt, den kostade då 7995:-, förlängde mitt abonnemang i 24 månader med en förhöjd avgift på telefon för 200:-/månad, totala summan jag ger för den är 4800:- så det är ett rejält subventionerat pris, gav heller inte en krona när jag tog ut den.

Det du påstår om begränsad garanti ska du ta med en nypa salt, det är 1 års fabriksgaranti som kan förlängas via AppleCare Protection Plan till 2 år med full support för 649:- och kan köpas när som helst inom 12 månader efter inköpsdatumet, på det som kommer en drös konsumentlagar som även Apple följer, kan läsa mer här på deras sida http://www.apple.com/se/legal/statutory-warra... och ovanpå det så har du även reklamationsrätt i 3 år enligt Svensk lag, så jag förstår inte varför du stirrar dig blind på en enda sak

Vad har du för skattetabell och räknar efter? Där jag bor för man ut 18 402:- ifall man tjänar 24 500:-

http://www.hurmycketskatt.se/

Läs mitt översta svar

Läs stycket om iPhone batteri här http://www.apple.com/se/batteries/replacement...
Var där står det att iPhone 5 endast har 6 månader medan alla andra har 1 år?

Låter som den sidan räknar lite fel, använd http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakn...

Ursprungligen av Ancientdragon:

Ja, jag vet. Att våga lyfta prisfrågan i detta forum är ju någon form av litterärt självmord.

Men jag vill aldrig betala extra för garantin utöver produkten och är inte så dum så jag tror att jag tjänar pengar på att skaffa ett abbonemang.. Jag menar räkna efter när det gått 2 år vad betalade du till ditt telefonbolag totalt?

Nej som anhängare i ett mc-gäng eller fan till ett popband skall du nog inte fråga så mycket. Men som konsumenter har vi en skyldighet att ta reda på vad vi betalar för och även ställa krav på produkterna och priset.

Eller vad tycker ni?

Om man räknar på vad man betalat under 24mån är det oftast mindre än att köpa kontant.
Givetvis kostar abonnemanget också men det betalar du ju ändå.

Du får fråga vad du vill, men om du ska påstå saker får du i alla fall ha kött på benen.
Nej, iPhone är inte en billig telefon men kvalité kostar.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Hmm... Så säger inte Tele2:s butik... Eller den Apple service verkstad de skickade min 4S till... Kanske nytt nu då?

Å om så så tycker du att det väger upp att man kortar ner övrig garanti med ett år?

Ja, bara du är nöjd så.

Jag önskar nog lite mer för min egen del.

Nej, det är inget nytt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-13 08:25
Ursprungligen av Exteron:

Samma pris som både med och utan

700.000 enheter totalt sålda i Sverige 2010 mot 318 000 000 sålda enheter totalt i världen under samma tidsperiord, vi är ganska små kunder, det är vi på allt från Apple, de har ingen stor marknad här, hade vi varit det så hade vi sett Apple Store tidigare i Sverige och på fler orter

700 000 enheter på vår population är riktigt bra. Det är en enhet på var tioende Svensk. Och dessa säljs inte billigt här. Enligt logiken i denna tråd pratar vi ca 5 miljarder i försäljning, varav Apple lätt drar in ett par av dessa till egen kassa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-13 08:40
Ursprungligen av Ancientdragon:

För att försöka återgå till min ursprungliga fråga.

Är priset rimligt för en 5c?

Jag tycker 5C verkar relativt vara en hyfsat dyr telefon. Men man ska ta riktpriser med en nypa salt - speciellt med telefoner. Får man 100 kr rabatt i månaden på en 5C likt vi kan få på 5S så är de "verkliga" priserna ca 100-120 kr / mån mot 150-160 kr / mån. Det kan göra stor skillnad i handeln.

Värt att tänka på är att 5C inte är en budgetlur. Den presterar likvärdigt många top-of-the-like Androidenheter. En lite billigare lur hade kanske inte skadat. Tror de kommer sälja riktigt bra ändå.

Ursprungligen av Ancientdragon:

För att försöka återgå till min ursprungliga fråga.

Är priset rimligt för en 5c?

Det får vi väl se. Den kommer garanterat att gå ner snabbare i pris än 5s men det betyder inte att den är felaktigt prissatt nu.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-13 11:40
Ursprungligen av Exteron:

Jag kan inte minnas att det sagt datum för runda 2 & 3 på deras keynote, bara att Sverige kommer i runda 2 (som även blev så denna gång), sen ska ni heller inte glömma att Sverige är en VÄLDIGT liten kund för Apple

Det har alltid varit datum och länder på deras föregående keynotes, här är tex från förra året då dom presenterade iPhone 5

Kött på benen för att fråga?

Ursprungligen av zappee:

Låter som den sidan räknar lite fel, använd http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakn...

Om man räknar på vad man betalat under 24mån är det oftast mindre än att köpa kontant.
Givetvis kostar abonnemanget också men det betalar du ju ändå.

Du får fråga vad du vill, men om du ska påstå saker får du i alla fall ha kött på benen.
Nej, iPhone är inte en billig telefon men kvalité kostar.

Nej, det är inget nytt.

Tror inte att man behöver "kött på benen" för att fråga. Det är väl hela idéen med en fråga, att man inte har svaret eller?

Ursprungligen av Exteron:

Det är väl klart det kostar att ringa, men jag har fast pris på Telia för 399:-/mån och får ringa obegränsat utan uppkopplingsavgift, skicka hur många SMS7MMS jag vill och 2GB surf ingår, vill jag ha mer surf är det bara att köpa mer, den tjänsten betalar du vare sig du tar en telefon eller inte med abonnemanget, så du kan fortfarande bara räkna på vad du ger för telefon som i mitt fall är 24x200:-=4800:- för en telefon som kostar 7995:-

Det har alltid sett ut så på deras garanti, så då har Tele 2's butik och service verkstaden ljugit för dig (notera att service verkstaden INTE är Apple, bara auktoriserad fristående firma).
Vad menar du med "kortar ner övrig garanti med ett år"?! Det är de andra tillverkarna som har höjt sin garanti till 2 år, 1 års garanti har det ALLTID varit tidigare, hos Apple kan du köpa 1 år till med full service, läs vad deras Protection Plan är innan du gnäller om den, den är mer än endast förlängd garanti.

Ja

Skönt att du är nöjd med ditt abbonemang. Själv kommer jag byta till Fastpris 195:- från Comviq då jag inte heller vill betala för sms, mms eller samtal men inte gör av med 10Gb surf som jag har idag.

Sen har jag en fråga.
När Sverige bytte från vänster till högertrafik, fortsatte din familj att köra på vänster sida och hänvisade till att det var alla andra som hade bytt?

Om alla märken utom ett har två års garanti, är det nog ganska säker att säga att standarden är 2 års garanti.

Så tänker jag i allafall.

AppleCare var bra när man behövde support och var ny användare. Men idag har jag inte det behovet. Och de frågor jag har kan de inte svara på. Således blir det bara en förlängd garanti för mig. Och därför känns det fel för mig att betala extra för det.

Men det kanske bara är jag och isåfall är jag glad för din skull som känner att avtalet är prisvärt.

Skönt att alla inte tycker likadant va?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-13 17:58
Ursprungligen av Ancientdragon:

Tror inte att man behöver "kött på benen" för att fråga. Det är väl hela idéen med en fråga, att man inte har svaret eller?

Nu var det inte själva funderingen jag kommenterade utan det att du påstod att en iPhone kostar en halv månadslön.
Vilket vi nu kommit fram till, inte är fallet.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Om alla märken utom ett har två års garanti, är det nog ganska säker att säga att standarden är 2 års garanti.

Så tänker jag i allafall.

Fast eftersom Apple har 1 års garanti på hela telefonen inkl. batteriet medan "standarden" är 6 månader. Då överlevererar ju Apple där?

Ursprungligen av Ancientdragon:

När Sverige bytte från vänster till högertrafik, fortsatte din familj att köra på vänster sida och hänvisade till att det var alla andra som hade bytt?

Och vad har det med någonting alls att göra för utom att vara ett provocerande uttalande?

För att ge ämnet ett sammanhang

Ursprungligen av BlackSmp:

Och vad har det med någonting alls att göra för utom att vara ett provocerande uttalande?

Se gärna efterföljande stycke, där kommer min poäng. Saker förändras och bara för att allt har varit på ett visst sätt så betyder det inte att det alltid kommer att vara så.

Slå gärna upp ordet liknelse. Det var det jag försökte åstadkomma.

Ursprungligen av zappee:

Nu var det inte själva funderingen jag kommenterade utan det att du påstod att en iPhone kostar en halv månadslön.
Vilket vi nu kommit fram till, inte är fallet.

Fast eftersom Apple har 1 års garanti på hela telefonen inkl. batteriet medan "standarden" är 6 månader. Då överlevererar ju Apple där?

Ja, helt korrekt. Där är man isåfall bättre än konkurrenterna.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Se gärna efterföljande stycke, där kommer min poäng. Saker förändras och bara för att allt har varit på ett visst sätt så betyder det inte att det alltid kommer att vara så.

Slå gärna upp ordet liknelse. Det var det jag försökte åstadkomma.

Jag läste även ditt andra stycke. Vilket inte hindrar att liknelsen med att bryta mot lagar och köra på vänster sida när vi gick över till högertrafik fortfarande är totalt irrelevant.

Jag ser inte riktigt vilken poäng du vill göra. Att Apple borde ge 2 år garanti för att få bättre försäljning? Behövs det?

Förbättring?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag läste även ditt andra stycke. Vilket inte hindrar att liknelsen med att bryta mot lagar och köra på vänster sida när vi gick över till högertrafik fortfarande är totalt irrelevant.

Jag ser inte riktigt vilken poäng du vill göra. Att Apple borde ge 2 år garanti för att få bättre försäljning? Behövs det?

För mig som konsument är det viktigt. Å det är det som är poängen i mina inlägg.

När slutade vi som gillar Apple att ställa krav som konsumenter?

Varför vill vi inte att företaget skall leverera längre garantier eller lägre priser? Varför bryr vi oss inte?

För mig känns det som om många i det här forumet blint försvarar varje vink Apple ger.

Men det är kanske det som är poängen med forumet.

Ja ja, nu tänker jag njuta av resten av söndagen. Ha're gott allihop

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-10-13 18:55
Ursprungligen av Erik.dv:

700 000 enheter på vår population är riktigt bra. Det är en enhet på var tioende Svensk. Och dessa säljs inte billigt här. Enligt logiken i denna tråd pratar vi ca 5 miljarder i försäljning, varav Apple lätt drar in ett par av dessa till egen kassa.

700 000 är fortfarande en liten del för Apple i helhet, var det inte hur stor betydelsefull marknad Sverige hade för Apple vi diskuterade?!

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2013-10-13 19:01
Ursprungligen av Fourty:

Det har alltid varit datum och länder på deras föregående keynotes, här är tex från förra året då dom presenterade iPhone 5

http://i39.tinypic.com/2ztd7nm.png

Som sagt, jag skrev bara vad jag kan minnas, men alla kan glömma...hur som så har det säkert en anledning till varför de inte gick ut med datum i år, men det kvittar då det spekulerades om December och kommer i oktober, så frågan i sig är endast en bagatell i ett i-lands problem

Ursprungligen av Ancientdragon:

Skönt att du är nöjd med ditt abbonemang. Själv kommer jag byta till Fastpris 195:- från Comviq då jag inte heller vill betala för sms, mms eller samtal men inte gör av med 10Gb surf som jag har idag.

Sen har jag en fråga.
När Sverige bytte från vänster till högertrafik, fortsatte din familj att köra på vänster sida och hänvisade till att det var alla andra som hade bytt?

Om alla märken utom ett har två års garanti, är det nog ganska säker att säga att standarden är 2 års garanti.

Så tänker jag i allafall.

AppleCare var bra när man behövde support och var ny användare. Men idag har jag inte det behovet. Och de frågor jag har kan de inte svara på. Således blir det bara en förlängd garanti för mig. Och därför känns det fel för mig att betala extra för det.

Men det kanske bara är jag och isåfall är jag glad för din skull som känner att avtalet är prisvärt.

Skönt att alla inte tycker likadant va?

1. Hur i helvete ska jag veta det då det blev högertrafik 4 år innan jag föddes?!

2. Så du har sagt upp din hemförsäkring också för att du aldrig blivit drabbad, eller din bilförsäkring för att du aldrig krockat eller fått bilen stulen?!

Ursprungligen av Ancientdragon:

Hmm... Så säger inte Tele2:s butik... Eller den Apple service verkstad de skickade min 4S till... Kanske nytt nu då?

Å om så så tycker du att det väger upp att man kortar ner övrig garanti med ett år?

Ja, bara du är nöjd så.

Jag önskar nog lite mer för min egen del.

Btw så kan jag nämna att har du Telia som operatör så slipper du att de skickar iväg din telefon (Så som Tele2 gör i typ 4 veckor), de byter den rakt över disk i butiken och eftersom du enligt din profil bor på gotland så kan det vara att föredra (Jag vet, för jag har testat just detta).

Jag blev faktiskt lite förvånad över att priset höjdes, det hade jag inte räknat med, men samtidigt är det väl inte så att man går under om man ska köpa den...

Garanti är helt frivilligt och Apple kan välja att fullständigt skrota den om de så vill... Så vad som är "branschstandard" eller inte är inte så intressant. Och som alla säger är det ju 1 år på hela enheten som gäller, inga undantag för att batteriet kanske blivit dåligt efter 6 månader.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-10-13 20:28
Ursprungligen av Exteron:

Som sagt, jag skrev bara vad jag kan minnas, men alla kan glömma...hur som så har det säkert en anledning till varför de inte gick ut med datum i år, men det kvittar då det spekulerades om December och kommer i oktober, så frågan i sig är endast en bagatell i ett i-lands problem

Jag poängterade bara att dom brukar visa datum, du verkade säker och lite fientlig mot 99:s post.

Bevaka tråden