Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App eller inställning som låser mappar i iPad

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon app eller någon inställning i operativet som låser mappar till iOS7

Bakgrund:
Jag jobbar med inbrottslarm till företag och vi säljer ett system som går att styra med appar. Nu har jag precis börjat sälja system där iPad:ar ersätter de vanliga manöverpanelerna eftersom att detta blir så grymt mycket snyggare.

I det aktuella fallet har jag tagit bort alla appar utom själva larm-appen och placerat dessa i en egen mapp. Vidare har med hjälp av föräldrainställningen och säkerhetsinställningar låst allt jag kan låsa. Själva paddan som sådan kan jag inte låsa eftersom appen skall vara enkelt tillgänglig för alla användare. För att komma in i larmet måste man såklart slå in en användarkod.

Problemet är att trots att jag låst allt jag kan hitta så går det ändå att komma åt de appar som inte går att radera vilket blir ett potentiellt problem eftersom paddan naturligtvis är ansluten till internet.

Önskemålet vore att hitta en app som skapar låsta mappar där jag kan låsa in allt utom larm-appen.

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Ursprungligen av kjellebelle:

... går det ändå att komma åt de appar som inte går att radera vilket blir ett potentiellt problem eftersom paddan naturligtvis är ansluten till internet...

Varför är de andra apparna och internetanslutningen ett problem?

Ska man inte kunna använda den iPaden till någonting annat än just larmet?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-15 15:10

Är det bara larmappen som ska användas måste väl det enklaste vara att slå på "guidad åtkomst" då kan man låsa så att användarna inte kan avsluta den själv.

http://support.apple.com/kb/HT5509

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför är de andra apparna och internetanslutningen ett problem?

Ska man inte kunna använda den iPaden till någonting annat än just larmet?

Precis, den sitter fast i en låsbar hållare på väggen och skall bara användas till detta syfte.

Ursprungligen av Mija:

Är det bara larmappen som ska användas måste väl det enklaste vara att slå på "guidad åtkomst" då kan man låsa så att användarna inte kan avsluta den själv.

Underbart! Detta borde vara lösningen! Vi provar och återkopplar här om någon dag!
Tusen tack!

• Medlem
  • ?
  • 2013-10-15 16:22
Ursprungligen av Mija:

?Briljant! Varför kunde inte mitt mynt falla ner för?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2013-10-15 16:35

Det finns säkert nån hake med guided access som gör användaren kan komma runt det hela, men det är ju enklaste sättet. Antaglien är rätta sättet att göra nån slags profil med Apple Configurator som man sen skickar över till iPaden. https://itunes.apple.com/se/app/apple-configu...

Två jättebra tips från Mija, så trådens fråga får väl anses vara löst.

Men jag förstår fortfarande inte varför andra appar - och annan användning av iPaden - ses som ett problem.

Om nu iPaden ändå sitter där i sin låsbara hållare, så vill man kanske även köra appar som styr uppvärmning, belysning m.m. i hemmet. Varför ska man inte kunna göra detta från samma iPad?

Och förresten - varför ska iPaden vara inlåst i en hållare? Om man nu ändå har en trådlös apparat som en iPad, varför ska man inte kunna styra larmet från soffan eller sängen?

Om den enbart ska fungera som en ren ersättare för den traditionella manöverpanelen - med den enda fördelen att den är lite snyggare - så tycker jag att man skjuter över målet.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-15 17:30

Man vill nog inte ha problem med support om användaren kör någon annan app som ställer till det.
Att skjuta över målet håller jag helt med om, men att utveckla en egen touchstyrd panel är inte heller så billigt. Här får man mycket i ett paket, strömförsörjning, skärm, touch, Internetaccess….

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Två jättebra tips från Mija, så trådens fråga får väl anses vara löst.

Men jag förstår fortfarande inte varför andra appar - och annan användning av iPaden - ses som ett problem.

Om nu iPaden ändå sitter där i sin låsbara hållare, så vill man kanske även köra appar som styr uppvärmning, belysning m.m. i hemmet. Varför ska man inte kunna göra detta från samma iPad?

Och förresten - varför ska iPaden vara inlåst i en hållare? Om man nu ändå har en trådlös apparat som en iPad, varför ska man inte kunna styra larmet från soffan eller sängen?

Om den enbart ska fungera som en ren ersättare för den traditionella manöverpanelen - med den enda fördelen att den är lite snyggare - så tycker jag att man skjuter över målet.

De sitter på ett företag, inte i ett hem! Kan tillägga att det räcker att visa en snygg appstyrning så spelar priset ingen roll!

1
Bevaka tråden