Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5C 32 Gb säljer inte

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Jag köpte med mig fyra iPhone 5C från USA. Sålde en till min kollega och har resten kvar. De kostade i USA ca 4500 kr/st . Lade upp en annons på Tradera men var knappt någon action alls på den. Start pris på 4000kr, dvs under inköpspris.

Är de någon här som kan förstå varför den inte säljer? Har kvitto, oöpnnad osv.

Är det möjligen så att gemeneman i sverige inte känner till iPhone 5c iom att den ännu inte säljs här av Apple? Någon som varit med om detta vid tidigare releaser?

MVH
Fredrik

Ingen som vill ha en iPhone 5 i plast?

Det var nog ganska förutsägbart.

Nerdarna (vi) vill ha 5s. Det är vi som köar. Ska man köpa något i spekulationssyfte så måste man köpa toppmodellerna.

5c är mer "normal". Den lär dock vara väldigt trevlig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det var nog ganska förutsägbart.

Nerdarna (vi) vill ha 5s. Det är vi som köar. Ska man köpa något i spekulationssyfte så måste man köpa toppmodellerna.

5c är mer "normal". Den lär dock vara väldigt trevlig.

Ja, 5C tilltalar inte de som är ute efter det senaste först. 5S 32 och 64 GB hade sålt som smör.
Om du haft en 5S 64 GB i guld för 7500:- hade jag slagit till direkt.

På den apple store där jag var sålde de faktiskt inga 5s utan abonnemang. Frågade t.o.m ifall de var så att dessa sålt slut, men de hade tydligen inga alls vid denna releasen. (Norfolk, VA).

Ytterligare ett problem för oss nördar är att de amerikanska modellerna har inte stöd för LTE 2600 MHz, vilket de europeiska modellerna har.

Ursprungligen av BlackSmp:

...amerikanska modellerna har inte stöd för LTE 2600 MHz, vilket de europeiska modellerna har.

Ja, 5c och USA-modell måste vara den minst attraktiva kombinationen. Så det är nog inte så konstigt att rusningen till auktionerna uteblir.

Priserna
iPhone 5s:

16 GB: 6295 kr
32 GB: 7295 kr
64 GB: 8295 kr
iPhone 5c

16 GB: 5295 kr
32 GB 6295 kr

Nu när man ser de blivande svenska priserna. Vi blir ju blåsta här jämfört med vad jag betalade i USA! 32 Gb för 6295 kr jämfört med 4500 i USA.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-16 16:42
Ursprungligen av carlssonfredde:

Priserna
iPhone 5s:

16 GB: 6295 kr
32 GB: 7295 kr
64 GB: 8295 kr
iPhone 5c

16 GB: 5295 kr
32 GB 6295 kr

Nu när man ser de blivande svenska priserna. Vi blir ju blåsta här jämfört med vad jag betalade i USA! 32 Gb för 6295 kr jämfört med 4500 i USA.

Nej det blir vi inte eftersom USA modellen inte stöder 4G

@carlssonfredde, om man betalar skatt + moms som sig bör så kostar det 5300 ca, så en lusentapp lägre.
Dessutom har inte den enhet du köpt i USA stöd för alla våra LTE-band här.

Ursprungligen av lappen71:

...eftersom USA modellen inte stöder 4G

Jo, det gör den, men det är inte riktigt samma frekvensband som på Europamodellen.

USA-modellen har faktiskt fler band än Europamodellen. http://www.apple.com/iphone/LTE/

Det man missar om man köper USA-modell är band 7 (2600 Mhz), som vissa svenska operatörer använder.

Det ligger många 4s ute på Tradera nu, det är möjligt att köparna hellre siktar in sig på dem. Jag vet att jag gör det iaf

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-16 17:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det gör den, men det är inte riktigt samma frekvensband som på Europamodellen.

USA-modellen har faktiskt fler band än Europamodellen. http://www.apple.com/iphone/LTE/

Det man missar om man köper USA-modell är band 7 (2600 Mhz), som vissa svenska operatörer använder.

Är det inte dags att sluta med tillrättavisningarna du kör med i vart och vartannat inlägg?
För du fattar precis att USA versionen är gjord FÖR USA och inte Sverige och med andra ord ett sämre köp

Ursprungligen av lappen71:

Är det inte dags att sluta med tillrättavisningarna du kör med i vart och vartannat inlägg?

Ditt inlägg var ju en ren lögn. Du skrev att USA-modellen inte stöder 4G.

Jag tycker att man bör påpeka och tillrättavisa rena lögner.

Ursprungligen av lappen71:

För du fattar precis att USA versionen är gjord FÖR USA och inte Sverige och med andra ord ett sämre köp

USA-modellen funkar alldeles utmärkt i Europa, så länge man inte väljer en operatör som endast kör på 2600 MHz-bandet.

Jag skulle inte köpa den (men inte pga 4G-banden, utan pga garantin). Du skulle uppenbarligen inte köpa den. Men för de allra flesta skulle den funka precis lika bra som Europamodellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 18:03

Blocket känns mer seriöst om man kan göra upp affären mellan fyra ögon, iPhone och Tradera klingar dåligt i mina öron.

Senast redigerat 2013-10-16 22:10
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-16 18:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ditt inlägg var ju en ren lögn. Du skrev att USA-modellen inte stöder 4G.

Jag tycker att man bör påpeka och tillrättavisa rena lögner.

USA-modellen funkar alldeles utmärkt i Europa, så länge man inte väljer en operatör som endast kör på 2600 MHz-bandet.

Jag skulle inte köpa den (men inte pga 4G-banden, utan pga garantin). Du skulle uppenbarligen inte köpa den. Men för de allra flesta skulle den funka precis lika bra som Europamodellen.

Ingen lögn om man har en operatör som inte stöder rätt frekvens.
Bara ett av skälen till att telefonerna han har inte säljer alls och det var det som var min poäng.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-16 20:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ditt inlägg var ju en ren lögn. Du skrev att USA-modellen inte stöder 4G.

Jag tycker att man bör påpeka och tillrättavisa rena lögner.

USA-modellen funkar alldeles utmärkt i Europa, så länge man inte väljer en operatör som endast kör på 2600 MHz-bandet.

Jag skulle inte köpa den (men inte pga 4G-banden, utan pga garantin). Du skulle uppenbarligen inte köpa den. Men för de allra flesta skulle den funka precis lika bra som Europamodellen.

Vilka svenska operatörer kör vilka 4G- band om man törs fråga när krutröken har lagt sig lite här Någon som har koll på det tänkte köpa en iPhone 5c till min dotter om man får ett nice price ?

Senast redigerat 2013-10-16 20:23
Ursprungligen av cubeis:

Vilka svenska operatörer kör vilka 4G-band...

Enligt den här sammanställningen verkar det vara band 3, 7, 8 och 20.

http://prylkoll.se/frekvenser-for-4g-och-lte-...

Av dessa är det alltså band 7 som saknas i USA-modellen. De andra finns med.

Men om det är USA-modell du funderar på, tänk på att Apple inte har världsgaranti på iPhone. På telefoner köpta i EU/EES-land gäller garantin även i Sverige, men inte på telefoner köpta i USA, Asien, osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 22:31

Jag har kört 5c i ett par veckor, den är som en vanlig 5a med fler 4G-band, något mer batteritid och en något bättre FaceTime kamera....

Men... Det som sticker ut är att den har en himla härlig känsla, plasten är väldigt "positiv", ligger helt rätt i handen, faktiskt bättre än "gamla" 5an. Väldigt subjektivt detta, givetvis. Den är helt rätt för en person som vill ha en bra iPhone men inte vill lägga premiumpengar på en 5s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-16 22:37

Med alla rapporter om att Apple drar ned C produktionen och ökar S produktionen så blir jag sugen på att skaffa en C bara för att.

Hej,
Tack till er som försöker förklara hur de ligger till med 4G banden! Bra att veta att allting utan 2600 Mhz fungerar

Jag ville gärna lägga upp en annons här på 99 mac, men får tyvärr inte de pga av en 3 månaders restriktion.

MVH
Fredrik

Slängde ut den på en ny vända på tradera... verkar rent spontant ganska trögt.

Ursprungligen av carlssonfredde:

Slängde ut den på en ny vända på tradera... verkar rent spontant ganska trögt.

Du ligger nästan högst i utropspris. Även om det finns en risk att du inte får ut vad du vill ha så tror iaf jag det är lättare att få igång budningen om du sätter ner det en aning...

Ursprungligen av carlssonfredde:

Slängde ut den på en ny vända på tradera... verkar rent spontant ganska trögt.

Om den är köpt i USA så kan det vara bra att tydliggöra det i annonsen och vad det innebär också jämfört med en svensk/EU-såld.

Hej,
Alla andra iPhone 5c ser ut att vara 16Gb, dessa kan ju då ligga lite lägre i pris. Sedan vägrar jag lägga ut den för under inköpspris. Förra gången var den nära på att säljas för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 11:17

2600 Mhz bandet är extremt viktigt för folk i storstäder, detta är nämligen just det band Telenor/Tele2 mfl använder i storstäder (800mhz på glesbygd) för 4G/LTE. Sedan gäller ju inte Apples garanti på telefoner över hela världen. För att kunna få service utförd i Sverige måste telefonen vara köpt inom EU. (nej inte ens din norska iphone kan du få hjälp med av Apple Sverige).

Summerat, du har ingen garanti (ja om du inte åker till USA såklart) och inte full kompatibilitet med svenska mobilnäten.

Ursprungligen av carlssonfredde:

Hej,
Jag köpte med mig fyra iPhone 5C från USA. Sålde en till min kollega och har resten kvar. De kostade i USA ca 4500 kr/st . Lade upp en annons på Tradera men var knappt någon action alls på den. Start pris på 4000kr, dvs under inköpspris.

Är de någon här som kan förstå varför den inte säljer? Har kvitto, oöpnnad osv.

Är det möjligen så att gemeneman i sverige inte känner till iPhone 5c iom att den ännu inte säljs här av Apple? Någon som varit med om detta vid tidigare releaser?

MVH
Fredrik

Ca. 500:- över exkl. momspris i Sverige räcker tyvärr inte. Med dina förutsättningar skulle jag vilja säga att ett utropspris på 2000:- kanske till och med 1:- hade genererat ca. 4000-4500:- i slutpris. Men för att få dessa sålt snabbt så 3500:- kanske till och med 3295:- för att matcha en helt ny 4S hade fått dina telefoner sålda på en kvart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-24 14:51

iPhone 5c är väl en okey telefon tekniskt sett men olika plast färgval år 2013 (a la iMac år 1999) lär ju inte vara den avgörande faktorn för fsg framgång, kanske funkade för några år sedan Apple. iPhone 5s uppfattas som mer high tech och säljer på det och då blundar dom flesta användare för den mindre 4 tums skärmen i jämförelse med Apples konkurrenter. Så ligger det till . Samt att många föredrar 4 tums skärm för att hantera telefonen enbart med en hand och en tumme det är noterat

Så det hela faller på iPhone 5C bekostnad särskilt när prisskillnaden mellan iPhone 5c och 5s är så liten. Vi får se om Apple justerar priset så småningom på iPhone 5c eller om Apples strategi mer var att lansera två telefon produkt grupper och småblundar för iPhone 5c försäljning om iPhone 5s säljer bra.

Ursprungligen av grenhall:

Ca. 500:- över exkl. momspris i Sverige räcker tyvärr inte. Med dina förutsättningar skulle jag vilja säga att ett utropspris på 2000:- kanske till och med 1:- hade genererat ca. 4000-4500:- i slutpris. Men för att få dessa sålt snabbt så 3500:- kanske till och med 3295:- för att matcha en helt ny 4S hade fått dina telefoner sålda på en kvart.

Generellt ger det högre slutpris med ett lägre utropspris eftersom det är lättare att få igång folk i budgivningen. Är man rädd att inte få tillräckligt betalt så får man sätta ett reservationspris. Samtidigt som marknaden sätter priset. Telefonen är inte värd mer än vad folk är villiga att betala. För inte så länge sedan sålde jag en 2 månader gammal LG-telefon som var "värd" minst 3500:- för en back öl till en annan forummedlem här på 99mac. Det var inte en käft som bjöd över 200:- på den på tradera.

Ursprungligen av pmarriott:

Generellt ger det högre slutpris med ett lägre utropspris eftersom det är lättare att få igång folk i budgivningen. Är man rädd att inte få tillräckligt betalt så får man sätta ett reservationspris. Samtidigt som marknaden sätter priset. Telefonen är inte värd mer än vad folk är villiga att betala. För inte så länge sedan sålde jag en 2 månader gammal LG-telefon som var "värd" minst 3500:- för en back öl till en annan forummedlem här på 99mac. Det var inte en käft som bjöd över 200:- på den på tradera.

Du kunde fått två backar öl av mig...

Bevaka tråden