Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bäst torrent-program till os x?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Tror inte det finns en daemon i Deluge.app, men som sagt, jag vet inte säkert.

Enligt denna så måste man installera daemon från MacPorts.

ok, ser omständigt ut. tror jag hoppar daemon då, och då kan jag lika gärna köra vidare på µtorrent, synd bara att det är så begränsat på os x.

Ursprungligen av mjewl:

ok, ser omständigt ut. tror jag hoppar daemon då, och då kan jag lika gärna köra vidare på µtorrent, synd bara att det är så begränsat på os x.

Jag är lite nyfiken på varför många tycker att µTorrent är begränsat? Jag använder den själv och har gjort flera saker jag inte kunnat göra i andra program (eller iaf inte vetat hur man gör, t ex web-access, remote-klienter från t ex mobilen, scemalagda nedladdningar, connecta via proxy-server osv osv), dessutom tycker jag att GUI:t är föredömligt rent. Kanske inte visuellt supersnyggt, men den visar allt viktigt man behöver veta och inte en massa onödigt lull-lull :). Vad är det alla tycker saknas?

Ursprungligen av Kermit:

Jag är lite nyfiken på varför många tycker att µTorrent är begränsat? Jag använder den själv och har gjort flera saker jag inte kunnat göra i andra program (eller iaf inte vetat hur man gör, t ex web-access, remote-klienter från t ex mobilen, scemalagda nedladdningar, connecta via proxy-server osv osv), dessutom tycker jag att GUI:t är föredömligt rent. Kanske inte visuellt supersnyggt, men den visar allt viktigt man behöver veta och inte en massa onödigt lull-lull :). Vad är det alla tycker saknas?

1. man kan inte lägga till flera mappar till webui så att man i webui kan välja vilken mapp det man ska ladda hem lägger sig i. (detta kan man göra i windows-versionen)

2. rss-feed fungerar inte alls lika bra i mac-versionen som i windows-versionen. och då tänker jag på inställningarna med att ladda hem enbart en version av t.ex en tv-serie. på mac så kan den dra hem flera av samma episod ibland.

detta är de två största problemen för mig. sedan finns det ett gäng mindre saker som jag kan stå ut med..

Ursprungligen av mjewl:

2. rss-feed fungerar inte alls lika bra i mac-versionen som i windows-versionen. och då tänker jag på inställningarna med att ladda hem enbart en version av t.ex en tv-serie. på mac så kan den dra hem flera av samma episod ibland.

detta är de två största problemen för mig. sedan finns det ett gäng mindre saker som jag kan stå ut med..

Ofta går dock rss-feeden att justera för hand, beroende på RSS-feedens API. Det är inte en funktion jag använt på Windows, så jag kan inte jämföra där.

Ursprungligen av Micke Byström:

Ofta går dock rss-feeden att justera för hand, beroende på deras API. Det är inte en funktion jag använt på Windows, så jag kan inte jämföra där.

njae, håller inte med där.
i windows behövdes det ingen justering alls, det funkade bara omedelbart.
i mac-versionen så har jag provat med alla möjliga justeringar/inställningar men det slutar alltid med att den laddar hem någon episod två gånger.

kan tillägga att det ibland buggar ur och laddar hem precis allt även fast man angett kriterier..

Ursprungligen av Kermit:

Jag är lite nyfiken på varför många tycker att µTorrent är begränsat? Vad är det alla tycker saknas?

Jag använder bara µTorrent när Transmission inte funkar. Främsta skälet att huvudsakligen använda Transmission är att den drar väldigt lite processorkraft. 8% på min rätt svaga 2.2ghz Core2Duo med 67 transfers. Dessutom använder jag minimal tid på varje torrent, max en minut inklusive att hitta den.

Tyvärr har jag inte använt µTorrent på ett år, så vet inte vad för andra anledningar som det kan finnas. Men jag tycker det är väldigt bra klient.

Ursprungligen av mjewl:

njae, håller inte med där.

Jag håller inte med mig själv heller, eftersom jag kom ihåg nu att jag använde RSS i Mail.

Det var enklast.

Jag håller inte med mig själv heller, eftersom jag kom ihåg nu att jag använde RSS i Mail.

Det var enklast.

haha ok.

vänta lite nu här..
använde du rss i mail.app för att sköta nerladdningar genom µtorrent?

Ursprungligen av mjewl:

haha ok.

vänta lite nu här..
använde du rss i mail.app för att sköta nerladdningar genom µtorrent?

Först enbart i µtorrent, sen under en övergångsperiod när Transmission funkade igen så använde jag RSS i Mail för båda programmen efter humör.

Först enbart i µtorrent, sen under en övergångsperiod när Transmission funkade igen så använde jag RSS i Mail för båda programmen efter humör.

Dessvärre minns jag inte varför jag avinstallerade µtorrent, men det bör ha varit något som den inte klarade eller som störde mig. Hmmmm, kanske var det reklam för något som MacDefender eller något annat skit som fick mig att säga adjö.

Det enda som verkligen stör mig i Transmission är spärrlistehanteringen. Den är under all kritik.

Det enda som verkligen stör mig i Transmission är spärrlistehanteringen. Den är under all kritik.

Vad har man en spärrlista till för i en torrentklient?

Ursprungligen av John A:

Vad har man en spärrlista till för i en torrentklient?

En blocklista hindrar att klienter från IP-adresser, som av spärrlistans sammanställare och av de som lämnar bidrag anses motarbeta eller störa fildelning eller sprida malware och annat skit, att ansluta till dina delade torrents. I teorin fungerar det. I praktiken vet jag inte.

Angående RSS-feeds så kan jag tipsa om programmet TVShows 2 till Mac som sköter det där åt en på ett smidigt sätt. Bocka för de tv-serier du är intresserade av, vilken kvalitet (hd osv) man vill ha, så laddas de hem automagiskt. Jag kör det tillsammans med µTorrent, funkar kalasfint.

Ursprungligen av Kermit:

Angående RSS-feeds så kan jag tipsa om programmet TVShows 2 till Mac som sköter det där åt en på ett smidigt sätt. Bocka för de tv-serier du är intresserade av, vilken kvalitet (hd osv) man vill ha, så laddas de hem automagiskt. Jag kör det tillsammans med µTorrent, funkar kalasfint.

Synd bara att den inte sköter post processing lika snyggt. Sen är det väl inte tillåtet att snacka olaga tankning av serier etc här på forumet?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Sen är det väl inte tillåtet att snacka olaga tankning av serier etc här på forumet?

Att diskutera en programvara bryter inte mot några lagar eller forumregler.
Piratkopiering skall dock ej diskuteras. Se §7 i forumreglerna.

Hoppas det klargör lite.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-17 17:43

Kör själv med Transmission eftersom de andra torrent-programmen gör att fläktarna går för fullt hela tiden på min MBP. En grej jag inte får till är i vilken ordning de olika filerna skall laddas ner. Jag hade för mig att man placerade dem i den ordningen man vill hämta dem men hos mig fungerar det inte. Filerna hämtas helt på måfå. Har jag missat någon inställning?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-17 17:57
Ursprungligen av onnyt:

Kör själv med Transmission eftersom de andra torrent-programmen gör att fläktarna går för fullt hela tiden på min MBP. En grej jag inte får till är i vilken ordning de olika filerna skall laddas ner. Jag hade för mig att man placerade dem i den ordningen man vill hämta dem men hos mig fungerar det inte. Filerna hämtas helt på måfå. Har jag missat någon inställning?

Vet inte hur det fungerar i Transmission med i Ytorrent kan man välja prioritet.

Vad har man för användning för alla dessa tornet-programen? Säg om man nu skall ladda ner lagliga grejer som är är så kan man ju lika gärna göra det via webbläsaren.

Den enda direkt vettiga sammanhanget som jag kommer på är om jag har ett videoklipp från ett bröllop, dop etc och den lite väl stor att dela med sig till nära och kära via email.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-17 18:23
Ursprungligen av madeinswe_91:

Vad har man för användning för alla tornet-programen? Säg om man nu skall ladda ner lagliga grejer som är är så kan man ju lika gärna göra det via webbläsaren.

Den enda direkt vettiga sammanhanget som jag kommer på är om jag har ett videoklipp från ett bröllop, dop etc och den lite väl stor att dela med sig till nära och kära via email.

Säg inte att du inte vet vad torrent är och vad man gör med dom?
Om man vill ladda ner ett visst material KRÄVS det ett torrent program.
Vill du diskutera den lagliga aspekten gör det någon annanstans

Ursprungligen av lappen71:

Säg inte att du inte vet vad torrent är och vad man gör med dom?
Om man vill ladda ner ett visst material KRÄVS det ett torrent program.
Vill du diskutera den lagliga aspekten gör det någon annanstans

Det enda jag vet är ju bara den olagliga användningen som jag inte vill uppmana eller diskutera.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-17 18:39

Det enda jag vet är ju bara den olagliga användningen som jag inte vill uppmana eller diskutera.

Så varför frågar du om nyttan med torrent program när du vet huvudsyftet?

En snabbkurs.
Sen distribueras flesta Linux-distributioner via torrent.

Mycket torrent-teknologi används också kommersiellt utan att man vet om det, Spotify t.ex.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-17 18:50

En snabbkurs.

Mycket torrent-teknologi används också kommersiellt utan att man vet om det, Spotify t.ex.

Hörde det och blev förvånad över att största delen av trafiken gick mellan användarna.
Hur nu det i praktiken fungerar skulle vara intressant att veta.

Hörde det och blev förvånad över att största delen av trafiken gick mellan användarna.
Hur nu det i praktiken fungerar skulle vara intressant att veta.

Lite OT, men intressant.
http://pansentient.com/2011/04/spotify-techno...

Citat:

1. User clicks a track to listen to.
2. If it’s in the cache, Spotify just starts playing it from there.
3. Otherwise, the Spotify client requests the first 15 seconds of the track from the Spotify servers so that playback can start as soon as possible.
4. At the same time, the client starts looking for the track on the peer-to-peer network.
5. The rest of the track is streamed, from a combination of multiple sources if available (cache, multiple peers, Spotify servers). The more popular a track is, the more likely it will be streamed using the p2p network instead of the Spotify servers.
6. When the track has 30 seconds to go, the Spotify client begins searching the p2p network for the next track.
7. When the track has 10 seconds to go, if it hasn’t found the next track on the network yet, the client starts pre-fetching it from the Spotify servers.

Vad har man för användning för alla dessa tornet-programen? Säg om man nu skall ladda ner lagliga grejer som är är så kan man ju lika gärna göra det via webbläsaren.

Torrents är mycket effektivare eftersom filen normalt sett kommer från flera håll. Det är inte alls ovanligt att man kan ladda ned program som tillgängliggörs gratis via bl a torrent-nedladdning. T ex OpenOffice och andra program som bygger på öppen källkod. Om du inte har insett att det finns massor av Linuxportningar till OS X har du verkligen missat en central del av OS X. För att inte tala om program från BSD och Unix-världen. Även större spel som är gratis passar bra i torrent och lossless musik (ALAC; FLAC, AIFF, WAV o s v). För det senare sparar torrents på serverkraft och bandbredd hos leverantören.

Som kuriosa kan nämnas att torrents inte alls skapades för att distribuera upphovsrättskyddat material. Därför är det ju lite ironiskt att det blev möjligt.

Senast redigerat 2013-10-18 13:29
Ursprungligen av onnyt:

Kör själv med Transmission eftersom de andra torrent-programmen gör att fläktarna går för fullt hela tiden på min MBP.

Transmission drar väldigt lite resurser, vilket är varför jag använder det.

Ursprungligen av onnyt:

En grej jag inte får till är i vilken ordning de olika filerna skall laddas ner. Jag hade för mig att man placerade dem i den ordningen man vill hämta dem men hos mig fungerar det inte. Filerna hämtas helt på måfå. Har jag missat någon inställning?

Det är precis så torrents fungerar. Det finns ingen "ordning" så som du menar. Du har inte kontroll på de andra i svärmen som troligen har satt upp sina egna regler över hur mycket av deras bandbredd var och en kan få använda just då. Du får vackert vänta eller pröva en annan torrent.

Men du kan ändra prioriteringen genom att klicka på torrentens mappsymbol till vänster och välja "Priority" från "action"-menyn eller om det är en fil inuti torrenten genom att högerklicka på filen i listan och välja prioritet där alternativt använda uppåt- eller nedåtpilen som dyker upp till höger vid pricken vid varje fil när du håller muspekaren över.

Sen kan du förstås begränsa antalet torrents som får laddas ned samtidigt, men det har mycket lite med nedladdnings-ordningen att göra.

Jag förstår faktiskt inte alls varför du vill ha de i en viss ordning. Men släpp det nu. Prioritera i stället.

Senast redigerat 2013-10-18 13:30

Olika Peer-to-peer-tekniker är inte detsamma som torrent-teknik, även om det också är en p2p-teknik.

Olika Peer-to-peer-tekniker är inte detsamma som torrent-teknik, även om det också är en p2p-teknik.

Korrekt. Men det lutar åt att det är just BitTorrent-teknik som används, skaparen av uTorrent är en av ingenjörerna numera hos Spotify.
Ryktas också om att en del av pengarna som uTorrent köptes för av BitTorrent har investerats i Spotify.
Men ingen av oss har källkoden och kan kolla, åtminstone har inte jag det.

Intressant iaf tycker jag.

Så varför frågar du om nyttan med torrent program när du vet huvudsyftet?

En snabbkurs.

Torrents är mycket effektivare eftersom filen normalt sett kommer från flera håll. Det är inte alls ovanligt att man kan ladda ned program som tillgängliggör gratis via bl a torrent. T ex OpenOffice och andra program som bygger på öppen källkod. Om du inte har insett att det finns massor av Linuxportningar till OS X har du verkligen missat en central del av OS X. För att inte tala om program från BSD och Unix-världen. Även större spel som är gratis passar bra i torrent och lossless musik (ALAC; FLAC, AIFF, WAV o s v). För det senare sparar torrents på serverkraft och bandbredd hos leverantören.

Som kuriosa kan nämnas att torrents inte alls skapades för att distribuera upphovsrättskyddat material. Därför är det ju lite ironiskt att det blev möjligt.

Det som jag lärt mig är isf att det skulle spara serverkraft och inte överbelasta för leverantörerna men varför inte utveckla någon sådan teknik för Safari eller Firefox och alla dess läsarna?

Just det för mig jag läste det nånstans att det används via peer to peer.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-17 20:39

Transmission drar väldigt lite resurser, vilket är varför jag använder det.

Det är precis så torrents fungerar. Det finns ingen "ordning" så som du menar. Du har inte kontroll på de andra i svärmen som troligen har satt upp sina egna regler över hur mycket av deras bandbredd var och en kan få använda just då. Du får vackert vänta eller pröva en annan torrent.

Men du kan ändra prioriteringen genom att klicka på torrentens mappsymbol till vänster och välja "Priority" från "action"-menyn eller om det är en fil inuti torrenten genom att högerklicka på filen i listan och välja prioritet där alterntativt använda uppåt- eller nedåtpilen som dyker upp till höger vid pricken vid varje fil.

Sen kan du förstås begränsa antalet torrents som får laddas ned samtidigt, men det har mycket lite med nedladdnings-ordningen att göra.

Jag förstår faktiskt inte alls varför du vill ha de i en viss ordning. Men släpp det nu. Prioritera i stället.

OK. Då är jag med

Bevaka tråden