Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMessage är osäkert

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-17 20:34

Apple designade tydligen iMessage att vara dem (och deras vänner NSA) fullt åtkomligt..
http://threatpost.com/apple-imessage-open-to-man-in-the-middle-spoofing-attacks/102610

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-17 21:09

Bedrövligt. Fullkomligt bedrövligt av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-17 23:33

Knappast att man blir förvånad...!?

Finns det på, är det anslutet till, eller passerar det Internet så går det att se/lyssna/läsa/kopiera/dekryptera...!!

Så är det...punkt!!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-10-18 07:26

Man kan ju fråga sig om svenska Polisen är vänner med Apple. Känns inte som att Apple släpper sådant här till icke USA/NATO enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-18 15:49

Hur säkert är SMS och MMS, som en jämförelse?

Ursprungligen av Capeman:

Hur säkert är SMS och MMS, som en jämförelse?

Alla sms sparas hos din operatör 6 månader. Jag har läst om folk som haft husrannsakningar då polisen kommit med sms-utdrag som polisen begärt ut av operatören.

https://www.flashback.org/t1354515

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-18 19:49
Ursprungligen av jurassic579:

Alla sms sparas hos din operatör 6 månader. Jag har läst om folk som haft husrannsakningar då polisen kommit med sms-utdrag som polisen begärt ut av operatören.

https://www.flashback.org/t1354515

Så med andra ord är det svårare för svensk polis att komma åt iMessage?

Det är nog svårare oavsett, verkar inte vara någon kryptering alls på SMS? Kontentan är alltså att iMessage är betydligt säkrare än SMS? Jag har då aldrig sett iMessage som något annat än ett smidigt alternativ till SMS, så... Min integritet bevaras alltså bättre med iMessage än med SMS.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-18 22:04

Fast SMS skickas inte via servrar i USA..

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-18 22:18
Ursprungligen av mattiL:

Fast SMS skickas inte via servrar i USA..

Och? Att ens tro från början att ingen har tillgång till dom iMessage man skickar är naivt. (Fast nu påstår Apple att ingen kan läsa dom)
Men var är diskutionen att sms är ändå mer osäkert? Eller att dina mail inte är någon hemlighet?
Löjligt att försöka vinkla detta om iMessage som något sensationellt.

Ursprungligen av lappen71:

Så med andra ord är det svårare för svensk polis att komma åt iMessage?

mer läsning http://www.99mac.se/artikel/3923-amerikansk-m...

Ja med imessage måste polisen i dagsläget hitta telefon/dator fysiskt för att läsa. sms kan då hemligt läsas innan. Dock vet jag inte om dom får begära ut sms för alla typer av brott eller bara grova.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-19 08:21

Polisen får bara begära ut uppgifter om fängelse för det misstänkta brottet finns med på straffskalan.

Ursprungligen av Konrad:

Polisen får bara begära ut uppgifter om fängelse för det misstänkta brottet finns med på straffskalan.

Detsamma gäller husransakan och därför finns ofta fängelse med på straffskalan för att dom ska kunna göra det men sen kan rättspraxis vara tex böter.

Ursprungligen av Torkel:

Knappast att man blir förvånad...!?

Finns det på, är det anslutet till, eller passerar det Internet så går det att se/lyssna/läsa/kopiera/dekryptera...!!

Så är det...punkt!!

Det går att komma rätt långt med end-to-end encryption. Avsändaren kodar meddelandet med mottagarens publika nyckel. Detta går sedan i praktiken bara att avkoda med mottagarens privata nyckel. Alla som ser meddelandet däremellan inklusive avsändaren ser bara bitsoppa. Enbart mottagaren kan läsa meddelandet.

En grundförutsättning är förstås att du har möjlighet att kontrollera och själv styra detta. Det går inte att ta en svart låda som iMessage och tro att det är säkert för att vendorn lovar det. Trust no-one.

Det som man däremot kan säga är att det är möjligt att det går att avlyssna om du använder OS X eller iOS, för du vet aldrig vilken spyware som Apple skickat med.

Ursprungligen av Konrad:

Polisen får bara begära ut uppgifter om fängelse för det misstänkta brottet finns med på straffskalan.

Svensk polis, ja. Eftersom din kommunikation idag ofta passerar flera länder kan en svensk myndighet samarbeta med myndigheter i länder där man är lite "smidigare".

Nämn gärna ett brott som inte har fängelse på straffskalan som man kan tänka sig att polisen skulle bemöda sig att dra fram sms/imessage loggar på? Och att man då istället skulle behöva vända sig till ett anat land för att begära ut dessa uppgifter och verkligen göra det.

Ursprungligen av jurassic579:

Nämn gärna ett brott som inte har fängelse på straffskalan som man kan tänka sig att polisen skulle bemöda sig att dra fram sms/imessage loggar på? Och att man då istället skulle behöva vända sig till ett anat land för att begära ut dessa uppgifter och verkligen göra det.

Jag pratar rent hypotetiskt. Men anta att någon på SÄPO eller annan underrättelseorganisation vill ha information om någon som twittrat eller facebookat fel saker och umgås med fel människor. Då skulle jag inte bli förvånad om man bytte tjänster med myndigheter i lämpligt land.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag pratar rent hypotetiskt. Men anta att någon på SÄPO eller annan underrättelseorganisation vill ha information om någon som twittrat eller facebookat fel saker och umgås med fel människor. Då skulle jag inte bli förvånad om man bytte tjänster med myndigheter i lämpligt land.

Visst, jag håller med till 100% att så kan det säkert gå till men jag tror inte SÄPO är intresserade om någon tex kört 10 km/h för fort med bil utan snarare brott/misstanke om brott som just har fängelse på straffskalan.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-20 10:23
Ursprungligen av John A:

Det går att komma rätt långt med end-to-end encryption. Avsändaren kodar meddelandet med mottagarens publika nyckel. Detta går sedan i praktiken bara att avkoda med mottagarens privata nyckel. Alla som ser meddelandet däremellan inklusive avsändaren ser bara bitsoppa. Enbart mottagaren kan läsa meddelandet.

En grundförutsättning är förstås att du har möjlighet att kontrollera och själv styra detta. Det går inte att ta en svart låda som iMessage och tro att det är säkert för att vendorn lovar det. Trust no-one.

Det som man däremot kan säga är att det är möjligt att det går att avlyssna om du använder OS X eller iOS, för du vet aldrig vilken spyware som Apple skickat med.

End-to-end betyder dock inte att det är omöjligt.

Vad är egentligen kutym i det här läget? Hur länge skall man sprida link bait skit vidare innan man slutligen släpper en mer korrekt version?

2-3 dagar, nånting?

Då kanske vi kan avsluta den här tråden med att konstatera att det mest var dravel och att Apple INTE kan och inte VILL läsa några iMessage i dagsläget.

Och vi kan samtidigt ge "säkerhetsforskarna" rätt i att "om Apple skulle vilja snappa upp iMessages så skulle man kunna skriva om programmet så att detta blev möjligt, och Apple skulle i detta hypotetiska fall möjligen inte informera användarna".

Wow. Ring polisen—snälla.

1
Bevaka tråden