Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias frekvensband 800 i större städer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur det fungerar i städer med en telefon (t ex A1533 USA modellen) som stödjer band 20 (800) som enligt Telia används på landet men inte 7 (2600) som används i större städer. Fungerar band 20 (800) i städer, jag menar är det också utbyggt i städer och fungerar men lite långsammare eller fungerar 4G inte alls då?

Kan du inte se det på deras täckningskarta? Annars borde Telia själva ha koll.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan du inte se det på deras täckningskarta? Annars borde Telia själva ha koll.

Täckningskartan visar ju inte vilka frekvenser som används var.
Var precis inne på en Telia butik, men de visste inte heller och kunde inte ge mig något svar.

Ursprungligen av FrejaII:

Täckningskartan visar ju inte vilka frekvenser som används var.
Var precis inne på en Telia butik, men de visste inte heller och kunde inte ge mig något svar.

Den täckningskartan var då inget att hänga upp i julgranen.

Ring dom.

Jag skulle säga att du ska inte räkna med att 800 MHz används i städerna. Det är så som jag har uppfattat det. 2600 MHz för kapacitet, 800 MHz för yttäckning.

Du ska i alla fall inte räkna med 2600 MHz ute på landsbygden eftersom den har för kort räckvidd.

Möjligen så skulle kanske Bredbandskollen kunna ha information om vilka band som används. Jag tror att de samlar ihop en hel drös med information under sina mätningar.

Det finns en "Fråga Telia"-tråd här på forumet.

http://www.99mac.se/forum/t/270397-fraga-teli...

Prova att ställa frågan där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-21 17:35

Jag har ingen aning om Telia specifikt, men vore det inte märkligt om de inte skulle bygga ut täckning på 800 i städer? Det behövs för att täcka in byggnader t.ex. Dessutom kommer LTE-Advanced att kunna brygga mellan banden för högre hastigheter.
Så troligen har de gjort det. Telenor/Tele2 har det för sitt 800/900 nät.

1
Bevaka tråden