Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya pro retina eller air

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har fortfarande chans att returnera min i7 air med 8 gig ram och köpa nya retina....

Vad tycker ni? Ska jag göra det? Är den mycket bättre? Prisskillnade är ju minimal med studentrabbat...

Kan nån bestämma åt mig! ?

Javisst kan vi bestämma åt dig, vad är viktigt för dig?

Ursprungligen av keptang:

Javisst kan vi bestämma åt dig, vad är viktigt för dig?

Jag är ny med Mac. Är redan frälst efter 8 dagar med air. Gillar hela konceptet och enkelheten. Allt är logiskt.
Jag är student på högskola. Kommer använda datorn till att skriva och plugga. Surfa, kolla på film och kanske spela nått enklare spel.
Jag tänker att retinan har bättre skärm och kanske lite bättre prestanda. Att den blir mer "framtidssäker".
Eventuellt är jag mest sugen på att ha det bästa... Fattar att jag nog egentligen inte behöver retinan, men att prisskillnad är minimal och tänker att det kanske är en bättre dator...

Om jag vore du så skulle jag skita i retinan. En Air är så nice att ha när man springer runt på campus hela dagarna..

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om jag vore du så skulle jag skita i retinan. En Air är så nice att ha när man springer runt på campus hela dagarna..

Fast nya retinan är ju smalare och lättare än föregångaren... ?

Desutom behöver jag inte ha dator med mig jämt...

Ursprungligen av Kallen:

Fast nya retinan är ju smalare och lättare än föregångaren... ?

Desutom behöver jag inte ha dator med mig jämt...

Lika lätt och smal som Air:en?

Låter lite som att du redan har bestämt dig.. Kör på retinan du

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-10-23 07:35

Jag la märke till igår att grafiken på Air numera är Intel 5000, inte 4000 som när den uppdaterades i maj/juni. kom denna tysta uppdatering igår eller tidigare?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-23 08:18
Ursprungligen av Henkri:

Jag la märke till igår att grafiken på Air numera är Intel 5000, inte 4000 som när den uppdaterades i maj/juni. kom denna tysta uppdatering igår eller tidigare?

Nej, det var 5000 som kom i somras. 4000 var integrerad i Ivy Bridge som satt i förra generartionen Air. Haswell finns inte med HD4000.

Däremot satt Ivy Bridge med HD4000 i RetinaMBP fram till igår, det kanske var det du hade sett.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2013-10-23 08:25

Tack för din information, slipper jag känna att jag sitter med gammal hårdvara

Jag har till på måndag på mig att bestämma mig....

Frågan är om det är värt 1500:- till för pro... Det blir samma ram men 256 istället för 128 hårdisk. Jag har svårt att bestämma mig faktiskt. Den är ju liiiite tyngre och väl inte så himla mycket bättre rent prestanda mässigt om jag köper i5?

Kanske mer hållbar?

Sorry om jag är velig men jag känner att jag måste bolla det här. Nästan lite jobbigt att jag fortfarande har chans att retunera airen. Hatar att välja när det handlar om så mycket pengar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-23 17:19
Ursprungligen av Kallen:

Jag har till på måndag på mig att bestämma mig....

Frågan är om det är värt 1500:- till för pro... Det blir samma ram men 256 istället för 128 hårdisk. Jag har svårt att bestämma mig faktiskt. Den är ju liiiite tyngre och väl inte så himla mycket bättre rent prestanda mässigt om jag köper i5?

Kanske mer hållbar?

Sorry om jag är velig men jag känner att jag måste bolla det här. Nästan lite jobbigt att jag fortfarande har chans att retunera airen. Hatar att välja när det handlar om så mycket pengar!

Har samma "dilemma" som dig. Fast jag har inte köpt någon än... Men vad jag än vill ha så vill jag ha det nu!

Går på högskola, programmerar, spelar ingenting. Vill kunna köra windows vid behov.
Är iofs klar nästa år så det kanske är dumt att ens köpa då mitt behov av laptop antagligen kommer försvinna när jag börjar jobba.

Gillar pro, den känns köttigare medan air är mer elegant och lätt. De är ju nästan lika stora också, air givetvis mkt lättare.

Svårt är det... mkt svårt.

Ursprungligen av laxen2:

Har samma "dilemma" som dig. Fast jag har inte köpt någon än... Men vad jag än vill ha så vill jag ha det nu!

Går på högskola, programmerar, spelar ingenting. Vill kunna köra windows vid behov.
Är iofs klar nästa år så det kanske är dumt att ens köpa då mitt behov av laptop antagligen kommer försvinna när jag börjar jobba.

Gillar pro, den känns köttigare medan air är mer elegant och lätt. De är ju nästan lika stora också, air givetvis mkt lättare.

Svårt är det... mkt svårt.

Ja... verkligen! Nu skiljer det ju dessutom ännu mindre i vikt och storlek mellan dem än tidigare. Jag vet dock inte vad prestanda skillnaden är, om någon?

Ursprungligen av Kallen:

Ja... verkligen! Nu skiljer det ju dessutom ännu mindre i vikt och storlek mellan dem än tidigare. Jag vet dock inte vad prestanda skillnaden är, om någon?

Att köpa en Air idag kan knappast räknas som kompromiss. Förmodligen är Airen en bättre dator för de allra flesta.

Sakta men säkert har Apple kunnat uppgradera datorns hjärta så att vi idag har snabb lagring, snabba portar för stor extern lagring, tillräckligt kapabel grafik utan att för den delen äta upp batteriet.

MacBook Pro med retina har definitivt sin plats och sina användare, men det är mer en dator man "tvingas" ta för vissa ändamål. Om man inte redan vet att man har behovet är nog Air en smart dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 20:59

Inte lätt att välja mellan två goda godisbitar
Går väl att klämma in 16 GB ram-minne på sikt i MBP 13 retina plus den underbara skärmen samt större 256 GB SSD är ju nice för dina pengar.
Just när man sitter lång tid framför skärmen är ju Retina bara bäst så valet måste utgå från skärmen om jag skulle välja.
Grafikprestandan samt processorprestandan är nog relativt likvärdig.

Mitt val blir nya MBP retina .
Du har väl också ångerrätt om du byter till en MBP 13 retina men finns nog inte så mycket att ångra om du frågar mig

Smidigheten är inte så stor längre till MBA fördel, cirka 2 kg på MBP 13 retina och 1.3 kg på MBA airen den är ju många gånger avgörande för många användare.
Jag älskar min smidiga MBAir men drömmer om retina varje natt lol...

Nu är ju även batteriprestandan mellan dom båda jämnbördig så vad väntar du på

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Att köpa en Air idag kan knappast räknas som kompromiss. Förmodligen är Airen en bättre dator för de allra flesta.

Sakta men säkert har Apple kunnat uppgradera datorns hjärta så att vi idag har snabb lagring, snabba portar för stor extern lagring, tillräckligt kapabel grafik utan att för den delen äta upp batteriet.

MacBook Pro med retina har definitivt sin plats och sina användare, men det är mer en dator man "tvingas" ta för vissa ändamål. Om man inte redan vet att man har behovet är nog Air en smart dator.

Detta är sant!

Ursprungligen av cubeis:

Inte lätt att välja mellan två goda godisbitar
Går väl att klämma in 16 GB ram-minne på sikt i MBP 13 retina plus den underbara skärmen samt större 256 GB SSD är ju nice för dina pengar.
Just när man sitter lång tid framför skärmen är ju Retina bara bäst så valet måste utgå från skärmen om jag skulle välja.
Grafikprestandan samt processorprestandan är nog relativt likvärdig.

Mitt val blir nya MBP retina .
Du har väl också ångerrätt om du byter till en MBP 13 retina men finns nog inte så mycket att ångra om du frågar mig

Smidigheten är inte så stor längre till MBA fördel, cirka 2 kg på MBP 13 retina och 1.3 kg på MBA airen den är ju många gånger avgörande för många användare.
Jag älskar min smidiga MBAir men drömmer om retina varje natt lol...

Nu är ju även batteriprestandan mellan dom båda jämnbördig så vad väntar du på

Detta är också sant! ?

Och valet är fortfarande svårt... Får dra lott!

Det låter som du redan har bestämt dig, men ta med http://www.macrumors.com/2013/10/23/13-inch-2... i beräkningen...

Ursprungligen av cubeis:

Inte lätt att välja mellan två goda godisbitar
Smidigheten är inte så stor längre till MBA fördel, cirka 2 kg på MBP 13 retina och 1.3 kg på MBA airen den är ju många gånger avgörande för många användare.

rMBP väger till och med bara 1.57kg (13tum) jämfört med MBA som väger 1.35kg.
220gram är inte så stor skillnad

Inte lätt att välja.
Något som stör mig lite på Air är att den bara har en Thunderbolt port, så vill man ha snabbt nätverk och en extern bildskärm samtidigt så går det inte.
Airen har ju fantastiskt bra batteritid föv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-24 14:34
Ursprungligen av skinza:

rMBP väger till och med bara 1.57kg (13tum) jämfört med MBA som väger 1.35kg.
220gram är inte så stor skillnad

Är det verkligen så liten skillnad i vikt 220 gram på nya MBP retina och MBA ja då är valet inte svårt .

Har inte kollat upp vikten på nya MBP retina 1.57 kg bara är du säker skinza ??

Nu måste även jag byta upp mig till retina där kom argumentet . Tack skinza

Senast redigerat 2013-10-24 19:34
Ursprungligen av cubeis:

Är det verkligen så liten skillnad i viktm 220 gram på nya MBP retina och MBA ja då är valet inte svårt .

Har inte kollat upp vikten på nya MBP retina 1.57 kg bara är du säker skinza ??

Nu måste även jag byta upp mig till retina där kom argumentet . Tack skinza

Jepp jag har dubbelkollat
MBA 11 tum är ju dock ännu lättare och väger bara 1.08kg.
Är man på vift mycket förstår jag varför man väljer MBA med tanke på att den är lite lättare samtidigt som den har bättre batteritid. Annars är ju rMBP en bättre dator. (Jag själv har beställt en rMBP )

Ursprungligen av skinza:

Jepp jag har dubbelkollat
MBA 11 tum är ju dock ännu lättare och väger bara 1.08kg.
Är man på vift mycket förstår jag varför man väljer MBA med tanke på att den är lite lättare samtidigt som den har bättre batteritid. Annars är ju rMBP en bättre dator. (Jag själv har beställt en rMBP )

Hur är den bättre för en "normal användare" om man bortser från skärmen?

Ursprungligen av Kallen:

Hur är den bättre för en "normal användare" om man bortser från skärmen?

Det är ju mer kräm i rMBP vilket gör den mer framtidssäker.
Sen är ju skärmen en rätt så bidragande orsak tycker jag, men Airen ärsjälvklart en fantastisk dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-24 19:36

När får Macbook Air Retina kommer den att få retina skärm ? Vem köper då Macbook Pro Retina ?

Ursprungligen av cubeis:

När får Macbook Air Retina kommer den att få retina skärm ? Vem köper då Macbook Pro Retina ?

I och med att rMBP bara väger 200g mer än airen lär dessa två modeller slås ihop inom något år.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-24 19:50
Ursprungligen av skinza:

I och med att rMBP bara väger 200g mer än airen lär dessa två modeller slås ihop inom något år.

Inte så säker på det. "Air" är här för att stanna starkt ord och nya iPad Air bekräftar det

MacBook Pro serien är sedan länge inkörd i 13 och 15 tums storlek.
Apple hittar nog ett smart sätt att fortsätta att segmentera båda dessa serier av bärara datorer så länge båda segmenten säljer hyfsat okey.

Sedan är det ju en annan fråga om läsplattor tar över helt i framtiden. 13 tums läsplatta snart på G. 15 tums läsplatta . Nej tack säger jag men vad säger världen

Ursprungligen av cubeis:

Inte så säker på det. "Air" är här för att stanna starkt ord och nya iPad Air bekräftar det

MacBook Pro serien är sedan länge inkörd i 13 och 15 tums storlek.
Apple hittar nog ett smart sätt att fortsätta att segmentera båda dessa serier av bärara datorer så länge båda segmenten säljer hyfsat okey.

Sedan är det ju en annan fråga om läsplattor tar över helt i framtiden. 13 tums läsplatta snart på G. 15 tums läsplatta . Nej tack säger jag men vad säger världen

Tror också att dom fortsätter med Air
Alternativt gör de airen ännu mindre och tunnare eller så tar de bort pron

Ursprungligen av cubeis:

Sedan är det ju en annan fråga om läsplattor tar över helt i framtiden. 13 tums läsplatta snart på G. 15 tums läsplatta . Nej tack säger jag men vad säger världen

Hoppas verkligen att du har fel där känns inte som en padda kan ersätta datorn för mig heller.

Har fortfarande inte lyckats bestämma mig!
Nu läser jag en del om att det varit problem med den förra retinans skärm och att det finns problem med dem nya också...
Jag har varit o kollat på dom och retinans skärm är ju klart vassare. Men jag vill ju ha en dator som fungerar felfritt!

SUCK!

Ursprungligen av Kallen:

Har fortfarande inte lyckats bestämma mig!
Nu läser jag en del om att det varit problem med den förra retinans skärm och att det finns problem med dem nya också...
Jag har varit o kollat på dom och retinans skärm är ju klart vassare. Men jag vill ju ha en dator som fungerar felfritt!

SUCK!

Köp bara, lämna tillbaks om det inte funkar.
Även om det blir lite strul så om du köper på nätet så har du iaf öppet köp?

edit: Läste det som iPad-tråden.

Bevaka tråden