Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mavericks ... besvikna?

Tråden skapades och har fått 242 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 20:58

Säkert många förstagångens hackintoshare som skulle bli glada, men nej ...

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2013-10-23 21:15
Ursprungligen av liganen:

Hm vad konstigt för jag hade iWork och även iLife på skiva ifrån min iMac som jag köpte och jag inte fått upp någon uppdatering alls. Nu köpte jag Pages för jag behövde den just nu. Är det något som Apple har tagit bort nu?

Ändra Region till USA och språk till Engelska - efter omboot - logga in som vanlig och titta i Appstore så finns uppdateringarna där. Installera och ändra sedan tillbaks region/språk till Sverige / Svenska.

Ursprungligen av zinned:

Nja, SMS kan du inte svara på från din Mac men iMessages fungerar utmärkt

Hehe Ja ja..

Besviken? Mja, jo..

iBooks.app är nog en bra idé men.. Öppnar jag en bok hänger sig appen. Öppnar ny bok. Hänger sig.
"Hitta min Mac" är fortfarande under all kritik. Hur är det möjligt? (Systeminställningar -> iCloud). Denna checkruta har buggat konstant sedan 10.7. Meningen är väl att man ska kunna hitta sin Mac? Vill de inte att man ska kunna hitta sin burk?

EDIT: Nyinstallation. Inte uppdaterat OS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 21:41
Ursprungligen av BengtE:

Ändra Region till USA och språk till Engelska - efter omboot - logga in som vanlig och titta i Appstore så finns uppdateringarna där. Installera och ändra sedan tillbaks region/språk till Sverige / Svenska.

Då blir det ju den amerikanska app store?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 21:42

OS X 10.9 Mavericks: The Ars Technica Review
http://arstechnica.com/apple/2013/10/os-x-10-...

Summering

Citat:

If you're currently running Mountain Lion, is there anything in Mavericks that makes it a must-have upgrade?

If you're using a Mac laptop, I'd say yes. A potentially multi-hour increase in battery life will likely improve the quality of your life as a Mac user far beyond the price—in terms of time, not money this year—of upgrading to Mavericks.

If you have a desktop Mac, I still recommend upgrading if any of the features that you've read about made you mentally exclaim, "Finally!" For me, there are several. Over the past three years, each successive release of OS X has found its way onto all of my Macs in less time than its predecessor. This year, I may have already gone Mavericks-only across my whole household by the time you read this. Barring any unforeseen bugs or compatibility issues, Mavericks seems like a no-brainer upgrade to me.

  • Medlem
  • Borgholm
  • 2013-10-23 21:48
Ursprungligen av liganen:

Då blir det ju den amerikanska app store?

Antar att du inte har testat? Inställning är Svenska Appstore - den inställningen påverkas inte av region/språk byte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-23 21:49
Ursprungligen av liganen:

Då blir det ju den amerikanska app store?

BengtE har rätt. Det fungerar

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-23 21:53
Ursprungligen av BengtE:

Ändra Region till USA och språk till Engelska - efter omboot - logga in som vanlig och titta i Appstore så finns uppdateringarna där. Installera och ändra sedan tillbaks region/språk till Sverige / Svenska.

Nu du, Bengt! Nu får du allt känna dig speciell för du har gjort min dag(snarare kväll). Jag är såå himla glad nu att du skrev en lösning som funkade. Tack så hemskt mycket! Nu är jag på gott humör

Senast redigerat 2013-10-23 22:57
Ursprungligen av pmarriott:

Jag köpte på skiva från början men har fått uppdateringar på iWork via MAS sedan dess tillkomst.

Jag hade fel. Minnet svek mig och jag blandade ihop saker. Visst får man uppdateringar av iWork även om man installerat från DVD, men det är via Software Update som sedan ett tag är integrerad i MAS. Pages, Numbers och Keynote finns alltså inte registrerade i MAS som köpta appar, och kan således inte heller installeras från MAS, utan bara uppgraderas om man redan installerat en äldre version.

Jag gjorde en nyinstallation av Mavericks sent igår, och när jag skulle installera mina appar fanns iWork inte med i listan över köpta program i MAS. Den sena timmen gjorde nog att jag inte tänkte så klart, så jag insåg helt enkelt inte att iWorks skulle uppgraderas om jag bara installerade den gamla versionen från DVD först. Nu vet jag bättre, men saknar ändå möjligheten att överföra tidigare gjorda DVD-köp till MAS-köp...

MBP 13" mid 2009, temp vid slösurf
det blir ju bara värre och värre

Lion 40-42°
Mountain lion 50-52°
Maverix 55-60°

Kan man stämma Apple för svettigt knä

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-23 23:58
Ursprungligen av disktant:

MBP 13" mid 2009, temp vid slösurf
det blir ju bara värre och värre

Lion 40-42°
Mountain lion 50-52°
Maverix 55-60°

Kan man stämma Apple för svettigt knä

Eventuellt beror det på mer nyttjande av GPU. Fast batteritiden är galet mycket bättre så...

Ursprungligen av Erik.dv:

Eventuellt beror det på mer nyttjande av GPU. Fast batteritiden är galet mycket bättre så...

Jag ångrar mig
dagens temp 44-52, pendlar mera nu låg mer stabilt tidigare
gårdagens höga temp borde bero på uppvärmt chassie efter laddning och installation kanske

känns bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 11:15

Jag tycker gränssnittet spretar åt olika håll. Ta tex Finder-symboler, vissa är runda och ganska mycket "pictogrammiska". Gamla är fotorealistiska.
Allt kommer att ordnas i och med OS X 10.10 så klart men jag kan komma på 10 saker till som gör att det spretar.

Två saker blev jag direkt nöjd med. För mig som använder MBP 13 med extraskärm så finns nu menyrad på båda skärmarna, ändras med aktuell applikation. Det var ett otyg minst sagt när jag flyttade över fönstret till den stora skärmen och menyraden blev kvar på den bärbara.
Kör ofta Chrome i helskärmsläge och då blev den andra grå och kunde inte användas, borta!

Beträffande iWork uppdateringen: Jag uppgraderade min mbp 13" till Mavericks igår kväll. På denna maskin har jag (... eller hade jag) en gammal version av iWork installerat från DVD. I dag när jag kom till jobbet och startade min mba så kunde jag installera/uppgradera till senaste iWork versionen trots att jag aldrig har installerat iWork på min mba... tack för det Apple! ?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 17:34
Ursprungligen av kennethLundgren:

Kör ofta Chrome i helskärmsläge och då blev den andra grå och kunde inte användas, borta!

Verkar inte funka i alla program dock. Testade att starta upp in film med VLC och körde i fullskärmsläge på Min Cinema Display. Skärmen på min MBP blev då som den blivit med tidigare versioner av OS X, oanvändbar. Kan hända att det beror på min gamla maskin från 2008. Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 17:38

Nej, det har inte med maskinen att göra. Men VLC använder säkerligen något gammalt API eller "hack" för att det skulle fungera på tidigare OS. Det är en lite speciell app pga. plattforms oberoendet.

Ursprungligen av onnyt:

Verkar inte funka i alla program dock. Testade att starta upp in film med VLC och körde i fullskärmsläge på Min Cinema Display. Skärmen på min MBP blev då som den blivit med tidigare versioner av OS X, oanvändbar. Kan hända att det beror på min gamla maskin från 2008. Någon som vet?

Om du med "oanvändbar" menar svart så är det en inställning i VLC...

Ursprungligen av BengtE:

Ändra Region till USA och språk till Engelska - efter omboot - logga in som vanlig och titta i Appstore så finns uppdateringarna där. Installera och ändra sedan tillbaks region/språk till Sverige / Svenska.

Tack!

Jag har väldiga problem med safari i mavericks. Det fryser sig ofta och när det väl inte gör det är safari oanvändbart. Slött och segt, kan inte öppna nya fönster eller flikar och kan inte heller stänga ned det med röda kryss knappen.
Och dom som sa att safari hade blivit så bra.
Vad ska jag göra?!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-24 18:23
Ursprungligen av ZackariasL:

Jag har väldiga problem med safari i mavericks. Det fryser sig ofta och när det väl inte gör det är safari oanvändbart. Slött och segt, kan inte öppna nya fönster eller flikar och kan inte heller stänga ned det med röda kryss knappen.
Och dom som sa att safari hade blivit så bra.
Vad ska jag göra?!

Förberedde du din dator för Mavericks?
Denna guide är för Mountain Lion men den gäller för att OS.
http://array.se/nyheter/forbered-din-dater-fo...

Ursprungligen av lappen71:

Förberedde du din dator för Mavericks?
Denna guide är för Mountain Lion men den gäller för att OS.
http://array.se/nyheter/forbered-din-dater-fo...

Nej det gjorde jag inte. Det där cmd-R, reparera skivverktyg har jag stött på flera gånger. Är det något jag bör göra nu?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-10-24 18:36
Ursprungligen av Mymac4ever:

Om du med "oanvändbar" menar svart så är det en inställning i VLC...

Tack för det. Så enkelt var det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 18:40
Ursprungligen av Mymac4ever:

Om du med "oanvändbar" menar svart så är det en inställning i VLC...

Ursprungligen av onnyt:

Tack för det. Så enkelt var det.

Så bra att det löste sig, jag trodde du fick "Lion Linen".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-24 18:43
Ursprungligen av ZackariasL:

Nej det gjorde jag inte. Det där cmd-R, reparera skivverktyg har jag stött på flera gånger. Är det något jag bör göra nu?

Gör det från programmet Skivverktyg.
Och gör en säker omstart också.
http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale...

Ursprungligen av lappen71:

Gör det från programmet Skivverktyg.
Och gör en säker omstart också.
http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale...

Gjort det nu. Ingen skillnad.
Går det att göra en omstart på hela mavericks?

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2013-10-24 19:11
Ursprungligen av disktant:

Jag ångrar mig
dagens temp 44-52, pendlar mera nu låg mer stabilt tidigare
gårdagens höga temp borde bero på uppvärmt chassie efter laddning och installation kanske

känns bra

Efter installationen så börjar Spotlight indexera hela disken, så antagligen var det därför.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-24 19:18
Ursprungligen av ZackariasL:

Gjort det nu. Ingen skillnad.
Går det att göra en omstart på hela mavericks?

Va? Startar du om datorn startas Mavericks om.

Ursprungligen av lappen71:

Va? Startar du om datorn startas Mavericks om.

Menar ominstallation!

Bevaka tråden