Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-09 22:25

Din sista mening är helt rätt. I övrigt är det nog bäst att fråga Telia själva, hur de tänker bygga ut. Eller kanske någon som jobbar där, och finns med på forumet här, kan svara?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 23:09
Ursprungligen av kenjon:

Din sista mening är helt rätt. I övrigt är det nog bäst att fråga Telia själva, hur de tänker bygga ut. Eller kanske någon som jobbar där, och finns med på forumet här, kan svara?

Vi har ju tråden "Fråga Telia" men vad vill minnas att @MagnusM är ganska kunnig på området och min erfarenhet säger mig att Telia-folket som svarar i nämnd tråd inte är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 23:37
Ursprungligen av zinned:

Jag förstår dig så långt att alla frekvenser inte kommer finnas tillgängliga överallt i Sverige bara för att den aktuella operatören säger sig tillhandahålla den. Detta leder mig dock till frågan, vilka frekvenser är tänkta att vara rikstäckande hos Telia? 800? Den är väl den med "längst" täckningsomfång men samtidigt inte lika snabb som 2600, är jag rätt på det?

Det stämmer att 800/900 har bättre täckningsomfång än 2600. I Telias fall använder de 800 för yta och 2600 för storstäder. Telenor/Tele2 använder i huvudsak 900 för yta men kompletterar nu med 800. Frekvensbandet är inte alltid likställt med hastighet men oftast blir effekten det. Det är bandbredden på den enskilda frekvensen som används som bestämmer hastigheten (i huvudsak, det finns givetvis fler faktorer). T.ex har Telenor 10Mhz på 900 bandet vilket ger en ungefärlig maxhastighet på 60mbit. De har 20Mhz på 2600 bandet vilket ger upp till 80-100, men man ser sällan de hastigheterna ute på stan. Sedan har Tre 10Mhz på 2600 bandet vilket även det innebär en max på 60Mbit.

Som du ser är finns inga enkla svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 23:43
Ursprungligen av kenjon:

Din sista mening är helt rätt. I övrigt är det nog bäst att fråga Telia själva, hur de tänker bygga ut. Eller kanske någon som jobbar där, och finns med på forumet här, kan svara?

Instämmer, Telia vet bäst om sina planer och närmsta 2 åren lär blir riktigt intressanta. De har ju slagit på trumman med sin LTE kampanj. Ska bli spännande att se hur mycket LTE Advanced slår och Carrier Aggregation där man utnyttjar flera frekvenser till samma terminal. T.ex 800+900 bandet för att få totalt 20Mhz bandbredd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 23:45

Bra info där @MagnusM, lite vad jag letade efter men jag var mest ute efter Telias diton då jag använder dem nu och kommer fortsätta göra så. Då jag bor i Malmö så borde jag alltså med gynnsamma förhållanden kunna nå bandbredder upp kring 80-100 Mbit/s med Telia, åtminstone teoretiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-09 23:54
Ursprungligen av zinned:

Bra info där @MagnusM, lite vad jag letade efter men jag var mest ute efter Telias diton då jag använder dem nu och kommer fortsätta göra så. Då jag bor i Malmö så borde jag alltså med gynnsamma förhållanden kunna nå bandbredder upp kring 80-100 Mbit/s med Telia, åtminstone teoretiskt?

Ja, borde vara så. Kolla deras täckningskarta. Eller gå in i Field Test Mode *3001#12345#*, gå in i Serving Cell Info så ser du vilket LTE Band du använder och vilken bandbredd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-09 23:57

Jag sitter med en iPhone 5 just nu...

Hur upplever ni att hemknappen är?
Det är ju helt klart en annan känsla jämfört med tidigare iPhones. Det ger ett klart klickljud om man klickar mitt på knappen medan det låter mindre på kanterna. Personligen tycker jag att det låter billigt och stör mig en del på det hehe... Är väl bara en vanesak antar jag

Ursprungligen av skinza:

Hur upplever ni att hemknappen är?
Det är ju helt klart en annan känsla jämfört med tidigare iPhones. Det ger ett klart klickljud om man klickar mitt på knappen medan det låter mindre på kanterna. Personligen tycker jag att det låter billigt och stör mig en del på det hehe... Är väl bara en vanesak antar jag

Håller med att den låter mer ihålig o klickig som du säger. Jag tycker också att det är svårt med Touch id- man måste vara väldigt lätt på tummen när man ska låsa upp telefonen, annars funkar det inte.

Ursprungligen av westerlu77:

Håller med att den låter mer ihålig o klickig som du säger. Jag tycker också att det är svårt med Touch id- man måste vara väldigt lätt på tummen när man ska låsa upp telefonen, annars funkar det inte.

Tryck ner, släpp upp men lyft inte. Den ska bara vila på knappen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-10-10 17:06

Fungerar touch id lika bra för er som recensionerna säger? Har sett en del filmer på Youtube och vissa är jättenöjda och säger att den fungerar 10/10 gånger, medan en snubbe hade problem och lyckades 6/10 gånger.
Skulle vara kul om alla ni som redan har iPhone 5s att låsa upp telefonen 10 gånger med hjälp av touch id. Sedan kan ni berätta om ni lyckades 10/10 gånger eller 8/10 osv. Skulle vara intressant

Den fungerar. Jag orkar inte prova. Det händer att den inte fungerar någon enstaka gång men det är nästan försumbart. Har dock funderat på att kalibrera om tummarna:)

Ursprungligen av ipodfan:

Fungerar touch id lika bra för er som recensionerna säger? Har sett en del filmer på Youtube och vissa är jättenöjda och säger att den fungerar 10/10 gånger, medan en snubbe hade problem och lyckades 6/10 gånger.
Skulle vara kul om alla ni som redan har iPhone 5s att låsa upp telefonen 10 gånger med hjälp av touch id. Sedan kan ni berätta om ni lyckades 10/10 gånger eller 8/10 osv. Skulle vara intressant

Det funkar hela tiden!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-10 20:49

Touch id funkar hela tiden, ja. Och den är inte alls känslig, bara att vila fingret 1-2 sek.

Fyfasen vad jag älskar 4G alltså!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-10-10 21:51

1-2 sekunder, en hel evighet asså..

Ursprungligen av zappee:

Touch id funkar hela tiden, ja. Och den är inte alls känslig, bara att vila fingret 1-2 sek.

Fyfasen vad jag älskar 4G alltså!

Vilken operatör kör du?
Om lite mindre än två timmar kan jag äntligen stoppa in mitt nya comviq-kort och börja surfa
Bytte från Telenor...

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-11 07:04
Ursprungligen av skinza:

Vilken operatör kör du?
Om lite mindre än två timmar kan jag äntligen stoppa in mitt nya comviq-kort och börja surfa
Bytte från Telenor...

Jag kör Tele2

Ursprungligen av mattiL:

1-2 sekunder, en hel evighet asså..

Men jag har ett "problem" med Touch Id. Tidigare hade jag den på 15 minuters lås, det gjorde att jag rätt ofta kunde svepa och svara på mess eller mail.

Nu låser den direkt och då blir det ett extra steg - men det kan jag överleva:)

Hej
Någon som vet om den svenska 5s blir 1457 modellen som levereras inom eu?

Ursprungligen av Olsson71:

Hej
Någon som vet om den svenska 5s blir 1457 modellen som levereras inom eu?

Det är, så vitt som jag vet, ingen som tror något annat

Ursprungligen av BlackSmp:

Vem har rätt?

Min 5:a och 5s är exakt lika oense om tingens tillstånd.

Håller som bäst på att tanka ner hela kamerarullen från iCloud-backupen och det tar sin lilla tid med alla filmer etc. Provade lite snabbt att slå av WiFi och då dök den efterlängtade 4G-symbolen upp. Bredbandskollen rapporterar 30 Mbit/s här. Nu ska här tankas mobildata.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-26 02:35

Då fick jag en 5s Space Grey 32 GB beställd idag och funderar om jag gjort rätt. Idag har jag en 4s som idag 26e är exakt 2 år gammal och bindningstiden gått ut börjar jag fundera om man skulle väntat ett tag med 5s.. problemet är att jag är nöjd med min 4s men det som lockat mig från 5an är tunnheten och lättheten och nu med 5s 4G. Det enda jag börjat märka med 4s är att batteriet har blivit sämre nu andra året och med iOS7 och att 16 GB är för litet och jag fick i princip tömma mobilen för att få iOS 7 installerat.

Ursprungligen av kievY:

Då fick jag en 5s Space Grey 32 GB beställd idag och funderar om jag gjort rätt. Idag har jag en 4s som idag 26e är exakt 2 år gammal och bindningstiden gått ut börjar jag fundera om man skulle väntat ett tag med 5s.. problemet är att jag är nöjd med min 4s men det som lockat mig från 5an är tunnheten och lättheten och nu med 5s 4G. Det enda jag börjat märka med 4s är att batteriet har blivit sämre nu andra året och med iOS7 och att 16 GB är för litet och jag fick i princip tömma mobilen för att få iOS 7 installerat.

Om du har gjort eller inte kan bara du avgöra, men personligen skulle jag uppgradera från 4S direkt. 5S har större och bättre skärm, tillgång till 4G, bättre processor (64bit) och lite annat smått och gott. Skulle faktiskt även rekommendera 5C när det är så att du har 4S - båda är nämligen ett rejält kliv framåt i utvecklingen när de jämförs med gamla 4S. Jag har den senare eftersom jag inte tycker att det var värt 1000 kr mer för att få den vassare modellen.

Några inlägg borttagna, tänk på våra trivselregler, var trevlig och respektera varandra.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-10-26 13:00
Ursprungligen av maskh:

Om du har gjort eller inte kan bara du avgöra, men personligen skulle jag uppgradera från 4S direkt. 5S har större och bättre skärm, tillgång till 4G, bättre processor (64bit) och lite annat smått och gott. Skulle faktiskt även rekommendera 5C när det är så att du har 4S - båda är nämligen ett rejält kliv framåt i utvecklingen när de jämförs med gamla 4S. Jag har den senare eftersom jag inte tycker att det var värt 1000 kr mer för att få den vassare modellen.

Ja jo jag tänkte lite samma sak, med tanke på att abonnemanget gick ut och jag fick lite rabatt för jag förlängde det och stannade kvar. Sen att 4s började bli gammal och märkte att den inte är lite vass med ios 7 som den var med ios 5. Då får jag väl vänta och avgöra när jag får telefonen, kan alltid ångra mig men tror inte det lär hända nu när man är fast i Apples ekosystem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-26 13:55
Ursprungligen av zappee:

Touch id funkar hela tiden, ja. Och den är inte alls känslig, bara att vila fingret 1-2 sek.

Fyfasen vad jag älskar 4G alltså!

4G har man ju älskat länge. Välkommen i 4G klubben iPhone efter 7 sorger och lite besvär
Jag skulle gissa att 4G stödet står högt i topp hos användarna på nya iPhone 5s om man svarar ärligt när det gäller goda intryck.

Senast redigerat 2013-10-26 14:08

Har mest varit hemma med nya 5S än så länge, men 4G är verkligen hett efterlängtat.

Touch-id är också mycket skönt att använda.

Jag bytte från 4S, så den "allmänna" uppgraderingen och hastighetsökningen är inte heller att förringa

Touch ID fungerar sådär för mig, men så har jag också eländigt torra och nariga händer. Hade nästan inte räknat med att det skulle fungera så bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 00:15
Ursprungligen av cubeis:

4G har man ju älskat länge. Välkommen i 4G klubben iPhone efter 7 sorger och lite besvär
Jag skulle gissa att 4G stödet står högt i topp hos användarna på nya iPhone 5s om man svarar ärligt när det gäller goda intryck.

Absolut, det står väldigt högt i kurs hos mig.

Jag kunde heller inte hålla mig utan jag gjorde en del mätningar med appar som Speedtest och Bredbandskollen för att se de fina mätvärdena, snacka om att det slog tillbaka på mig...hux flux så var min datamängd jag har tillgång till per månad förbrukad. På knappt en dag!

Jag trodde inte det var så mycket data som krävdes att ta emot och skicka för att göra en hyfsad mätning. Jag kontrollerade i Settings och det visade sig att dessa två appar hade förbrukat 800 MB tillsammas, från när vet jag dock inte. Någon möjlighet att ställa in storlek på paketen som skickas och tas emot i testerna verkar inte finnas i apparna.

Där satt man med skägget i brevlådan och kunde helt plötsligt inte komma åt internet över mobilnätet med sin telefon

Bevaka tråden