Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

intryck av iPhone 5s

Tråden skapades och har fått 302 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-27 00:21
Ursprungligen av zinned:

Absolut, det står väldigt högt i kurs hos mig.

Jag kunde heller inte hålla mig utan jag gjorde en del mätningar med appar som Speedtest och Bredbandskollen för att se de fina mätvärdena, snacka om att det slog tillbaka på mig...hux flux så var min datamängd jag har tillgång till per månad förbrukad. På knappt en dag!

Jag trodde inte det var så mycket data som krävdes att ta emot och skicka för att göra en hyfsad mätning. Jag kontrollerade i Settings och det visade sig att dessa två appar hade förbrukat 800 MB tillsammas, från när vet jag dock inte. Någon möjlighet att ställa in storlek på paketen som skickas och tas emot i testerna verkar inte finnas i apparna.

Där satt man med skägget i brevlådan och kunde helt plötsligt inte komma åt internet över mobilnätet med sin telefon

Oj då sa tanten till gubben detta hade jag inte en susning om, jag som kör bredbandskollen lite titt som tätt för att visa kompisarna min 4G speed. Slut med det roliga då alltid är det nått tack för tipset jag får kolla upp detta själv

Jag har inte noterat detta men kör enbart bredbandskollen på min enhet kan det vara speedtest som är den verkliga boven kan du urskilja skillnaden mellan dom båda ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 00:27
Ursprungligen av cubeis:

Oj då sa tanten till gubben detta hade jag inte en susning om, jag som kör bredbandskollen lite titt som tätt för att visa kompisarna min 4G speed. Slut med det roliga då alltid är det nått tack för tipset jag får kolla upp detta själv

Japp

Den största nackdelen i denna kråksången för mig är ju att Telia delar upp den datamängd man får per månad över den aktuella månadens dagar. I mitt fall så startades ju abonnemanget den 25:e och då är det bara fem dagar kvar av månaden, därför har jag endast kanske fem dagar värt av datamängd (kanske ca 300 MB?) att nyttja tills november börjar. Detta trots att abonnemanget är helt nystartat. Jag kan tycka det är ett märkligt sätt att agera mot nya kunder, alt. trogna som förlänger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-27 00:57
Ursprungligen av zinned:

Japp

Den största nackdelen i denna kråksången för mig är ju att Telia delar upp den datamängd man får per månad över den aktuella månadens dagar. I mitt fall så startades ju abonnemanget den 25:e och då är det bara fem dagar kvar av månaden, därför har jag endast kanske fem dagar värt av datamängd (kanske ca 300 MB?) att nyttja tills november börjar. Detta trots att abonnemanget är helt nystartat. Jag kan tycka det är ett märkligt sätt att agera mot nya kunder, alt. trogna som förlänger.

Jag har tele2 dom erbjuder 3 GB med sitt fastpris abonnemang men jag sa att jag ville 6 GB data minst om dom ville ha mig som ny kund och skriftligt bevis om detta. Det gick bra fick skriftligt avtal hemskickat Jag sa att hallon erbjuder upp till 10 GB data och även vanliga tre och då vaknade tele2. Man får vara konsekvent och spela ut operatörerna mot varandra.

Jag sa just upp mitt mobila telia abonnemang för dom är lite mer trögrodda ska gudarna veta och kundvård och vänlighet kommer väl så sakteliga hos telia också efter många år som monopolet televerket

Som nybliven 4G-användare blir det nog till att hålla lite koll på vilka appar som drar mycket data. Finns det någon bra app för det, eller det är iPhones egna räknare som gäller?

Ursprungligen av sickan_25:

Som nybliven 4G-användare blir det nog till att hålla lite koll på vilka appar som drar mycket data. Finns det någon bra app för det, eller det är iPhones egna räknare som gäller?

Bäst att köra IOS räknaren. De övriga som finns kräver installation av profiler och jag har inte haft bra erfarenheter av dem. De har gett sämre prestanda och annat småtjafs

Ursprungligen av zinned:

Japp

Den största nackdelen i denna kråksången för mig är ju att Telia delar upp den datamängd man får per månad över den aktuella månadens dagar. I mitt fall så startades ju abonnemanget den 25:e och då är det bara fem dagar kvar av månaden, därför har jag endast kanske fem dagar värt av datamängd (kanske ca 300 MB?) att nyttja tills november börjar. Detta trots att abonnemanget är helt nystartat. Jag kan tycka det är ett märkligt sätt att agera mot nya kunder, alt. trogna som förlänger.

Hmm, det förklarar nog varför jag sprang in i datataket helt oväntat idag. Bytte abb den 15:e och fick SMS om förbrukad datamängd idag. Gick i samma fäll med Bredbandskollen och brände alldeles för mycket alldeles för snabbt i mitt iver att se hur snabbt LTE var...

Det är väl kanske ok eftersom jag inte betalar för hela månaden och jag drabbas bara en gång men det borde inte kosta dem så mycket att bjuda på första månaden heller så...

Hur många ggr har ni kört bredbandskollen för att göra av med flera 100MB av data?
Ett test tar ca. 10-20MB.

Ursprungligen av keptang:

Hur många ggr har ni kört bredbandskollen för att göra av med flera 100MB av data?
Ett test tar ca. 10-20MB.

Eftersom det går att filtrera per telefontyp på BBK så insåg jag att min promenad till jobbet dagen efter att jag bytt abb gick att spåra via BBK...

Otäckt att inse hur nördig jag är...

@BlackSmp, det förklarar saken.

Ursprungligen av keptang:

@BlackSmp, det förklarar saken.

@keptang: Till mitt försvar (?) hävdar jag att jag försökte se hur väl Telias täckningskartor stämde och se var jag fick LTE-farter (eller Turbo-4G som de kallar det) Och svaret är att de stämmer inte alls.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-27 10:54
Ursprungligen av BlackSmp:

@keptang: Till mitt försvar (?) hävdar jag att jag försökte se hur väl Telias täckningskartor stämde och se var jag fick LTE-farter (eller Turbo-4G som de kallar det) Och svaret är att de stämmer inte alls.

Sen när har en täckningskarta stämt med verkligheten? Dumt att maxa förbrukningen för att bevisa något alla redan visste

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 10:59
Ursprungligen av keptang:

Hur många ggr har ni kört bredbandskollen för att göra av med flera 100MB av data?
Ett test tar ca. 10-20MB.

Var har du fått de siffrorna ifrån, 10-20 MB? De står vad jag kan se inte i appen i sig. Jag anser mig heller inte ha kört det så många gånger, kanske 10-15 gånger vid olika platser under ett dygn.

Man borde kunna ställa in mängden data som skickas/tas emot vid testerna.

Ursprungligen av zinned:

Var har du fått de siffrorna ifrån, 10-20 MB? De står vad jag kan se inte i appen i sig. Jag anser mig heller inte ha kört det så många gånger, kanske 10-15 gånger vid olika platser under ett dygn.

Man borde kunna ställa in mängden data som skickas/tas emot vid testerna.

Genom att se hur mkt appen drar efter ett test såklart. Kollat med både iOS och Android och det är likvärdiga resultat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 11:12
Ursprungligen av keptang:

Genom att se hur mkt appen drar efter ett test såklart. Kollat med både iOS och Android och det är likvärdiga resultat.

Ja, så klart...stupid me.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 20:43
Ursprungligen av keptang:

Hur många ggr har ni kört bredbandskollen för att göra av med flera 100MB av data?
Ett test tar ca. 10-20MB.

Du, jag tyckte ändå det lät konstigt att jag skulle sprungit in i datataket för mitt abonnemang om programmet endast skulle nyttja 10-20 MB per test så jag kontrollerade själv nu.

Det var inga 10-20 MB per test med Speedtest, det var 80 MB per test och med Bredbandskollen var det 40 MB per test! Hyfsat stor skillnad.

Körde Bredbandskollen kanske 10gånger...
Ca 500mb rök...
Så installerade appen hehe...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-27 23:00
Ursprungligen av skinza:

Körde Bredbandskollen kanske 10gånger...
Ca 500mb rök...
Så installerade appen hehe...

Du menar avinstallerade?

Men du har rätt, det går löjligt mycket data när man kör bandbreddstester. Jag förstår inte varför de måste pressa ner 50-100 MB för varje test, det borde vara klart tillräckligt med kanske 10 MB per test.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-27 23:34
Ursprungligen av zinned:

Du menar avinstallerade?

Men du har rätt, det går löjligt mycket data när man kör bandbreddstester. Jag förstår inte varför de måste pressa ner 50-100 MB för varje test, det borde vara klart tillräckligt med kanske 10 MB per test.

Nedrans också bredbandskollen är ju skön att köra lite titt som tätt, säkert teleoperatörerna som sponsrar app leverantörerna att maxa dataförbrukning vid användning så att dom ska få sälja på oss mer separat data mängd vid sidan om. Man blir så sur nästan ämne för surtråden detta

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-28 08:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Bäst att köra IOS räknaren. De övriga som finns kräver installation av profiler och jag har inte haft bra erfarenheter av dem. De har gett sämre prestanda och annat småtjafs

Ursäkta men jag måste vara blind, vart hittar jag denna IOS räknare? *generad*

Ursprungligen av zinned:

Du menar avinstallerade?

Men du har rätt, det går löjligt mycket data när man kör bandbreddstester. Jag förstår inte varför de måste pressa ner 50-100 MB för varje test, det borde vara klart tillräckligt med kanske 10 MB per test.

Kollen måste maxa under en viss tid för att bli stabilt, då räcker inte 10MB särskilt långt, speciellt inte med 4g

Ursprungligen av Insane:

Ursäkta men jag måste vara blind, vart hittar jag denna IOS räknare? *generad*

Inställningar -> Mobilnät. Scrolla ner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-10-28 09:08
Ursprungligen av kaffeperkulator:

Kollen måste maxa under en viss tid för att bli stabilt, då räcker inte 10MB särskilt långt, speciellt inte med 4g

Så är det men jag anser inte att det behöver vara så väldigt exakta värden i dessa appar utan mer en fingervisning. Därför tycker jag att de borde ge en möjlighet att ställa in datamängden själv.

Ursprungligen av zinned:

Så är det men jag anser inte att det behöver vara så väldigt exakta värden i dessa appar utan mer en fingervisning. Därför tycker jag att de borde ge en möjlighet att ställa in datamängden själv.

Tråkigt när deras statistik blir felvisande bara

Jag har turen att ha flat rate på surf, väldigt skönt i många lägen

Ursprungligen av kaffeperkulator:

Tråkigt när deras statistik blir felvisande bara

Jag har turen att ha flat rate på surf, väldigt skönt i många lägen

Ja, lite surt att man fick överge riktig fri surf för att få 4G.

Ursprungligen av zinned:

Du menar avinstallerade?

Men du har rätt, det går löjligt mycket data när man kör bandbreddstester. Jag förstår inte varför de måste pressa ner 50-100 MB för varje test, det borde vara klart tillräckligt med kanske 10 MB per test.

Såklart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 22:31

Vet inte riktigt varför det skiljer så att någon skriver att BBK drar 40MB för ett test. Jag kollade nu - BBK hade dragit 206MB innan detta test startades. Efter genomfört test på 4G så står räknaren på 219MB. Skillnad 13MB för ett test. Det är ju inte mycket.

Min statistik över mobildata börjar från juni i år.
Topp 4 (alla andra <50MB):
BBK 219MB.
Facebook 395MB.
Instagram 147MB
Mail 145MB.
Navigon 350MB (hämtade sverige-kartor över lte imorse - fett jävla snabbt gick på typ 3 minuter i bilen )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-28 23:22
Ursprungligen av josie:

Vet inte riktigt varför det skiljer så att någon skriver att BBK drar 40MB för ett test. Jag kollade nu - BBK hade dragit 206MB innan detta test startades. Efter genomfört test på 4G så står räknaren på 219MB. Skillnad 13MB för ett test. Det är ju inte mycket.

Min statistik över mobildata börjar från juni i år.
Topp 4 (alla andra <50MB):
BBK 219MB.
Facebook 395MB.
Instagram 147MB
Mail 145MB.
Navigon 350MB (hämtade sverige-kartor över lte imorse - fett jävla snabbt gick på typ 3 minuter i bilen )

Det är för att ju snabbare hastighet man har för tillfället desto mer data måste BBK ladda ner och skicka för att få ett tillförlitligt resultat. Enkel matematik / statistik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-29 07:51
Ursprungligen av tooobe:

Det är för att ju snabbare hastighet man har för tillfället desto mer data måste BBK ladda ner och skicka för att få ett tillförlitligt resultat. Enkel matematik / statistik.

Tänkte faktiskt inte på det. Men du har förstås helt rätt.

Körde ett nytt test nu precis. Väldigt stor skillnad måste jag säga.
Igår kväll, 2 "pluppar" i mottagningsskalan och 4G-symbol = testet drog 13MB.
Idag, 3 "pluppar, 4G-symbol, exakt samma ställe som mätningen igår = testet drog 42MB.

Ursprungligen av josie:

Tänkte faktiskt inte på det. Men du har förstås helt rätt.

Körde ett nytt test nu precis. Väldigt stor skillnad måste jag säga.
Igår kväll, 2 "pluppar" i mottagningsskalan och 4G-symbol = testet drog 13MB.
Idag, 3 "pluppar, 4G-symbol, exakt samma ställe som mätningen igår = testet drog 42MB.

Jag börjar förstå varför jag brände så mycket data helt plötsligt

  • Medlem
  • 2013-10-29 10:02

Nog om BBK, nån som har provat orginalfodralen i "skinn"?
Inväntar min 5s 64gb från halebop, ska bli najs att uppgradera från en 4:a.

Bevaka tråden