Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonos vs Airplay

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De två systemen Sonos och Apples Airplay har total dominans på marknaden för trådlöst ljud i hemmet. Men vilket är rätt för just ditt hem? 99mac reder ut skillnaderna mellan dessa två marknadsledande aktörer och listar för- och nackdelarna med dem.

Läs hela artikeln här

Inte ett ord om ljudkvalitet?
Varför skulle ett "subnätverk" ge en "helt annan stabilitet"?
Apple lossless streamas med 100% stabilitet i mitt hem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-10-24 17:03

Och om jag vill köra AirPlay med Sonos?!

Ursprungligen av Keft:

Och om jag vill köra AirPlay med Sonos?!

Som jag skrev lite kort så går det att köra Sonos Play:5 över AirPlay om du kopplar en Airport Express till aux in på Play:5.
Och tvärtom förstås också med en Sonos Connect eller Connect Amp, i och med att många AirPlay-kompatibla högtalare har aux in.

Everything is possible!

Ursprungligen av Mactastic:

Inte ett ord om ljudkvalitet?

Tyvärr lite svårt att testa ljudet i och med det stora utbudet på högtalare som är AirPlay-kompatibla
Men håll ögonen öppna för det kommer förhoppningsvis ett test på nya Play:1 och då tänkte jag jämföra dem med en AirPlay-kompatibel högtalare i samma klass.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-10-24 19:46

Sist jag kollade är både Sonos och AirPlay lossless i överföringen. Sen hur bra D/A-kretsarna är på komponenter och så vidare, det har ju inte med själva överföringen att göra, än mindre vilka högtalare som råkar vara anslutna eller inbyggda i systemets mottagare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-24 20:14
Ursprungligen av JonesH:

Sist jag kollade är både Sonos och AirPlay lossless i överföringen. Sen hur bra D/A-kretsarna är på komponenter och så vidare, det har ju inte med själva överföringen att göra, än mindre vilka högtalare som råkar vara anslutna eller inbyggda i systemets mottagare.

Vi får nog separera på sakerna här. Fördelen med att Sonos kör på ett eget nät (Sonosnet) är att nätet inte påverkas av allt annat som kan belasta hemma- eller jobbnätverket exempelvis och som då i sin tur kan skapa avbrott i uppspelningen via Apple Airplay (vi pratar alltså om nätverkets stabilitet och störningar där, inte att det skulle vara sämre ljudkvalitet i överföringen). I övrigt överför både Apple Airplay och Sonos ljudet lossless men kräver också att streamingskällan fungerar bra. Vi kommer att testa ett par olika högtalare framåt i olika prisklasser för att se vilka lösningar som marknadsförs till de olika "teknikerna" och det är en helt annan sak, men det är väldigt intressant att kika på vilka lösningar som finns och hur de låter.

Kom gärna med förslag på vad ni vill se för tester framåt när det gäller ljudsegmentet!

Senast redigerat 2013-10-24 21:18

Det var en mycket bra och utförlig genomgång. Men då jag har ett helt Sonos system i hela huset fördelat på samtliga enheter i deras sortiment och både deras egna controllers samt controllers i både iphone och ipad, så kan jag inte hålla med om att dessa inte är användarvänliga. De är busenkla. Jag kan välja att spela musik från samtliga källor som datorer och nas. Jag kan spela wimp och spotify och mycket mer. Har alla radiokanaler och de man vill ha förprogrammerade ligger i favoriter. Kopplat till musikanläggningen, så får man superljud och jag använder bara Flac som är detsamma som CD kvalité. Play5 gör sitt i de mindre rummen och deras connect med förstärkare gör sig bra med ett par mindre Dali högtalare. Jag har Airplay inbyggd i min förstärkare och använder det aldrig. Varför skulle jag ? Det är sämre kvalité på källan och det är bara krångligt. Men skall man bara ha något enkelt, så är det klart att airplay ger mycket för pengarna om man redan har en mac, iphone eller ipad.

Senast redigerat 2013-10-25 02:01
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-25 07:25

Jag kör airplay till mina takhögtalare, totalt 12 högtalare i 6 rum som drivs av en multikanalsförstärkare och sex airplay express, fungerar klockrent.

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-10-25 08:11
Ursprungligen av MalcomX:

Jag har Airplay inbyggd i min förstärkare och använder det aldrig. Varför skulle jag ? Det är sämre kvalité på källan och det är bara krångligt.

På vilket sätt gör AirPlay att det är sämre kvalitet på källan?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 11:13

@dhanjel: Vilken multikanalsförstärkare har du?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-25 11:27
Ursprungligen av kenjon:

@dhanjel: Vilken multikanalsförstärkare har du?

Detta är min setup: http://smartahem.vikaholm.se/2013/10/inbyggt-...

Kan man streama till flera källor (högtalare) samtidigt via Airplay? Sonos har inget problem med detta. Det är en av fördelarna att det görs trådlöst i perfekt sync. Två play:5 kan exempelvis agera ett stereopar. Dessutom kräver Sonos ingen annan hårdvara för att spela Spotify eller radio eftersom de har en egen "mottagare".

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-25 11:59

Via iTunes och Tuneblade ja, men inte via iOS-streaming. Det är en "revoloutionary feature" som de ännu inte släppt.

Kör PC, Spotify och Tuneblade och det synkar perfekt. Men Sonos är nog bättre, men å andra sidan kostar det bra mycket mer med.
Airplay är ett bra budgetalternativ om man har iOS enheter

Aha. Då förstår jag.

En annan finess med Sonos är att det går att lyssna på olika "Spotify-streams" till olika högtalare i huset med endast ett premiumkonto. Dottern kör sin spellista på rummet medan jag lyssnar på bra musik i köket... Men högtalarna är ju inte direkt billiga i inköp så det blir många års lyssnande innan det räknas hem.

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Kan man streama till flera källor (högtalare) samtidigt via Airplay? Sonos har inget problem med detta. ".

Om man har programvara till det, typ Airfoil. Då kan även Airplay göra det. Håller med, en stor fördel med Sonos är att Sonos Controller har det integrerat."

Ursprungligen av MalcomX:

Men då jag har ett helt Sonos system i hela huset fördelat på samtliga enheter i deras sortiment och både deras egna controllers samt controllers i både iphone och ipad, så kan jag inte hålla med om att dessa inte är användarvänliga. De är busenkla. Jag kan välja att spela musik från samtliga källor som datorer och nas. Jag kan spela wimp och spotify och mycket mer. Har alla radiokanaler och de man vill ha förprogrammerade ligger i favoriter.

Håller med, själva upplägget är grymt! Den integrerade styrningen av vad som spelas var är guld värt.
Det jag känner stör mig med Sonos Controller är att själva appen eller programmet är, vad ska man kalla det, lite ett "lat-bygge". En sådan enkel sak som att lägga in funktioner i Spotify-delen av Sonos Controller som finns i "vanliga" Spotify är ett exempel på en sådan sak. Lyssnar du på en spellista och vill se mer av den artisten går det inte att klicka på artistnamnet eller albumnamnet och se vad artisten gjort mer. Användarvänligheten skulle stiga markant om de gjorde appen "igenkänningsbar" tror jag! Har faktiskt lämnat kritiken till Sonos och hoppas att de förfinar appen snart. Då skulle systemet vara nästintill fulländat

Ja, vill man betala två eller tre gånger så mycket för en Motsarighet till AppleTV eller Airport express, alternativt inte redan har högtalare så är ju Sonos kanon.
I övrigt förstår jag det inte alls, många nackdelar iom att man inte kan spela upp från vilket program som helst utan enbart från den applikation som Sonos själv utvecklar.
Möjligen är det bättre ljud med Sonos om man räknar med att ansluta med vanliga analoga 3.5mm kablar då Airport Express komprimerar ljudet. Lösningen för bästa ljudkvaliter är optisk in i förstärkaren.
Vad gäller frågan om att streama till flera källor så förstår jag inte riktigt frågan. Man kan alltså ex streama till valfritt antal destinationer samtidigt.
Hur spelar jag ex upp från svtplay.se från telefefon till en TV?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-25 14:19

Airtunes först 2010?

Jag har en Airport express av första generation. Den hade airtunes. Jag köpte den 2006 om jag nu inte missminner mig helt fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-10-25 14:24
Ursprungligen av sofiasvardh:

Om man har programvara till det, typ Airfoil. Då kan även Airplay göra det. Håller med, en stor fördel med Sonos är att Sonos Controller har det integrerat."

Det borde man kunna. Iaf via iTunes. Nu har jag inte haft flera airplay källor att streama till men man kan i iaf spela samtidigt upp via dator högtalare och stereon med en "airtunes" enhet som det är i mitt fall.

Ljudet syncas perfekt. Så jag antar att det bara är att precis som då välja flera enheter att sända ljudet till.

  • Medlem
  • Borås
  • 2013-10-25 14:36

Min setup består av en mac i köket med Spotify Premium. Därifrån når jag via AirFoil flera ATV och rena AirPlayhögtalare i resten av huset, allt i sync.
Spotify och AirFoil kan vid behov fjärrstyras med Remoteless som nu blivit riktigt bra. Appen känns nästan som riktiga Spotifyappen fast med tillägg av Airfoil så man kan slå av och på zoner samt sköta volymen individuellt. En bra sak är att man kan aktivera köläge på låtvalen så att vid en ev. fest så får man höra hela låtar Appen fjärrstyr bara så den behöver inte vara igång.

Allt detta lirar i bakgrunden på macen så den kan användas till annat, tex kolla en youtubefilm utan att det ljudet går ut i övriga systemet. Allt detta lirar även på windows och Android så man behöver inte någon applepryl alls, om man nu är sån.

Så vitt jag förstår är detta loseless så ljudkvaliteten skall inte vara sämre än Sonos. Fast Sonos är bra på sitt sätt, kanske lite enklare att hantera men mer begränsat.

(Givetvis kan man använda andra ljudkällor än Spotify i AirFoil)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-25 14:54
Ursprungligen av juanito:

Det borde man kunna. Iaf via iTunes. Nu har jag inte haft flera airplay källor att streama till men man kan i iaf spela samtidigt upp via dator högtalare och stereon med en "airtunes" enhet som det är i mitt fall.

Ljudet syncas perfekt. Så jag antar att det bara är att precis som då välja flera enheter att sända ljudet till.

Skillnaden är väl att i Sonos' kan man skicka olika ljud till olika högtalare, AirPlay kan bara skicka samma ljud till en eller flera enheter. Om man inte har flera olika iTunes igång förstås...

Ursprungligen av sofiasvardh:

Håller med, själva upplägget är grymt! Den integrerade styrningen av vad som spelas var är guld värt.
Det jag känner stör mig med Sonos Controller är att själva appen eller programmet är, vad ska man kalla det, lite ett "lat-bygge". En sådan enkel sak som att lägga in funktioner i Spotify-delen av Sonos Controller som finns i "vanliga" Spotify är ett exempel på en sådan sak. Lyssnar du på en spellista och vill se mer av den artisten går det inte att klicka på artistnamnet eller albumnamnet och se vad artisten gjort mer. Användarvänligheten skulle stiga markant om de gjorde appen "igenkänningsbar" tror jag! Har faktiskt lämnat kritiken till Sonos och hoppas att de förfinar appen snart. Då skulle systemet vara nästintill fulländat

Då måste du ha missat detta
Jag kollade precis på min Ipad och när jag väljer en spelista och spelar en låt så kommer den upp i mitten under "spelar nu"
Klickar jag på ett litet ( i ) som finns till höger om texten "spelar nu" som naturligtvis betyder "information" så får jag till höger upp en hel lista varav ett val är "artistinformation" Klickar jag på denna, så får jag upp en ny lista med bla "bläddra denna artist" och klickar jag på denna så får jag upp alla album.

Har varit med från början och kämpat för att spotify skulle komma till Sonos och det var långt innan Spotify var känt i USA.
Sedan har jag betatestat alla versioner sedan dess och man har fått göra ett jättearbete med just Spotify. Man har fått sätta upp speciella servrar för bara spotify, för att Spotify vägrade ändra på vissa förutsättningar och därför inte passade in i Sonos som alla andra musiktjänster gjorde vid det tillfället.

Har du rätt programvara Version 4.2 (build 24069180)

Ursprungligen av MalcomX:

Då måste du ha missat detta
Jag kollade precis på min Ipad och när jag väljer en spelista och spelar en låt så kommer den upp i mitten under "spelar nu"
Klickar jag på ett litet ( i ) som finns till höger om texten "spelar nu" som naturligtvis betyder "information" så får jag till höger upp en hel lista varav ett val är "artistinformation" Klickar jag på denna, så får jag upp en ny lista med bla "bläddra denna artist" och klickar jag på denna så får jag upp alla album.

Precis det jag menar - TRE klick och lite letande för samma funktion som är ETT ganska logiskt klick i Spotify. (nu pratar jag om datorn, inte appen) Hoppas att de tar åt sig av min feedback nu och gör den mer "självklar".

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-29 12:20

Spotify från iPad/iPhone till flera AirPlay-högtalare? AirFoil?
Hej, jag har kolla och kollat, ni får gärna kalla mig dum, men jag fattar inte AirFoil grejen. Jag använder uteslutande iPad eller iPhone för att spela musik i vårt hem. Vi har flera högtalare som är kopplade till antingen en AirPort Express eller ATV. Men för att AirFoil ska funka måste jag då starta Spotify på datorn för att fjärrstyra Spotify från min iPad/iPhone för att välja flera AirPlay-högtalare (för att spela samma musik i flera rum)? Kan jag inte bara fixa det från min iPad/iPhone? Eller vilka appar är det man ska ha i sin iPad/iPhone? Kan inte Spotify bara fixa en "muliple streaming" där man kan lägga till filer högtalare?

@PeterBee, det är Apple som måste lösa det, Spotify kan inte göra något åt hur Apple valt att implementera det i iOS.

Rogue Amoeba, utvecklarna av Airfoil har naturligtvis en lösning på problemet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-29 13:02
Ursprungligen av keptang:

@PeterBee, det är Apple som måste lösa det, Spotify kan inte göra något åt hur Apple valt att implementera det i iOS.

Rogue Amoeba, utvecklarna av Airfoil har naturligtvis en lösning på problemet.

Tack, köpte "paketet" och det funkar bara om jag har datorn igång. Det var just det som var mitt problem… Jag vill kunna köra från iPad/iPhone välja där utan att behöva starta datorn. Men det kanske inte finns en sådan lösning än?

Ursprungligen av PeterBee:

Tack, köpte "paketet" och det funkar bara om jag har datorn igång. Det var just det som var mitt problem… Jag vill kunna köra från iPad/iPhone välja där utan att behöva starta datorn. Men det kanske inte finns en sådan lösning än?

Apple måste lösa det i iOS.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-10-29 13:07
Ursprungligen av keptang:

Apple måste lösa det i iOS.

Jaha… Ibland undrar man bara vad problemet är…

1
Bevaka tråden