- pmarriott
- Medlem ●
- Eslöv
Oavsett hur merinfo.se får sin information så är man i egenskap av leverantör av en vara eller en tjänst ansvarig för kvaliteten. Få man levererat felaktig data så kan man om man är seriös välja att a) inte leverera felet vidare eller b) avhjälpa felet.
Om jag anlitar Kalles Bygg och han i sin tur tar Nisses El att fixa elen så kan inte Kalle skylla på Nisse inför mig om det är fel på elen. Kalle är ansvarig för det han och hans leverantörer levererar. Merinfo.se levererar tjänsten och är sålunda ansvariga för kvaliteten på densamma. Att skylla på leverantörerna är bara att slingra sig och det luktar bluff och båg lång väg.
?Det verkar vara dags att använda konsumentens starka vapen. För alla er som inte får Merinfo att agera, rekommenderar jag att ange ett dåligt omdöme i alla de söktjänster som finns tillgängliga idag. Det slår oerhört hårt med dåligt omdöme för Merinfo, vars verksamhet till stor del bygger på att deras kunder hittar Merinfo med sökning.
Tidigare i höstas fann jag två fel hos merinfo.se. Båda två uppgifter som gäller folkbokföringen. Dessa rättades på mindre än 10 dagar, då jag påpekat felaktiktighetna hos källan (Skatteverket).
Mitt eget telefonnummer står inte med, för jag har valt tjänsten ”Ej sökbart telefonnummer” hos min operatör Telenor. Gissa hur många försäljare det ringer på mitt nummer.
Ni som inte har ”rätt” uppgifter på merinfo, har ni kontaktat de stora operatörerna? Har ni begärt ut uppgifter om er själva?
@Merinfo: Ni bör ta en stund och fundera över vad som står på Datainspektionens hemsida. De är en myndighet med hyfsad koll på vad som gäller runt personuppgifter.
Eniro/hitta.se etc matas med ny data hela tiden, men de tar ansvar och rättar informationen de lagrar.
När skall merinfo.se göra rätt för sig och ta ansvar?
Hej Nonni123,
Merinfo.se har ingen "egen" databas med telefonnummer, varken fasta eller mobila nummer. Denna information köper vi, precis som övriga katalogtjänster som du nämner, från någon av de leverantörer som av teleoperatörerna köper in nummer.
Varje dag läser vi in på nytt ett komplett register med samtliga telefonnummer som finns hos vår leverantör. Vi har ingen möjlighet att ändra eller ta bort information i detta register utan det läses in utan korrigeringar.
Känns som jag inte behöver repetera mer flödet för hur ett telefonnummer hamnar hos oss utan vi kan istället fokusera på just ditt problem.
Om jag förstått det rätt har ni haft ett abonnemang hos samma eller annan operatör och detta har gjorts om till ett kontantkort.
Kontantkortet innehåller ingen abonnentinformation.
Merinfo.se listar ditt nummer kopplat till person + adress.
Hoppas jag tolkat ditt svar korrekt.
Om ett telefonnummer raderas eller görs om till kontantkort utan personuppgifter kopplade till sig skall följande ske:
Teleoperatören markerar just detta nummer som avregistrerat
Vår, och andra, leverantörer flaggar ditt telefonnummer som avregistrerat
Merinfo.se döljer ditt telefonnummer
Vem skall då åtgärda problemet?
Spontant vill jag påstå att felet finns hos och skall åtgärdas av operatören, i sådana här fall vill vi ha in en felanmälan från din operatör med bekräftelse på att ditt nummer är avregistrerat/dolt eller på annat sätt visas på felaktigt sätt hos oss.
Vi har då underlag att göra en felanmälan till vår leverantör.
Om teleoperatören kan bekräfta med datum från när detta åtgärdades och att felet inte ligger hos dem kan vi ta tag i detta och få det åtgärdat genom vår leverantör MEN vi är tillbaks till att ni måste kontakta operatören på nytt men denna gången för att be dem felanmäla till oss på kundtjanst (at) merinfo.se med rubriken felanmälan.
Mvh
Merinfo.se
Så här svarade Comviq mig
Vi säljer inga sådana listor med nummer till nummerupplysningar
Jag har dubbelkollat med vår produktspecialist.
När ett abonnemang tecknas så hämtas informationen om abonnemanget upp av Eniro/Hitta som automatiskt lägger in det i deras databas.
Men den informationen ska försvinna när man antingen sätter hemligt nummer på sitt abonnemang eller när det går över till ett kontantkort. (eller tas bort )
Så i detta fallet så är det t.ex merinfo.se som måste ta bort informationen eftersom att vi inte har någon information .
Vi har dubbelkollat så att ditt kontantkort är oregistrerat och det är det.
Det finns inget mer vi kan göra.
Den listan som sådana sidor får in är inget som kommer ifrån oss på Comviq
Eniro /hitta .se har inga uppgifter om mig.
Du skriver VÅR leverantör såVEM är ER leverantör som ger er FEL uppgifter ???
Ni betalar pengar för att köpa FEL information.
Hej Reboot81,
Precis som du påpekar så rättas alltid fel hos oss genom att man rättar detta hos källan.
Vi har inga egna register eller databaser utan speglar endast de som återfinns hos myndigheter och leverantörer.
Ett alternativt till att skaffa dolt nummer för att slippa försäljare är att gå med i NIX (www.nix.se). Teleförsäljare får ej ringa dig på mobilen (så vidare du inte är företagskund) och ditt hemnummer kan du enkelt nixa.
Gällande PUL samt andra lagar och regler så följer vi dessa till 100%. Vår ambition är alltid att följa de lagar och regler som gäller.
PUL är inte tillämplig gå vi har ett utgivningsbevis för Merinfo.se.
Mer information från Datainspektionen här: http://www.datainspektionen.se/fragor-och-sva...
Vi tar givetvis ansvar för den information vi publicerar och vi hjälper alltid personer med funderingar kring detta på bästa sätt. Vi har därför valt att sätta ihop en guide som på ett pedagogiskt sätt beskriver och förklarar vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort uppgifter på Merinfo.se samt vart man skall vända sig och hur flödet ser ut.
VI har valt att spegla de register som finns hos leverantörer och myndigheter just för kvaliténs skull och det är väldigt sällsynt med felaktigheter bland den informationen vi publicerar. Vi hänvisar alltid våra användare till att rätta felaktigheter hos källan, detta pga att fler aktörer än oss hämtar och hanterar information med samma källor. Rättar man hos källan så rättar man hos många parter på en gång och detta är den enda och bästa vägen att gå för att komma tillrätta med felaktigheter på Merinfo.se.
Mvh
Merinfo.se
Tidigare i höstas fann jag två fel hos merinfo.se. Båda två uppgifter som gäller folkbokföringen. Dessa rättades på mindre än 10 dagar, då jag påpekat felaktiktighetna hos källan (Skatteverket).
Mitt eget telefonnummer står inte med, för jag har valt tjänsten ”Ej sökbart telefonnummer” hos min operatör Telenor. Gissa hur många försäljare det ringer på mitt nummer.
Ni som inte har ”rätt” uppgifter på merinfo, har ni kontaktat de stora operatörerna? Har ni begärt ut uppgifter om er själva?
@Merinfo: Ni bör ta en stund och fundera över vad som står på Datainspektionens hemsida. De är en myndighet med hyfsad koll på vad som gäller runt personuppgifter.
Eniro/hitta.se etc matas med ny data hela tiden, men de tar ansvar och rättar informationen de lagrar.
När skall merinfo.se göra rätt för sig och ta ansvar?
...vi hjälper alltid personer med funderingar kring detta på bästa sätt...
Så bra. Då får du gärna berätta vem som är källan till mitt gamla hemnummer som visas på merinfo.se, så att jag vet vem jag ska kontakta.
För ni kan väl inte begära att jag själv ska försöka ta reda på källan genom att kontakta alla myndigheter eller organisationer som någonsin har haft tillgång till mitt nummer?
Kontakta mig via PM här på forumet så ska du få de uppgifter du behöver.
Hej Jesper,
Har skickat dig ett PM.
Mvh
Merinfo.se
Så bra. Då får du gärna berätta vem som är källan till mitt gamla hemnummer som visas på merinfo.se, så att jag vet vem jag ska kontakta.
För ni kan väl inte begära att jag själv ska försöka ta reda på källan genom att kontakta alla myndigheter eller organisationer som någonsin har haft tillgång till mitt nummer?
Kontakta mig via PM här på forumet så ska du få de uppgifter du behöver.
[...] Ett alternativt till att skaffa dolt nummer för att slippa försäljare är att gå med i NIX (www.nix.se). Teleförsäljare får ej ringa dig på mobilen (så vidare du inte är företagskund) och ditt hemnummer kan du enkelt nixa. [...]
Nix! Adressen till Nix är http://nixtelefon.org/
?Synd att det inte finns motsvarande funktion för offantliga uppgifter också.
@Merinfo: Ja just det, utgivningsbevis... Det fria ordets inte alltid så roliga baksida.
Eniro har en bra sammanställning på vad som gäller och inte gäller.
Där har man även möjligheten att ändra och ta bort uppgifter, antingen online eller via ett samtal till 020-88 12 00 (för att ta bort sig från Eniro).
Hitta.se låter användaren redigera sin info, eller ta bort allt via ett samtal till 020-252020. De säger även att: ”Uppgifterna nedan är hämtade från folkbokföringsregistret. Som återförsäljare till kreditupplysningsföretaget Bisnode Kredit AB (tidigare Business Check) får hitta.se tillgång till folkbokföringsuppgifter. Vill du ta bort uppgiften, fyll i dina kontaktuppgifter i detta formulär.”
Merinfo får alltså lägga ut valfri (nästan) info sålänge det inte strider mot Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.
Har man utgivningsbevis så har man även s.k. meddelarfrihet. Dvs att ingen kan kräva att Merinfo röjer sin informationskälla.
Men lite smidiga bör man vara. Gör det möjligt att opta-out från sidan likt Eniro/Hitta.se gör. Ge Jesper och andra som frågar en lista på möjliga leverantörer. Bisnode, Telia, SPAR etc.
Är man en seriös aktör hjälper man sina kunder. Att reta upp folk har aldrig gagnat mänskligheten.
PS. Vilken skum sökfunktion ni har. Prova "kungen af nepal". DS.
Tydligen så bryter Merinfo mot lagen
Hej Reboot81,
Vår målsättning är att vara så komplett som möjligt för att vara den bästa söktjänsten. Vi berättar för de som kontaktar oss vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort information via vår guide.
Det är inte upp till oss att avgöra om informationen är felaktig utan vi litar på våra leverantörer och källor att detta skall vara korrekt.
Självklart händer det att fel information smyger sig in på vår tjänst men då är det alltid via operatören eller källan direkt man skall gå.
En lista på kreditupplysningsföretag som levererar bl a information som vi använder oss utav finns här: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regl...
Leverantörer av telefonnummer finns det en uppsjö av, flera av kreditupplysningsföretagen säljer även telefon och mobilnummer.
Angående en sökning på kungen af nepal, detta nummer har en titel knuten till sig, du får samma/liknande träff om du söker på kungen af nepal på övriga nummerupplysningstjänster som Hitta.se, Eniro och 118100.se.
Mvh
Merinfo.se
@Merinfo: Ja just det, utgivningsbevis... Det fria ordets inte alltid så roliga baksida.
Eniro har en bra sammanställning på vad som gäller och inte gäller.
Där har man även möjligheten att ändra och ta bort uppgifter, antingen online eller via ett samtal till 020-88 12 00 (för att ta bort sig från Eniro).
Hitta.se låter användaren redigera sin info, eller ta bort allt via ett samtal till 020-252020. De säger även att: ”Uppgifterna nedan är hämtade från folkbokföringsregistret. Som återförsäljare till kreditupplysningsföretaget Bisnode Kredit AB (tidigare Business Check) får hitta.se tillgång till folkbokföringsuppgifter. Vill du ta bort uppgiften, fyll i dina kontaktuppgifter i detta formulär.”
Merinfo får alltså lägga ut valfri (nästan) info sålänge det inte strider mot Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen.
Har man utgivningsbevis så har man även s.k. meddelarfrihet. Dvs att ingen kan kräva att Merinfo röjer sin informationskälla.
Men lite smidiga bör man vara. Gör det möjligt att opta-out från sidan likt Eniro/Hitta.se gör. Ge Jesper och andra som frågar en lista på möjliga leverantörer. Bisnode, Telia, SPAR etc.
Är man en seriös aktör hjälper man sina kunder. Att reta upp folk har aldrig gagnat mänskligheten.
PS. Vilken skum sökfunktion ni har. Prova "kungen af nepal". DS.
Självklart händer det att fel information smyger sig in på vår tjänst men då är det alltid via operatören eller källan direkt man skall gå.
Det är ju där problemet ligger! Vi vet ju inte vilken som är er källa. Och att ringa alla som ni hänvisar till från Datainspektionens sida är inte praktiskt. Ni har inte svarat på vilken/vilka källor ni använder. Är det enbart dem i den listan, eller har ni fler?
Har ni fel information, och en kund påpekar det, tycker jag det ligger i ert ansvar att fixa detta. Ni vet vilka leverantörer ni anlitar (vilket vi inte vet). Alltså har ni en väg för att ordna så uppgifterna blir rätt.
Hej Kenjon,
Källan är myndigheternas register samt teleoperatörerna.
Läs gärna igenom vår guide vi sammanställt med flöde vart informationen kommer ifrån samt vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort information.
http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...
Mvh
Merinfo.se
Det är ju där problemet ligger! Vi vet ju inte vilken som är er källa. Och att ringa alla som ni hänvisar till från Datainspektionens sida är inte praktiskt. Ni har inte svarat på vilken/vilka källor ni använder. Är det enbart dem i den listan, eller har ni fler?
Har ni fel information, och en kund påpekar det, tycker jag det ligger i ert ansvar att fixa detta. Ni vet vilka leverantörer ni anlitar (vilket vi inte vet). Alltså har ni en väg för att ordna så uppgifterna blir rätt.
Hej Kenjon,
Källan är myndigheternas register samt teleoperatörerna.
Läs gärna igenom vår guide vi sammanställt med flöde vart informationen kommer ifrån samt vad det finns för möjligheter att ändra eller ta bort information.
http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...
Mvh
Merinfo.se
Har ni läst den PDF:en ni länkar till? Där står det ju klart och tydligt att informationen ska sparas i sex månader efter det att information tas bort eller läggs till. Ni har alltså en ganska stor backup?
Dessutom står det att vissa uppgifter skall ingå typ databasens namn och utgivarens namn. Där är min lekmannamässiga tolkning att, eftersom ni inte själva sammanställer databasen (enligt tidigare inlägg), är skyldiga att göra detta. Det är kanske läge att ni pratar med en jurist, eftersom ni verkar vara lika stora lekmän som oss? Kanske även låta denne skriva ett utdrag ur lagtexterna så ni slipper skriva av Wikipedia?
Hej Suddgummi,
Givetvis följer vi de lagar och regler som finns kring publicering på internet av person och företagsuppgifter. Hela processen och flödet är noggrant genomgången av juridiska ombud och kunniga personer.
Mvh
Merinfo.se
Har ni läst den PDF:en ni länkar till? Där står det ju klart och tydligt att informationen ska sparas i sex månader efter det att information tas bort eller läggs till. Ni har alltså en ganska stor backup?
Dessutom står det att vissa uppgifter skall ingå typ databasens namn och utgivarens namn. Där är min lekmannamässiga tolkning att, eftersom ni inte själva sammanställer databasen (enligt tidigare inlägg), är skyldiga att göra detta. Det är kanske läge att ni pratar med en jurist, eftersom ni verkar vara lika stora lekmän som oss? Kanske även låta denne skriva ett utdrag ur lagtexterna så ni slipper skriva av Wikipedia?
Hej Nonni123,
Vi svarar alltid på mail inom 24 timmar. Vi svarar dock aldrig på mail som rör frågor kring information som publiceras på merinfo.se av anledningen att vi ej kan ta bort eller ändra informationen. Detta är vi också väldigt tydliga med att vi ej svarar på.
Du som mailar oss får alltid dock ett automatiskt svar med hänvisning till vår guide där du kan läsa om möjligheterna att ta bort och/eller ändra information via våra källor.
I detta fallet handlar det om ett felaktigt telefonnummer, om det visas fel på merinfo.se betyder det också att fel information finns hos teleoperatören.
Om du följer denna guiden så får du snabbt hjälp med hur du kommer tillrätta med problemet: http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...
Mvh
Merinfo.se
Hej,
Enligt myndigheten för radio och tv http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-regist...
"Förutsättningar för att få utgivningsbevis: Man kan bara få utgivningsbevis om databasen inte kan ändras av någon annan än redaktionen."
Om ni inte kan ändra eller ta bort uppgifter som publiceras på Merinfo.se, ni kan inte få utgivningsbevis ...
Om ni inte kan ändra eller ta bort uppgifter som publiceras på Merinfo.se, ni kan inte få utgivningsbevis ...
Nja, det argumentet håller inte riktigt, tycker jag.
För de kan nog ändra. Här handlar det väl snarare om att de inte vill ändra.
Hej Privacy och Jesper,
Privacy - Merinfo har ett utgivningsbevis för tjänsten. http://www.radioochtv.se/Sok-arende/Tillstand...
Om du önskar mer information om vad som gäller för publicering av personuppgifter m.m. ber vi dig att kontakta Datainspektionen, Skatteverket, Myndigheten för radio och tv samt teleoperatörerna så kan de berätta allt du vill och behöver veta.
Jesper - Precis som du skriver så är inte begränsningen i den tekniska lösningen utan andra bitar som gör att vi inte "kan" ändra i vårt register.
Det register vi publicerar är en spegling av myndigheters register samt teleoperatörerna, att ändra hos källan gör att man indirekt även ändrar hos oss då vi dagligen uppdaterar detta. Finns ingen anledning att begära ändring hos oss, vi har därför satt ihop en guide för att hjälpa till med förståelse samt flöde för hur man hanterar felaktig information.
Mvh
Merinfo.se
Hej,
Enligt myndigheten för radio och tv http://www.radioochtv.se/Tillstand-och-regist...
"Förutsättningar för att få utgivningsbevis: Man kan bara få utgivningsbevis om databasen inte kan ändras av någon annan än redaktionen."
Om ni inte kan ändra eller ta bort uppgifter som publiceras på Merinfo.se, ni kan inte få utgivningsbevis ...
Nja, det argumentet håller inte riktigt, tycker jag.
För de kan nog ändra. Här handlar det väl snarare om att de inte vill ändra.
Det register vi publicerar är en spegling av myndigheters register samt teleoperatörerna, att ändra hos källan gör att man indirekt även ändrar hos oss då vi dagligen uppdaterar detta.
Har ni ändrat nu så att ni får era register från teleoperatörerna istället för dom mystiska leverantörerna? Konstigt då att det fortfarande är fel information ni fortsätter att sprida.
?Din länk till datainspektionen tar upp de 2 värsta bolagen. Merinfo & Ratsit, – min tolkning och liknelse av dessa bolag blir en rak översättning från finlandssvenskan och då blir det RÅTTSKIT.
Hej pmarriot och Mija,
Svaren reflekterar de frågor och funderingar ni användare skriver till oss. Jag håller med om att det blivit repetition i frågor och svar i denna tråden. Kanske är vi dåliga på att förklara på ett enkelt sätt?
Telefonnummer, fasta och mobila, är alltid teleoperatören källa till. Teleoperatörerna säljer denna information vidare till diverse olika leverantörer. En av dessa leverantörer skickar data till oss på Merinfo.se.
Att begära ändring hos oss fyller ingen funktion då fel som uppstått alltid måste rättas hos källan.
Vi har därför satt ihop en guide som vägleder användare som anser att information skall döljas eller tas bort. Vi kan aldrig radera eller ta bort information utan kan endast hänvisa till källan.
Om du anser att din företagsinformation är felaktig kontaktar du Bolagsverket. Bolagsverket levererar inte information direkt till oss utan via leverantör. Frågan till Bolagsverket bör då inte vara "Hur tar jag bort min info på merinfo.se?" utan i stil med "Hur gör jag för att ta bort eller rätta mina företagsuppgifter hos er?".
Information om privatpersoner har SPAR som källa men informationen hämtas inte direkt från SPAR utan via leverantör.
För att rätta eller se över möjligheterna till att göra sina uppgifter ej publika behöver alltså SPAR kontaktas. Frågeställningen bör ej vara "Hur gör jag för att ta bort min info från merinfo.se" utan istället "Hur gör jag om jag vill ändra/rätta min information hos er".
Fasta telefonnummer och mobilnummer har teleoperatörerna som källa. Vi hämtar inte information direkt från teleoperatörerna utan via leverantör. Om information skall rättas eller döljas kontaktat man sin teleoperatör. Oavsett om det gäller ett telefonnummer som är avslutat kontaktat man sin operatör man senast hade på det aktuella telefonnumret. Det finns ingen anledning att kontakta oss för att dölja eller ändra/ta bort telefonnummer. Vid kontakt med teleoperatören bör frågan vara "Hur gör jag för att dölja mitt nummer för nummerupplysning?" eller "Hur gör jag för att rätta/ändra information om mig eller mitt nummer".
Vi får en del förfrågningar från användare som vill dölja sin information, ibland adress och ibland telefonnummer. En del förfrågningar kommer också tillbaks till oss då frågan till källan varit felaktigt formulerad, i stil med "Jag vill att ni tar bort min info från merinfo.se" och på detta sätt kan inte källan hjälpa er utan hänvisar tillbaks till oss, därför är det viktigt att man förmedlar rätt budskap när man kontaktar källan.
Mvh
Merinfo.se
Jag börjar misstänka att merinfo har en automatiserad tjänst som lägger upp goddax-yxskaft-svar på alla inlägg i den här tråden.
Har ni ändrat nu så att ni får era register från teleoperatörerna istället för dom mystiska leverantörerna? Konstigt då att det fortfarande är fel information ni fortsätter att sprida.
"Via leverantör..." "Via leverantör..." "Via leverantör..."
Nu har du lyckat säga det tre gånger i samma inlägg. Vad heter era leverantörer?
Fast i det senaste inlägget från @Merinfo så är det endast en leverantör.
"Telefonnummer, fasta och mobila, är alltid teleoperatören källa till. Teleoperatörerna säljer denna information vidare till diverse olika leverantörer. En av dessa leverantörer skickar data till oss på Merinfo.se."
10 000-kronorsfrågan, vilken?
...all information bl.a. personnummer, adress avslöjas...
Nej, nu överdriver du lite, tror jag. Merinfo skriver väl inte ut hela personnumret, utan bara födelsedatumet?
varför har man ingen möjlighet att ha sin information tas bort? Man borde kunna välja liksom Eniro och Hitta.
Nu står information på Google sökmotorn och all information bl.a. personnummer, adress avslöjas! Fy fan!!
Hej Mavericks,
Uppgifterna vi publicerar är alltid publika. Syftet med Merinfo.se är att alla personer med offentliga uppgifter skall finnas med och att tjänsten skall vara så komplett som möjligt. Just därför väljer vi att visa uppgifter från kreditupplysningsbolagen och komplettera med uppgifter från teleoperatörerna.
Om du känner obehag eller anser att dina uppgifter inte bör vara offentliga rekommenderar vi dig och andra att se över möjligheterna till skyddad adress. Merinfo.se har inte för avsikt att avsikt att avgöra vilka uppgifter som skall vara offentliga eller ej utan speglar det register som finns hos myndigheterna. Precis om många andra tjänster online.
Mvh
Merinfo.se
Nej, nu överdriver du lite, tror jag. Merinfo skriver väl inte ut hela personnumret, utan bara födelsedatumet?
Jag överdriver inte. Det är hela personnumret! Kanske du kan prova en gång.