Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5S - Laddar inte till 100%?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejsan. Jag har ett problem med min nyinköpta iPhone 5S. När jag laddar min guldklimp på natten och kollar batteriprocenten på morgonen så är den 100% (när sladden är i). Men så fort jag drar ur min lightning kontakt så faller den direkt ner till 98%.

När jag sedan startar om telefonen och kommer in igen så har den gått från 98% till 100% och allting är som vanligt igen. Är detta ett mjukvarufel? Någon som upplevt samma problem som jag? Bör jag gå in till en Apple Store och få telefonen felsökt?

Det hela blir kanske bra när det kommer nya IOS uppdateringar. Vad vet jag.. Men jag är tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning, Tobias Andersson.

Inget att bry sig om, fortsätt använda/ladda den bara så kommer det förmodligen till slut kalibrera sig.

Jag har upplevt samma, men det blir bättre med tiden precis som @keptang skriver.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-05 21:16
Ursprungligen av Tobzki:

Hejsan. Jag har ett problem med min nyinköpta iPhone 5S. När jag laddar min guldklimp på natten och kollar batteriprocenten på morgonen så är den 100% (när sladden är i). Men så fort jag drar ur min lightning kontakt så faller den direkt ner till 98%.

När jag sedan startar om telefonen och kommer in igen så har den gått från 98% till 100% och allting är som vanligt igen. Är detta ett mjukvarufel? Någon som upplevt samma problem som jag? Bör jag gå in till en Apple Store och få telefonen felsökt?

Det hela blir kanske bra när det kommer nya IOS uppdateringar. Vad vet jag.. Men jag är tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning, Tobias Andersson.

Såg att det var så på min med. Sett det två ggr. Jag körde batteriet till 0% igår. Får se hur det blir efter det

Ursprungligen av macki81:

Såg att det var så på min med. Sett det två ggr. Jag körde batteriet till 0% igår. Får se hur det blir efter det

Varför körde du batteriet till 0%? Ladda det när du behöver det.
Det är tur att inte operativsystemen visar rätt laddningsprocent, för hade det varit 0% på riktigt så hade ditt batteri varit helt värdelöst nu.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-05 23:30
Ursprungligen av keptang:

Varför körde du batteriet till 0%? Ladda det när du behöver det.
Det är tur att inte operativsystemen visar rätt laddningsprocent, för hade det varit 0% på riktigt så hade ditt batteri varit helt värdelöst nu.

Jag använde mobilen så att batteriet visade 1% då.
Jag gjorde så för jag ville kalibrera batteriindikatorn. Min visade också 98% när jag drog ut den från laddaren.

Annars så brukar jag ladda när jag behöver det och tömmer batteriet en gång om månaden för kalibrering

Det har skrivits om detta hundratals gånger tidigare i forumet. Är ni intresserade att läsa om batterier och % hit och dit - sök och ni skall finna. Eller också stäng av % visningen - så blir allt lugnare......

Ursprungligen av macki81:

Jag använde mobilen så att batteriet visade 1% då.
Jag gjorde så för jag ville kalibrera batteriindikatorn. Min visade också 98% när jag drog ut den från laddaren.

Annars så brukar jag ladda när jag behöver det och tömmer batteriet en gång om månaden för kalibrering

Ladda när du behöver, bry dig inte om % och vad iOS säger om det. Förstår inte hur det skulle hjälpa dig att kalibrera batteriet för att du kör ner det till 1%.

Oj oj oj...

Okej först och främst ska man "kalibrera" sitt batteri så gäller följande.

Använd telefonen ner till 1% visas.

Direkt när procenten hoppat ner till 1% så låser ni telefonen och låter den ligga tills den självmant dör.

När den dött låter ni den ligga i 2 1/2-timme innan ni stoppar i laddaren.

2 1/2 timme senare stoppar ni laddaren och låter den ladda upp till 100%.

Färdigt.

Det bästa sättet att få mest ut av ert batteri är dock att ladda kortare perioder under dagen. Låt telefonen vara i flygplansläge eller nattläge under natten och fortsätt med samma behandling under nästkommande dag så kommer ni bli väldigt nöjda med 6-8 timmar användningstid.

Är inte batterikalibreringen en stor överlevande myt? Jag har aldrig brytt mig om den. Tar batteriet slut - ladda telefonen. Går jag och lägger mig, plugga i telefonen i laddaren och låt den vara på som vanligt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är inte batterikalibreringen en stor överlevande myt? Jag har aldrig brytt mig om den. Tar batteriet slut - ladda telefonen. Går jag och lägger mig, plugga i telefonen i laddaren och låt den vara på som vanligt.

Generellt sett kalibrerar sig mätaren ganska bra efter batteriets kapacitet men vissa har problemet att telefonen dör när mätaren visar 10% och det är inte alltid man kan ladda. Men som sagt generellt sett så brukar det lösa sig av sig självt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är inte batterikalibreringen en stor överlevande myt? Jag har aldrig brytt mig om den. Tar batteriet slut - ladda telefonen. Går jag och lägger mig, plugga i telefonen i laddaren och låt den vara på som vanligt.

Nja, man kan på ovan beskrivna sätt kalibrera så att indikering i % av kvarvarande laddning är nära med sanningen överensstämmande. Dock så förbättrar man på inget sätt batteriets prestanda. Faktum är att moderna batterier mår bäst av att laddas stötvis och att detta förfarande med att köra batteriet i botten och ladda det fullt igen snarast sliter extra mycket på batteriet. Så, som sagt, det bästa är att bara använda telefonen/plattan/datorn och ladda när det behövs eller man råkar vara i närheten av en laddare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2013-11-06 11:17

Den här har legat på Apples hemsida

"Use iPhone Regularly. For proper maintenance of a lithium-based battery,
it’s important to keep the electrons in it moving occasionally.
Be sure to go through at least one charge cycle per month
(charging the battery to 100% and then completely running it down)."

Antal laddcykler är det som tar ihjäl de flesta av våra batterier så det är faktiskt rätt smart att låta batteriet gå så länge man kan innan laddning. Efter 600-800 laddcykler så har man tappat mer än 20% vanligen.
Om Apple designat iPhonen rätt (och det har de) så stänger de av telefonen innan den laddat ur batteriet så mycket att det kan bli skadligt. Jag ser ingen fara i att kalibrera batteriindikatorn då och då.

Ursprungligen av Mactastic:

Antal laddcykler är det som tar ihjäl de flesta av våra batterier så det är faktiskt rätt smart att låta batteriet gå så länge man kan innan laddning. Efter 600-800 laddcykler så har man tappat mer än 20% vanligen.
Om Apple designat iPhonen rätt (och det har de) så stänger de av telefonen innan den laddat ur batteriet så mycket att det kan bli skadligt. Jag ser ingen fara i att kalibrera batteriindikatorn då och då.

1x 0-100%=1 laddcykel. 5x 80-100%=1 laddcykel. Det spelar ingen roll om du laddar 1000 ggr 0,1% eller 1 ggr 100%.

Ursprungligen av pmarriott:

1x 0-100%=1 laddcykel. 5x 80-100%=1 laddcykel. Det spelar ingen roll om du laddar 1000 ggr 0,1% eller 1 ggr 100%.

Ja, men hur mycket man laddar mellan varje laddning ger olika antal laddcykler innan batteriet behöver bytas. Så man kan ju rita grafer och optimera om man är på det humöret.

Ursprungligen av Mactastic:

Ja, men hur mycket man laddar mellan varje laddning ger olika antal laddcykler innan batteriet behöver bytas. Så man kan ju rita grafer och optimera om man är på det humöret.

Hur som haver, en iPhone är i 9 fall av 10 hopplöst föråldrad och färdig för pensionering långt innan batteriet är kass. De flesta iPhone 3G som jag sett de senaste 6 månaderna har varit i varierande stadier av förfall men fortfarande har batterierna hållt ihop någorlunda. En iPhone 4 är idag så gammal att ett batteribyte endast är motiverat om man byter resten av enheten samtidigt, typ till en 5s/c.

Summa summarum, skit i vad som är optimal laddning etc. Använd telefonen. Ladda när det passar/behövs. Om senast 2 år är det ändå dags att byta lur och då är inte batteriets skick det sämsta med telefonen, utan dess övriga skick och huruvida den lirar bra med de senaste versionerna av iOS.

Ursprungligen av pmarriott:

Hur som haver, en iPhone är i 9 fall av 10 hopplöst föråldrad och färdig för pensionering långt innan batteriet är kass. De flesta iPhone 3G som jag sett de senaste 6 månaderna har varit i varierande stadier av förfall men fortfarande har batterierna hållt ihop någorlunda. En iPhone 4 är idag så gammal att ett batteribyte endast är motiverat om man byter resten av enheten samtidigt, typ till en 5s/c.

Summa summarum, skit i vad som är optimal laddning etc. Använd telefonen. Ladda när det passar/behövs. Om senast 2 år är det ändå dags att byta lur och då är inte batteriets skick det sämsta med telefonen, utan dess övriga skick och huruvida den lirar bra med de senaste versionerna av iOS.

Amen ! Hoppas det räcker nu med allt batterisnack. Som jag skrev innan - ni som ändå vill kolla mera - sök på forumet. Finns hur mycket som helst om laddning/batterier.

Ursprungligen av keptang:

Inget att bry sig om, fortsätt använda/ladda den bara så kommer det förmodligen till slut kalibrera sig.

Hur lång tid skall jag behöva ladda den förrän det kalibrerat färdigt? Detta börjar bli drygt med 98% batteri varje morgon och sedan faller det fort.

Hur länge kan du använda den?

Ursprungligen av Tobzki:

Hur lång tid skall jag behöva ladda den förrän det kalibrerat färdigt? Detta börjar bli drygt med 98% batteri varje morgon och sedan faller det fort.

Om den drar onormalt mycket ström är det oftast något som gått galet när man återställt från en backup på en tidigare telefon. Om du inte upplever någon förbättring på några dagar så kan det vara läge med en återställning.

Ursprungligen av pmarriott:

Om den drar onormalt mycket ström är det oftast något som gått galet när man återställt från en backup på en tidigare telefon. Om du inte upplever någon förbättring på några dagar så kan det vara läge med en återställning.

Sagt och gjort. Hoppas att den kalibrerar rätt nu. Vid full användning efter en normal arbetsdag från 6:45 till 14:45 så ungefär 40% kvar. Jag menar mer att det går riktigt fort från 98% till den fallit ner på ungefär 88%. Men om jag startar om telefonen efter jag tagit ur laddaren på morgonen så visar den 100%. Väldigt konstigt att eftersom den innan omstart visade 98%. Förstår ingenting..

Ursprungligen av Tobzki:

Sagt och gjort. Hoppas att den kalibrerar rätt nu. Vid full användning efter en normal arbetsdag från 6:45 till 14:45 så ungefär 40% kvar. Jag menar mer att det går riktigt fort från 98% till den fallit ner på ungefär 88%. Men om jag startar om telefonen efter jag tagit ur laddaren på morgonen så visar den 100%. Väldigt konstigt att eftersom den innan omstart visade 98%. Förstår ingenting..

Vad innebär full användning? Jag antar att det inte innebär att du använder telefonen oavbrutet i åtta timmar? Då känns det inte som att du har något problem utan tvärtom riktigt bra batteriprestanda.

Bara så att vi är på det klara om problemet är att du tycker att telefonen drar mycket ström eller att procentindikatorn verkar oprecis.
Batteriprocent är inte en exakt vetenskap och ett sätt att slippa ifrån problemet är att slå av visningen procentindikatorn och istället njuta av telefonen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad innebär full användning? Jag antar att det inte innebär att du använder telefonen oavbrutet i åtta timmar? Då känns det inte som att du har något problem utan tvärtom riktigt bra batteriprestanda.

Bara så att vi är på det klara om problemet är att du tycker att telefonen drar mycket ström eller att procentindikatorn verkar oprecis.
Batteriprocent är inte en exakt vetenskap och ett sätt att slippa ifrån problemet är att slå av visningen procentindikatorn och istället njuta av telefonen.

Att procentindikatorn verkar väldigt oprecis. Jag förstår inte hur den kan slå på 98% vid full laddning och sedan när jag startar om är den på 100%. Sen upplever jag att den faller fort från 98% ner till 90%, men det är indikatorn som är det största problemet.

Ursprungligen av Tobzki:

Att procentindikatorn verkar väldigt oprecis. Jag förstår inte hur den kan slå på 98% vid full laddning och sedan när jag startar om är den på 100%. Sen upplever jag att den faller fort från 98% ner till 90%, men det är indikatorn som är det största problemet.

Ta bort %-visaren eller http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip....

Ursprungligen av Mactastic:

Ja, men hur mycket man laddar mellan varje laddning ger olika antal laddcykler innan batteriet behöver bytas. Så man kan ju rita grafer och optimera om man är på det humöret.

Det är inte korrekt för batteriet i moderna telefoner. För NiCd-batterier stämmer det.
Pmarriott beskriver i sitt inlägg hur det fungerar.

Ursprungligen av hummel:

Det är inte korrekt för batteriet i moderna telefoner. För NiCd-batterier stämmer det.
Pmarriott beskriver i sitt inlägg hur det fungerar.

Precis. Stämmer även för de något modernare NiMH, nicklet + något mer i elektrolytgeggan kristalliserar sig om det inte används (den så kallade minneseffekten). Av någon anledning har det lett till att folk tror alla batterier fungerar så.

Och som alltid är http://www.apple.com/batteries/ att rekommendera för den som har svårt att komma över sin batteri-ångest. Lättsmält och informativt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2014-08-07 17:29

Kom du fram till något?
Har börjat att ladda min telefon varje natt och märkte idag att visaren sjönk till 98% så fort jag drog ut laddaren. En omstart visade 100%. Har en användning på 4 h 30 min och standby på 12 h och har just nu 60% kvar så kan ju inte klaga på batteriet.

Helt otroligt. Har haft samma problem som du kievY men efter uppdateringen till IOS 8 är nu problemet åtgärder. Ytterst märkligt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-09-20 22:28
Ursprungligen av Tobzki:

Helt otroligt. Har haft samma problem som du kievY men efter uppdateringen till IOS 8 är nu problemet åtgärder. Ytterst märkligt.

Vilket problem?
Mobilens batteri kan inte laddas så den ligger på 100% konstant när sladden är i.

Bevaka tråden