- Mymac4ever
- Medlem ●
- Sundsvall
Köpte en iPad 2 med Wifi/Cellular och har aldrig använt det en enda gång.
Så för mig har det varit bortkastade pengar.
Enda fördelen är väl ifall jag säljer den.
Har samma, en 64'a, o även om jag mest använder wifi så kommer 3G m Joors väl till pass när jag har den med mig ngnstans o det kommer definitivt till användning när den får följa med på bostadsrättsföreningens styrelsemöten för även om mitt wifi når långt så når det inte dit
Har inte köpt med cellular jag heller, har för det mesta tillgång till wifi oavsett i världen jag är, eller så har jag aktiverat internetdelning på mobilen om det har behövts.
Men olika personer har olika behov.
Och sen beror det väl lite på om man köper air eller mini. Kanske är det så att behovet av Cellular ökar om man har en mini, som är mer portabel perfekt för innerfickan vart man än går. En Air blir automatiskt mer hemmabunden.
Min Air har tills nu åkt med lika mycket som min mini. Kommer ju helt an på användaren. Dessutom med net1 router så har du nätverket med överallt. Ja, har kört med WiFi tills nu. Fast jag köpte Air med cellular. Bra att ha är tanken. Hade råd just nu.
Air är ju inte någon Tegelsten precis.
Jag körde utan 4G när jag bytte från iPad 4 till iPad Air. Tröttnade på att ha lagt ut extra pengar men ändå behöva dela ut internet via telefonen på grund av Apples begränsningar på vad man får göra på 4G. Allt över 100 MB är blockerat vad jag förstår, samt att vissa appar begränsar användaren i vad de kan göra på 4G jämfört med WiFi (t.ex. lägre kvalité i streamingappar). Då kan jag lika gärna inte betala extra om jag måste dela ut från telefonen för att kunna använda plattan som jag vill.
vissa appar begränsar användaren i vad de kan göra på 4G jämfört med WiFi (t.ex. lägre kvalité i streamingappar).
Vilka appar då?
Sidär, det var ju extremt dåligt.
Youtube är lite lustigt. Vissa videos funkar utmärkt i 3G medan andra är pixel bonanza. De la till en funktion som gör det möjligt att välja videokvalitet MEN den funkar bara när man använder wifi
Möjligen vill man ofta kunna ställa UPP kvaliteten när man använder wifi men lika ofta borde man vara intresserad av att sänka den när man använder tex 3G men tydligen tycker inte Google det :/
Air Video HD är ett exempel där du inte kan få högsta kvalité steamat via 3g/lte, detsamma gäller Netflix vad jag kommer ihåg.
Det mest irriterande var nog att appar större än 100 MB inte kunde uppdateras eller laddas ned via telefonnätet.
Youtube är lite lustigt. Vissa videos funkar utmärkt i 3G medan andra är pixel bonanza. De la till en funktion som gör det möjligt att välja videokvalitet MEN den funkar bara när man använder wifi https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQDf1h7NNmMc07fLFH7AQIlx27bZfdoTbG40DTvZ0lsL2FAInEN
Möjligen vill man ofta kunna ställa UPP kvaliteten när man använder wifi men lika ofta borde man vara intresserad av att sänka den när man använder tex 3G men tydligen tycker inte Google det :/
Frågan är verkligen om det är Google som sätter stopp för det och inte Apple?
Jag tycker det stora hindret för cellular är abonnemang/kontantkort, det finns inget vettigt vad jag kan se. Mitt önskemål är.
-kontantkort
-4G
-som jag kan ladda med viss mängd utan att det förbrukas över tid (jmf tanka bilen)
-inga begränsningar i hastighet eller mängd
-inte snordyrt
Tills dess kör jag med mobilen/bluetooth, som jag inte tycker är särskilt strömkrävande. Där har jag ett gammalt abonnemang för 79:-/mån (finns inte längre) som ger mig 3G+ 15gb/mån.
Jag tycker det stora hindret för cellular är abonnemang/kontantkort, det finns inget vettigt vad jag kan se. Mitt önskemål är.
-kontantkort
-4G
-som jag kan ladda med viss mängd utan att det förbrukas över tid (jmf tanka bilen)
-inga begränsningar i hastighet eller mängd
-inte snordyrt
Tills dess kör jag med mobilen/bluetooth, som jag inte tycker är särskilt strömkrävande. Där har jag ett gammalt abonnemang för 79:-/mån (finns inte längre) som ger mig 3G+ 15gb/mån.
Det är bara att hålla fast vid det abbonemanget så länge som du kan...
Comviq är skapligt billiga... 190 kr/mån och 20 GB 4G.
http://webbutik.comviq.se/bredband4g.html?cmp...
Nja det var ju simkort till paddan det gällde.
Det är väl bara att flytta SIMkortet....? Du måste ju inte använda routern.
Men klippa SIMmet förstås
Jag får ursäkta mig med jag inte är så teknisk.
Även om det går att fixa med sax och stadiga händer (gjorde det själv nyss) så finns det enklare metoder?
Är man osäker på hur mycket man egentligen kommer surfa utanför wifi-områden tycket jag man lika gärna kan välja wifi.
Skulle det visa sig att det blir jobbigt med internetdelning från telefon kan man ju alltid köpa en 4g-router att ha i fickan. Den kan man ju dessutom använda med fler enheter samtidigt.
Är man osäker på hur mycket man egentligen kommer surfa utanför wifi-områden tycket jag man lika gärna kan välja wifi.
Skulle det visa sig att det blir jobbigt med internetdelning från telefon kan man ju alltid köpa en 4g-router att ha i fickan. Den kan man ju dessutom använda med fler enheter samtidigt.
Då blir det ett extra kort för datatrafik...
Nej, personligen tycker jag att är man inte helt säker på att WiFi-versionen är tillräcklig så ska man slå till på 4G-versionen. 1200 kr extra är inte så mycket över den tiden man sedan kommer använda produkten samt att andrahandsvärdet ökar.
Då blir det ett extra kort för datatrafik...
Nej, personligen tycker jag att är man inte helt säker på att WiFi-versionen är tillräcklig så ska man slå till på 4G-versionen. 1200 kr extra är inte så mycket över den tiden man sedan kommer använda produkten samt att andrahandsvärdet ökar.
Oberoende om man behöver eller ej så bör man välja cellular. A-gps finns ju inte i wifi-modell.
Visst visst. Jag menar bara att om man inte är säker men ångrar sig så finns det faktiskt hyfsat smidiga lösningar med router i fickan.
Behöver man gps har man dock inget val. Men alla har i ärlighetens namn inte så stort behov av det.
Visst visst. Jag menar bara att om man inte är säker men ångrar sig så finns det faktiskt hyfsat smidiga lösningar med router i fickan.
Behöver man gps har man dock inget val. Men alla har i ärlighetens namn inte så stort behov av det.
En följdfråga på dessa "fickroutrar" som du nämner: skulle man kunna använda den med en smartphone/iPhone? Kan du tipsa om nån modell?
En följdfråga på dessa "fickroutrar" som du nämner: skulle man kunna använda den med en smartphone/iPhone? Kan du tipsa om nån modell?
Det ska gå. Funkar som ett vanligt wifi-nät skulle jag tro. En sån här skulle jag köpa:
http://www.joddler.se/E5776/4G_router_som_får...
"en så kallad mobil router. Detta innebär att när du ansluter ditt simkort (som du normalt sätt använder i USB-stickan du ansluter till datorn) till enheten så bildar denna ett lösenordsskyddat nätverk dit du kan ansluta upp till 10 enheter samtidigt."
Kostar väl 1400 fast å andra sidan blir den obunden. Finns nog att få med abonnemang med.
Det ska gå. Funkar som ett vanligt wifi-nät skulle jag tro. En sån här skulle jag köpa:
http://www.joddler.se/E5776/4G_router_som_får...
"en så kallad mobil router. Detta innebär att när du ansluter ditt simkort (som du normalt sätt använder i USB-stickan du ansluter till datorn) till enheten så bildar denna ett lösenordsskyddat nätverk dit du kan ansluta upp till 10 enheter samtidigt."
Kostar väl 1400 fast å andra sidan blir den obunden. Finns nog att få med abonnemang med.
Jag hann göra en sökning o hittade denna hos Kjell o Company. Bara 3G iofs men ändå. Hade jag en iPhone o inte ville ge alla mina pengar till Telia, tex, så kunde jag ha en sån där samt ett Joors-chip. Kollade lite i manualen vilken tyvärr är en mardröm full av D-link liknande webgrafik >_< urk...
Jag hann göra en sökning o hittade denna hos Kjell o Company. Bara 3G iofs men ändå. Hade jag en iPhone o inte ville ge alla mina pengar till Telia, tex, så kunde jag ha en sån där samt ett Joors-chip. Kollade lite i manualen vilken tyvärr är en mardröm full av D-link liknande webgrafik >_< urk...
Såg rätt intressant ut och skulle kunna vara bra i stugan om den har hyfsad räckvidd. Problemet mer stugan är att täckningen är som bäst under taknocken och det är lite jobbigt att stå på stege när jag vill surfa ?
Det är inget skämt - jag har gått runt hela stugan för att hitta bästa täckningen för den ligger just på räckviddsgränsen...
Edit: upptäckte nyss också att de gratiskontantkorten jag fick av Telia och som innehöll ett års gratissurf efter aktivering (som kostar 50kr) har LTE... 20 Mbit/s är inte fel för 50 kr under hela året.