Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viaplay laggar på Samsung-TV, vad kan vara fel?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bjorsi:

I mina ögon är lösningen med AppleTV och "dum"TV bättre än en smart tv då jag inte upplevt några problem med min lösning, till skillnad från er med smart tv. Men det är bara min åsikt

Jag har haft en Apple Tv men gav bort den och saknar den inte
Vad skall jag ha den till ? Den har ju fler begränsningar, än möjligheter

Min smart tv fixar ju allt

  • Medlem
  • 2013-11-21 21:32

Jag har både "Smart-TV" och ATV. Och jag kan meddela att bägge alternativen är precis lika dåliga ihop med Viaplay! Och vad beror då detta på? Jo, problemet ligger inte hos mig, utan i tjänsten som Viaplay förmedlar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-11-21 22:58
Ursprungligen av zinned:

Nackdelen är att många streamingproviders inte tillåter Airplay alls eller endast delvis (bara ljud, ingen video). Då är det helt plötsligt inte så kul då man inte kan njuta av det på den stora tv:n utan är låst till sin iOS-enhet.

Viaplay har ju vissa filmer som inte man inte får streama, men det är bara att slå på skärmdubblering under Apple TV när du streamar till TV, fast du måste ha en tillräckligt ny iOS-enhet, t ex dyker inte alternativet upp i en iPhone 4, däremot på en 5:a.
Funkar helt perfekt, texten kommer också med...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-22 00:07
Ursprungligen av Hjopek:

Viaplay har ju vissa filmer som inte man inte får streama, men det är bara att slå på skärmdubblering under Apple TV när du streamar till TV, fast du måste ha en tillräckligt ny iOS-enhet, t ex dyker inte alternativet upp i en iPhone 4, däremot på en 5:a.
Funkar helt perfekt, texten kommer också med...

Massor av filmer, tv-serier etc. Sedan är det just Viaplay, vi har massa andra också...Magine, TV3, TV4, Kanal 5, etc etc.

Vad det gäller mirroring så är det aldrig ok. Bedrövlig bildkvalitet och ljudet är inte hundra heller. Dessutom är iOS-enheten låst till att visa streamen, man kan inte använda den till annat under tiden.

Ursprungligen av bjorsi:

I mina ögon är lösningen med AppleTV och "dum"TV bättre än en smart tv då jag inte upplevt några problem med min lösning, till skillnad från er med smart tv. Men det är bara min åsikt

Som många vittnat om, efter mitt inlägg, så upplever en del att en Smart-tv innebär större frihet. Men du har såklart rätt att tycka vad du vill, och det respekterar jag Tyvärr råkar jag personligen bli galen på Apple TVs fjärr! Blir överlycklig när jag återgår till en riktig fjärr, eller för den delen det trådlösa tangentbord och den trådlösa mus jag har (Plug n Play) inkopplat min smart-tv Eller varför inte touch-fjärren i paddan! som är till tvn..

Smaken är emellertid, som vi kunnat konstatera, som baken... delad!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-22 17:02
Ursprungligen av Krillestoffe:

Som många vittnat om, efter mitt inlägg, så upplever en del att en Smart-tv innebär större frihet. Men du har såklart rätt att tycka vad du vill, och det respekterar jag Tyvärr råkar jag personligen bli galen på Apple TVs fjärr! Blir överlycklig när jag återgår till en riktig fjärr, eller för den delen det trådlösa tangentbord och den trådlösa mus jag har (Plug n Play) inkopplat min smart-tv Eller varför inte touch-fjärren i paddan! som är till tvn..

Smaken är emellertid, som vi kunnat konstatera, som baken... delad!

Det är det som är härligt med ett forum, man får (nästan) tycka vad man vill :). När man dessutom respekterar andras åsikter är det finemang :). Remote-appen för AppleTV som finns till iPhone/iPad är fenomenal, håller med dig om att AppleTV-fjärren inte är den bästa skapelsen.

Ursprungligen av bjorsi:

Det är det som är härligt med ett forum, man får (nästan) tycka vad man vill :). När man dessutom respekterar andras åsikter är det finemang :). Remote-appen för AppleTV som finns till iPhone/iPad är fenomenal, håller med dig om att AppleTV-fjärren inte är den bästa skapelsen.

Jag använder Remote-appen för iTunes hemma. Smidigt då jag alltid lyssnar på relativt hög volym och kanske vill byta låt från, låt säga, köket. Det har emellertid inte slagit mig att prova appen för användning med Apple TV! Tack för tipset. Får prova på det hemma sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-02 11:31
Ursprungligen av Krillestoffe:

Jag använder Remote-appen för iTunes hemma. Smidigt då jag alltid lyssnar på relativt hög volym och kanske vill byta låt från, låt säga, köket. Det har emellertid inte slagit mig att prova appen för användning med Apple TV! Tack för tipset. Får prova på det hemma sen.

Testat appen än?
Intressant att höra ett omdöme

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-01-02 19:41

Jag använde Viaplay förut för just F1.
Men efter en halv säsong av lagg, nedställd kvalitet och buffering så tänkte jag ge upp.
Jag hade samma problem med viaplay boxen, och där så var det mer en ofta, att när man ville spola tillbaka på en kanal, så kom man till ett ställe där det hel plötsligt blev en timmas hopp i spelningen.
Sen hade jag på båda tjänsterna en lägre fps kändes det som. Det var som att alla HD sändningar sändes i 20fps eller liknande.
Jag har 100/100mbit fiber från Telia som fungerar klockrent i alla andra lägen.
Jag märkte även att ju större live sändning det var, ju oftare var det så att kvaliteten ställdes ner eller att det laggade. Så det verkade som att det var Viaplays servrar som inte pallade med helt enkelt.

Så efter många samtal med supporten gav jag tillslut upp. Och skaffade viasat via telias IPTV lösning.
Där fungerar det klockrent. Där har jag Viaplay också sen någon månad tillbaka. Nu fungerar det mycket bättre, men problemet med att fpsen känns jätte låg är kvar. (har inget med någon HZ inställning att göra bör jag tillägga)
Men det duger för att köra extra sändningarna på cockpit camera, eller rolling replays som dom sänder på F1 loppen. Är perfekt och ha på laptopen bredvid när man tittar på tvn.

  • Medlem
  • 2014-02-05 17:34
Ursprungligen av zOlid:

Jag märkte även att ju större live sändning det var, ju oftare var det så att kvaliteten ställdes ner eller att det laggade. Så det verkade som att det var Viaplays servrar som inte pallade med helt enkelt.

Ska bli mycket spännande att se hur Viasat klarar OS-sändningarna! Jag tror att de kommer att bli överrösta med missnöjda Viaplay-kunder som råkar ut för detta problem. Blir nog inte nådigt att jobba på Viaplays kundtjänst snart...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-05 22:56
Ursprungligen av Dalle:

Ska bli mycket spännande att se hur Viasat klarar OS-sändningarna! Jag tror att de kommer att bli överrösta med missnöjda Viaplay-kunder som råkar ut för detta problem. Blir nog inte nådigt att jobba på Viaplays kundtjänst snart...

Kundtjänst var god att dröj

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-09 13:59
Ursprungligen av Dalle:

Ska bli mycket spännande att se hur Viasat klarar OS-sändningarna! Jag tror att de kommer att bli överrösta med missnöjda Viaplay-kunder som råkar ut för detta problem. Blir nog inte nådigt att jobba på Viaplays kundtjänst snart...

Skaffat en Panasonic med smartfunktioner, sitter just nu och kollar OS med Viaplay-appen i TVn, flyter på lika utmärkt som med iPad och ATV. Mår ditt nätverk bra? Jag sitter på Comhem 200, Airport Extreme som router, TVn uppkopplad mot wifi, ATV likaså.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-02-09 16:04
Ursprungligen av Dalle:

Ska bli mycket spännande att se hur Viasat klarar OS-sändningarna! Jag tror att de kommer att bli överrösta med missnöjda Viaplay-kunder som råkar ut för detta problem. Blir nog inte nådigt att jobba på Viaplays kundtjänst snart...

Skaffade Viaplay häromdan med det enda syftet att kolla på OS. Har varit mycket nöjd med det tekniska får jag säga. Invigningen tappade HD-kvalitén några gånger men i övrigt har bildkvalitén varit lysande. En märklig grej är att kvalitén som strömmen faller tillbaka på när den inte orkar upprätthålla HD är helt fantastisk låg, långt lägre än normal SD. Man ser i princip inte vad som pågår.

Appen till Samsungs Smart-TV är bra rutten dock.

Bevaka tråden