- Vassius
- Medlem ●
- Sollentuna
- 2013-11-20 12:04
Nu har jag hunnit utvärdera min iPad mini retina i knappt ett dygn. För er som är i köpsvängen tänkte jag delge mina intryck såhär långt. Först vill jag bara klargöra att de slutsatser jag drar är utifrån mina personliga behov, önskemål och preferenser. YMMV.
Jag köpte en ny iPad för att min gamla iPad 2 är för tung och klumpig för att fungera bra när jag är på språng. Det lockar inte att plocka upp den på tåget eller på bussen, helt enkelt. iPad mini kändes som det naturliga valet, och det var först nu när den kom med retinaskärm som det verkligen blev aktuellt.
Hittills har jag testat/använt den på tåget, på bussen, hemma i soffan, i sängen samt på ett bord uppstöttad av smart cover. För mig funkar den utmärkt i alla dessa lägen! Det enda bekymret jag hade innan var huruvida det skulle funka bra att skriva på det mindre tangentbordet, kontra fullstor iPad. Men nu har jag kunnat konstatera att det inte är några problem alls, trots att jag har normalstora manshänder.
iPad mini är perfekt att ha i sängen när jag ligger på mage och stöder mig på armbågarna. I och med att man kommer så nära skärmen är retina ett måste för att det ska bli bekvämt att läsa text.
iPad Air då? Den är ju mycket lättare än tvåan!
Kul att du frågar, för jag har haft förmånen att testa den också. Jag köpte en Air på releasedagen och testade i några dagar. Helt klart ett stort lyft mot iPad 2, men den passade inte för mina behov. På ett trångt pendeltåg kändes den lite "in your face" på mina medresenärer. Den var inte smidig att hålla när jag stod upp, utan den gör sig bäst om man har den i knät eller på ett bord. Här är minin en vinnare med mer diskret formfaktor och smidigare enhandsgrepp.
Även i sängen upplevde jag Air som lite för stor, precis som tvåan. När man stöder sig på armbågarna har man ju lite begränsad rörelsefrihet för händerna, och det blir lite besvärligt att komma åt alla delar av skärmen. Även vissa svepgester (i synnerhet backa i Safari) blev lite otympliga för att man måste dra så långt på den stora skärmen.
De enda lägen jag kan känna att Air har ett litet övertag är i soffan och på ett bord. Men i soffan använder jag min Macbook, och det är sällan jag använder paddan på ett bord. Den ökade mobiliteten gör valet av iPad mini till en no-brainer för mig, och Airen fick snällt åka tillbaka på öppet köp.
Skärmen då? Alla säger att den har kass färgåtergivning!
Det är inget jag märker, trots att jag vet att den har lite sämre färgåtergivning än iPad Air. Jag skulle behöva jämföra dem sida vid sida för att se nån skillnad. Jag tror man måste hålla på med seriös bildbehandling för att skärmen ska bli en nackdel.
Jag tycker skärmen är helt fantastisk!
TL;DR version:
Den är awesome!